Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: coolower - 30.06.2018, 16:51:24

Otsikko: 960, vm-91, ei lähde käyntiin ja vihreä rele surisee
Kirjoitti: coolower - 30.06.2018, 16:51:24
Moi

Tuossa tuo ambulanssi temppuilee ensimmäistä kertaa käyntiinlähdön kanssa.

Oireet: muutaman viikon seisomisen jälkeen laitoin auto käyntiin ja käänsin virrat päälle--> alkoi kuulumaan keskikonsolista surinaa. Ihan kuin joku summeri.
Surinan aiheuttaja vihreä B rele. Onko se nyt sitten ruiskutusrele ( Volvo rele 1362914)
Auto lähti käyntiin ja lähdin ajelemaan. Turku Helsinki välillä kesken ajon kone sammui?? ehkä puolen sekunnin ajaksi,( loppuiko sitten ruiskutus tai sytytys) ja sitten meno jatkui kun mitään  ei olisi tapahtunutkaan. Kierrokset ehti tippumaan 3000 noin 2500 jonka jälkeen kierrokset pomppas takaisin 3000. Motarilla oltiin ja vauhtia noin 120. Tätä tapahtui noin 6 kertaa matkalla Tku-Hki.
Hesan päässä meinas muutaman kerran hyytyä, kun tyhjäkäyntiä ei meinannut olla. Meinas sammua mutta sitten haukkoi henkeä ja jäi käymään tyhjäkäyntiä.
Sitten taas muutaman kymmenen kilometriä ilman ongelmia.
Parin päivän seisomisen jälkeen lähti taas huonosti käyntiin mutta muutan yrityksen jälkeen lähti kumminkin.
Paluu marssi Turkuun samoilla oireilla, ajossa pätkäs pari kertaa ja huonoa tyhjäkäyntiä 2 tunnin ajon jälkeen.
Siinä laitoin autoa talliin ja yhtäkkiä sammui kuin leikaten tyhjäkäynniltä. Lähti käyntiin mutta sammui taas hetken päästä.
Sain auton taisteltua talliin ja seuraavana päivänä auto ei sitten enää lähtenyt käyntiin.

Luulin että se vihreä rele oli sökö kun aina kun laitto virrat päälle se alkoi surisemaan jatkuvasti kuin joku pietzo summeri, joten hain uuden motonetistä.
Vaihdoin releen, jatkuva surina hävisi mutta nyt kun starttaa niin niin silloin alkaa uusi rele säksättää/ sähköttää epäsäännöllisen säännöllisesti kun starttaa.
Ja auto ei lähde käyntiin, startti pyörii mutta ei edes lupaa.

MIKSI VANHA RELE SURISEE KOKO AJAN KUN SAA VIRTAA JA MIKSI UUSI ALKAA SÄKSÄTTÄMÄÄN VAIHTELEVASTI KUN NE SE SAA VIRTAA?

Mitattiin starttauksen aikana tuleeko tankin pumpulle virtaa ja ei tule. Kun tankkilaitteelle antoi ulkoista virtaa niin tankkilaite alkoi surisemaan eli pumppu toimii mutta silti auto ei lähtenyt käyntiin vaikka tankkilaite sai ulkoista virtaa.

Starttaus yrityksen aikana tulpaan tuli virtaa kun otettiin yksi tulppa irti ja katsottiin tuliko kipinää. Eli starttauksen aikana startti pyörii, kipinää tulee ja rele surisee/ pätkii.

Onko tovereilla näkemystä mitä tuosta seuraavaksi katsoisi?
Ja autoja oli tuo vm-91, 960, B280F koneella.
Otsikko: Vs: 960, vm-91, ei lähde käyntiin ja vihreä rele surisee
Kirjoitti: kimmoh - 01.07.2018, 14:28:31
740:ssä oli aikanaan vähän samantyylistä vikaa johon auttoi sulake/relerasian maadotuksen parantelu.
Otsikko: Vs: 960, vm-91, ei lähde käyntiin ja vihreä rele surisee
Kirjoitti: coolower - 01.07.2018, 16:27:04
Kävin taas veljen kanssa konttaamassa auton alla.
Bensansuodattimesta tuli bensa läpi mutta vaihdan sen kumminkin kun taitaa olla aika vanha.

Ruiskupumppu otettiin irti ja ja kokeiltiin toimivuutta irtoakulla eli sekin näyttää toimivan kun saa virtaa.

