Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: exclusive - 25.03.2017, 10:58:08
-
Töiden takia käyttöautoksi hommasin 855 TDi:n.
Auto on manuaali ja varusteina vakkari, lasinen kattoluukku sähköllä, edessä sähkölasit.
Auto on ulkoa melko rujon näkönen...mm. katosta lakka hilseillyt, paikkamaalauksia tehty paukulla ja vasen etulokasuoja on hiukan mutkalla.
Koska auto on väriltään musta, mietin että tuohan ois helppo maalata mattamustalla. Lisänä nykyiset, 7-puolaset alut vois maalata mattavalkosella..en tiedä miltä näyttäis mutta ajatuksen tasolla ainakin vois olla tyylikäs ja erilainen.
Ensimmäisenä tein autoon tarvittavat muutokset pakuksi reksteröimiseen. Sen jälkeen katti tyhjäksi ja pönttö pois.
Tuon jälkeen evry/ahtomodi paikoilleen ja säätämään...tuon jälkeen alkoi murheet :) n.1bar kohdalla alkoi kytkin luistamaan...sitä se taas lähti :)
Moottorin tiivisteet, laakerit ja jakopään osat tilaukseen ja n.300tonnia ajetusta TDi:stä tekniikka. Tuohon kansiremontti, uudet kampuran stefat ja kytkin.
Moottoria ajattelin päivittää mm:
-1,9 nokkaprofililla tehty nokka
-0,275 suutinkärjet (suuttimet huoltoon mynädieseliin)
-tuo evry/ahtomodi
-ahdin (mitsu td05)+uusi pakosarja
-joku alucooleri
-nykyinen putkisto 3" downpipella
-kytkin joku hiukan kestävämpi (mikä?)
-vapaavirtaus suodatin
Tämä diesel virittäminen on hiukan opettelua vielä ja tuo em. osalista perustuu lähinnä siihen mitä olen lukenut. Eli parempia vaihtoehtoja sekä käytännön kokemuksia otetaan vastaan.
Tavoitteet on että suht pienillä paineilla saisi moottorista sen 200hp/420-450nm ulos niin että paikat kestää ilman pelkoa, että jokaisella täysvedolla hajoaa paikat.
Laitan lähtökohdasta kuvaa. Tämä projekti ei välttämättä etene jatkuvalla syötöllä koska on kuitenkin työmatka-auto.
Kommentteja ja vinkkejä kaivataan :)
-
Heitä potikkamodit metsään ja ohjelmoi ihmeessä tuo. Viimeistään kun suutinkärjet vaihtuu isompiin.
Oliko mynän kanssa puhetta mihin asti nuo 0,275 riittää? Mun tarvis kans vaihtaa kärjet ja jonkinlainen kaikki irti -ratkaisu pitäs keksiä...
-
Heitä potikkamodit metsään ja ohjelmoi ihmeessä tuo. Viimeistään kun suutinkärjet vaihtuu isompiin.
Oliko mynän kanssa puhetta mihin asti nuo 0,275 riittää? Mun tarvis kans vaihtaa kärjet ja jonkinlainen kaikki irti -ratkaisu pitäs keksiä...
en ole mynädieseliin soittanut. Sen takia lähinnä vien suuttimet tonne että saavat tarkastaa/shimmata nuo.
-
Seurailen itsekkin tämän projektin kehittymistä O0
-
Tästä pirssistä saatiin kytkin sileeksi, joten pikkuhljaa projekti alkaa etenemään kun saa tallia kuntoon ja 240 leimalle.
Apuja kaivattaisin ton kytkimen valikoinnissa...kestääkö ihan vakio kytkinsetti (esim. LUK tai sachs) n.400-450Nm väännöt?
Lisäksi, kun tulevalla moottorilla on ajettu 350-400tkm, onko tarpeellista laakeroida ja rengastaa alakerta?
