-
Kuten S60-ketjuani lukeneet ovat huomanneet, ajoneuvovalaistus on muodostunut itselleni jonkinlaiseksi fiksaatioksi tai "harrastukseksi", ja niiden kanssa touhuaminen on tullut nyt tässä parin vuoden sisään hyvin tutuksi. Kaikki lähti varmaan siitä kun täysi-ikäisyyden saavutettuani bilistä ajellessa huomasin kuinka joissakin autoissa oli suurtehoiset ajovalot, sekä väriltään ne olivat paljon hienommat kuin vm98 Volvo S40:n H4-myrskylyhdyt. Tästä homma sai potkunsa, ja enemmän tai vähemmän olen itseäni valistanut ja kouluttanut ajoneuvovalaistuksen saralla.
Tässä ketjussa en höpöttele lisävaloista vaan erityisesti ajovalojen modauksesta tai "retrofittauksesta".
Olen kokeillut monenlaisia eri ratkaisuja eri autoihin, ensin aloitin mulla edeltävänä olleen VW Boran ajovalojen parantelun ledinauhateinituuning-umpioilla, mutta niiden laatu ei ollut hyvä. Tämän jälkeen hommasin kyseiseen autoon vielä OEM xenon-look -umpiot, jotka siinä olivatkin niin kauan kunnes autosta oli aika luopua.
Tämän jälkeen hyppysiini tulikin tämä nykyinen vuosimallin 2002 Volvo S60, jonka ajovalot olivat suurin prioriteetti parantaa ensisijassa. Hommasin siis Philipsin Ultinon gen2 -ledit joilla pari kuukautta ajelinkin, mutta nekään eivät riittäneet - nälkä kasvaa syödessä. Ton kokeilun jälkeen päätinkin viimein kokeilla siipiäni projektorien asentamisessa.
Ekat modatut umpiot: Sinolynin bi-led -projektorit (aihiona pre-faceliftin H7-umpiot).
(https://i.imgur.com/EV2d0Ua.jpg)
(https://i.imgur.com/1kYzLx0.jpg)
(https://i.imgur.com/da0NmdZ.jpg)
Omasta mielestäni valojen modaus onnistu ekalle kertaa hyvin, kuvio meni kohtuullisen suoraksi ja kyllähän nuista pimeälläkin ajaessa hyötyä oli. Maallikolle tuo setti olisi varmasti erittäin riittävä, mutta halusin kokeilla rakentelua lisää ja nuo projektorit meni kaupaksi. Tilalle hommasinkin sitten bi-xenonia.
Toiset modatut: Morimoto Mini D2S 5.0 (aihiona prefaceliftin D2R-umpiot)
(https://i.imgur.com/ojgnXgL.jpg)
(https://i.imgur.com/oAW6jev.jpg) (https://i.imgur.com/4eX7Idb.jpg)
(https://i.imgur.com/xnpUUJE.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/51301783499_60bf1d3bfb_o_d.jpg)
Nuo palvelivat alimman kuvan muodossa toukokuun loppuun asti, kunnes innostuin maalamaan mustaksi ja haaveilin takaisin bi-led -projektoreihin vaihtoa - tosin tällä kertaa hieman tehokkaampiin mutta vaikeammin asennettaviin.
(https://i.imgur.com/onIOokH.jpeg)
(https://i.imgur.com/tTXrrlu.jpeg)
(https://i.imgur.com/llTPYvq.jpg)
(https://i.imgur.com/WpyAu99.jpg)
Noihin umpioihin en harmillisesti saakaan enää vaihdettua toisia projektoreita sen takia koska noi Morimoton bi-xenon -projektorit on kiinnitetty teräspohjaisella epoksilla. Seuraavaa projektia varten olenkin jo suunnitellut seuraavaa:
TULOSSA: Kolmannet modatut: NHK IV Plus + Aharon High Beam (aihiona prefaceliftin H7-umpiot)(https://i.imgur.com/rIGGL0j.png)
(https://i.imgur.com/hTTKOZn.png)
Päivittelen ketjua sen mukaan kun homma etenee. :)
-
Video puhukoon ajovalojen tehojen puolesta, kuvattu tammikuussa.
https://www.youtube.com/watch?v=9p8ik7zLsMQ
-
Kiva huomata, että muutkin harrastaa tällaista :) itse tein saman konversion eri merkin ajoneuvoon, mutta yhtä lailla vastaavilla osilla.
Lopputulos oli aika maukas valotehon osalta S*
-
Kiva huomata, että muutkin harrastaa tällaista :) itse tein saman konversion eri merkin ajoneuvoon, mutta yhtä lailla vastaavilla osilla.
Lopputulos oli aika maukas valotehon osalta S*
Joo tämä ”harrastus” ei ole kovin kummoisesti tässä maassa ottanut tulta alleen :D sinällään ymmärrän kun monella katsastusasemalla tosta voi tulla sanomista, itse olen onneksi paikallistanut sellaisen aseman jossa tälle toiminnalle näytetään enemmänkin vihreää valoa.
