Elekma  Autoracing

E85 Muutossarjat, softaukset, suuttimet ym. muutokset moottorinohjaukseen

  • 1132 Vastauksia
  • 445719 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Mulla on vanhammallinen boksi ecun kyljessä antenni ylöspäin ja yhteys toimii hyvin.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Tätä korttia minä nyt veikkaisin...

Eipä ole meikäläiseltä käyttövoimaveroa karhuttu, vaikka merikonttini on muutoskatsastettu etanolia käyttäväksi kulkineeksi.

Joten trafin henkilö ei ole ymmärtänyt asiaa ja sekoittanut etanolin ja kaasun.

Etanolista ei peritä hiilidioksidi veroa, kuten muista nestepolttoaineista (sis. polttoaineen hintaan).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TwistOla

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • www.vrcf.fi
Torstaina tuli ohjausboksin korvauskappale ja lauantaina asensin systeemin jälleen kerran. No, nyt tuntuisi pelittävän parin päivän perusteella. Tämä korvausboksi on ehkä tehdaskunnostettu, koska FW-versio kohta oli mustattu tussilla ja kiinnitysreiässä näkyi käytön jälkiä eli ei pysty sanomaan mikä versio siellä nyt on. Näillehän on kaiketi jokin äppi, jospa siitä näkee. Täytyy perehtyä kun kerkiää.


Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Torstaina tuli ohjausboksin korvauskappale ja lauantaina asensin systeemin jälleen kerran. No, nyt tuntuisi pelittävän parin päivän perusteella. Tämä korvausboksi on ehkä tehdaskunnostettu, koska FW-versio kohta oli mustattu tussilla ja kiinnitysreiässä näkyi käytön jälkiä eli ei pysty sanomaan mikä versio siellä nyt on. Näillehän on kaiketi jokin äppi, jospa siitä näkee. Täytyy perehtyä kun kerkiää.

Myös motonetin kappaleessa on teipit auki ja päälle tussilla FW 7 kirjattu. Motonetin myyjän mukaan ovat kaikki vanhemmalla versiolla olleet boksit käyneet päivityksessä valmistajalla, ilmeisesti aiemmin mainitun FW 6 ongelmien vuoksi.

Oma odottaa vielä asennusta..
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Omassa luki jo paketissa päällä päivitetty Firmware 7.0 ja samaa näyttää puhelimen näytölläkin.

Toistaiseksi ainakin tuntunut toimivan, ajossa ei oikeastaan huomaa mitään muuta eroa, kun että auto tuntuu jotenkin pirteämmältä, vääntää selkeästi paremmin. Kylmänä käynnistyksen jälkeen haisee kyllä selkeästi viinalta, mutta lämpimänä ei haise oikeastaan miltään. Käynnistyy myös jotenkin paljon herkemmin. Ei ennenkään tarvinut mitenkään sahata, mutta nyt tuntuu että startti kerkiää tuskin pyörähtää kun kone on jo käynnissä  :)

Lisäsuuttimen johto (suutin 5) täytyy vaihtaa vielä toiseen paikkaan...nyt näytöllä näyttää vähän hassulta kun käytössä on suuttimet 1, 2, 3, 4 ja 6...koitin katsoa asenusvaiheessa onko niissä jotain merkkejä ja kytkin arviolta...no se osui kutosen liittimeen, täytyy kokeilemalla etsiä oikea...minun tuurilla se on se viimeinen  ;)

Onko sulla löytynyt minkä värisistä johdoista toi 5 sylinteri?

Omaan menossa just boksi paikalleen ja ei oo androidia millä näkis laitteista mitään... olis jees saada vitonen kerralla oikeaan liittimeen.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Onko sulla löytynyt minkä värisistä johdoista toi 5 sylinteri?

Omaan menossa just boksi paikalleen ja ei oo androidia millä näkis laitteista mitään... olis jees saada vitonen kerralla oikeaan liittimeen.

Tänään tuli asennettua omaan eflexfuel (v70 2005 2.5t). Tankissa oli sattumalta aika tarkkaan puolet 98a, joten ekaan tankkaukseen meni noin 35l e85. Pitää ajaa nyt mahdollisimman tyhjäksi ja katsoa miten etanolin kanssa alkaa käyttäytyä.

Pitää myös katsoa aika muutoskatsastukselle tässä lähiaikoina.

Edit: muuten kohtuudella meni, mutta toi polttoainelinjaan anturin laitto meinas aiheuttaa pientä hajoamista.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Onko sulla löytynyt minkä värisistä johdoista toi 5 sylinteri?

Omaan menossa just boksi paikalleen ja ei oo androidia millä näkis laitteista mitään... olis jees saada vitonen kerralla oikeaan liittimeen.

Se 5-sylinterin suutin löytyi muistaakseni lisäliittimestä jossa on keltaiset johdot...lila oli kutonen ja vihreä muistaakseni kasi.
Eipä tuolla mitään väliä ole, mutta näyttää hassulta kun ohjelma päällä puhelimessa ja yksi väärä suutin ruikkii. Itellä oli aluksi 1, 2, 3, 4 ja 6.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Se 5-sylinterin suutin löytyi muistaakseni lisäliittimestä jossa on keltaiset johdot...lila oli kutonen ja vihreä muistaakseni kasi.
Eipä tuolla mitään väliä ole, mutta näyttää hassulta kun ohjelma päällä puhelimessa ja yksi väärä suutin ruikkii. Itellä oli aluksi 1, 2, 3, 4 ja 6.

