KL-varaosat  Race.fi

Uusi XC90 (2016 ->)

  • 2197 Vastauksia
  • 602041 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #2070 : 04.02.2021, 14:19:03 »
Mutta eikös silloin awd moodissa polttomoottori pörähdä käyntiin? Tämä nelivedottomuus sähköllä on volvon surkeimpia asioita.

Juu, näin on. Siltä osin Volvon TwE käyttötapa onkin hybridiyttä suosiva eikä ole niin kätevä niille jotka haluavat ajaa vain sähköautona. Itsehän vähän karsastan näitä plugin autoilijoita joilla auton ykkösarvo on sähköajelu, silloin kannattaisi ostaa puhdas sähköauto. Tuttavalla on joku korealainen plugari ja siinä laittaa ilmastoinninkin pois päältä ynnä muuta ihmeellistä että pysyy EV moodissa. Itse katson vierestä että noinko se hybridi on järkevintä käyttää.  :idiot2:  :buck2: Mielestäni hybridin paras puoli on että yleiskulutus on parisen litraa, mutta tarvittaessa tehoa on saatavilla. Se että yrittää isoa autoa ajaa jatkuvasti pelkällä 100 hepan moottorilla ja pitää kokonainen polttomoottori käyttämättömänä on jotenkin tolkuton idea.

Poissa Kuhaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #2071 : 04.02.2021, 14:44:15 »
Juu, näin on. Siltä osin Volvon TwE käyttötapa onkin hybridiyttä suosiva eikä ole niin kätevä niille jotka haluavat ajaa vain sähköautona. Itsehän vähän karsastan näitä plugin autoilijoita joilla auton ykkösarvo on sähköajelu, silloin kannattaisi ostaa puhdas sähköauto. Tuttavalla on joku korealainen plugari ja siinä laittaa ilmastoinninkin pois päältä ynnä muuta ihmeellistä että pysyy EV moodissa. Itse katson vierestä että noinko se hybridi on järkevintä käyttää.  :idiot2:  :buck2: Mielestäni hybridin paras puoli on että yleiskulutus on parisen litraa, mutta tarvittaessa tehoa on saatavilla. Se että yrittää isoa autoa ajaa jatkuvasti pelkällä 100 hepan moottorilla ja pitää kokonainen polttomoottori käyttämättömänä on jotenkin tolkuton idea.

Minun mielestä se on taas koko hybridin perus idea että arki-ajot kuten työssäkäynnit, kaupassa käynnit, lasten harrastukset, anoppilat etcetc hoidetaan pelkällä sähköllä jos ajomatka on sen alle 40km. Sitten kun lähdetään mökille 300km päähän niin on se bensakone siellä sitä varten. :) itsekin varmaan ostaisin semmoisen täyssähköauton johon sopii kaksi lasta, kaksi koiraa, emäntä ja auto on neliveto korkeammalla maavaralla metsästysharrastuksesta johtuen. Lisäksi sillä pääsisi lappiin 600km ja takaisin... ei taida vielä olla?

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #2072 : 04.02.2021, 14:52:42 »
Minun mielestä se on taas koko hybridin perus idea että arki-ajot kuten työssäkäynnit, kaupassa käynnit, lasten harrastukset, anoppilat etcetc hoidetaan pelkällä sähköllä jos ajomatka on sen alle 40km. Sitten kun lähdetään mökille 300km päähän niin on se bensakone siellä sitä varten. :) itsekin varmaan ostaisin semmoisen täyssähköauton johon sopii kaksi lasta, kaksi koiraa, emäntä ja auto on neliveto korkeammalla maavaralla metsästysharrastuksesta johtuen. Lisäksi sillä pääsisi lappiin 600km ja takaisin... ei taida vielä olla?
Melko täsmälleen sama. Arkiajot sähköllä ja pidempiä reissuja varten bensakone. Heti kun tulee (järkevänhintainen) sähköauto johon mahtuu kaikki tarvittava ja jota ei tarvitse ladata Uusimaa-Kainuu -välillä (ja jolla saa vetää myös n. 1300kg kärryä), niin otan.

