Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Likonen - 26.02.2019, 16:49:02

Otsikko: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: Likonen - 26.02.2019, 16:49:02
Kai se olisi taas aika kirjoitella tästäkin hankinnasta topiccia foorumille. Kuten on itsellä ollut tapana noista käyttisvolvoista kirjoitella viimeiset 10vuotta.. Jos ei muuten, niin oman muistin virkistämiseksi.

Elikkäs reilun vuoden verran tuossa meni niin että käyttöautona oli muunmerkkinen laitos. Toki harrastevolvo on koko tämän ajan ollut, mutta tällä vuosikymmenellä oli ekan kerran tilanne että käyttöautona oli muu kuin Volvo. Pitkään oli tehnyt mieli kokeilla että minkäslainen laitos tuollainen Mersu on, ja sellanen tuli hommattua syksyllä 2017. Mukava kokemushan sekin oli, mutta nyt viimeisen puolenvuoden aikana on tullut tarvetta hieman paremmin etenevälle laitokselle. Sillä nuo mökki ja kalareissut on alkanut itsellä lisääntymään, ja tuli loppuvuodesta hommattua raskaampi kalastusvenekkin. Ja tuota uuttavanhaa venettä ei tarvitse matalahkolla kaksvetoisella nostaa hiekka/luonnon -rampeilta..

Kyllä noita nelivetomersujakin tuli katsottua, mutta ei oikein budjettiin ja omiin intresseihin sopivaa laitosta ollut Mersupuolella tarjota. Joten luonnollisesti nelivetovolvot kiikariin. Ekoja kertoja elämässä oli kyllä tilanne että katselin vähän out of the box ajattelulla kaikinmerkkisiä autoja jotka kriteereihin sopisivat. Mutta eipä muunmerkkisillä ollut tarjota niin paljoa parempaa vaihtoehtoa että Volvoista tai Mersuista siirtyisin pois. Volvopuolelta on hetken aikaa pyörinyt mielessä jo XC60, ja niitä alkuun pääasiassa katselinkin. Pikkuhiljaa kumminkin visiot alkoivat kääntyä enemmän XC70 puoleen ja tuo kuuskymppinen vaihtoehto jäi lähinnä varalle..

Vaihtoehtojen katseleminen oli kumminkin lähinnä alustavaa, sillä Mersu oli vielä pihassa eikä sitä ollutkaan tarkoitus laittaa myyntiin ennen kevättä. Viikko sitten kaveri kumminkin kyseli että oliskos saksalaisia dieselfarkkuja tiedossa mitä olisi myynnissä tai tulossa myyntiin. Siihen heitin että pihasta löytyy yksi ja sen saa hakea jos tarpeeksi maksaa. No kaverilla pamahti ostohousut kainaloihin ja jo viime lauantaina auto vaihtoi omistajaa. Niin nopeasti asia eteni että en ollut mitenkään lukkoon lyönyt korvaajaa. Oli vielä jopa ajatuksissa ollut että jos suoraan Ruotsista hakisi itse korvaajan. Kumminkin aikataulu tuli aika nopeasti joten ruotsista haku tuntui vähän "soitellen sotaan" vaihtoehdolta. Nettiautossa oli kumminkin yksi yksilö joka täyttäisi varuste yms kriteerit. Mutta tuo sijaitsee yli 200km päässä. Eihän siinä muuta sitten kun lauantai-iltana myyjälle soittoa ja sunnuntaiaamuna sitä löysikin itsensä istumassa junassa. Kokemus sekin, näin monien vuosien jälkeen. Auto oli mitä pitikin eli nimeä siis alle. Ja sunnuntaina sitä oltiinkin jo iltapäivällä kotona uuden auton kanssa.

Tuli näköjään hieman pitkät esipuheet vaikka koitin vähän tiivistetysti muuttaa ajatuksia tekstimuotoon. Mutta kummiskin itse asiaan:

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20XC70%20D5%20-08/IMG_20190224_142759.jpg?img=medium)

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20XC70%20D5%20-08/IMG_20190224_151932.jpg?img=medium)

Elikkäs kyseessä XC70 D5 AWD Summum kuten otsikkokin jo antoi ilmi. Auto on vuosimallia 2008 ja se on tuotu n. vuosi sitten Ruotsista suomeen. Kilometrejä takana ostotilanteessa 231tkm mutta nyt jo pyörähtänyt 232 puolelle. Huoltokirja on ns. aukoton ja historia muutenkin kohtuudella tiedossa. Otin vielä jälkeenpäin Carfaxilta raportin autosta mistä selviää katsastuksissa ja huolloissa olleet mittarilukemat yms yms. Ja kaikki tuntuisi olevan kunnossa ja loogista. Auto on uutena rekisteröity firmalle, mutta melko nopeasti sen jälkeen siirretty yksityisomistukseen ja sillä omistajalla ollut koko sen ajan mitä auto ruotsissa ollut.

Varusteita on melko hyvin, ainakin moneen suomimalliin verrattunna. Eli ainakin:
-Täysnahkapenkit sähkösäädöillä ja muisteilla
-Xenonit
-Webasto eli tod näk ardic?
-Sähköllä toimiva takaluukku
-Hälyt
-Penkinlämmittimet edessä ja takana
-Tummat lasit
-Parkkitutkat taakse

Ja jotain muuta semmoista noiden perusjippojen lisäksi (aut. ilmastointi, geartronic, cruise jne). Sitä en tarkkaan tiedä mitä kaikkea toi summum sisältää vakiona, ja mitä kaikkea muuta tohon on vielä ruksittu mitä en ole keksinyt. Pitänee kaivaa jostain tuon ajan varusteluettelo jos jostain löytyy kataloogi. Esim stereoista ei mitään hajua mikä setti siellä on ja mitä eri vaihtoehtoja on ollut. Vetokoukku on asennettu viimekeväänä suomeen tuonnin yhteydessä. Mersuissa oli se kätevä että VIN koodilla sai kaikki tarkat auton tiedot ja varustetiedot haettua netistä. Ja mitä muuta Mersussa oli kätevää, mitä tän kanssa kaipaa oli 7" näyttö navilla, bluetooth puhelimella, dvd toistolla jne. Eli navia tai bluetoothia ei tässä ole. Tosin Mersussakin se oli vain puheluita varten, ei musiikintoistoa. Mutta kovin olen tyytyväinen autoon ja varusteisiin, ja onhan tuon rattiin hypätessä olo vähän kun olisi takas kotiin tullut. Penkeissä on oikeinkin juhlava röhnöttää mersun jämäkämpien penkkien jälkeen.

Muutoksia mitä autoon tulee, niin ei varmaan paljoa ole. Korkeintaan ehkä jotain vanne swäppäilyä eli kesävanteiksi esim. 18" kun nyt on 17" alut kesäsille ja 16" alut talvivanteille. Jos uudet kesävanteet hommaisi niin sitten ehkä siirtäisi nuo nykyiset 17" vanteet talvivanteiksi. Sillä tuossa on nyt vanhahkot kitkat talvirenkaina joten joutuisi tod näk ensitalvelle renkaat uusimaan. Ja onhan nuo 16" todella ujot tämänkokoisessa autossa (vaikkin mukavat, koska moffa profiili). Sitten lisäksi ehkä jotain polttimonvaihtoa ledeiksi, kilventaustaa tms pientä nikkarointia.

Muuten mennään varmaan enemmän pesu&huoltomuistio tyyppisellä ratkaisulla tämänkin topicin suhteen. Niin sanottujen huoltojen suhteen en ole vielä tehnyt muuta kun avaimien patterit vaihdoin sekä ohjaustehostinta hieman tutkailin. On aika jäpäkkä ohjaus, mutta toimii kumminkin hyvin eli ei takertele tai äännä. Sitä en tiedä kuinka kevyt tuo ohjaus pitäisi tälläsessä olla kun en ole muilla yksilöillä ajanut. Elikkäs ohjaustehostimeen vaihdoin hieman uutta öljyä ja laitoin varuksi vielä kaveriksi RVS ohjaustehostin käsittelyn jos siitä jotain iloa olisi. Ja sitten tietysti lisäksi perus nesteiden ja rengaspaineiden tarkastelut. Muuten ei mitään pakollista huoltoa ole, kun on juuri 3tkm sisään edellisen omistajan toimesta tehty merkkiliikkeessä öljynvaihtohuolto ja lisäksi MAP anturi vaihdettu. Kumminkin tekisi mieli nuo vaihteiston ja voimansiirron öljyt vaihtaa asap, ellei malta seuraavaan öljyhuoltoon asti ja vaihda silloin. Samaten apulaitehihnan ja sen kilkkeet voisi varuiksi vaihtaa seuraavassa huollossa..

Mutta näillä mennään, kirjoittelen taas kun jotain asiaa tulee..

Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: Ansoni - 26.02.2019, 17:31:26
Näitä XC70 -malleja alkaa enenevässä  määrin ilmestyyn tänne foorumilaisille. Itsellä oli myös jossain  vaiheessa yhtenä vaihtoehtona mut sitten kuitenki XC60 loppupeleissä kolahti enemmän. 

Hyvän näkönen peli ja näköjään saman suuntaista suunnitelmaa ku itellä eli ainaki vanteen päivittämistä  :)
Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: Likonen - 27.02.2019, 20:42:04
Tänään tuli tehtyä ensimmäiset pesut autolle. Edellinen omistaja kyllä käytti tän sunnuntai-aamuna pesulassa, mutta yllättävän paljon siihen on kuraa ja suolaa löytänyt päälle kolmessa päivässä. Tosin onhan tuossa tullut 500kilometriä jo ajoakin kun tuli sunnuntaina se siirtymä kotipuoleen. Mutta onhan se kiva "uuteen" autoon tehdä ns. tervetuliaispesuina laajennettu peruspesu.