Sekä onhan toi toki vähän työlästä ja monelle toi lasin irroitus voi tuntua melko epämukavalta, mutta kun tota hommaa oppii tekemällä niin loppuunsa aika simppeliä ja lopputulos palkitsee.
-
itse olen onneksi paikallistanut sellaisen aseman jossa tälle toiminnalle näytetään enemmänkin vihreää valoa.
Vanha sanonta; tyhmä ei huomaa fiksu ei sano
Siististi kun tekee niin ei erota onko OEM vai ei :D Edellisen edellisen edellisessä oli seuraava setti;
- Retrofit bi-xenon
- Lazer Triple R 1000 E-Boost
- Lazer ST4 x 2
(https://i.ibb.co/xJctrDG/WP-20171016-13-07-59-Pro.jpg)
(https://i.ibb.co/k8JJ5PP/WP-20171215-23-14-30-Pro.jpg)
Oli mahtava auto ajaa pimeällä
-
Vanha sanonta; tyhmä ei huomaa fiksu ei sano
Siististi kun tekee niin ei erota onko OEM vai ei :D Edellisen edellisen edellisessä oli seuraava setti;
- Retrofit bi-xenon
- Lazer Triple R 1000 E-Boost
- Lazer ST4 x 2
(https://i.ibb.co/xJctrDG/WP-20171016-13-07-59-Pro.jpg)
(https://i.ibb.co/k8JJ5PP/WP-20171215-23-14-30-Pro.jpg)
Oli mahtava auto ajaa pimeällä
Siisti toteutus! Onko millä osilla noi ajovalot koottu?
-
Jatkan omaa ketjuani, tosta linkin takaa pulteilla ja muttereilla asennettavien projektorien asennukseen suurta helpotusta työkalun myötä, näistä jompikumpi lähtee itsellä hankintaan.
https://www.aliexpress.com/item/1005004186872536.html
https://www.aliexpress.com/item/1005001453784156.html
Avatakseni vielä asiaa: nykyisten oikeasti laadukkaiden bi-ledien kohdalla pultti ja mutteri -asennus on ainoa vaihtoehto tuulettimien ja ohjausyksiköiden myötä - toki kierrevarrella olevia projektoreita löytyy ja paljon, mutta noi kaikista laadukkaimmat projektorit asentuu pelkästään manuaalisesti pulteilla. Tolla työläämmällä asennusmetodilla on hyötynsä: projektorit voidaan syventää ajovaloumpioiden sisälle, valokuvion sijaintia sekä korkeutta että leveyttä voidaan säätää, sekä projektorit eivät epätasaisilla teillä tärise ollenkaan useamman kiinnityspisteen myötä. Ainoa ongelma on vain valokuvion saaminen tasaiseksi horisontaalisessa suunnassa, mutta noi työkalut (erityisesti toi vatupassillinen) auttavat saamaan projektorin kuvion suoraksi.
-
Mikä juju siinä on että pitää saada ledit? Ei niissä mun mielestä mitään etua xenoniin nähden ole (pl. matriisivalot tms).
-
Mikä juju siinä on että pitää saada ledit? Ei niissä mun mielestä mitään etua xenoniin nähden ole (pl. matriisivalot tms).
On niissä muutama etu:
- noi projektorit (NHK IV Plus) ovat tehokkaammat kuin (oikeilla ja kunnollisilla) 55W ballasteilla varustetut xenonvalot
-> koska led, ei ole pelkoa siitä että projektorien heijastinpinnat haalistuu lisättyjen tehojen myötä
- helpompi saada toimimaan plug & playnä koska virrankulutuksensa myötä mahdollista kytkeä suoraan ajovalojen liittimiin, tuolloin ei siis tarvetta erillisille relesarjoille ja niistä koituville ylimääräisille osille
- noissa NHK:n projektoreissa on pitkille erillinen led-siru, joten pitkienkin suhteen noi on tehokkaammat kuin yhdetkään projektorixenonvalot
- ei tarvetta erillisille moottoritilaan tuleville ballasteille tai ohjausyksiköille, kaikki jää umpion sisään ja moottoritila pysyy siistinä ilman ylimääräisiä johtotingentangeleita
- ei polttimoita joita täytyy kuitenkin tietyn väliajoin uusia
- värilämpötilaltaan "modernimmat", toki tämähän on makukysymys
Toki haittojakin löytyy:
- jos toi led-siru/tuuletin/ohjausyksikkö leipoo, umpiot joutuu avaamaan uudestaan ja koko projektoriyksikkö menee vaihtoon
- vaikeammat asentaa, toki em. postauksessa siihenkin löytyi lääke
- ledin puhtaan valkoinen värilämpötila tuppaa hukkumaan märkään maantiehen todella tehokkaasti
Onhan tohon syitä, toki noi nykyiset xenonumpiot ovat itsessään erittäin toimivat ja hyvät (erityisesti Hyluxin 2A88 -ballasteilla), tykkään myös näitä rakennella ihan "harrastuksena" niin senkin piikkiin en laita pahakseni päivitellä ja kokeilla uusia asioita.
-
Siisti toteutus! Onko millä osilla noi ajovalot koottu?
Kopio morimoto ebaystä. Yllätyksekseni oli erittäin tasokkaat, muttei Morimoto tasoa :D
-
Nyt kun itselläni alkaa olla sen verran kokemusta tästä touhusta uskaltaudun kysymään löytyisikö täältä kiinnostuneita palkkaamaan meikäläistä tekemään kyseenomaisia projektorimuutoksia ajovaloihin? Tällä hommalla on jonkun verran kysyntää mutta tekijät taitaa olla aikalailla kiven alla.
Hommahan toimisi siten että ensin valikoisin mahdollisen asiakkaan kanssa heidän ajovaloihinsa soveltuvat osat, ja mikäli homma ei osoitu mahdottomaksi asiakas lähettäisi ajovalonsa minulle joihin tekisin asennustyön ja muutokset.
-
Minkä kokoluokan korvausta vastaan olisit noita valmis tekemään?
Mä itse rakensin aikanaan Vivaroon linssiumpiot alkuperäisiin umpioihin ja paska tuli, ja pulttasin tarvikeumpiot tilalle. Nykyiset tarvikeumpiot ovat vaan ihan naurettavat.. :(
-
Minkä kokoluokan korvausta vastaan olisit noita valmis tekemään?
Mä itse rakensin aikanaan Vivaroon linssiumpiot alkuperäisiin umpioihin ja paska tuli, ja pulttasin tarvikeumpiot tilalle. Nykyiset tarvikeumpiot ovat vaan ihan naurettavat.. :(
Tällä kokemuksella en todellakaan voi paljoa veloittaa, riippuu paljolti siitä minkälaiset umpiot kyseessä. Pystyisitkö laittamaan niistä kuvia niin osaisin arvioida paljonko koko hommalle jäisi suurinpiirtein hintaa, sekä onko toiveena bixenonit vai biledit?
-
Tällä kokemuksella en todellakaan voi paljoa veloittaa, riippuu paljolti siitä minkälaiset umpiot kyseessä. Pystyisitkö laittamaan niistä kuvia niin osaisin arvioida paljonko koko hommalle jäisi suurinpiirtein hintaa, sekä onko toiveena bixenonit vai biledit?
Eihän mulla nyt tähän hätään mitään kuvaa ole niistä laittaa.. Melko isot möhkäleethän ne ovat.. Siis 10 vuotta vanhan Opel Vivaron H4 umpiot. Rakenteellisesti ne muodostuvat mustasta taustamuovista joka on runko, siihen on kiinnitetty aino-jäätelöpaketin kokoinen heijastin kolmella pallopääpultilla, sitten kromimuovinen koristekehys joka muodostaa samalla vilkun ja parkin heijastimen, ja koko komeuden päällä läpinäkyvä muovi joka on kiinni sillä mustalla massalla ja muistaakseni kuudella klipsillä.
Vissiin helpoin ratkaisu olisi halogen linssit, joihin saisi hyvän xenon muunnossarjan, katsastuksessa pitäisi kyitenkin pystyä halogeeni laittamaan, jottei sen valon kanssa tule epäselvää, pissapojan siihen vielä voisi jaksaa rakentaa, mutta se automaattinen korkeudensäätö on jo liikaa.
Se aiempi systeemi jonka tein oli vain lähivaloxenon. Oikeastaan suurin virhe oli se etten sovittanut niitä tarpeeksi, joten valoja ei lopulta saanut säädettyä riittävän leveälle, lisäksi en tajunnut kuinka paljon sinne umpion sisään menee paskaa jos siihen jää avoimia reikiä.
-
Eihän mulla nyt tähän hätään mitään kuvaa ole niistä laittaa.. Melko isot möhkäleethän ne ovat.. Siis 10 vuotta vanhan Opel Vivaron H4 umpiot. Rakenteellisesti ne muodostuvat mustasta taustamuovista joka on runko, siihen on kiinnitetty aino-jäätelöpaketin kokoinen heijastin kolmella pallopääpultilla, sitten kromimuovinen koristekehys joka muodostaa samalla vilkun ja parkin heijastimen, ja koko komeuden päällä läpinäkyvä muovi joka on kiinni sillä mustalla massalla ja muistaakseni kuudella klipsillä.
Vissiin helpoin ratkaisu olisi halogen linssit, joihin saisi hyvän xenon muunnossarjan, katsastuksessa pitäisi kyitenkin pystyä halogeeni laittamaan, jottei sen valon kanssa tule epäselvää, pissapojan siihen vielä voisi jaksaa rakentaa, mutta se automaattinen korkeudensäätö on jo liikaa.
Se aiempi systeemi jonka tein oli vain lähivaloxenon. Oikeastaan suurin virhe oli se etten sovittanut niitä tarpeeksi, joten valoja ei lopulta saanut säädettyä riittävän leveälle, lisäksi en tajunnut kuinka paljon sinne umpion sisään menee paskaa jos siihen jää avoimia reikiä.
Aivan, kuulostaa siltä että autosi umpioihin saisi soviteltua ihan kunnollisen kolmen tuuman linssillä olevan projektorin, täten puheenaiheeksi tulisi D2S-projektorit — niihin saa myös H1-polttimot sopimaan NBB-lisävalojen D2S/H1 -adaptereita käyttäen. Tuolla tavalla valoteho tulisi olemaan normaalikäytössä erittäin kondiksessa, sekä H1-polttimot sujahtaisivat nätisti paikoilleen katsastusta varten.