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #2073 : 04.02.2021, 15:07:02 »
Ja onneksi monilla hybrideillä voikin ajaa pieniä matkoja sähköllä. Kritiikkini kohdistui erityisesti näihin, esim. korealaisiin joissa ei meinaa onnistua sekään, ja foorumeilla jaetaan vinkkejä kuten "laita ilmastointi pois päältä" yms.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #2074 : 04.02.2021, 16:07:55 »
Melko täsmälleen sama. Arkiajot sähköllä ja pidempiä reissuja varten bensakone. Heti kun tulee (järkevänhintainen) sähköauto johon mahtuu kaikki tarvittava ja jota ei tarvitse ladata Uusimaa-Kainuu -välillä (ja jolla saa vetää myös n. 1300kg kärryä), niin otan.
Ajat yhdellä perseellä tuon, reilun 600km:n välin? Vaatii lihaksia tuommoinen... Mutta eipä taida olla oikeasti tuommoiseen käyttöön sopivaa sähkistä ja se polttomoottorihan on parhaimmillaan juuri maantiellä ja huonoimmillaan kaupungissa - tuohon väliin se hybridi on kyllä sopiva.

Muistamatta sen kummemmin paljonko XC90T8 ja Outlander PHEV:ssä on potkua, mutta tuo Outlander (2016 vuoden malli) suorastaan säikäytti kun kiihdytti moottoritielle ensimmäistä kertaa. Kuurainen talvikeli ja todella brutaali kiihdytys oli. :o
Epäilisin, ettei sellaiseen kiihdytykseen samassa painoluokassa pysty oikein mikään. Se sähköveto joka pyörässä on ylivoimainen verrattuna mekaaniseen voimalinjaan.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #2075 : 04.02.2021, 16:29:14 »
Outlander (2016 vuoden malli) suorastaan säikäytti kun kiihdytti moottoritielle ensimmäistä kertaa. Kuurainen talvikeli ja todella brutaali kiihdytys oli. :o
Epäilisin, ettei sellaiseen kiihdytykseen samassa painoluokassa pysty oikein mikään. Se sähköveto joka pyörässä on ylivoimainen verrattuna mekaaniseen voimalinjaan.

Tehdas lupailee huimaa 0-100 kiihtyvyyttä aikaan: 10,5 s :) ja jos baanalle pääsee, meno loppuu kymppiä ennen uusia Volvoja (170 vs 180 km/h). Ei kovinkaan mairittelevia lukuja 2,4 litran bensakoneelle.

Se, onko sarjahybridi järkevä vai ei, voidaan olla montaa mieltä. GM niitä teki jonkin verran, suomalaiset eivät hommassa menestyneet, eivät myöskään täyssähköautoissa.

Jokainen Teslalla liukkaalla ajanut tietää, kuinka erinomaista sähkömoottorin toiminta on. Erityisesti takavetoisena ELK (Samoja piirteitä on T8 vs Haldex).

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #2076 : 04.02.2021, 17:07:01 »
Ajat yhdellä perseellä tuon, reilun 600km:n välin?
Normaalisti yksi n. 5min kusitauko. Jos on sähkis, joka latautuu tuossa ajassa, niin toki lyhyempikin kantama kelpaa.

Keski-Euroopan turneet on sitten vielä oma lukunsa, ekan päivän ajo on yleensä Tukholmasta keskiseen Saksaan, n. 1300km. Siinä on taukojakin, mm. lauttamatka Rödby-Puttgarden ja polttista joutuu yleensä tankkaamaan pian Puttgardeniin tulon jälkeen. Lisäksi yleensä yksi kusitauko Ruotsissa.

Poissa rommitommi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 171
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #2077 : 07.02.2021, 08:09:30 »
Jokainen Teslalla liukkaalla ajanut tietää, kuinka erinomaista sähkömoottorin toiminta on. Erityisesti takavetoisena ELK (Samoja piirteitä on T8 vs Haldex).

Mitä nyt vertailen Bemarin Xdriveen (535d) ja Passattiin (2.0TDI Alltrack) jotka myös tallista löytyy, niin Teslan neliveto on talven liukkailla täysin yliveto, reagointi ja voimanjako on niin ylivoimaisen paljon nopeammin reagoiva kuin perinnevehkeissä, että ei noi paini edes samassa sarjassa ajamisen osalta.