Mahdollsimman pienillä paineilla koitetaan ajella :)
-
Ei oo yleensä mitään tarvetta tehä näille alakertaremppaa noissa kilsoissa.
Mulla ois edelleen jouten 615nm vp+kytkinpaketti tdi:n perään.
-
Voin sanoa että kannattaa sitten olla tarkkana niiden laakereiden kanssa ::) ::)
-
Voin sanoa että kannattaa sitten olla tarkkana niiden laakereiden kanssa ::) ::)
??? Asennuksessa vai ostossa?
-
??? Asennuksessa vai ostossa?
Että tulee oikeat, kannattaa lukea tuo mun projekti päivä kirja.
Vartin käymisen jälkeen veti koneen jumiin kun oli laakereissa pieni paksuus ero...
-
Että tulee oikeat, kannattaa lukea tuo mun projekti päivä kirja.
Vartin käymisen jälkeen veti koneen jumiin kun oli laakereissa pieni paksuus ero...
hyvä tietää. Jos laakerit vaihdan niin pitääkin ottaa vanhat malliksi.
-
Jos käyttöautoa meinaat tehdä niin ei ehkä kannata luopua kaksoismassavauhtipyörästä. Vaihdelaatikko kyllä aikansa kestää ja sitten räjähtää kovalla vauhtipyörällä ELK
Itselläni oli samanlaisessa autossa deekun vauhtis, -763 asetelma ja sashin deeku/m90 tarkoitettu jousitettu massalevy. Sillä kyllä laatikko kesti n.70tkm kunnes levy hajosi. Sitten laitoin kl racingin 6-lapasen jousitetun sintterilevyn ja olisko menny n.15tkm ja ilmeisesti kytkinaksila poikki, kulku loppui. Ei tosin vielä oo aukastu ja katottu mitä särkyi. Jäykemmät jouset tuossa kl racing levyssä oli, tyhjäkäynnilla parkissa rallatti helvetisti laatikko tuolla kl-racing levyllä. 217hp ja 470nm tehoa.
-
Jos käyttöautoa meinaat tehdä niin ei ehkä kannata luopua kaksoismassavauhtipyörästä. Vaihdelaatikko kyllä aikansa kestää ja sitten räjähtää kovalla vauhtipyörällä ELK
Itselläni oli samanlaisessa autossa deekun vauhtis, -763 asetelma ja sashin deeku/m90 tarkoitettu jousitettu massalevy. Sillä kyllä laatikko kesti n.70tkm kunnes levy hajosi. Sitten laitoin kl racingin 6-lapasen jousitetun sintterilevyn ja olisko menny n.15tkm ja ilmeisesti kytkinaksila poikki, kulku loppui. Ei tosin vielä oo aukastu ja katottu mitä särkyi. Jäykemmät jouset tuossa kl racing levyssä oli, tyhjäkäynnilla parkissa rallatti helvetisti laatikko tuolla kl-racing levyllä. 217hp ja 470nm tehoa.
eli järkevin vois olla ku laittaa oman vauhtipyörä, sre ja massalevyn.
Missä hinnoissa tuo ohjelmointi on?
-
500e oli neljä vuotta sitten hinta kun kysyin 850 sitä, hyvin pärjäsi vakiona sen jälkeen kun kuuli hinnan :2funny:
-
Tuota luokkaa nuo yleensä tuppaavat olemaan. Oma kustansi kaikkine "töineen" 790e.
-
Eli boksilla mennään :) saahan silläkin vähän voimaa..vaikka kartta ei muutu..en kyllä auton hintaa laita ohjelmointiin
-
Peräänkuulutan itse ohjelmointia, vehkeet maksaa ebaysta muutaman kympin. ;)
-
Peräänkuulutan itse ohjelmointia, vehkeet maksaa ebaysta muutaman kympin. ;)
juu ei ne vermeet varmaan kauheesti maksa mut ku ei ole taitoa :) enkä tiedä ketään ketä osais ton tehä.