Itse en lähtisi halogenprojektoreiden (sekä niihin käyvien muutossarjojen) kanssa kikkailemaan, syynä lähinnä se että tuollaisista muutoksista saatava hyöty suhteessa vaivaan olisi varsin heikkoa muutossarjapolttimoiden laadunvaihteluiden sekä -heikkouden takia. Toki valotehoa tulisi enemmän kuin halogenpolttimoilla, mutta siinä tehtäisiin samalla kompromissi projektoreiden pitkäikäisyyden kanssa - muutossarjaxenonit tuppaa suurien UV-säteilyarvojensa myötä pilaamaan keskimääräisten halogenprojektoreiden pinnat hyvin nopeasti niille ominaisen heikon UV-säteilyfiltteröinnin myötä.
Palatakseni takaisin alkuun, tilanteessasi H1-projektorit olisivat siis nämä kaikki tekijät huomioonottaen varsin toimiva vaihtoehto: valoteho lisääntyisi ja se tiukkapipoisinkin katsastussetä pysyisi tyytyväisenä - tosin tämä kaikki tehtäisiin projektoreiden käyttöiän kustannuksella, joita sitten parhaimmassa tapauksessa pääsisi piakkoin uusimaan.
Vielä enemmän taaksepäin alkuperäiseen aiheeseen palatakseni, tuommoinen muutostyö olisi varsin mahdollista toteuttaa.
-
Tuo sovitinpalikka jolla sinne xenonumpioon saisi h1 olisi tietysti parempi, en tiennyt että sellaisia ylipäätään on olemassa.
-
Morimoton projektoreilla varustetut umpiot vaihtoivat omistajaansa, nyt sitten vuorossa hieman haastavampaa settiä.
(https://i.imgur.com/mjTyEg4.png)
(https://i.imgur.com/qATGfXI.png)
Vielä täytyy hommata umpiot ja sitten pääseekin värkkäilemään nuita.
-
Itse en lähtisi halogenprojektoreiden (sekä niihin käyvien muutossarjojen) kanssa kikkailemaan
Enkä minäkään.
Luettelit jo hyvät syyt, mutta yksi tärkein jäi eli xenon-polttimo on eri pituinen kuin halogeeni -> eri polttopiste -> kuvio väärä
Tuskin tarvii arpoa kumpi on kumpi :D
(https://i.ibb.co/C5qcxW4/WP-20171006-21-36-51-Pro.jpg)
(https://i.ibb.co/PwqnBXZ/WP-20170915-20-42-34-Pro.jpg)
-
No niissä korvaussarjoissahan se xenonlampun polttopistehän on siinä halogeenin paikalla, eli lamppu ei ole eri pituinen, mutta tosiaan sen laadukkaan halogeenin korvaavan xenonlampun löytäminen on aika tuurissa.
Ylipäätään tuo tarve polttaa siellä halogeeniä on katsastusta varten, koska siitä huolimatta että siellä on xenon linssiumpio, katsastuksessa siitä ei ole apua kun se uloin muovipinta jonka läpi valo tulee on halogeeniumpion.
Joo ei siinä muovissa mitään eroa ole, mutta pykälän mukaan tuo retrofittaaminen on laitonta, ja nihilistin inssin takia siihen pitää varautua
-
Enkä minäkään.
Luettelit jo hyvät syyt, mutta yksi tärkein jäi eli xenon-polttimo on eri pituinen kuin halogeeni -> eri polttopiste -> kuvio väärä
Tuskin tarvii arpoa kumpi on kumpi :D
(https://i.ibb.co/C5qcxW4/WP-20171006-21-36-51-Pro.jpg)
(https://i.ibb.co/PwqnBXZ/WP-20170915-20-42-34-Pro.jpg)
No niissä korvaussarjoissahan se xenonlampun polttopistehän on siinä halogeenin paikalla, eli lamppu ei ole eri pituinen, mutta tosiaan sen laadukkaan halogeenin korvaavan xenonlampun löytäminen on aika tuurissa.
Ylipäätään tuo tarve polttaa siellä halogeeniä on katsastusta varten, koska siitä huolimatta että siellä on xenon linssiumpio, katsastuksessa siitä ei ole apua kun se uloin muovipinta jonka läpi valo tulee on halogeeniumpion.
Joo ei siinä muovissa mitään eroa ole, mutta pykälän mukaan tuo retrofittaaminen on laitonta, ja nihilistin inssin takia siihen pitää varautua
Xenonpolttimoiden kapseli/kaasupallo tuppaa olemaan myös reilusti paksumpi kuin halogenlampun ohkainen filamentti. Valon lähteen koon/sijainnin muutokset vaikuttavat ihan naurettavan pienissä määrin siihen miten optiikka taittaa valoa ilmoille.
-
Mitä noita xenon korvauslamppuja on noihin halogen linssivaloihin laitettu, on se rajaus ollut kyllä ihan skarppi, mutta sitä ei tietenkään voi sanoa onko valovoima itsessään niin hyvä kuin mahdollinen.