Ensiksi moottoritila:
-Pumppupullosta kuivaan konetilaan Korrex tarex liuotinpohjainen esipesuaine. Seoksella 50-50% veden kanssa.
-Muutaman minuutin vaikutusajan jälkeen huolellinen huuhtelu monesta eri suunnasta painepesurilla. Riittävältä etäisyydeltä tietysti..
-Koneen muovisuojassa oli pinttynyttä väriä konepellin huopaeristeestä joten sen putsausta Tar&glue removerilla tiskaussienen kanssa
-Seuraavaksi vaahdottimesta n. 8% loppuseoksella Korrekin PPclean miedompi esipesuaine. Tämän päälle sitten kinnastelu niihin paikkoihin mihin kintaalla pääsi
-Hetken vaikutusaikaa ja huolellinen huuhtelu taas perään
-Lopuksi kevyesti paineilmaa laturiin ja sähkölaitteisiin yms ja isojen pintojen kuivausta mikrokuituliinalla

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20XC70%20D5%20-08/IMG_20190227_175621.jpg?img=medium)

Sen jälkeen ulkopintojen kimppuun:
-Vaahdottimella koko auton pintaan Tarexia n.6-7% loppuseoksella. Myös pyöränkotelot ja pohjaan sen minkä sai, tietysti.
-Hetken vaikutuksen jälkeen huolellinen (paine)huuhtelu ja mahdollisimman hyvin koteloihin, pohjaan jne..
-Olin ajatellut raudanpoistoa, mutta pinta vaikutti hyvältä joten sen vaiheen skippasin tässä kohtaa..
-Eli seuraavaksi sitten kinnastelut Korrekin Reload shampoolla kahden ämpärin taktiikalla monessa osassa. Lampaanvillalla lasit+maalatut osat, mikrokuitulonkero kintaalla helmat,puskurien alaosat ja vanteet.
-Varsinaisen pesun jälkeen vedin sitten pintaan suojaa antamaan Korrekin Polymatrix nestemäisen kevytpinnoitteen/sealantin. Pari panelia kerrallaan kostealle pinnalle. Sumutinpullosta kosteaan kintaaseen, paneliin ja sitten pyyhkäisyt kintaalla perään. Ja tietysti huuhtelu
-Loppuun kuivaus mikrokuituliinalla

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20XC70%20D5%20-08/IMG_20190227_175557.jpg?img=medium)

Eli tälläinen perussetti. Aika Korrek voittoinen oli käytettyjen aineiden lista. Mutta niitä on tullut nyt viimeaikoina käytettyä kun on laaja ja hyvä tuotesarja missä hinta/laatu kohtaa. On toki paljon muidenkin valmistajien tuotteita vielä käytössä mutta nyt mentiin näillä.. Se mikä on pesussa mukavaa tämän kanssa on se, että pohjaa ja pyöränkoteloita pääsee aika kivasti pesemään ilman auton nostamista. Se mikä taas vähän huonoa on se että katto hieman hankala pestä ilman jakkaraa kun on jonkunverran korkeutta ja suht massiiviset kattokaiteet vielä lisäksi. Mutta justiinsa onnistui ilman pukkeja. Jonkunverran on myös enemmän pinta-alaa ja erinäkösiä muovipaneeleita yms enemmän kun edellisissä mutta eipä tuossa muuten ihmeempiä..

Sellainen vajaa 200km on nyt tullut ajoa sen jälkeen kun ohjaustehostinta tutkailin. Aavistuksen tuntuisi että ohjaus keventynyt ja jouhistunut, mutta seuraillaan vielä tilannetta miten kehittyy. Jossainkohtia voisi ihan huuhtelemalla vaihtaa kaikki öljyt sinne, mutta antaa tuon RVS aineen nyt "tekeytyä" siellä ensiksi..
Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: Likonen - 05.03.2019, 16:34:29
Tänään olikin aamulla oikein kivat nelivetokelit, tai ainakin kelit testailla nelivedon toimivuutta vaikka ei ihan kymmeniä senttejä ollut lunta. Mutta siinä 5.30 aikaan kun töihin lähti ni oli tiet mukavasti lumenpeitossa. Hyvinhän tuo takapää tuntuis tulevan mukana, ja hienosti "piiloutuu" lumisella tiellä vaikka lappu lattiassa lähtis kiihdyttämään. Ainakin tällein kaksvetomiehen perstuntumalla etenee varsin hienosti. Toki en ole paras ihminen arvioimaan nelivetojärjestelmän toimivuutta kun en ole ennen nelivetoa omistanut ja haldex autoilla ajamista on muutenkin aika vähän takana. Mutta ainakin omalta perstuntumalta on kaikki kunnossa eikä ylimääräisiä ääniä tai potkuja ole. Hieman kyllä jännittänyt että missä kunnossa on tuo järjestelmä kun huolloista ei varmuutta. Yhteen liikkeeseen laitoin ruotsiin s-postia missä tämä on huollettu muutamat viimekerrat ruotsin päässä. Mutta eipä ole vastausta kuulunut.

Hiemanhan tuo on aliohjaava kun alkaa polkemaan, kun edessä on 8,5v vanhat Pirellin kitkat. Ei toki takarenkaatkaan ole uusinta uutta sillä takapäässä on 6v vanhat Nokian hakkaR kitkat. Mutta kyllä silti tuo 6vuotias Nokialainen vie aika hyvin pidossa tuota ikääntynyttä pirelliä.. Mutta yllättävän hyvin kyllä noilla pärjää normiajossa. Jääkelillä ei ole tarvinnut onneks vielä hirveästi ajella noilla. Mutta kyllä noi ensitalveksi saa väistyä. Sinänsähän nyt noi on optimaaliset "välikelinrenkaat" että ei tarvitse kesärenkaiden allelaittoa kiirehtiä..

Huolto-osia olen alkanut pikkuhiljaa haalimaan, ja täytyy tässä vähän keksiä että missä järjestyksessä alkaisi noita huoltoja tekemään kun tässä kiireisimmät askareet saa alta pois..

Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: Ribbe - 05.03.2019, 17:01:11
Kuulostaa pelottavalta yhdistelmältä että edessä ja takana erilaiset renkaat. Ja toiset vielä vanhat. Itse vaihtaisin samalaiset molemmille akseleille.
Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: Likonen - 05.03.2019, 17:21:57
Kuulostaa pelottavalta yhdistelmältä että edessä ja takana erilaiset renkaat. Ja toiset vielä vanhat. Itse vaihtaisin samalaiset molemmille akseleille.

Molemmissa päissä on siis kyllä samankokoiset, ja samantyyppiset renkaat eli kitkat. On vain erimerkkiset ja toiset on parivuotta vanhempaa paistoa. Mutta hyvin noillakin työnsi aamulla töihin normivauhtia vaikka ei ollut vielä aurattu..

Toki jos olisi talvi vasta tulossa tai alkuvaiheessa niin olisin varmaan heti vaihtanut uudet kumit alle. Mutta nyt kun kesärengaskelit on jo ovella niin menköön noilla.

Eihän tuo sinänsä mitään erikoista tai laitonta ole että on edessä ja takana eri valmistajan/eri mallin renkaat. On itselläkin monessa autossa ollut niin. Edellisessä v70 oli myös sekä kesä että talvirenkaissa eri valmistajan renkaat edessä ja takana. Ja tässäkin tosiaan myös kesärenkaissakin edessä ja takana eri merkkiset.. Itse kyllä pyrin hommaamaan yleensä kaikki samaa sarjaa, mutta joskus on tarve vaihtaa vain 2rengasta ja samanlaisia ei ole tarjolla...
Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: Likonen - 07.03.2019, 16:04:20
Hieman ryppyjä tuoreeseen rakkauteen. Aamulla duunimatkalla sytty abs ja luistoneston vikavalot. Auto toimi kumminkin normaalisti ja pääsin töihin. Työpäivän jälkeen sitten ei suostunut vaihtamaan kakkosta isommalle. Nousin ekasta rampista ylös ja sen jälkeen valoista lähtiessä ei vaihtanut enään ykköseltä isommalle. Ei tosiaan ees manuaaliasennossa reagoinut.

Ajelin sitten läheisen motonetin parkkikselle, ja sammuttelin auton ja katsoin vikakoodit kun tuo bluetooth palikka kulkee autojen matkassa. Vikakoodien nollaus ei kumminkaan auttanut ja käynnistyksen jälkeen toimi vaan huonommin. Nilkutin sitten auton Debiliin kun siinä lähellä olin.

On muuten eka kerta mun autoiluhistoriassa kun joutu luovuttamaan ja viemään auton korjaamolle. Ei oikein huvittanut ajaa kotiin tai tallille 10-15kmh vauhdilla kun matkaa n.20km molempiin.

Katsotaan nyt sitten mikä on tuomio. Veikkaan että aika paha raha menee, ainakin tälläisen silmissä joka on tottunut itse tekemään ja hommaamaan varaosat tarvikeliikkeistä tai ulkomailta.. Varmaan menee ensiviikolle korjaus joten ajellaan muun merkkisillä taas siihen asti..

Huonoa tuuria kyllä. Alle 2viikko ostosta. Ja vielä eilen illalla viestittelin myyjän kanssa ja kehuin miten hyvin pelaa... Jäi harmittavasti puuhun koputus väliin.
Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: Ribbe - 07.03.2019, 16:20:45
Motonetista taitaa saada reilulla satkulla lukijan jolla saa näissä luettua vähän enemmän kuin ihan yleismallisella lukijalla.
Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: Likonen - 07.03.2019, 17:07:58
Motonetista taitaa saada reilulla satkulla lukijan jolla saa näissä luettua vähän enemmän kuin ihan yleismallisella lukijalla.