Sitten kokeiltiin yleismittarilla tulee pumpun piuhoihin virtaa kun starttaa, ei tullut.
Eli siirtopumppu ja ruiskupumppu ei saa virtaa mutta ulkoisella virralla kyllä toimivat.
Pumput saavat virtansa vissiin tuon releen kautta..

Itselle tuo rele maailma on tyystin vieras asia. Eli pumput ei saa virtaa kun rele säksättää/surisee.
Eikö rele saa tarpeeksi virtaa joka voisi aiheuttaa surinan.

Onko releellä joku ohjausvirta vai mikä antaa käskyn releelle syöttää virtaa pumpuille?

Jollekkin releen navalle tuli 12V mutta ei muista enää mille...

Pitää katsella tuota maadoitusjuttua seuraavaksi.
Onko siellä joku yksi isomaadoitus koko releblokille vai onko jokainen rele maadoitettu erikseen?
Otsikko: Vs: 960, vm-91, ei lähde käyntiin ja vihreä rele surisee
Kirjoitti: coolower - 15.07.2018, 19:36:11
Päivitystä tähän.
Nyt olisi uusi rele vaihdettu "takuuseen" mutta eipä ollu apua sähkötys jatkuu edelleen. Eli vika ei ilmeisesti ole tuossa uudessa releessä.
Laitoin takaisin vanhan alkuperäisen B releen mikä surisee jatkuvasti kun kääntää virrat päälle ja kas kas usean yrityksen ja helvetillisen sahaamisen jälkeen lähti yllättäen käyntiin. Ja surina loppuu kun auto lähtee käyntiin. Ei edes luvannut kunnes yhtäkkiä hurahti käyntiin.
Kävi  tyhjäkäyntiä noin 5min kunnes sammui äkisti. Parin kokeilun jälkeen lähti taas tulille, kävi hetken ja sammui.
Uudella releellä ei suostunut lähtemään käyntiin....
Kun starttaa niin bensapumppu sykähtelee releen tahdissa.

Kun kone kävi niin heiluttelin releblokkia, oisko jossain jotain löysällä mutta releiden ja johtojen käpistelyllä ei ollut vaikutusta käyntiin tai sen loppumiseen.

Oisko tämä ECU vika?
Otsikko: Vs: 960, vm-91, ei lähde käyntiin ja vihreä rele surisee
Kirjoitti: Justus - 15.07.2018, 20:06:31
Mahtaisko olla vikaa virtalukossa, tai releen kannassa. Kokeile hyppyjohdolla releen pääjalkojen kohdalla, tai ottaa releen auki ja painaa sormella kontaktin kiinni, pyöriikö pumppu/pumput sitten?

Sent from my SM-G930F

Otsikko: Vs: 960, vm-91, ei lähde käyntiin ja vihreä rele surisee
Kirjoitti: Justus - 15.07.2018, 20:07:14
Onko siinä 2, vai 1 pumppua?