-
Tuli hommattua V70:n Valeon orggishalogenumpiot käytettynä, eipä siinä muuta kuin lasilinssi irti ja tehtaan butyylit veks.
(https://i.imgur.com/RQRpf7f.jpg)
Leveyssuunnan säätö ihmetytti kun säätönuppi pyöri paikoillaan eikä mitään tapahtunut.
(https://i.imgur.com/VoQXyuX.jpg)
(https://i.imgur.com/mziko0s.jpg)
Syylliseksi paljastui 6mm säätönupin hammaspyörä, josta puuttui kaksi hammasta eikä leveydensäädön hammaspyörä enää pysynyt paikoillaan vaan hyppäsi pois kierrosta joka kerta kun tappi vetäytyi ulospäin. Nappaan tähän uuden leveydensäätöasetelman tällä hetkellä Volvossa paikoillaan olevista huonokuntoisista umpioista, ja laitan tämän niihin tilalle kun niiden umpioiden tarkoitus on olla lähinnä placeholdereina.
(https://i.imgur.com/pSWf11M.jpg)
Duunasin toiseen umpioon paikoilleen T10-kantaisen parkkivalon vilkun umpioon. Halogenumpioissa parkkivalo sijaitsee suoraan lähivalon polttimon alapuolella, joten oli aiheellista uudelleensijoittaa parkkivalo parempaan paikkaan.
(https://i.imgur.com/sdNtanH.jpg)
(https://i.imgur.com/FpF7HNV.jpg)
(https://i.imgur.com/gmQcTNB.jpg)
(https://i.imgur.com/VdqdZzk.jpg)
Nopea operaatio, vilkkuun sekä umpioon 14mm kartioporalla reiät samassa suunnassa, T10-kannan sovitus ja sitten vaan johtojen läpivienti ja kytkeminen umpion parkin orggisjohtoihin. Kun operaatio on loppusuoralla laitetaan tohon vielä silikonitiivistys ettei kosteus pääse umpioon. Parkkivalon vaihtaminen toki vaikeutuu mutta luottoni Philipsin ledien kestävyyteen on suuri.
-
Mites tuo säätö toimii nyt kun parkkipolttimo menee molempien ulkokuoren ja peilipinnan läpi ? Vai onko tuo peilipinnassa oleva reikä niin iso että liikkumavaraa on tarpeeksi ? :o
-
Mites tuo säätö toimii nyt kun parkkipolttimo menee molempien ulkokuoren ja peilipinnan läpi ? Vai onko tuo peilipinnassa oleva reikä niin iso että liikkumavaraa on tarpeeksi ? :o
Toi on ympätty kiinni vilkun heijastimeen joka on erillään umpion lähi- ja kaukovalojen heijastimista. Toi vilkun heijastin on kolmesta kohtaa kiinni umpion muovirungossa.
-
Päivittelyä:
Aliexpressin NHK-kauppias päättikin sulkea kaupat yllättäen ilman mitään syytä :(. Rahat toki palautuivat, mutta ihmetyttää suuresti että mikä hommassa oikein kiikasti. Jouduin etsimään toisen jälleenmyyjän jolle maksoin hieman enemmän kuin tuolle alkuperäiselle "Taiqiled" -nimiselle myyjälle, toivottavasti toi uusi myyjä saisi noi NHK:t matkaan :-X.
Kävi myös ilmi että Retrofitlabin High Beam -projektoreiden päiväajovalo-ominaisuus onkin enemmän himmeitä parkkivaloja vastaava, täysin siis päinvastoin kuin heidän asiakaspalvelunsa minulle alunperin lupaili, joten päiväajovalojen suhteen jouduin keksimään uuden ratkaisun. Mieleeni juolahti heti ensiksi jenkeissä operoivan VLEDS -nimisen firman V6 Triton Extreme switchback led-polttimot. Switchback-ledit toimivat siis uusien autojen päiväajovalo/vilkku -yhdistelmän mukaisesti - kirkas valkoinen päiväajovalo palaa ajon aikana, vilkku tulee käytettäessä tilalle sekä ajovalot/parkit päälle kytkiessä päiväajovalon kirkkaus tippuu n. 10% täydestä tehostaan.
Hintaahan eto vilkkupolttimoille riitti ($209.50), mutta noi VLEDSin tuotteet ovat korkeassa arvossa ja tulevat varmasti kestämään "isältä pojalle". Tämä olikin syy minkä takia päätin sijoittaa n. 200 euroa vilkkupolttimoihin, seuraavankin auton ajovalomuutokset ja DRL-mietteet on siis ratkaistu jo etukäteen, sekä onhan ledivilkut aina mageet. 8)
Ohessa video jossa nuiden polttimoiden toiminta ilmenee käytännössä.
https://www.youtube.com/watch?v=qPHdE3_JKzw
Kaipa se on tämäkin keino käyttää rahansa, näistä muutoksista on ainakin tieliikenneturvallisuuden kannalta merkittävää hyötyä - erityisesti pimeinä kausina.