Juu voipi olla. Olen tuon icarsoft volvolaitteen hankintaa harkinnut, mutta en ole vielä sellaista hommanut. Tuo bluetooth palikka on kulkenut jo useamman vuoden matkassa, ja aika kätevä sekin on vaikka ei tuollaiselle perehtyneemmälle laitteelle pärjää. Mutta hyvin on silläkin kaikista talouden autoista saanut livedataa ulos ja vikakoodit nollattua jne..

Vähän MAFfiin viittaavaa vikakoodia se anto, mutta en sitten alkanut haeskelemaan varaosia ja alkamaan vaihtaa niitä lumisateessa kun kotio piti päästä. Ja esim maf on jo aika kallis laite, niin ei viitsisi "turhaan" sellaista tienpäällä metsästää kun ei varmaa tietoa että sillä korjaantuu. Montaa hutiosaa ei viitsisi ostaa kun tulee sitten jo kalliimmaksi kun korjaamo.

Mutta katsotaan mikä on tuomio. Sitten jos se olisikin vaan se maf, ni voi vähän harmittaa sillä liikkeessä se on varmasti ökyhintainen ja siihen työt päälle.. Mutta spekulaatiota spekulaatiota.. Kunhan nyt tulisi kuntoon ilman maailmanlopun laskua. .

Onneksi sieltä kumminkin pääs helposti kotio ja on kodin päässä toinen auto käytettävissä..

Edit: kyllä sinne oli joku muukin vikakoodi samassa rytäkässä tullut, mutta vain tuo yksi uusiutu nollaamisen jälkeen..

Edit2: Hetken tässä lueskeltuani ja mietiskeltyäni olen melko varma että kyseessä johtosarjavikaa. On vissiin näissä kolmoskorisissa tyyppillistä että kuluu johdot puhki jostain imuputken/akkukotelon tietämiltä. Se selittäisi nuo abs/dtcs sekoilut ja vaihteistonsekoilut.. Antoi samassa rytäkässä myös ajovalovikaa..
Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: Likonen - 08.03.2019, 18:19:39
Ja taas mennään. Eli auto kunnossa ja kotona. Tosi nopeasti saivat sen hoidettua. Omat arvailut meni vähän vikaan, eli oli loppupeleissä se kaikista ilmeisin vika; abs anturi.

Oli pyöränlaakeri/napa kuulemma sen verran tohjona että abs kehä oli syönyt anturista jo aimo siivun ja siitä sitten auto ottanut nokkiinsa. Joten ihan hyvä että tuli auto nilkutettua osaavaan korjaamoon. Ei tarvinnut summamutikassa alkaa arpomaan osia ja eipä tuon navanvaihto olisi itseltä välttämättä onnistunutkaan kun muistelisin että vaatii jonkun erikoistyökalun. Ihme ettei pitänyt napa/laakeri mitään meteliä. Ne vehkeet mistä itsellä/perheellä mennyt pyöränlaakeria niin on pitänyt kyllä todella pahaa ääntä. Asentaja epäili että liekkö jo se vaihe mennyt jo ohi.. No mutta kuntoon tuli ja nopeasti, se on pääasia.

Saksastakin tuli 20L tonkka lootaöljyä. Pirun nopeasti tuli kun viime vklp tilasin ja torstaina tuotiin pönttö kotiovelle. Eikä ollut ees pahat kulut. Tosiaan Mannolia tuli nyt ja eiköhän se aja asiansa lyhyehköllä vaihtovälillä. Kovin ovat kehuneet sitä volvoissa toimivaksi ja onhan tuota monet käyttäneet jo tälläkin foorumilla. Haldex suodatin on tulossa kanssa euroopasta, pitäis olla ihan volvo original. Eipä tuo nyt älyttömästi halvempi ollut kun suomesta, mutta jos kotio saa ilmasilla toimituksilla eikä ole kiire niin eipä sitä raaski varaosakaupasta lähteä hakemaan kalliimmalla.. Tulossa on myös muut auton suodattimet ja apulaitekamppeet yms. Mutta niissä vielä varmaan tovi menee kun eivät jostain syystä ole edes matkalla vielä??

Mutta jatketaan näillä.. Toivottavasti ei ihan hetkeen tule uusia ullatuksia..
Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: Likonen - 05.04.2019, 19:07:16
Hyvin on Volvo kilometrejä niellyt. Eipä ole mitään ongelmia ollut sen abs-anturi hässäkän jälkeen. Autossahan oli kielenä Ruotsi kun se mulle tuli. Joten kieli tuli Vdash softan kautta vaihdettua suomeksi. Hyvin onnistui ja mukava taas selailla valikoita kun ymmärtää kaiken mitä niissä kerrotaan  :D Vikailmoituksia yms tuli tietysti samalla tutkailtua. Eipä siellä mitään päällä olevaa vikaa ollut mutta jotain pieniä häiriöitä joidenkin aikojen takaa. Niitähän nyt tahtoo kaikissa kaikissa autoissa olla kun tota "hienoa ja herkkää" elektroniikkaa nykyautoissa on. Muuten ei ole autolle tullut tehtyä mitään yhtä pesua lukuunottamatta.

Varaosia sun muuta onkin sitten tullut haalittua taas melkeen liiaksikin  :idiot2: Eli niinkuin edellisessä viestissä tuli mainittua niin haldexsuodatin, ilmansuodatin, raikkari, öljysuodatin, polttoainesuodatin, apulaitehihna+kiristäjä, laturin vapaakytkin ja pyyhkijät saapui maailmalta. Lisäksi vielä jälkijunassa tuli tilailtua samaisesta paikasta jarrulevyt ja palat jokanurkkaan. Brembon valmisteet tuli jarrupuolelle ja ne saapui tänään kotiovelle. Jarrukamat tulikin vähän nopeammin kuin edellinen tilaus eli vajaassa viikossa. Tossa suodatin+apulaite tilauksessa meni se liki 2viikkoa. Autodoc oli näissä kaikissa paitsi haldex suodattimessa tilauspaikka.

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20XC70%20D5%20-08/IMG_20190405_182659.jpg?img=img2048)

Sen lisäksi kuvassa näkyy torni punasia laatikoita jotka tuli samalla kuriirin kyydissä tänään. Eli vanteet tuli tilattua wheeloutlet nimiseltä sivustolta Saksasta. Nopeasti tuli nekin kun sunnuntai päivällä tilasin ja nyt perjantai päivällä oli vanteet kotiovella. Tulihan tossa useampi viikko kyttäiltyä vanteita, lähinnä käytettyjä ja monesta eri paikkaa. Kyllähän tuossa OZ racing ja BBS tuotteet pyöri mielessä. Edellisessäkin käyttiksessä kun oli OZ ultraleggerat ja sitä edellisessä BBS RK:t. Noita vaan kun ei käytettynä löytynyt sopivia 5x108 jaossa niin rupesin kyttäilemään myös vähän halvempia, uusia vaihtoehtoja. Nuo em. valmistajien tuotteet kun maksavat uutena kohtuu reippaasti. Edelliseenkin autoon tuli panostettua rengas/vannepuolelle 2000eurolla ja abaut vuosi sen jälkeen myin auton eikä noista juuri lisähintaa saanut. Niin lähdin nyt sitten vähän kevyemmällä panostuksella liikkeelle että ei tule taas tuhansia turpaan jos autonvaihto tulee odotettua nopeammin.

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20XC70%20D5%20-08/IMG_20190405_180811.jpg?img=img2048)

Eli tuollaiset kiekot sieltä saapui. Brändi on R3 wheels ja malli R3H01 black. Tarkemmat speksit 18x8" ET45. Tuo Brändi/valmistaja on itselle uusi tuttavuus ja ilmeisesti kyseessä on jonkinlainen Saksalainen tuning/"racing"/stance vannevalmistaja. Saksassa tosin noita tuskin tehdään, ainakaan hinnan perusteella. Joten eiköhän noi ole perus Aasia-akselin tuotoksia jotka nuorekkaasti brändätty Saksalaisen firman toimesta. Tosin oli niillä sitten aavistuksen arvokkaampia tako ja moniosaisia -vanteitakin valikoimissa. Koko tosiaan nyt tuli 18" ja mielessä kyllä pyöri vahvasti myös 19". Koska auto on iso niin helposti voi nuo 18tuumaiset "hukkua siihen". Mutta kahdestakin syystä tuo 18 tuntui paremmalta. Ensimmäinen syy on se että ostin auton jotta sillä voisi vähän huolettomammin tehdä mökki ja kalastusmatkoja jne joten siinä mielessä 19tuumaisten profiilit menee jo melko pieneksi joten niillä ei rynkytetä enään sorateitä mukavasti. Joten koitetaan pitää auto tarkoituksenmukaisena. Vaikka näissä pari pykälää isompaa profiilia voikin käyttää kun normi kinnereissä. Ja toinen syy rahankäyttö tietysti. Hintaeroa ei vanteissa ollut kun reilu 100e 18vs19". Mutta renkaissa hinta pompsahti jo yhden tuuman korotuksella yli 300e/sarja. Joten se helpotti valintaa. Ei viitsinyt yhdestä lisätuumasta maksaa melkeen 500e lisää ja lisäksi vielä kärsiä mukavuudesta.

Renkaiksi tulossa tutut ja turvalliset Falken Azenis FK510 koossa 235/50-18. Noita Falkeneita on mulla ollut ties kuinka monessa autossa ja hyviksi on todettu. Hinta/laatusuhde markkinoiden huippua. Myös kahdessa edellisessä käyttiksessä ollut noi FK510 ja vaimokkeen autossa myös Falkenit. Nuohan on testeissäkin ollut myös ihan kärkikahinoissa testivoittajien tuntumassa. Vaikkakaan omat kriteerit ei mene aina autolehtien testit edellä...