Haha! Lilassa on mullakin nyt, pitää jossain vaiheessa siirtää.. ei oo nyt androidiakaan millä seurata, niin ei ole väliksi.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa niku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Tarviiko B230F vaihtaa suuttimia jos siihen laittaa Eflexfuelin? Siellä sanoivat että toimii, täältä käsitin että pitäis vaihtaa. Tuossa on vissiin nyt T5-suuttimet, jos ymmärsin yhtään mitään mistään.

Tai onko jotain muita suosituksia E85-muutokseen?

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
V70 2.5T 2005 A

98:lla n. 23tkm ajettu, keskikulutus 8,92l/100km
E85:lla n. 5tkm ajettu, keskikulutus 11,05l/100km

Tänne (https://eflexfuel.fi/saastolaskuri) speksit:
Ajot 35tkm/v
E85 0,99e/l
98 1,60e/l
Bensankulutus 9l/100km


Lopputulos kertoo että 1049e/v olisi säästöä. Harmi kun ei pääse syöttämään vielä tuota E85 kulutusta, saattaisi ero vielä muuttua. Eikä jaksa itse laskea tuota eroa...


Käyttökokemuksia vain lämpöisiltä, mukavasti toimii. Automaatti lukitsee noin 150-200rpm aiemmin, joka tekee erittäin hyvää tuossa 80km/h nopeuksissa jonossa ajettaessa.

Tässä auton tankkaukset: https://www.spritmonitor.de/en/detail/861304.html
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4397
Tarviiko B230F vaihtaa suuttimia jos siihen laittaa Eflexfuelin? Siellä sanoivat että toimii, täältä käsitin että pitäis vaihtaa. Tuossa on vissiin nyt T5-suuttimet, jos ymmärsin yhtään mitään mistään.

Tai onko jotain muita suosituksia E85-muutokseen?
B230F vakiosuuttimilla vakiokoneessa ollaan rajoilla appin mukaan (noin 80% aukiolo pahimmillaan). T5 ovat isommat, joten pienempikin aukiolo riittää.

230FD koneessa kulutus alkukesällä 95E reilu 9l/100km ja nyt flexillä E85 noin 11l/100km.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Tarviiko B230F vaihtaa suuttimia jos siihen laittaa Eflexfuelin? Siellä sanoivat että toimii, täältä käsitin että pitäis vaihtaa. Tuossa on vissiin nyt T5-suuttimet, jos ymmärsin yhtään mitään mistään.

Tai onko jotain muita suosituksia E85-muutokseen?

Jos meinaat pärjätä pelkällä E85:lla, niin vaihdat vain suoraan B230FT suuttimet ja se on siinä.

Tietysti etuvastus pitää asentaa myös. Koska vaparin suuttimet ovat korkea ohmiset ja turbon matala ohmiset.

Jos meinaat asentaa purkin, niin pidä vakio suuttimet, sillä ilman LH:n uudelleen ohjelmointia se ei ymmärrä isompia suuttimia.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4397
Job done:


Sitten täytettiin lappuja:

(muutoksen tekijän kohtaan laitoin oman nimen)

Ja kusti polki kirjeen:

Näyttää tämäkin olevan asemakohtaista miten onnistuu lastulla/suuttimilla. Kysyin ohimennen etanolimuutoksesta samalla kun muutoskatsastin alustan. Katsuri tuumasi, että ainoastaan vamiit muunnossarjat kelpaavat, muuten katostaan virittämiseksi...

Slerbahuuli

  • Vieras
Näyttää tämäkin olevan asemakohtaista miten onnistuu lastulla/suuttimilla. Kysyin ohimennen etanolimuutoksesta samalla kun muutoskatsastin alustan. Katsuri tuumasi, että ainoastaan vamiit muunnossarjat kelpaavat, muuten katostaan virittämiseksi...
Jaa, omalla kohdalla tarkastettiin asia Trafin tiedotuksista ja ohjeistuksista, kun kävin aikaa varaamassa. Kaksi katsastusinssiä ja sihteeri etsiskeli asiaan liittyviä ohjeita ja määräyksiä varmaan ~20 minuuttia ja lopulta todettiin muutoksen olevan täysin lainvoimainen, mikäli käytönaikainen (katsastusaseman) päästömittaus menee läpi.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4397
Jaa, omalla kohdalla tarkastettiin asia Trafin tiedotuksista ja ohjeistuksista, kun kävin aikaa varaamassa. Kaksi katsastusinssiä ja sihteeri etsiskeli asiaan liittyviä ohjeita ja määräyksiä varmaan ~20 minuuttia ja lopulta todettiin muutoksen olevan täysin lainvoimainen, mikäli käytönaikainen (katsastusaseman) päästömittaus menee läpi.
Selasin tässä kun pääsin kotiin etanolimuutoksen ohjetta vuodelta 2015 ja siinäkin mainitaan vain, että pitää mennä päästöistä läpi. Taidan vielä käydä kysymässä muualla. Eikä se nyt maailmaa kaada vaikkei saiskaan muutettua.

 

Samppasport  Futurez