-
Tuo day time running light tarkoittaa jenkeissä periaatteessa etuparkkeja. Siis esim vanhakoppaisen xc60 etuparkit ovat jenkeissä drl... Alista tilailemalla se dlr saattaa tarkoittaa tuota amerikkalaista ajatusta niistä.
-
Tuo day time running light tarkoittaa jenkeissä periaatteessa etuparkkeja. Siis esim vanhakoppaisen xc60 etuparkit ovat jenkeissä drl... Alista tilailemalla se dlr saattaa tarkoittaa tuota amerikkalaista ajatusta niistä.
Joo toi ”DRL” -käsitys on hiukan monitulkintainen, toki tilannetta ei helpota se että noi High Beamit tilasin Retrofitlabilta Hollannista. *kahvia->
-
Tuo day time running light tarkoittaa jenkeissä periaatteessa etuparkkeja. Siis esim vanhakoppaisen xc60 etuparkit ovat jenkeissä drl... Alista tilailemalla se dlr saattaa tarkoittaa tuota amerikkalaista ajatusta niistä.
Kyllä se DRL päiväajovaloja sielläkin tarkoittaa, mutta niiden polttimot saattavat vaihdella. Jenkeissä parkkivalo on yleensä väriltään amber eli oranssi. DRL voi olla käytännössä pitkäajovalo, jota poltetaan alennetulla jännitteellä, esim HB3 halogen polttimo.
-
Kyllä se DRL päiväajovaloja sielläkin tarkoittaa, mutta niiden polttimot saattavat vaihdella. Jenkeissä parkkivalo on yleensä väriltään amber eli oranssi. DRL voi olla käytännössä pitkäajovalo, jota poltetaan alennetulla jännitteellä, esim HB3 halogen polttimo.
Sitä kaukovaloa täytyisi polttaa niin alhaisella jännitteellä että lamppu olisi pian musta, eli jos se huomiovalo tehdään siellä kaukovaloumpioon, niin kaksilankainen polttimo on oikeastaan pakko.
Ei sielläkään kai ihan perus etuparkki, tyyliin 5w lamppu ajovaloumpiossa huomiovaloksi käy, mutta se ei kai ole varsinaisesti lakusääteinen juttu siellä, joten toteutuksia on monenlaisia, kuten esim tää xc60 volvon lednauha nokassa, joka suomessa toimii etuvalona, ts. parkki.
-
(https://i.imgur.com/iTteW9G.png)
Hyvältä näyttää taas... mikä näissä Aliexpressin myyjissä oikein on vialla kun kukaan ei saa tavaraa liikkeelle? Kovasti lupaillaan että tavara on jo lähtenyt mutta homma sen kun jumaa paikoillaan.
-
Muutama paketti tippui samana päivänä.
(https://i.imgur.com/w1BHhXO.jpg)
(https://i.imgur.com/QB9mi2x.jpg)
(https://i.imgur.com/1wWgFMh.jpg)
(https://i.imgur.com/DlMoASM.jpg)
-
Volvo S60 johon tätä projektia suunnittelin tuli myytyä loppukesän tienoilla, mutta kaikki ajovalomodaukseen tilatut osat saapuivat ja jäivät ylimääräisiksi.
Nykyään ajelen VW Jetalla jossa oli vakiona tehtaan bi-xenonit. Nämä bi-xenonit olivat loppupeleissä suhteellisen heikot, vaikka projektoreiden heijastinpinnat olivat ehjät, ja polttimot ainakin kuntonsa puolesta eivät kovin vanhoilta vaikuttaneet.
Tilalle tuli siis juurikin edellämainitut NHK:n IV Plus - bi-LED-projektorit. Muutostyö oli kohtuullisen simppeli, ajovalonpesurit ja automaattinen korkeudensäätö toimivat kuten alunperinkin on tarkoitettu. Näiden tehosta voin sanoa sen verran että hyvin uudehkon Mersun useammilla projektoreilla olevat "high-end" LED-ajovalot jäivät moottoritiellä ohittaessa himmeämmiksi. Kaikkeen se kiinanpoikakin kykenee!
(https://i.imgur.com/4a8fZzM.jpg)
(https://i.imgur.com/LrUVhxn.jpg)
(https://i.imgur.com/Tz9VgrQ.jpg)
(https://i.imgur.com/D0EtP6c.jpg)
-
Lainaan ketjuasi, olisi tosiaan tarkoitus v70 mk2 faceliftin d2r xenonit vaihtaa bi-xenon projektoreihin.
Jos joku on tehnyt tälläisen vaihdon, kuuntelisin mielellään modaus ehdotukset projektoreille? tarviikohan nuo kytkennöissä erilliset ballastit kun eikö d2s ole yleisesti ottaen ole tehokkaampia. Mitenhän nuo saisi toimimaan vielä auton alkuperäisen korkeudensäädön kanssa, ei varmaan ihan suoraan mene vain vidalla kalibroi
-
Lainaan ketjuasi, olisi tosiaan tarkoitus v70 mk2 faceliftin d2r xenonit vaihtaa bi-xenon projektoreihin.
