Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia -> The End

  • 86 Vastauksia
  • 7550 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V70-24t

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
« Vastaus #60 : 12.05.2023, 10:49:48 »
Nonni...

Katsastus lähestyi, käytin etukäteen päästömittauksessa ja koodien luvussa. Päästöt hienosti rajoissa. Löytyi kaksi vanhaa koodimerkintää, toinen kaasuläpän askelmoottorista ja toinen kampiakselin asentotunnistimen kosketushäiriö. Nämä siis "olleet joskus" korjaamon raportin mukaan, läppähäiriö samaisen raportin mukaan voi olla joku talvinen huurtumisjuttu... ??? Kerran tuo kyllä nyki oudosti talvella, muuten ei ole ollut mitään. Alkuaikojen sammahtelukin katosi läpän putsauksen myötä. Tuo jälkimmäinen voi olla syyllinen huonoon käynnistymiseen lämpimänä. Silloin tällöin joutuu starttailemaan muutaman kerran ja tauluun tulee tuo jo mainittu "Moottorin teho alentunut". Jos ja kun lähtee kuitenkin käyntiin, niin kaikki toimii normaalisti ja ilmoituskin katoaa hetken päästä. Kuitenkaan mitään koodeja ei jää näkyviin. Yhden ainoan kerran on ajaessa tullut. Rampista kiihdyttäessä löi saman ilmoituksen ja silloin todellakin tehot hävisi. Sammutus ja käynnistys palautti taas tilanteen normaaliksi. Miksei nyt kokeeksi voisi ton anturin vaihtaa, jos sen sieltä jostain löytää... Vähän vierasta tämän valmistajan tekniikka.

Samaisella korjaamokäynnillä pyysin tsekkaamaan etuakseliston väljät. Välillä kuuluu kummaa kolinaa, hitaassa vauhdissa enemmän kuin kovassa. Liittyy kuitenkin tien epätasaisuuksiin. Tuomion mukaan nivelissä ei väljää, mutta iskareiden yläpäät vaihtokunnossa. Selvä. Kaupan kautta ja samana iltana kuskin puoli vaihtoon. Oikea diagnoosi, laakeri aika finaalissa. Uusi paikalleen, mutta kolina ei muuttunut mihinkään. Hä? Tässä kohtaa epäilys kohdistuu iskareihin.

Päätin kuitenkin käyttää katsastuksessa ennen kuin vaihdan toisen. Jos osoittautuu iskarit huonoksi, niin menisi toinen puoli yhdellä purkamisella. Päivä meni melkein pilalle, kun ainut löydös katsastuksessa olikin vain liian ylös suunnattu vasen sumuvalo... Edellä ollut vanha Golfin sohlo taisi viedä mennessään sille päivälle budjetoidut viat ;D No, vaihdan sen toisen yläpään nyt ensiksi ja sitten mietitään jatkoa. Eihän noi iskarit sinällään pahan kalliit ole ja aika helppo vaihtaa kunhan pultit saa kertaalleen auki.

Mutta, jos kerran nivelet on kunnossa, niin ei kai siihen enää paljon jää mahdollisia kolinapesäkkeitä? Katsastuksen toleransseihin menevä nivelien välys ei kyllä sellaista pauketta ja rutinaa synnytä. Pahimmat kolaukset siis kyllä ihan tuntuu korissa asti. Eikä kyseessä ole vetoakselit, perinteinen rattilinkussa-testi ei anna mitään ääntä. Ja kyllä se liittyy tien monttuihin jne.

Niin, ja seuraavana päivänä tuli uusi ilmoitus ruutuun, "Käynnistys estetty, yritä uudestaan". Muutama yritys, imoitus häipyi ja vehkeet lähti tulille. Mikähän tuokin sitten oli? Joku ajonestoon liittyvä?


Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6033
Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
« Vastaus #61 : 12.05.2023, 11:56:52 »
Jos liian hätäiseen yrittää käynnistää, ajonesto ei ehdi tunnistaa avainta ja antaa tuon varoituksen.

Vaihdettiinko iskarien ylätukikumit? Konepelti auki kun pomputat keulaa kuinka paljon iskarit nousee?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5098
  • Ei tätä taas ymmärrä, mikä P3?
Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
« Vastaus #62 : 12.05.2023, 15:14:57 »
Varmaan puuttuu edestä jousilautasen ja jousen välistä se kumilätty tai on rikki.
Just korjasin tommosen rutinan ja kolinan ruiskuttamalla spray vaseliinia jousilautaseen. Enpä ois uskonu kohteeks sitä mutta kun ei mitään vikaa ollut muutakuin sen kumin puute.
Osa 34


S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
« Vastaus #63 : 12.05.2023, 21:49:01 »
Varmaan puuttuu edestä jousilautasen ja jousen välistä se kumilätty tai on rikki.
Just korjasin tommosen rutinan ja kolinan ruiskuttamalla spray vaseliinia jousilautaseen. Enpä ois uskonu kohteeks sitä mutta kun ei mitään vikaa ollut muutakuin sen kumin puute.
Osa 34


Toi osa 34 oli itellä ainakin täysin loppu. Tossa yläpäässä on myös kumivaimennin, kuvassa osa 32 luultavasti. Se on hieman toisarvoisempi, kun vastinkappale on muovia, mutta laitoin itse senkin, kun tein iskarirempan. Tota osaa ei alunperin ole edes tainnut olla vanhemmissa malleissa, joten usein sieltä ei löydy mitään, niin kuin ei itseltänikään.

Poissa anryilijä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
« Vastaus #64 : 12.05.2023, 22:00:44 »
Mulla vähän samanlaista mystistä kolinaa kuopissa ajaessa. Koiranluuthan ne sitten loppuen lopuksi oli. Koko koriin tuli sieltä outo täräys. Voihan se tulla muualtakin.