Mutta katsellaan tuossa ensiviikolla kun renkaat tulee että jos ne kävisi kietasemassa vanteille ja samalla voisi pinnoittaa vanteet. Siinähän nuo jarrutkin vaihtelis samassa rytäkässä kun kesäpyörätkin   ??? Lisäksi miettinyt nahkojen käsittelyä ja kaiuttimien päivtystä ja ja ja... Kovasti kyllä taas tuntuu siltä että rahaa ja aikaa tulee tähänkin upotettua vaikka ihan ajovehkeeksi tuli hommattua. Toivottavasti en saa samanlaista päähänpistoa kun edellisen kanssa että kun sai laajat huollot ja remontit tehtyä, softattua, uudet renkaat kesä+talvi jne ja sitten auto vaihtoon. Erittäin huono harrastus ainakin rahallisesti entisöidä ja parannella näitä käyteytettyjä autoja ja sitten myydä tappiolla pois  :2funny:
Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: Likonen - 11.04.2019, 20:09:09
Renkaat saapui maanantai-iltana kotiovelle. Tiistai iltasella sitten kuskailin renkaat ja vanteet pajalle. Eilen illalla sitten renkaat ja vanteet olivat liittoutuneet ja hain ne pajalta pois kuleksimasta. Sopivasti eilen tuli myös autonhoitokaupasta hieman tuotteita..

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20XC70%20D5%20-08/IMG_20190410_200426.jpg?img=img2048)

Elikkäs kompakti paketillinen Gyeon tuotteita. Gyeon tuoteperheeseen olen myös aikalailla tykästynyt joten sinne suunnalle tuli kallistuttua kun uusille tuotetyypeille oli tarvetta. Nuo on nyt aikapitkälti tätä autoa varten hommattu, mutta esim tuota vannepinnoitetta voisin käyttää myös harrasteauton vanteisiin. Eli sieltä tuli: nahan puhdistusaine, nahan hoito/pinnoite -aine, nahkaharja, vannepinnoite ja muoviosien pinnoite.

Vanteet kuskasin tänään tallille ja vetäsin päälle tuon vannepinnoitteen. Toki ennen pinnoitusta putsasin vanteet Bilthamberin cleanser fluidilla. Sen kummempia pesuja en tehnyt kun vanteet tosiaan eilen otettu paketista ulos ja pajalla olivat rengasrasvat yms putsaillut huolella pois.

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20XC70%20D5%20-08/IMG_20190411_184411.jpg?img=img2048)

Todella helppo oli ainetta levittää ja "kiillottaa". Varsinkin ensimmäisen vanteen jälkeen sujui kun rasvattu. Toivotaan vaan että pinnotus muuten onnistui että kestäisi pinta koko kesän. Ainetta kului odotettua vähemmän, sillä yleensä on tapana vähän ronskisti annostella ja ainetta kuluu enempi kuin ohjearvo on.. Joten mietin että jääköhän pullosta yhtään jäljelle mutta vaikka "riittävästi" annostelin niin ainetta kului varmaan 1/3 osa pullosta.

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20XC70%20D5%20-08/IMG_20190411_183749.jpg?img=img2048)

Senverran odotettua nopeammin sujui tuo prosessi että vetäsin ennen kotiinlähtöä vielä vaahdot auton pintaan ja huuhtelut perään. Yleensä pyrin aina kinnastelemaan kun pesen koska tuolla menetelmällä jää herkästi vesitahroja. Kun ei siis tosiaan missäännimessä kannata autoa mekaanisesti kuivata jos ei ole kinnasteltu. Mutta nyt siis vain "esipesu" ja sitten motaria kotiin. Kyllähän se siinä kuivuu  :D Tälläkertaa ei ollut vaahdottimessa Korrek tai bilthamber tuotteita, vaan huvin ja urheilun vuoksi vetäsin pintaan taxicleanerin. Sitä kun kannunjämät pyöri pesurinvieressä.. Suju se silläkin.

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20XC70%20D5%20-08/IMG_20190411_192027.jpg?img=img2048)

Mutta jatketaan taas kun touhut etenee..
Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: TJA - 12.04.2019, 14:18:05
Mukavaa että #käyttöauto laittaminen "lähtee lapasesta" muillakin, vaikka harrasteautokin löytyy pihasta :P

Tuo wheeloutlet näyttikin hyvältä mestalta, täytyy pitää mielessä  8)

Qyeon tuotteet itsekkin todennut toimivaksi, juuri viime viikolla samaa pinnoitetta lääpin oman käyttiksen vanteisiin, saa nähdä mimmoista on kestoltaan. Renkaisiin meni samalla tuttu ja turvallinen Tuf Shine pinnoite, ei tarvitse lutrata rengaskiillokkeiden kanssa sitten koko aikaa.

Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: jonze - 12.04.2019, 18:17:13
Elikkäs kompakti paketillinen Gyeon tuotteita. Gyeon tuoteperheeseen olen myös aikalailla tykästynyt joten sinne suunnalle tuli kallistuttua kun uusille tuotetyypeille oli tarvetta.


Qyeon tuotteet olleet kyllä itsellekin mieleen. Pitäs kans auronhoitokaupast tilaa täydennystä hyllyyn
Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: mhaimi - 12.04.2019, 18:36:07

Qyeon tuotteet olleet kyllä itsellekin mieleen. Pitäs kans auronhoitokaupast tilaa täydennystä hyllyyn

Sama täällä, Bathe+ ja wetcoat ollut käytössä. Loistavia tuotteita.
Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: Likonen - 12.04.2019, 20:19:07
Joo kyllähän tota nyt taas innostuu kaikenlaista sipistelemään ja parantelemaan kun on "uusi" auto.. Katsotaan mitä kaikkea sitä keksii. Mutta alkaa olemaan taas se aika vuodesta että tulee vähän enemmän panostettua harrasteeseen kun käyttikseen..

Tuo wheeloutlet on kyllä kova. Tähänkin kiesiin tarjosi jotain tyyliin 500 eri vaihtoehtoa pelkästään 18-19" koossa? Toki samaa mallia saattaa olla paria eri kokoa ja väriä mutta silti tarjontaa on kyllä tosi paljon. Vaikka on aina tuntunut että 5x108 on vähän väliinputooja jako että vaihtoehtoja ei tahdo löytyä tarpeeksi.. Jos vertaa esim 5x112, 5x114,3 tai 5x120.. Ja oli ihan tosi halvoista vanteista ihan BBS/OZ akselille tarjontaa näihinkin. Ja vaikka hinta oli hyvin kilpailukykyinen niin tuli vielä ilmasilla toimituksilla tuli alle viikossa kotiovelle! Tuolta tulee varmasti jatkossakin kytättyä jos uusille vanteille tarvetta.

Ja tosiaan joo montaa Gyeon tuotetta on itselläkin ollut käytössä. Ja voi sanoa että ei ole kyllä yhtään huonoa tuotetta tullu vastaan. Itsellä ollut käytössä:
-Foam
-Glass
-Iron
-Bathe+
-Tar
Ja sitten lisäksi nämä itselle uutuudet mitä nyt tuli. Ja muutamat liinat yms. Tuo Foam ihan perus ok vahaturvallinen esipesu. Plussaa riittoisuudesta, sillä lantraus-suhde hyvä. Ja myöskin sen takia vie vähemmän säilytystilaakin kun litran pullosta saa 5L lanceen laitettavaa tavaraa. Tietysti pesutehossa jää vähän esim legendaariselle BH AF:lle niinkun kaikki muutkin lantrattavat foamit mitä itsellä ollut. Mutta etenkin kesäpesuun sopii ja valmiin tavaran litrahintakaan ei ole paha etenkään jos ostaa isossa pakkauksessa. Glass on ihan hyvä ikkunaputsi, ja olen ite tykännyt enemmän kun perus vaahdoista yms. Iron ja tar hyvin toimivia tuotteita, joskin pienemmissä pakkauksissa litrahinta aika kova. Bathe+ taas on sitten ihan kunkku shampoo, ja en ole noista pinnoittavista shampoista vielä parempaa löytänyt. Wetcoat vielä itsellä testaamatta, kun on ollut hyllyssä vastaavia tuotteita muilta valmistajilta. Mutta tuo wetcoat ja muitakin Gyeon tuotteita varmasti vielä löytää paikkansa mun hyllystä.

EDIT: Renkaan suoja/kiillotusainettakin pitäis jossainkohtia hommailla, mutta en vielä uusia tilannut siltä saralta kun löytyy vielä ikivanhaa mequn rengaskiilloketta. Ei oo niin hirveen aktiivisella käytöllä itsellä ollut tuon genren tuotteet.