Jos joku on tehnyt tälläisen vaihdon, kuuntelisin mielellään modaus ehdotukset projektoreille? tarviikohan nuo kytkennöissä erilliset ballastit kun eikö d2s ole yleisesti ottaen ole tehokkaampia. Mitenhän nuo saisi toimimaan vielä auton alkuperäisen korkeudensäädön kanssa, ei varmaan ihan suoraan mene vain vidalla kalibroi
Faceliftin bi-xenonit ovat tosiaan D2R-xenonpolttimoilla toteutetut. Niiden kaksoisominaisuus toimii siten, että umpioiden sisällä oleva moottori kallistaa heijastinkulhoa kaukovaloille vaihtaessa, kipaten sitä kulhoa ylöspäin. Se kippaava moottori tulee lähtökohtaisesti kytkeä pois päältä (johdotus katkaisemalla) - tässä tuleekin sit ongelma sen suhteen että ajotietokone tulee herjaamaan ajovalovikaa, jonka suhteen en nuista faceliftin malleista osaa sanoa. Netissä olen nähnyt myös sellaisen ratkaisun että se anturi mikä tunnistaa ajovalojen heijastimen kallistumisen kytkettäisiin ihan fyysisin metodein (liimaamalla joku juttu pitämään anturi painettuna tms) pysyvään "kaukovalotilaan", mutta ton suhteen en voi antaa mitään varmuutta kuinka toimiva toi kikka oikeasti sit on.
Jos kuitenkin aiot tämän projektin toteuttaa, komponenttien osalta itse lähtisin näillä (https://www.theretrofitsource.com/bi-xenon-mini-d2s-4-0-projectors-P-M-D2S5?quantity=1/) liikenteeseen. Morimoton Mini D2S 5.0 -bi-xenonit olivat itselläni käytössä noin vuoden ajan, ja en oikeastaan keksi mitään syytä minkä takia muita projektoreita kannattaisi edes harkita:
- Laadukkaat valmistusmateriaalit (lasilinssi jossa heijastumia estävä (AR) pinnoite, heijastinpinnan laatu, lämmönkestävyys, runko metallia).
- ECE-valokuvio.
- Helppo asentaa kierrevarren avulla.
- Optiikkansa puolesta priimaa, valokuvio jakautuu lähivaloilla oikeaoppisesti (ei valaise liikaa etualaa, valokuviossa ei huomattavia länttejä, valo yltää just sopivan matkan päähän oikein kohdistettuna).
- 3 vuoden takuu.
Itse ajoin nuita projektoreita DLT:n F3-T -ballasteilla pidemmän tovin - noi ballastit pyörii n. 45W antoteholla, joten valoteho nousi lineaarisesti n. 28%. Heijastinpinnat kestivät lisätyn tehon hyvin, ja jo valmiiksi hyvä valokuvio vahvistui entisestään.
D2S ja D2R ovat muuten samoja polttimoita, mutta D2R:stä löytyy tuollaiset maalitäpät polttimosta jotka ehkäisevät häikäisyä. D2R on tarkoitettu heijastinoptiikalla varustettuja xenonajovaloja varten. Eli ne samat Valeon ballastit käyvät myös D2S-polttimoiden kanssa ilman ongelmia.
(https://cdn.shopify.com/s/files/1/2110/7121/files/d2r-d2s-factory-hid.jpg)
Mikäli tulee lisää kysymyksiä niin kysy ihmeessä pois :)
-
Nykyään ajelen VW Jetalla jossa oli vakiona tehtaan bi-xenonit. Nämä bi-xenonit olivat loppupeleissä suhteellisen heikot, vaikka projektoreiden heijastinpinnat olivat ehjät, ja polttimot ainakin kuntonsa puolesta eivät kovin vanhoilta vaikuttaneet.
Tilalle tuli siis juurikin edellämainitut NHK:n IV Plus - bi-LED-projektorit.
Päivittele sitten joskus miten on kestänyt (tyyliin 1v. jälkeen?). Kiinnostaisi asentaa moiset, mutta ensin täytyy päästä kärryille onko asennus edes mahdollista. Autossa on kääntyvät ajovalot mukautuvalla ajokuviolla niin tämä kombo hiukan hidastaa :D
-
Päivittele sitten joskus miten on kestänyt (tyyliin 1v. jälkeen?). Kiinnostaisi asentaa moiset, mutta ensin täytyy päästä kärryille onko asennus edes mahdollista. Autossa on kääntyvät ajovalot mukautuvalla ajokuviolla niin tämä kombo hiukan hidastaa :D
Täytyy yrittää muistaa, veikkaan että muuttuva kuvio on vähän ongelmallinen kun tietsikka rupeaa hyvin todennäköisesti valittamaan asiasta ja lyö parhaimmillaan pillit pussiin kokonaisuudessaan.
-
Täytyy yrittää muistaa, veikkaan että muuttuva kuvio on vähän ongelmallinen kun tietsikka rupeaa hyvin todennäköisesti valittamaan asiasta ja lyö parhaimmillaan pillit pussiin kokonaisuudessaan.