Sent from my SM-G930F

Otsikko: Vs: 960, vm-91, ei lähde käyntiin ja vihreä rele surisee
Kirjoitti: coolower - 15.07.2018, 20:48:57
Tankissa siirtopumppu ja sitten erikseen painepumppu bensansuodattimen vieressä.
Pumput ei toimi kun rele ei anna virtaa. Ja releelle tulee jatkuva 12v mutta kun  lähtee starttaamaan sitten tapahtuu jotain.
Tosiaan välillä laakista käyntiin ja pysyy käynnissä. Ja välillä sitten ei millään ja voi sammua kuin salaman iskusta.
 Tämä releiden surina minua ihmetyttää eniten.
Releen ollessa irti kokeiltu hyppylangalla että pumput lähtee päälle. Mutta kun ei lähde käyntiin kun rele on irti, tekee muutakin kun käynnistää pumput. Siitähän on karva IMMlle ja maadoituksia eculle jne.
Otsikko: Vs: 960, vm-91, ei lähde käyntiin ja vihreä rele surisee
Kirjoitti: Justus - 15.07.2018, 22:17:10
Ei oo nyt tuon vuosimallin ja koneisen kytkistä käsillä, mutta ei se tuosta varmaan paljon heitä:
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/960/1993/960-93.htm
Jatkuva 12V pitää tulla bensareleen 2/13 napaan 1 ja niinhän sulla tuleekin, joten sulake 11/31 on ehjä.
Sit kannattaa tarkastaa tuo rele 2/12, jos se on paska niin ei toimi bensarelekään. Jos puuttuu kipuna niin 2/46 tsekkaukseen. Löytynee iskaritolpasta, isohko rele.
ECU ohjaa molempia ensin mainittuja. Virtalukko tuota 2/46 relettä. Sulake 11/23 on siinä vaan välissä.
Releiden tinaukset näissä murtuu ja syöpyy.
Otsikko: Vs: 960, vm-91, ei lähde käyntiin ja vihreä rele surisee
Kirjoitti: coolower - 15.07.2018, 23:35:51
Ei ole tuo kaavio. Tässä on tuo B280F kone eli moottorinohjauksena LH jetronic 2.2.
Otsikko: Vs: 960, vm-91, ei lähde käyntiin ja vihreä rele surisee
Kirjoitti: Justus - 16.07.2018, 00:48:46
Tuskin bensapuolen pääperiaate kuitenkaan paljon eroaa tästä.
Otsikko: Vs: 960, vm-91, ei lähde käyntiin ja vihreä rele surisee
Kirjoitti: Joni- - 19.07.2018, 13:27:41
Onko releelle tuleva jännite mitattu millä? Jos yleismittarilla nii voi käydä nii että näyttää 12v ku ei oo kuormaa, kaikki paikallaan kuorma kasvaa ja jännite tippuu.
Toista virtalukonpohjaaki vois koittaa?
Otsikko: Vs: 960, vm-91, ei lähde käyntiin ja vihreä rele surisee
Kirjoitti: coolower - 05.08.2018, 16:32:41
Alkaa jo usko loppumaan että mikä piru tuon aiheuttaa.
Nyt taas ei ole viime aikoina suostunut lähtemään käyntiin.
Toisella jetronic boxiakin kokeiltu, ei vaikutusta mihinkään. Virrat kääntää päälle niin rele surisee, käynnistys--> ei käynnisty.
Otin releen kuoret irti ja pakotin parilla pikku ruuvvilla solenoidit yhteen --> virrat päälle, pumput lähti käyntiin, käynnistys,ei lähde käyntiin.
Konehuoneen maadoitukset on kiinni imusarjan päällä ja venakopan ruuvista runkoon.

Pitää seuraavasta tilistä käydä ostamassa uusi virtalukonpohja.
Meinaan seuraavalla tallikäynnillä vielä vaihtaa kaikki sulakkeetkin uusiin ihan varmuuden vuoksi...
Otsikko: Vs: 960, vm-91, ei lähde käyntiin ja vihreä rele surisee
Kirjoitti: Justus - 05.08.2018, 21:20:38
Mahtaako laturi/akku olla kunnossa? Jos putoo startissa jännite  niin alas, ettei rele jaksa rele pysyä päällä. Alhaiseen jännitteeseen viittais tuo ajon aikainenkin pätkiminen. Oletko mitannut akun tarkan lepojännitteen?
http://www.autowiki.fi/index.php/Akun_kunnon_tarkistaminen
Otsikko: Vs: 960, vm-91, ei lähde käyntiin ja vihreä rele surisee
Kirjoitti: coolower - 05.08.2018, 23:26:06
Akku pari vuotta vanha ja aina ylläpitolaturissa.
Laturiin vaihdettiin 400km sitten  uudet Boschin hiilet.
Ja surina kuuluu releestä kun kääntää virrat päälle, ei tartte edes starttia pyörittää.
Olen samaa mieltä että rele jää "kammiovärinään" mutta johtuuko se maan puutteesta vai alhaisestä voltti määrästä...?
Otsikko: Vs: 960, vm-91, ei lähde käyntiin ja vihreä rele surisee
Kirjoitti: jen - 05.08.2018, 23:33:37
Akku pari vuotta vanha ja aina ylläpitolaturissa.
Laturiin vaihdettiin 400km sitten  uudet Boschin hiilet.
Ja surina kuuluu releestä kun kääntää virrat päälle, ei tartte edes starttia pyörittää.
Olen samaa mieltä että rele jää "kammiovärinään" mutta johtuuko se maan puutteesta vai alhaisestä voltti määrästä...?
no se pitäs selvitä mittaamalla/vetämällä uutta hyppyjohtoa releen perään kokeilumielessä,ja uusi rele käyttäytyy samallalailla?
Otsikko: Vs: 960, vm-91, ei lähde käyntiin ja vihreä rele surisee
Kirjoitti: Justus - 06.08.2018, 07:36:07
Akku pari vuotta vanha ja aina ylläpitolaturissa.
Laturiin vaihdettiin 400km sitten  uudet Boschin hiilet.
Ja surina kuuluu releestä kun kääntää virrat päälle, ei tartte edes starttia pyörittää.
Olen samaa mieltä että rele jää "kammiovärinään" mutta johtuuko se maan puutteesta vai alhaisestä voltti määrästä...?
Niin tuohan ei nyt todista mitään, että kumpainenkaan olisi kunnossa. Vain mittaamalla tiedät.
Akussa voi olla täys jännite, mutta ei vaan anna virtaa pihalle, tosin silloin yleensä jännite myös putoaa dramaattisesti sitä kuormitettaessa
Kokeile toisella akulla.
Otsikko: Vs: 960, vm-91, ei lähde käyntiin ja vihreä rele surisee
Kirjoitti: Merlin - 06.08.2018, 13:17:29
Täällä on sama vika. B230F ja LH 2.2.