Sain myös tarkempaa faktaa tuosta mitä varusteita on perus summumin lisäksi. Eli sähköluukku, "webasto" ajastimella ja alumiinisomisteet on sellasia mitä tiedossa olikin mitä ruksittu lisäksi. Sen lisäksi selvisi että ikkunoiden tummennukset on tosiaan tehtaalta lähtöisin ja sen lisäksi etulasit ovat myös laminoidut? Ja uutuutena myös tuli tietoon lämmitetyt pesurinsuuttimet ja private locking. Tuosta jälkimmäisestä en ole vaan varma miten se toimii ja mitä kaikkea se varuste kattaa. Hälyt tässä on ainakin mutta ilmeisesti tuo private lockin tarjoaa vielä jotain hanskalokeron ja takaluukun avaamisen estävää toimintoa?
Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: mhaimi - 12.04.2019, 20:28:44
Nuo gyeonin kuivausliinat on kyllä ihan huippuja :) Wetcoatin kanssa kannattaa olla varovainen annostelun kanssa, melkeen yks suihkasu per paneli piisaa. Ja huuhtelu painepesurilla.
Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: jonze - 12.04.2019, 20:31:43
Nuo gyeonin kuivausliinat on kyllä ihan huippuja :) Wetcoatin kanssa kannattaa olla varovainen annostelun kanssa, melkeen yks suihkasu per paneli piisaa. Ja huuhtelu painepesurilla.
Itel meni eka purkki viime kesänä "hukkaan" kun suihkin liikaa. Toki mulla nanolex si3d pinnoite ja se kuulemma hylkii noita
Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: mhaimi - 12.04.2019, 20:39:12
Itel meni eka purkki viime kesänä "hukkaan" kun suihkin liikaa. Toki mulla nanolex si3d pinnoite ja se kuulemma hylkii noita

Joo se tuskin pysyy tuon nanolexin päällä. Muuten kyllä hyvää kamaa ja kesäpölyt lähtee kyllä helposti. Kestää myös esim. Korrekin tarexilla pestä, ainakin lancesta leviteltynä.
Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: Likonen - 14.04.2019, 17:56:23
Eilen tuli auton kanssa touhuttua ihan hyvä tovi. Elikkäs jarrulevyt ja palat vaihtuivat jokanurkkaan ja samalla tietysti uudet pyörätkin. Jarrujen vaihdossa ei sinänsä mitään ihmeellistä sillä kaikki lähti hyvin auki jne.. Vähän pelkäsin että niiden kanssa saa tapella kun ei ole hetkeen ollut auki mutta lähinnä ainut ihmetys oli nuo etujarrut. Tuo satula kun on rakenteltaan hieman erikoinen. Mutta sen kun tajusi niin helppo oli purkaa ja kasata. Takajarrut ajelin huoltoasentoon Vdash softalla. Edessä oli levyistä kulunut jo 4mm, tai jopa hieman yli. Mutta silti sinne oli joku suht hiljattain vaihtanut uudet palat loppu oleville levyille. Takapäässä levyistä oli hävinnyt n.3mm ja palatkin oli jo aika lopussa.

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20XC70%20D5%20-08/IMG_20190413_132056.jpg?img=img2048)

Uudet kesäpyörät istui tosi hienosti sekä fyysisesti että ulkonäöllisesti. Täytyy vähän itseä kehua ja sanoa että nappivalinta oli. Eikä edes näytä mitenkään liian pieneltä nuo 18". Kyllähän olis vielä 19" menny ulkonäöllisesti mutta noilla on nyt kyllä tosi hyvä ajaa. 215/65 kitkarenkaaseen verrattuna vakaus ajossa ja tarkkuus ohjauksessa kasvoi todella paljon parempaan suuntaan. Mutta ei ole vielä kumminkaan pintakova tuolla 50profiililla. Vaikka semi jämäkältä tuntuu tuo Falkenin fk510 SUV -versio. Mutta 5/5 omaan makuun.

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20XC70%20D5%20-08/IMG_20190413_170742.jpg?img=img2048)

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20XC70%20D5%20-08/IMG_20190413_170754.jpg?img=img2048)
Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: jonze - 14.04.2019, 18:53:50
Sopii toi musta vanne mustaan helmalinjaan  O0
Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: -jadi- - 14.04.2019, 20:18:05
...ainut ihmetys oli nuo etujarrut. Tuo satula kun on rakenteltaan hieman erikoinen. Mutta sen kun tajusi niin helppo oli purkaa ja kasata.
(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20XC70%20D5%20-08/IMG_20190413_132056.jpg?img=img2048)

Nyt saat kyllä selvittää tuon erikoisen rakenteen. Tuo kiristysjousi saattaa lähteä huolimattomasti irrotettaessa lentoon johonkin epämääräiseen suuntaan.
Youtuubin pätkissä jotkut tekee palojen vaihdon sillä vaikeemmalla tavalla eli halkaisevat koko hiton satulan.  :o
Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: Likonen - 15.04.2019, 18:10:22
Nyt saat kyllä selvittää tuon erikoisen rakenteen. Tuo kiristysjousi saattaa lähteä huolimattomasti irrotettaessa lentoon johonkin epämääräiseen suuntaan.
Youtuubin pätkissä jotkut tekee palojen vaihdon sillä vaikeemmalla tavalla eli halkaisevat koko hiton satulan.  :o

Eikoinen rakenne siinämielessä että kaikissa liukusatuloissa mitä olen touhunnut niin napaan pultattava, paloja pitävä rauta on satulan ulkopuolella, ja satula liukuu siinä sisällä. Niinkun tässäkin on takana. Mutta edessä se pultattava paloja pitävä rauta on ikäänkuin satulan sisällä, ja siihen tulee päälle tuo jäätävän kokoinen alumiinihökötys. Itsekkin tein tuon lopulta niin että vedin satulan halki. Todella helppo ja nopea se oli niin tehdä sillä ei se ole kuin 4pulttia jotka kaikki pääsi nätisti pulttipyssyllä avaamaan. Eli meni pari minuuttia niin oli satula levällään ja palat irti. Samalla sai hieman putsailtua tuota isoa möykkyä. Ja ainakin tuolla tyylillä se jousilevyn irroitus ja takasinlaitto oli helppoa ja hallittua.
Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: Likonen - 29.04.2019, 20:33:32
Nyt on sellainen 5tkm auton kanssa takana, ja auto pelaa kun ajatus. Ei ole mitään ollut sen alkupään abs vian jälkeen.

Mökilläkin tuli käytyä, ja sieltä paluumatkalla sai sitten mahtavat pikimönjät auton kylkiin. Paikkailivat keskellä päivää kuumalla kelillä tietä ja siitä sitten törkeet töhnät autoon..

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20XC70%20D5%20-08/IMG_20190424_162514.jpg?img=img2048)

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20XC70%20D5%20-08/IMG_20190424_162448.jpg?img=img2048)

Kuvissa ei ees läheskään kaikki näy. Seuraavana päivänä sitten ensihätään suihkuttelin puolisen litraa hiilivetyä alaosiin ja PPclean vaahtona päälle. Kyllä se vähän auttoi, mutta suurin osa jäi edelleen pitkin autoa. Pyöränkoteloihin,kaariin, helmoihin, oviin, takapuskuriin jne.. Sen enempiä en kerennyt turata kun painoi lähtö seuraavaan reissuun ja se vaati valmisteluja.

Seuraavaksi sitten saaristomerelle kalaan vene perässä. Hieno tolla on venettä vetää, vaikka traileri+vene -paketilla se 750kg painoa +varusteet.. Eikä paljoa yskinyt Volvo venettä laskiessa ja nostaessa vaikka jyrkkä ja huonokuntoinen laskuramppi oli käytössä. Kulutuskaan ei ollut ihan mahdoton, sillä mitattu kulutus aika tasan 10L /100km tolla koko reissulla. Ja tossa kulutuksessa tosiaan kinttupoluilla ryskytystä ja veneen laskut yms..

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20XC70%20D5%20-08/IMG_20190428_115540.jpg?img=img2048)

Tänään sitten reissusta palautumisen jälkeen tuli taas pesun merkeissä käytyä auton kimppuun. Tälläkertaa vähän pidemmän kaavan kautta.
-Hiilivetyä taas 5-6desiä auton alaosiin ja PPclean vaahtona päälle muutamien minuuttien vaikutuksen jälkeen ja huuhtelut perään
-Edelleen jäi tuota möhnää joten lisää hiilivetyä ja pienpoistoaineen jämää päälle. Lonkerokintaalla hieman kinnastelua muoviosiin perää ja lisää myrkkyä päälle vaikuttamaan
-Sitten tein vielä raudanpoistot "kevyesti" eli auton alaosiin halpis vannepesua/raudanpoistoa ja taas PPclean päälle +huuhtelu
-Auto alkoi olla hyvin esipesty, mutta hieman jäi vielä pikitahroja lähinnä kaariin/koteloihin. Enempää ei ollut hiilivetyä/pienpoistoa joten siirryin kinnasteluun
-Kinnastelut perinteisesti kahden ämpärin taktiikalla todella monessa osassa koska aurinko tahtoi vähän paistaa. Kinnasteluun käytin tälläkertaa kokeeksi Chemicalguys bodywash+wax shampoota. Tuota kun oli avaamaton puteli hyllyssä niin ajattelin kokeilla sitä kun ei polymatrixiakaan enään ollut pinnassa tuon hiilivety läträämisen jälkeen
-Sitten taas huolelliset huuhtelut ja kuivailut

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20XC70%20D5%20-08/IMG_20190429_190658.jpg?img=img2048)

Ja kyllähän sillä taas hetken kelpaa ajella. Täytyy vielä seuraavan pesun yhteydessä saada loppuja pikiknöölejä pois kaarista ja koteloista. Huoltoakin vois alkaa miettiä, edellisen omistajan teettämästä öljyhuollosta on nyt 8tkm matkaa.
Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: janne81 - 29.04.2019, 21:48:27
 S* on tollanen XC vaan omalla tavallaan hieno laite.
Tota oon monesti miettinyt kun vedetään jonkun liukkarin tms. päälle vielä vaahto niin miten käy pesutehon ns. kemiallisessa mielessä? Miten ne PH:t mahtaa käyttäytyä?
Itse olen käyttänyt liukkarit, pienpoistot ja raudanpoistot sellaisenaan ja huuhdellut pois seuraavaa vaihetta varten.
Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: mhaimi - 29.04.2019, 21:49:14
S* on tollanen XC vaan omalla tavallaan hieno laite.
Tota oon monesti miettinyt kun vedetään jonkun liukkarin tms. päälle vielä vaahto niin miten käy pesutehon ns. kemiallisessa mielessä? Miten ne PH:t mahtaa käyttäytyä?
Itse olen käyttänyt liukkarit, pienpoistot ja raudanpoistot sellaisenaan ja huuhdellut pois seuraavaa vaihetta varten.

