Futurez  Kulkukoira

700-sarja jarru parannukset

  • 116 Vastauksia
  • 69712 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
700-sarja jarru parannukset
« : 25.05.2011, 18:31:55 »
oletteko tehneet minkälaisia jarru päivityksiä 700-sarjaan ?

itsellä tuo projekti menossa vaparista turboksi ja muutoskatsastus vaati vähintään turbon jarrut, toki ne kelpaavat mutta oletteko tehneet jotain vielä radikaalimpaa muutosta jarruihinne ? esimerkiksi käyttäneet kokonaan toisen mallin satuloita ym ?


Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 700-sarja jarruparannukset
« Vastaus #1 : 25.05.2011, 21:40:02 »
Vakiot pienetkin jarrut riittävät turbotukseen koska turboja on niilläkin ollut saatavilla. Mutta eihän se pahaa tee vaihtaa. Takanahan on kaikissa samat.

Helppo päivitys on 940/960 yksmäntäiset satulat jalkoineen ja Biltemasta 960 95->/850 sporttietulevyt. Satulajalan ja tolpan väliin tarvitsee 6-6,5mm väliholkit. Levy jää halkaisijaltaan 7mm pienemmäksi kuin 740 suurin vakio levy, mutta koska kaikissa uusikorisissa 960:ssä on samat etujarrut, ei pitäisi ainakaan tulla riittämättömyyden takia naputtamista konttorilla :) Ja luonnollisesti etupäästä tulpataan molemmin puolin toinen lähtö ristikkäisistä jarrupiireistä.

700 ja 900 etupaloissa on se "ongelma", että ei saa esimerkiksi EBC:ltä kuin Greenstuffia ja mitä katselin niin monella muullakin valmistajalla on tarjolla katupalasta pykälää parempaa. Tosin toimii Greenstuff radalla kuulemma ihan kelvollisesti.
Taakse saakin sitten samalta valmistajalta vaikka Yellowstuffit ja levyiksi Turbo Groovet. Ebaysta saa briteistä halvempiakin uritettuja jarrulevyjä ainakin taakse, niistä ei ole kokemusta.
« Viimeksi muokattu: 25.05.2011, 22:10:16 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Teuwo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #2 : 26.05.2011, 09:32:34 »
Joku viisaampi voi kertoa onko 7 ja 9 tolppa näiltäosin sama mutta vanhalle foorumille kirjoitettua:

<quote>
9-sataseen saa minimaalisella vaivalla kohtuu hyvät jarrut soveltamalla 850/wanhakoppa V70 302mm levyjä, vastaavia satulankannakkeita ja ihan normo '92 850 => '00  *70 satuloita.
Letkukin käy suoraan.

Ainoat ei valmiina saatavat Volvo osat joita tarttee on 4kpl 6,3mm paksuja prikkoja satulankannakkeen ja tolpan väliin jolla kompensoidaan 9-satasen ja etuvetoisten jarrulevyn erisuuri offset.
Niin ja 35mm pitkät 12.9 laadun kiinnikepultit kannakkeiden ja tolpan väliin. (M12*1,75 L=35 12.9 kuusiokolo)

Minimi vannekoko on 16" - hydrat käy ihan varmasti, kaikista tarvikevanteista en ole varma.

Volvo osanumerot ovat:
Levyt 272276 16" vanteille. (2kpl)
Satulakannake 8602456 (2kpl)
Vasen etusatula 8602344
Oikea etusatula 8602345
Etujarrupalat 30793799

Vastaavat tarvikkeetkin toki käy, itsellä on Zimmermanin levyt ja EBC redstuff ceramic palat.
</quote>

Kuten aiemminkin oli puhe jousittamatonta massaa tulee lisää, mutta esim. Hydrien kanssa sitä jää vähemmän kuin vakiojarrut 17" polaristen kanssa - edes rengasta huomioimatta - joten en jaksaisi olla kamalan huolissani asiasta.

Kuten Lankku jo sanoikin, jos orggis satulaan tulee kaksi letkua pitää toinen tietysti tulpata tai yhdistää samaan paineeseen.   
Käsittääkseni '95=> 960 on sama levyjen offset kuin etuvetomalleissakin joka on syy miksi tässä konversiossa tarvitaan saman paksuiset spacerit kuin Lankun ehdottamassa.

« Viimeksi muokattu: 26.05.2011, 09:37:29 kirjoittanut Teuwo »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #3 : 26.05.2011, 23:50:14 »
700 ja 900 tolpat ovat samanlaisia poislukien tietysti 960 vm. 95->.

305mm levyn ja S60/V70/S80 satulan kanssa kanssa 240:ssä(linjaushan on sama vaikka ois 700/900:ssa) tekee Galaxyn kanssa tiukkaa saada mahtumaan varsinkin uusilla paloilla. Eikä edes matala liimapaino mahdu vanteen ja satulan väliin sekä satulan ulkoreunaan tuleva jousi hipoo puolia. Geminin kanssa tilaa jää vaikka kuinka paljon.

Käsittääkseni '95=> 960 on sama levyjen offset kuin etuvetomalleissakin joka on syy miksi tässä konversiossa tarvitaan saman paksuiset spacerit kuin Lankun ehdottamassa.
Ainakin 850/x70I peruslevy ja 960 95-> on sama. Sen takia ne samassa yhteydessä mainitsinkin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa rausku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #4 : 05.08.2011, 00:07:07 »

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #5 : 17.07.2012, 16:44:35 »
Mitäs taakse kun on tuo multilink niin taitaa olla jarrutkin erilaiset? Passaako 960 tarkoitetut levyt?
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #6 : 21.07.2012, 10:39:56 »
Sitten vielä 940:stä uudempi pääsylinteri ja jarrupolin niin saa tuntumaan paremmaks.

Noista EBC:n paloista oli bricksillä juttua jossain vaiheessa, yksi rata-ajoa harrastava 740:ssä ainakin totes että alkuperäiset pitää paremmin, mutta ikä on aika murto-osa esim red stuffeihin verrattuna.

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 436
  • www.vrcf.fi
740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #8 : 09.09.2012, 20:52:51 »
Itsellä ollut visio, että laittaisin 40mm takajarrusylinterit, koska mielestäni taka-akseli ei jarruta riittävästi.

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 436
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #9 : 09.09.2012, 21:03:12 »
mistäs kannattas ostaa uritetut/reitetyt levyt 740?
740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1518
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #10 : 09.09.2012, 21:19:53 »
onko joku tilannu noita?

Mää tilasin tollaiset seiskaan eteen ja botnialla tuli kesämiitissäkin kokeiltua että toimivat radalla/kovemmassakin käytössä.

965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 436
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #11 : 09.09.2012, 21:40:11 »
täytyy vissiin pistää tilaus menee
740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #12 : 09.09.2012, 21:43:55 »
täytyy vissiin pistää tilaus menee
En tiedä käyttötarkoitusta, mutta katuautossa hukkaan heitettyä rahaa.

Poissa Paskakuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #13 : 27.11.2012, 19:20:19 »
Onko tietoa käykö -92 940 turboon -94 850 t5:n jarrusatulat noiden uudempien s60 305mm levyjen kanssa jos laitan ne 6,3mm prikat väliin?

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: 700-sarja jarru parannukset
« Vastaus #14 : 27.11.2012, 20:48:33 »
Tarvitset ne 302mm levylle tarkoitetut länkiraudat.
« Viimeksi muokattu: 15.03.2013, 22:25:22 kirjoittanut AnttiR »
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

 

Carcom Oy  Ateho