Polttoainepumpun rele surisee jo virrat päälle laitettaessa. Pumput toimii ainoastaan suoralla virralla, ei edes hyppyjohdolla releen pohjasta. Olen kokeillut toisella ohjainyksiköllä, kahdella eri releellä, kaikki maadoitukset käyty läpi. Ei vain herää.
Otsikko: Vs: 960, vm-91, ei lähde käyntiin ja vihreä rele surisee
Kirjoitti: Lays - 06.08.2018, 14:34:29
Täällä on sama vika. B230F ja LH 2.2.

Polttoainepumpun rele surisee jo virrat päälle laitettaessa. Pumput toimii ainoastaan suoralla virralla, ei edes hyppyjohdolla releen pohjasta. Olen kokeillut toisella ohjainyksiköllä, kahdella eri releellä, kaikki maadoitukset käyty läpi. Ei vain herää.
Kuulostais siltä, että jossain vaan hapettunut liitin eikä päästä virtaa läpi.
Otsikko: Vs: 960, vm-91, ei lähde käyntiin ja vihreä rele surisee
Kirjoitti: filth - 06.09.2018, 04:03:21
Kuulostais siltä, että jossain vaan hapettunut liitin eikä päästä virtaa läpi.
Hyvänä esimerkkinä kerrotakoon että joskus yritin saada etusumuvaloja palamaan yhteen bemariin, molempiin tuli jännitteet mittarin mukaan mutta lamppu ei syty, kaikki temput tein sille ennen kun tajusin maajohdon kuoria reilummin, loppujen lopuks se oli koko matkalta hapettunu kuoren alta paskaks. Uudet johdot ja valot löyty  8) Jännitteen mittaus ei kerro aina koko totuutta jos ei ohmeja mittaile johdoista...
Otsikko: Vs: 960, vm-91, ei lähde käyntiin ja vihreä rele surisee
Kirjoitti: coolower - 11.02.2019, 09:49:31
Tätäkin vikaa tuli tuossa taas setvittyä muutaman kuukauden tauon jälkeen.
Sytytysyksikkökin konehuoneen lokasuojassa tuli ostettua uusi testattua onko vika siinä. Ei ollut.
Viime viikolla pyysin yhtä puolituttua, että josko viitsisi tulla katsomaan mikä mättää.
Tuli katsomaan ja siinä ihmeteltiin eri juttuja puoli tuntia.
Sitten kaveri sanoi että ota auki/ kiristä koneen imusarjan päällä olevat maadoituspisteet uudelleen. Ruskeapiuhainen piste otettiin auki/kiinni ja sitten toinen mustajohtoiseen pisteiseen räikkä kiinni, kääntö (siinä vaiheessa pääsi kirosana), se oli löysällä, pystyi sormin kääntämään auki. No pultti tiukkaan.
Ja ei muuta kun käynnistämään, rele oli hiljennyt ja auto hörähti ekalla käyntiin.
Eli ilmeisesti jäänyt viime keväisen kasailujen yhteydessä sormikiristyksen varaan. Mielenkiintoista oli että autolla ajettiin rempan jälkeen melkein 1000km ennen kun tämä rele surina alkoi. Ilmeisesti sormikireys oli pitänyt maadoituksen paikollaan tuon 1000km verran...

Tuli ostettua Volvolta vielä virtalukonpohjakin "turhaan" hintaan 69eur. No jääköön varastoon odottamaan tulevien vuosien vikoja.

Tyhjäkäynti on epätasainen mutta ei taida johtua enää tuosta maadoituksesta. Humppaa 500-900 rpm välillä.