Tuo foam lisää sen liukkarin vaikutusaikaa, kun se ei pääse haihtumaan niin nopeasti.
Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: janne81 - 29.04.2019, 21:56:49
Tuo foam lisää sen liukkarin vaikutusaikaa, kun se ei pääse haihtumaan niin nopeasti.
Se on totta, mutta sitä tarkotin et jos tapahtuu joku emäs-hapan sekotus niin miten käy pesutehon? Ehkä aattelen taas liian vaikeasti ja en mää tosta kemiasta juur mitään ees ymmärrä  :2funny: :2funny:
Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: Likonen - 29.04.2019, 22:00:38
S* on tollanen XC vaan omalla tavallaan hieno laite.
Tota oon monesti miettinyt kun vedetään jonkun liukkarin tms. päälle vielä vaahto niin miten käy pesutehon ns. kemiallisessa mielessä? Miten ne PH:t mahtaa käyttäytyä?
Itse olen käyttänyt liukkarit, pienpoistot ja raudanpoistot sellaisenaan ja huuhdellut pois seuraavaa vaihetta varten.

On kyllä, tykkään itse kovasti. On juuri parhaillaan näissä mökki olosuhteissa ja kalastus/veneenveto reissuissa. Ja ja ihan arkiajossakin mukava kun on suht letkeä alusta. Ja mukava nousta kyytiin ja pois kun ei ole niin matalalla penkit..

Liukkarin annetaan vaikuttaa jonkunaikaa ja vaahto vedetään päälle vasta siinä kohtaa missä "normaalisti" liukkaria alettais huuhtoa pois. Eli ei heikennä liukkarin tehoa, oikeastaan juurikin päin vastoin. Kun päällä oleva vaahto pitää pinnan kosteana/pehmeänä vielä kun pelkkä liukkari olisi kuivunut pintaan. Ja tosiaan etenkin ulkona pestessä jos on vähänkin aurinkoa niin toi vaahto pelastaa hyvin koska liukkari kuivuisi muuten nopeasti pintaan. Eli vaahto antaa lisää aikaa myös huuhtelulle. Ei tarvitse juosta hiki hatussa. Ja vielä tollanen emäksinen vaahto neutralisoi kivasti hiilivetyä huuhteluvaiheessa ennen kinnastelua. Muutenhan hiilivety jättää pintaan sellasen hylkivän kalvon..
Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: Wehgi - 29.04.2019, 22:04:07
Se on totta, mutta sitä tarkotin et jos tapahtuu joku emäs-hapan sekotus niin miten käy pesutehon? Ehkä aattelen taas liian vaikeasti ja en mää tosta kemiasta juur mitään ees ymmärrä  :2funny: :2funny:

Happo+emäs=suola+vesi. Itse kanssa toiminut noin, että jatkan tuolla foamilla noiden vaikutusaikaa. Se pienpoisto/raudanpoistohan on jo suurimmaksi osaksi omalla vaikutusajallaan jo tehtävänsä tehnyt, kun siihen foami lykätään pintaan päälle.  8) parashan se ois vaihe kerrallaan, mutta kun joutuu kaupallisissa halleissa ja kavereiden luona hieromaan, niin saa pari vaihetta tuolla konstin kerralla  ::)
Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: mhaimi - 29.04.2019, 22:07:26
Se on totta, mutta sitä tarkotin et jos tapahtuu joku emäs-hapan sekotus niin miten käy pesutehon? Ehkä aattelen taas liian vaikeasti ja en mää tosta kemiasta juur mitään ees ymmärrä  :2funny: :2funny:

Veikkaan että ei suurta eroa ole pesutehossa vaikka nuo vaiheet tekisi kokonaan erikseen, säästää kylläkin vaivaa.
Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: HenkkaR1 - 29.04.2019, 23:01:17
Happo+emäs=suola+vesi. Itse kanssa toiminut noin, että jatkan tuolla foamilla noiden vaikutusaikaa. Se pienpoisto/raudanpoistohan on jo suurimmaksi osaksi omalla vaikutusajallaan jo tehtävänsä tehnyt, kun siihen foami lykätään pintaan päälle.  8) parashan se ois vaihe kerrallaan, mutta kun joutuu kaupallisissa halleissa ja kavereiden luona hieromaan, niin saa pari vaihetta tuolla konstin kerralla  ::)
Lähes kaikki noista aineista on emäksiä tai miedosti emäksiä. Raudanpoistoaineen vaikutuskaan ei perustu aina happoon, vähän riippuu aineesta. :) Ite vedän myös vaahdot päälle, hiilivety tahtoo haihtua liian nopeasti.

Ihmettelin kans etusatuloita, mutta kun hoksas niin olikin aika yksinkertanen laitos.
Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: Wehgi - 30.04.2019, 09:33:13
Lähes kaikki noista aineista on emäksiä tai miedosti emäksiä. Raudanpoistoaineen vaikutuskaan ei perustu aina happoon, vähän riippuu aineesta. :) Ite vedän myös vaahdot päälle, hiilivety tahtoo haihtua liian nopeasti.

Ihmettelin kans etusatuloita, mutta kun hoksas niin olikin aika yksinkertanen laitos.

Taitaapi vannehappo olla ainoa hapan tuote tuolla pesuaineiden seassa, ja sekin orgaaninen se happo. Mukavasti alkaneet nuo happopohjaiset vannepesut yleistymään. Tämähän sitten laimenee kyllä, kun sen päälle vetäisee emäksisen vaahdon päälle. Mutta työnsä sekin on jo siinä vaiheessa tehnyt. Ja se neutralointi hapon kanssa kuuluukin asiaan.  8)
Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: Likonen - 27.05.2019, 21:26:05
Tälle ei oo muuta tehty ku kovaa ajoa. Ellei etuparkkien vaihtoa lasketa. Työmatka lyheni tuossa puoleen, joten kilometrien karttuminen hieman rauhoittunut. 6tkm on nyt yhteistä matkaa takana. Kulutus on hieman noussut, koska tämänhetkinen työmatka käytännössä kokonaan taajama/kaupunkiajoa Helsingin sisällä. Keskikulutus on nyt ajotietokoneen mukaan 8,5 (yli 5tkm ajalta)

Hyvin on auto toiminut ja tänään kävin sen katsastamassa. Yhen yhtään huomautusta ei tullut joten taas sais vuoden ajella puhtailla papereilla.

Jahka tuossa saa muut meneillään olevat projektoinnit kotona ja tallilla nippuun niin täytynee tähän touhuta huoltoa ja nahkojen käsittelyä jne.. Kaiuttimien päivitys kanssa edelleen mielessä.. Mutta katsotaan..
Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: Likonen - 19.06.2019, 09:44:24
Tätä tuli tuossa 1,5viikkoa sitten hieman sipisteltyä. Aluksi kilvet mainostaustoineen irti ja sen jälkeen stydimmät pesut. Vanteisiin korrekin irox, auton alaosiin nocwax hiilivedyt ja sitten tarexit lancesta vielä päälle. Sitten huolelliset huuhtelut ja kinnastelut bioliukkarilla (motox tehopesu). Jälleen huolelliset huuhtelut ja kunnon kuivaukset. Sen jälkeen maalaamattomiin muoviosiin Gyeon trim muovipinnoite. Melko helppo tuo oli touhuta tuohon, joskin ainetta meni aika paljon kun tossa tota maalaamatonta muovipintaa on. Ja pullokin tuli kerran kaadettua vahingossa  :idiot2: Joten melkein koko pullo tohon meni kun ronskisti veti.

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20XC70%20D5%20-08/IMG_20190608_183829.jpg?img=img2048)

Auton jätin yöksi talliin jotta pinnoite kerkee kunnolla tekeytyä, kun oli ulkona vesikelitkin alkamassa. Ja ihan hyvältähän tuo näytti. Todella mukavasti tuli väriä takaisin ja hylkivyyttä muoviosiin. Sitten ruuvailin kilvet takaisin. Eteen ilman telinettä suoraan puskuriin (kun reikiäkin siellä oli jo valmiiksi) ja taakse sitten tuollaisella mainoksettomalla taustalla joka jää kilven alle piiloon.

Pari päivää sen jälkeen, mantorppiin lähtöä edeltävänä iltana sitten vielä ppcleanilla esipesu+huuhtelu ja kinnastelut "oikaistuna" eli ppclean vaahtona päälle ja kinnastelu perään parissa osassa. Sen ihmeellisempää kinnastelua en tällä kertaa tehnyt koska autolla oli ajettu kuivassa kelissä max 100km ton edellisen huolellisen pesun jälkeen. Lähinnä noi kevyet pesut tein sen takia että vedin koko auton päälle Gyeonin wetcoat märkä kevytpinnoitteen. Tuo wetcoat on sitä uutta versiota, joka rantautui tässä alkukesästä suomeen. Todella hienon hylkivyyden antoi maalipinnalle vaikka mitään suojaa ei ollut alla. Vesi pisaroitui todella maukkaasti, ja jopa lasit hylki aika hienosti.

Sitten oli lähtö Ruotsiin, Mantorppiin. Reissussa auto toimi todella hyvin ja mukavahan tuolla oli matkaa tehdä kun on riittävät varusteet ja tavaraa mahtui todella hyvin kyytiin. Kilometrejä tuli reissussa n.650 ja kulutus tankkauksesta laskettuna 7,9L. Ihan kohtuullinen kulutus siis, kun oli kumminkin auto lähes täynnä tavaraa. Ja tuohon kulutkseen sisältyi Helsingin keskustan läpi ajaminen x2 sekä Ruotsin päässä hieman nurkka-ajoa. Heti ruotsiin saapuessa satoi vettä aika reippaastikkin välillä, ja wetcoat kyllä hylki hienosti ja autoon ei juurikaan jäänyt kuraa kuin helmoihin. Haldexikin toimi hienosti, sillä ruotsissa oli majoitus ja parkkeeraus nurmikentällä ja sateet olivat pehmentäneet tuon hieman savipohjaisen maaperän. Auto siis venkslatessa upotti lähes vanteita myöten, mutta tämä eteni sutimatta hienosti vaikka venkslasi siellä edes takas ahtaassa paikassa. Esimerkiksi letkan erästä takavetoista baijerilaista sai työntää heti ekan venkslauksen jälkeen sieltä pois. Loppureissu olikin sitten hienossa säässä, ja ei tarvinnut märästä ja pehmeästä kärsiä.
Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: Likonen - 12.08.2019, 18:46:41
Tähän tuli huollot tehtyä mittarilukeman ollessa n. 242 600km.. Edellisestä huollosta n.14tkm ja nyt tuli tehtyä lähes kaikki nuo isoimmat huollot joten hetkeen ei tarvitse ihmeempiä tehdä. Minun omistuksessa autolla on ajettu nyt 11tkm ja risat.

Tehdyt huollot:
-Moottoriöljyt 0w30 (Teboil) + suodatin (Mann)
-Ilmansuodatin, raitisilmasuodatin ja naftasuodatin (Mann)
-Apulaitehihnat ja kiristin (SKF + contitech)
-Vaihteistoöljyt huuhtelemalla, 10L (Mannol)
-Kulmavaihteen ja peräöljyjen vaihto (Castrol)
-Haldex suodattimen ja öljynvaihto (Volvo original)

Joten kyllä kelpaa taas ajella. Haldexin huolto jäi vähän tyngäksi, kun pumppu oli jämähtänyt todella kovaa kiinni. Se olisi suurella todennäköisyydellä hajonnut jos sitä ois enempi paukuttanut tai kuumentanut. Ja uutta pumppua ei ollut. Joten Haldexiin vain suodattimen vaihto ja sen verran vanhaa öljyä pois ja uutta tilalle mitä sitä kautta tuli. Täytynee hommailla jossainkohtia uusi pumppu ja tehdä haldexiin laajempi huolto. Viimeistään sitten kun nykyinen pumppu hajoaa. Sen perusteella että se oli niin pirusti kiinni, niin pumppua ei ole juuri irroiteltu joten tod näk alkuperäinen. Eli tuskin on kovinpitkä eliniän odotus.. Vaihteistoöljyt ei ollut ihan älyttömän pahan näköiset, joten niitä on tod näk jossain kohtia vaihdeltu.

Auto on tosiaan toiminut varsin hienosti, joskin takaluukun sähköavaus välillä temppuilee. Myös kolmesta hehkusta on tullut ajanmittaan vikakoodeja, joten täytyy ne jossainkohtia vaihdella. Joskin auto lähtenyt aina hyvin käyntiin mutta täytynee ne ennen talvea varuiksi vaihtaa, kun ei ne juuri mitään maksa.

Pinnassa oleva wetcoat toimii edelleen, tai ainakin vielä viimepesussa hylki hyvin. Se on ollut nyt 2kuukautta pinnassa. Viimeksi tosin kinnastelin auton Bathe plussalla joten wetcoatin kestotesti ei sinänsä ole jatkossa enään täysin kurantti. Nahat on vielä pesemättä ja käsittelemättä, kun ei ole sopivaa aikarakoa löytynyt.

Talvirenkaita aloin jo tässä pikkuhiljaa miettimään, kun asia putkathi mieleen tuossa yksipäivä. Asiallahan ei mikään kiire ole, mutta hyvä jo tutkailla vaihtoehtoja niin voi ne sitten hommailla ja vaihdattaa vanteille ennenkun sesonki alkaa. Mullahan on tähän mukana tulleet orkkis 16" alut jossa päällä huonohkot kitkat. Eli tod näk niille vanteille uudet talvipyörät. Olisi myös orkkis 17" alut, missä kesärenkaat päällä. Mutta kamala pomppaus hinnassa 16->17 talvirenkaissa joten tod näk nuo 17" kesäpyörät laitan myyntiin ja hommailen niille nykyisille talvivanteille uudet nahat. Onhan nuo 16" vähän onnettoman näköiset näin isossa autossa, mutta taas toisaalta 16" pyörä hieman mukavempi ja purevampi talvella kun leveämpi ja matalempi 17" rengas.

Vertailun vuoksi 16" vs 17":

Nokian Hakkapeliitta 8 SUV
16" = 526e
17" = 684e

Nokian Hakkapeliitta 9
16" = 585e
17" = 938e

Hankook Winter iPike RS
16" = 459e
17" = 763e (RS2)

Continental IceContact 2
16" = 536e
17" = 1043e

Michelin X-Ice North 4
16" = 632e
17" = 880e

Bridgestone Noranza001
16" = 447e
17" = 800e

Tuosta vähän omaankin muistiin. Kaikki hinnat on rengasonlinestä ja orkki kokoina eli 215/65-16 vs 235/55-17. Leveyden jos tiputtaa 17" pykälällä, eli 225/55-17" niin aavistuksen halpenee, joskin sitten halkasijakin hieman pienenee. Mutta on noissa tosikovat erot. Jännä sinänsä, sillä tahtoo nykyautoissa olla talvirenkaatkin useimmiten 17-19". Ainakin vähääkään isommissa autoissa.

Mutta jatketaan näillä..





Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: macro - 12.08.2019, 21:31:51
Ihan vertailun vuoksi Hankookin iPike RS2 W429 235/55/17 maksoi 629 sarja alle laitettuna tammikuussa, Oulussa Rengasheikillä. Hyvin pelaa XC70:n alla.
Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: Likonen - 25.08.2019, 19:14:38
Ihan vertailun vuoksi Hankookin iPike RS2 W429 235/55/17 maksoi 629 sarja alle laitettuna tammikuussa, Oulussa Rengasheikillä. Hyvin pelaa XC70:n alla.

Joo, tarkoitus on kyllä kysellä paikalliseltakin kumipajalta hintoja ennenkun tilailee mitään. Laitoin nyt noi 17" pyörät myyntiin ja jos ne menee niin aletaan sitten tiedustelemaan noita 16" talvipyöriä. Jos ei mene kaupaksi niin harkitaan vielä sitä 17" vaihtoehtoakin.. Tuossa noi 17" pyörät, laitoin myös ilmon myyntipuolelle..

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Sekalaista/Myynti/IMG_20190825_153013.jpg?img=img2048)

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Sekalaista/Myynti/IMG_20190825_153605.jpg?img=img2048)

Muuten ei ihmeempiä auton suhteen. Tänään tein kevyet pesut, myös konehuoneeseen. Muuten vaan kovaa ajoa.
Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: Likonen - 24.09.2019, 20:08:04
Talvirenkaat hommattu&asennettu vanteille. Poikkeuksellisen paljon tuli erilaisia vaihtoehtoja ja komboja mietittyä. Eli eri merkki ja koko vaihtoehtoja sekä 16" että 17" halkasijoista. Ja että ei pähkäilyt mennyt liian helpoksi niin mietin ja katselin nastojen lisäksi eri kitkarenkaita.

Päädyin nyt kumminkin 16" halkasijan nastarenkaisiin ensiasennuskoossa 215/65-16. Koska halvin hinta ja paras pito&mukavuus kunnon talvikeleillä (jos vertaa matalempiin&leveämpiin kumeihin ja/tai kitkoihin). Vaikkakaan ulkonäöllisesti ei ole järin näyttävä koko. Kyllähän noissa moffakumeissa on hieman offroad/allroad tunnelmaa joskin saisi olla pykälän isompi rengas siihen "maasturilookkiin". Menee vaan tuo 225/65 jo paku renkaaksi.

Rengas mikä tuli on malliltaan Goodyear Ultra Grip 600. Tuosta renkaasta ei juurikaan mitään arvosteluja/kokemuksia löydy netistä joten aavistuksen sen suhteen arvelutti. Mutta myyjä kehui että on uusi malli ja että Goodyearilta ei ole vielä huonoa rengasta tullut markkinoille joten rohkenin ottaa kokeiluun. Hinta oli mielestäni varsin hyvä. Nelosella alkoi hintalappu (sarjalle asennettuna). Ja siis paikalliselta rengasliikkeeltä tuli sekä kumit että asennus.

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20XC70%20D5%20-08/IMG_20190924_172003.jpg?img=img2048)

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20XC70%20D5%20-08/IMG_20190924_172029.jpg?img=img2048)

Tosiaan aika rouhea kuvio noissa ja on sivu/olkapää kuviokin aika rouhea. Joten sinänsä sopii lookkiin ihan hyvin mutta kuten ylempänäkin totesin niin sopisi vielä naksun isompi kumi. Mietin myös vanteiden maalausta mustaksi, mutta en nyt alkanut kumminkaan tuhraamaan aikaa ja rahaa siihen. Olisi pitänyt kummiskin viedä puhallus+pulveri käsittelyyn että olisi hyvän saanut. Vähän tekisi mieli myöskin laittaa pikku spangeria väliin, että ei jäisi nuo pyörät niin sisään. Elikkäs tyyliin perus 5mm "mallikohtaiset" lätyt väliin tai sitten 15-20mm keskittävät. Vähän menisi taas tuning puolen hommiksi mutta katsotaan. Tietty on mielessä pyörinyt kaikenmaailman muutakin talvi/allroad varustusta mutta katsotaan nytten mitä raaskii..