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
« Vastaus #65 : 12.05.2023, 22:06:53 »
Joo ja itellä oli kuskinpuolen etuiskari aivan loppu (purin itse, niin tiedän, eli iskari valui pohjaan kun se lepäsi pystyasennossa, käytännössä ei lainkaan vaimennusta), niin silti meni katsastuksesta heittämällä läpi hyvillä prossilla eikä ajossakaan huomannut mitään isompaa ongelmaa. Ainoa selkeä ongelma oli satunnainen kolina. Koiranluut myös monesti kolisevat ja nitisevät.
« Viimeksi muokattu: 12.05.2023, 22:11:40 kirjoittanut renee »

Poissa V70-24t

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
« Vastaus #66 : 12.05.2023, 22:49:47 »
Jos liian hätäiseen yrittää käynnistää, ajonesto ei ehdi tunnistaa avainta ja antaa tuon varoituksen.

Vaihdettiinko iskarien ylätukikumit? Konepelti auki kun pomputat keulaa kuinka paljon iskarit nousee?

Ei vaihdettu. Sen verran liikkuu hytkyttäessä, että huomaa, muutama milli.

Iskaritestin prosentit on kyllä laskemaan päin, mikäli ne nyt eri katsastuspaikkojen välillä edes on vertailukelpoisia. Parin vuoden takainen todistus löytyi hanskalokerosta. Niveliä on väännelty ja tutkittu siihen malliin, että iskareita epäilen eniten. Etenkin kun välillä on ihan hiljaista, olettaisin nivelen ääntävän jatkuvasti.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5098
  • Ei tätä taas ymmärrä, mikä P3?
Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
« Vastaus #67 : 12.05.2023, 23:01:14 »
Eikö ne iskaritkin sitten ääntelis jatkuvasti?
No hyvä ne on vaihtaa kaikki osat sinne.

Kokeile sitä voitelua ei paljoo maksa eikä rasita. Ei pakko oo hei! ;)
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 448
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
« Vastaus #68 : 13.05.2023, 06:03:01 »
Moottorin tuenta? Olisin tarjonnut myös väljiä jarrusatulan liukutappeja ja kallistuksen vakaajan runkokumeja.

Poissa V70-24t

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
« Vastaus #69 : 13.05.2023, 23:48:21 »
Moottorin tuenta? Olisin tarjonnut myös väljiä jarrusatulan liukutappeja ja kallistuksen vakaajan runkokumeja.

Niveliä ja puslia on sorkkaraudalla ja muilla väännelty. Eikä katsastusmieskään niistä mitään löytänyt, tai ainakaan huomannut.
Edessä on uudet satulat, toki vanhat tapit, mutta kumit ja muut on vaihdettu samalla kertaa viime kesänä. Ihan napakat ne on, ja kolisee myös jarruttaessa.

Toinenkin yläpää vaihdettu. Ei vaikutusta. Onneksi ei mennyt kuin 45 min hukkaan elämästä. Tai no, meni ja meni, ehkä se nyt oli vaihtokunnossa, parempi oli kuitenkin kuin aiemmin vaihdettu vasen.

Olkoon toistaiseksi...

Poissa V70-24t

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
« Vastaus #70 : 17.07.2023, 01:11:50 »
Päivitystä.

Molemmat etuiskarit vaihdettu. Ei vaikutusta. Räminä jatkuu ja alan olla taipuvainen uskomaan, että tulee kuitenkin jostain pyörivästä osasta. Pyöränlaakereissa tuskin mitään on, ainakaan katsastuksessa ei ollut. Perinteinen ratti-linkkuun-ja-tee-ympyrä-testikään ei anna mitään ääniä, eli vetoakselit lienevät ok.

Kun toi nyt muuten on pelannut ihan ookoo, niin rämisköön, ajetaan kunnes a) pettää hermot tai b) pettää auto tai c) jämähtää katsastukseen. Ei tuon hintaiseen vehkeeseen järin suuria remontteja enää tehdä.

Starttauksen yhteydessä esiintynyt "Moottorin teho alentunut" -herjakin on pysynyt pääosin poissa.

Poissa rippe53

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
« Vastaus #71 : 17.07.2023, 05:27:01 »
Onko jarrusatuloita vaihdettu mulla naputus kuului kun ei vaihdettu jarrusatulan liukutappeja...etsin kauan äänen aiheuttajaa...

Poissa V70-24t

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
« Vastaus #72 : 17.07.2023, 17:41:33 »
Onko jarrusatuloita vaihdettu mulla naputus kuului kun ei vaihdettu jarrusatulan liukutappeja...etsin kauan äänen aiheuttajaa...

Ei ole, mutta kuuluu samalla tavalla jarruttaessakin, niin tuskin on noista kyse.

Poissa V70-24t

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
« Vastaus #73 : 25.07.2023, 14:01:37 »
Uusi vaiva  :D

Flekti jää huutamaan loputtomiin. Saatoin missata jonkin sulakkeen konehuoneen rasiasta, mutta mielestäni nyhdin jokaisen vuorollaan irti, ei vaikutusta. Samaten releet, jokaisen nykäsin irti, ei vaikutusta. Hiljeni vasta kun nykäsin pistokkeen irti syylärin päältä.

Jossain siis on anturi, joka häntä ohjaa. Lienee menettänyt järkensä. Missäs kyseinen anturi on?

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5098
  • Ei tätä taas ymmärrä, mikä P3?
Vs: V70 2.4T -02 Aut., aloitusvaikeuksia
« Vastaus #74 : 25.07.2023, 14:15:02 »
Moottorin lämpöanturilta tieto menee. Se ainoo joka on termarin tykönä.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

 

Samppasport  Futurez