Joo ei sitä mekanismia voi sieltä pois jättää. Tietysti sen voisi ohjelmoida pois käytöstä, mutta downgreidaus ei kiinnosta :D Kokonaisuudessaan on aika yksinkertainen mekanismi; 90 astetta kerrallaan kääntyvä rulla, joka on jokaiselta sivulta on lovettu. Näillä lovilla saavutetaan haluttu kuviomuoto.
Enemmänkin kysymys on tilasta. Mitä nyt nopeasti vertailin niin ainakin tuota NHK:ssa olevaa muovista linssinpidikettä joutuu teurastamaan, tuon kuviomekanismin takia. Tästä taas päästään seuraavaan kysymykseen, että mitä tapahtuu polttopisteelle/kohdistukselle? Eli onko kuvion terävyyden kannalta tuo varjostin(mikälie) oikeassa kohdassa.
Pitäisi löytää joku varaosaumpio ja siihen kokeilla ::)
-
Täällä kun tuntuu tietoa olevan niin meneekö pahasti vikaan jos hankin
-P2 faceliftin halogenumpiot (uudet tarvikkeet tai hyvät käytetyt alkuperäiset)
-esimerkiksi nuo aloitusviestissä mainitut Sinolynin bi-led projektorit.
Tarkoitus on pitää budjetti hillittynä, siksi faceliftin umpiot joissa tulee suoraan rihlaamaton linssi. Samalla pitäisi säilyttää alkuperäiset umpiot katsastusta ja "lähtöruutuun" palaamista varten. Auto on vm. 2002 V70 halogeeneilla.
-
Täällä kun tuntuu tietoa olevan niin meneekö pahasti vikaan jos hankin
-P2 faceliftin halogenumpiot (uudet tarvikkeet tai hyvät käytetyt alkuperäiset)
-esimerkiksi nuo aloitusviestissä mainitut Sinolynin bi-led projektorit.
Tarkoitus on pitää budjetti hillittynä, siksi faceliftin umpiot joissa tulee suoraan rihlaamaton linssi. Samalla pitäisi säilyttää alkuperäiset umpiot katsastusta ja "lähtöruutuun" palaamista varten. Auto on vm. 2002 V70 halogeeneilla.
Nuiden umpioiden muovilinssit on kuulemani mukaan todella paskamaiset poistaa, siihen en ota kantaa koska en ole itse moista tehnyt.
Kattelisin ite suoraan uudempia, noi alkaa olla jo kohtuu vanhentuneet verrattuna tuoreimpiin malleihin. Jos haluat tollaiset kierrevarrella olevat hommata niin kattele AliExpressistä NHK:n vastaavia.
-
Sitä kaukovaloa täytyisi polttaa niin alhaisella jännitteellä että lamppu olisi pian musta, eli jos se huomiovalo tehdään siellä kaukovaloumpioon, niin kaksilankainen polttimo on oikeastaan pakko.
Ei sielläkään kai ihan perus etuparkki, tyyliin 5w lamppu ajovaloumpiossa huomiovaloksi käy, mutta se ei kai ole varsinaisesti lakusääteinen juttu siellä, joten toteutuksia on monenlaisia, kuten esim tää xc60 volvon lednauha nokassa, joka suomessa toimii etuvalona, ts. parkki.
Ei pidä paikkaansa. Halogeenipolttimo pitkien umpiossa 50% jännitteellä on ihan yleinen päiväajovalo myös suomessa. Esim bemareissa, Audeissa, Skodissa, Toyotoissa ja volkkareissa tuota on käytetty.
Kuvassa Audin toteutus A4:ssä.
(https://www.audiworld.com/forums/attachments/a4-b7-platform-discussion-69/12461d1286243422-daytime-running-lights-led-img_0471.jpg)
-
Ei pidä paikkaansa. Halogeenipolttimo pitkien umpiossa 50% jännitteellä on ihan yleinen päiväajovalo myös suomessa. Esim bemareissa, Audeissa, Skodissa, Toyotoissa ja volkkareissa tuota on käytetty.
Kuvassa Audin toteutus A4:ssä.
(https://www.audiworld.com/forums/attachments/a4-b7-platform-discussion-69/12461d1286243422-daytime-running-lights-led-img_0471.jpg)
Pikaisella googletuksella kuvan autossa on päivävalossa sama 21w poltin kuin esim. jarruvaloissa.
-
Pikaisella googletuksella kuvan autossa on päivävalossa sama 21w poltin kuin esim. jarruvaloissa.
Näköjään Audissa onkin erillinen polttimo, oli huono esimerkki siis.
Ainakin BMW E46 käyttää ihan vaan H7 polttimoa. Bemariin itse koodannut tuon ominaisuuden käyttöön joten sen polttimosta olen 100% varma. (Vakiona vain Kanadassa päällä) ja hyvin se toimii. Ei niille polttimoille mitään käy vaikka ne palaa 50% teholla. Samaa kikkaa käyttää ainakin Lexus vanhemmissa malleissaan (kanadassa sekä amerikassa) tai suomessakin esim vuoden 2011 VW Golf. Yleisempi siis vanhoissa autoissa.
-
Onkohan noissa sitten jokin spesiaali lamppu? Normaali halogeeni 6v jännitteellä vetää sen lampun kuvun ihan mustaksi.