Muuten autolla vaan ajeltu ja kerran huuhtastu. Kilometrejä 244800. Jatketaan näillä.
Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: Likonen - 17.11.2019, 11:54:45
Kovaa ajoa taas ollut, ja tuli heitettyä taas reissu saaristomerelle venepaketti perässä. Kilometrejä tolla reissulla joku 400km. Kokonaiskilometrit mun omistuksen aikana nyt jotain 17tkm. Ja edelleen kovin tyytyväinen olen ollut autoon.

Talvipyörätkin tuli tossa vaihdettua alle. Jopa yllättävän hyvät ja hiljaiset nuo renkaat on ajaa tässä autossa, vaikka on vähän ns. perinteisempi talvirengas ja rouhea kuvio. Ei juurikaan kuulu nastojen ropinaa sisälle missään nopeuksissa. Kuten jo aikasemminkin todennut varmaan useampaankin kertaan, niin aavistuksen tuo rengastus on ujo tähän massiiviseen koteloon. Sinänsä ihan ok, mutta saisi olla ihan aavistuksen isompi rengas ja/tai vähän agressiivisemmalla offsetillä noi vanteet. Nuo samat renkaat jollain mustilla vanteilla missä olisi 10-20mm tujumpi offset niin näyttäis jo aika kivalta omaan silmään.

Eilen tuli pesujakin taas suoritettua. Aluksi korrekin irox vanteisiin, ja kokoauton päälle saman valmistajan tarex lancen kautta sen verran tujuna kun lance työntää. Huolelliset huuhtelut perään kuten aina ja sitten kinnastelu Motox tehopesun kera. Lopuksi sitten Gyeon wetcoat päälle kintaan kanssa levitettynä ja huuhtelu+kuivaus.

Laitoin jo kerran aikasemmin samat setit kesäkuussa, ja todella pitkään tuo wetcoat toimikin tässä. Nyt vasta tyyliin viimeviikkoina alkanut kunnolla antautua, ja tuota ei ole boostattu kesäkuun jälkeen kuin kerran bathe plussalla kinnastelemalla. Mietin tuossa kanssa että olisi laittanut vahan/synteettisen sealantin pintaan nyt talvea vasten, mutta laiskuuksissani päädyin uuteen wetcoat kierrokseen. On kumminkin niin paljon nopeampi laittaa. Ja talven pesuissa tulee kumminkin hiilivetyä sisältäviä tuotteita käytettyä enemmän tai vähemmän lähes joka pesussa niin ei se vahakaan kauaa kestä pinnassa. Niin helpompi ja nopeampi tuo wetcoat on myös uusia kuin vaha.

Tuo Gyeon trim muoviosapinnoite on myös toiminut todella maukkaasti. Muoviosat edelleen hyvin mustat ja hylkiikin vettä ihan kohtuullisesti. Tuosta vannepinnoitteesta taas en osaa sanoa toimiko se hyvin vai ei. Tuntu että hylkivyys alkoi huonontua aika nopeastikkin, tosin olen melkein joka pesussa käyttänyt noita vannepesuaineita, lähinnä iroxia. Täytyy vielä noille kesävanteille tehdä huolelliset pesut ennenkun laittaa ne talviteloille, ne on vielä tosiaan pesemättä. Katsotaan sitten onko pinnoitteesta enään mitään jäljellä.

Mutta tuolta toi nyt sitten tällä hetkellä näyttää, jatketaan näillä.

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20XC70%20D5%20-08/IMG_20191116_152256.jpg?img=img2048)

(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20XC70%20D5%20-08/IMG_20191116_152204.jpg?img=img2048)
Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: Likonen - 19.11.2019, 17:04:28
Kesäpyörät sai pesun. Kyllä sieltä hieman hylkivyyttä ja liukkautta löytyi vielä pinnasta kun kunnolla pesi. Ensin tarex raakana sumutinpullosta kuiviin pyöriin, sitten lancella motox tehopesu vaahtona päälle. Sitten huuhtelut perään hetken vaikutusajan jälkeen. Seuraavaksi iroxit niskaan ja ezbrush vanneharjalla harjaukset. Nämä toimenpiteet tietysti puoli kerrallaan ensin takaosat ja sitten etuosat. Lopuksi vielä kinnastelut korrekin reloadilla ja huuhtelut. En nyt ajatellut pinnoitetta uusia ensikesälle, eli jatketaan tyyliin wetcoat/bathe plus linjalla. Oishan noi nytkin voinut jo bathella pestä, mutta ajattelin vaihteluksi reloadilla kinnastella kun sitä vielä varastoista löytyy.

Vaihtelin kanssa pitkiin ledipolttimot. Tässähän on siis tehtaalta xenonit lyhyissä mutta halogeenit pitkissä. Saa nähdä oliko tosta mitään iloa, mutta tulipahan vaihdettua. Aika vähän ylipäätään pitkiä tulee käytettyä kun ylivoimasesti suurin osa ajosta pk-seudulla.

Laittelin kanssa tankkiin Amsoilin diesel lisäainetta kun sitäkin hyllystä löytyi. Tiedä sitten onko siitäkään hirveästi iloa, en ole mitään mittausdataa suorittanut. Mutta välillä sitä laitellut tähän ja edelliseen diesel käyttikseen ja ei siitä ainakaan haittaa ole ollut. Jos se hieman voitelee ja putsaa paikkoja, niin hyvähän tuo on. Ei se kallista ole.
Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: Likonen - 18.04.2020, 12:40:42
Päivitellääs tämänkin auton kuulumisia. Edellisestä postauksesta alkaa olemaan päivän tarkkuudella 5kuukautta.

Vuodenvaihteessa työmatka lyheni murto-osaan normaalista joten viime postauksen jälkeen ei ole tullut matkamittariin kuin n.4tkm. Eli n. 800km/kk. Ja tämä tahti tulee jatkumaan vielä todennäköisesti jopa vuodenkin, ellei jopa yli tms. Toki nyt kalareissut ja mökkireissut alkaa taas pyörimään, jahka kelit vielä vähän paranee ja maailman vallitseva tilanne rauhoittuu. Mutta silti olen vähän miettinyt auton vaihtoa uudempaan jossa vähän pienemmät yläpitokustannukset. Vähän harmittaa isosta dieselautosta maksaa 150e/kk veroa ja vakuutuksia kun kilometrejä tulee tällä vauhdilla 10-12tkm vuoteen. Toki muutenkin on ollut tapana vaihtaa käyttistä suht tiheään, kun on aina pieni palo takaraivossa kokeilla eri malleja ja tuoreempia pelejä arkikäytössä. Mutta katsotaan.

Mitä itse autoon tulee, niin sehän on toiminut varsin mallikkaasti. Ei mitään vikaa. Nuo Goodyearin uudet talvipyörät toimi kivasti talvikauden, vaikka tänne etelään ei talvea tullutkaan. Joten ei päässyt oikeasti kokeilemaan miten nuo renkaat ja neliveto pelaa lumella ja jäällä. Joten jälkiviisaana vois sanoa että ois pitäny hommata kitkat.

Helmikuun alussa sattui pikku huppista tilanne kauppareissulla. Eli tuli kopastua takakulma valotolppaan kun jäi ikävästi c-pilarin katveeseen ja tuli vähän huolimattomasti peruutettua kun oli trafiikkia ympärillä. Oli muuten ensimmäinen kerta kun tuli varsinaisesti mitään autoa kolhittua ja sekös vähän harmitti. No eipä siinä ihmeempiä käynyt, kuskinpuolen ulompi takavalon kuori hajosi ja puskurin kulmaan hankaumat. Oli tarkoitus vaan hommata uusi takavalo ja vaihtaa se itse. Mutta tuli tajuttua että mulla on täyskasko enkä ole laittanut mitään ikinä vakuutuksiin joten mulla kertynyt täydet bonukset ja omavastuurahat. Joten päätin nyt hyödyntää ekan kerran vakuutuksia (mitä maksellut vuosiensaatossa useita tuhansia) ja laittaa pelit minttiin. Vein auton hyväksi tunnetulle pajalle ja siellä laitettiin peli viimesenpäälle kuntoon. Eli uusi oem takavalo, uusi oem takapuskuri ja kuskinpuolen takapyörän muovikaari/levike. Joten kerrankin vakuutuksista oli hyötyä ja vehje on nyt _vähintään_ yhtähyvä takapään osalta kuin ennen kömmähdystä.

Muuten ei ole autolle muuta tehty kuin pesty pari kertaa ja kesäpyörät vaihdettu alle. Tuolta se nyt näyttää taas peräpää entisöitynä, puhtaana ja kesäpyörillä:
(https://lateo.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20XC70%20D5%20-08/IMG_20200328_161722__01.jpg?img=img2048)

Mutta näillä jatketaan. Ajot jatkuu normaalisti kunnes muuta keksin. Voi olla että laitan myyntiin ja katsotaan mihin se johtaa. Ei ole kumminkaan pakko luopua joten ei tätä pilkkahintaan tulla myymään. On tämä nyt niin hyvä vehje, ja mieluisaksi huollettu ja sipistelty.

Otsikko: Vs: XC70 D5 AWD Summum "ruskettuneet retkikalsarit"
Kirjoitti: Likonen - 31.05.2020, 10:52:33
Tämän laitteen tarina tuli meikän osalta päätökseen, sillä tämä meni eilen vaihdossa autoliikkeeseen. Joten tämän topicin voi poistaa tai lukottaa tai mitä näille nyt tulee tehtyäkään yleensä.