Myös takaveto Tesla meni oikein nätisti toissa talvena, paremmin sekin voimalinjansa ansiosta eteni kuin silloiset verrokkinsa takaveto (F11 535d) tai saati etuvetoinen Passat GTE. Jos regen pelotti, niin sitä pystyy kyllä säätämään pienemmälle halutessaan...
Ajossa: BMW 530d GT -12

Poissa LendZi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #2078 : 08.02.2021, 14:51:23 »
Ainakin dieseleiden suhteen euro6-päästörajat kielsivät moottorin lämmittämisen webastolla, mutta taitaa olla sama homma myös bensamoottoreilla? Hyvin kylmältä kuulostaa T8 kunnon pakkasaamuina.

Takavetokin potkii melko laiskasti -25 pakkasilla jäisellä akulla. Akussakaan ei taida lämmitystä olla?

Poissa jarimink

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #2079 : 25.02.2021, 12:02:02 »
Mites tommonen t6 onko kokemuksia ?

Poissa Viki Hilanteri

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #2080 : 28.02.2021, 18:54:21 »
Luotettavuudesta en osaa sanoa, dieseleistä on ainakin suurinpiirtein tiedossa kilometrit jolloin jotain hajoaa..

Olen miettimässä XC90 ostoa käytettynä. Mietin ajokilometrien suhteen 100tkm -200tkm ajettua autoa. Koneena 2.0 D5. Jotenkin tuntuu siltä, että hybridit jätän välistä. Mitä asioita olisi syytä ottaa huomioon n. 100tkm ajetusta verrattuna lähemmäksi 200tkm ajettuun? Jakopäät jne.. ?


Poissa LendZi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #2081 : 13.04.2021, 10:22:13 »
Veneenvetoreissua lauantaina. Kulutus asettui reiluun 13l/100km, 90 vakkarissa. Bensa maistuu  :D ::)



Olen miettimässä XC90 ostoa käytettynä. Mietin ajokilometrien suhteen 100tkm -200tkm ajettua autoa. Koneena 2.0 D5. Jotenkin tuntuu siltä, että hybridit jätän välistä. Mitä asioita olisi syytä ottaa huomioon n. 100tkm ajetusta verrattuna lähemmäksi 200tkm ajettuun? Jakopäät jne.. ?

En tähän valitettavasti osaa sanoa juuri mitään, ei ole omaa kokemusta 2.0 dieseleistä, yli 120tkm ajetuista Volvoista tai autojen huoltamisesta.

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #2082 : 13.04.2021, 10:47:51 »
Veneenvetoreissua lauantaina. Kulutus asettui reiluun 13l/100km, 90 vakkarissa. Bensa maistuu  :D ::)
Ilmanvastus on ihmeellinen asia. Itse vetelin sunnuntaina tyhjän kuomukärryn V90:llä Sotkamosta etelään. Ilman kärryä kulutus on tuolla reissulla (osa kilsoista sähköllä) alle 7, nyt meni lähemmäs 11. Aiemmin veturina on yleensä ollut Vito, ja siinä kulutus ei paljonkaan pomppaa, koska kuomu ei ole veturin kattolinjan yläpuolella.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13496
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #2083 : 26.07.2021, 17:17:53 »
Tuota en ihan saanut kiinni keskustelusta vaikka itsekkin viljellyt kommenttia varsin ahkeraan... että mites tämä XC90 jäähdyttää akuston? onko se nestekierto vai ilmastoinnin kylmäaineilla?
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #2084 : 26.07.2021, 17:27:00 »
Tuota en ihan saanut kiinni keskustelusta vaikka itsekkin viljellyt kommenttia varsin ahkeraan... että mites tämä XC90 jäähdyttää akuston? onko se nestekierto vai ilmastoinnin kylmäaineilla?

Jäähdytysneste.

https://www.volvocars.com/fi/support/manuals/xc90-recharge-plug-in-hybrid/2020w17/yllapito-ja-huolto/akku/hybridiakku

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy