Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: miro678 - 09.08.2018, 18:31:41
-
Potilaana 740 vm -89 ja ongelmana sopitukset. Tyhjäkäynnillä afr luokkaa 13.2 - 13.6 tai jopa hiukan sakeemmalla. Tyhjäkäyntiä en saa putoamaan 1000 kierroksen alle vaikka imusarjan alla oleva ruuvi on täysin kiinni. Imuvuodot paikkailtuani sopitukset sakeni luonnollisesti. Auto on tullut minulle enempi vähempi räpellettynä joten joku vaihtanut ahtimen ja ft koneen. Ei ole viitsinyt siis vaihtaa et koneen kantta joten kannen takapäästä puuttuu se lämpöaikakytkin tms. Liekö tällä merkitystä? Eikös ft ja et koneen lämpöanturit käy ristiin? Ei luulisi siitä olevan kiinni? Koetin myös varovaisesti kääntää immun päällä olevaa ruuvia tuloksetta joten käänsin sen takaisin samaan asentoon kun aiemmin. Tiedän edellisen omistajan ja näin hänen sorkkivan immua sekä siirtävän siellä olevaa hammastusta. Väitti siirtäneensä takaisin samaan lokoseen kun olikin lähtö tilanteessa.
Joten tarkotus olisi päästä leimalle niin mikä neuvoksi?
-
Motronicin kummallisuus on se, että sen kuuluu huohottaa putsarikoteloon eikä imuletkuun niinkon FT, tarkistapas että huohottimen pikkuletku ja se haarakappale on olemassa ja kytkettynä, ja toisaalta se iso huohotuksen letku menee putsarikoteloon siihen ylimääräseen reikään eikä imuletkuun.
Mikäli nuo on kunnossa, sitä immun punasta ruuvia saa pyörittää ihan urakalla, säätöalue on varmaan ainakin tusina kierrosta, se on vaan tiheäkierteinen muovipultti joka kuristaa vuotoa ohi sen immun läpän.
-
Motronicin kummallisuus on se, että sen kuuluu huohottaa putsarikoteloon eikä imuletkuun niinkon FT, tarkistapas että huohottimen pikkuletku ja se haarakappale on olemassa ja kytkettynä, ja toisaalta se iso huohotuksen letku menee putsarikoteloon siihen ylimääräseen reikään eikä imuletkuun.
Mikäli nuo on kunnossa, sitä immun punasta ruuvia saa pyörittää ihan urakalla, säätöalue on varmaan ainakin tusina kierrosta, se on vaan tiheäkierteinen muovipultti joka kuristaa vuotoa ohi sen immun läpän.
Ilmankos.. tähän asennettu edellisen toimesta vapari putsaria, dumppia ynnä muuta hienoa.. joten näitä vois koittaa korjailla.
-
Se takinmainen anturi kannessa mikä on vain et motissaniin oli muistaakseni kytketty siihen cis poksiin( oliko suomeksi tyhjäkäynti ohjaus) siellä kuskin vasemman jalan yläpuolella sillä ei o omassa vehkessä suurta merkitystä vaikkei ole kytketty
-
Jotain taitaa nyt olla pahasti metässä. Immun ruuvia tuli käänneltyä reilusti, ei vaikutusta paitsi että kinni päin kääntäessä saa seoksen paksunemaan reilusti eli laajakaistan mukaan 10 afr. Motikan purkissa kun on se ”säätö ruuvi” vai miksikä tota nyt sanoisi niin tuli sitäkin tarkasteltua ja sitä on joku jo ronkkinutkin niin kääntelin sen vakio asentoon jolloin afr ~ 12, kääntelin sen 4 asentoon jolloin sopitukset sain parhaillaan 13,8 arvoon tyhjäkäynnillä mutta kierroksilla 11,8 - 12,5 luokkaa.
Koettelin toista immua ja b-paineen säädintä, ei vaikutusta. Tuo huohotus nyt vielä kokeilematta mutta tuntuu ehkä vähän hämärältä että noin iso vaikutus olisi?
-
Ota immusta kansi auki ja kiristä jousta pykälän tai pari.
-
Ota immusta kansi auki ja kiristä jousta pykälän tai pari.
Tätä kokeilin, ruuvia löysäämällä seos hoikkeni ja nyt sai löysättyä tyhjäkäynti ruuviakin ettei tarvinnut olla ihan kiinni saadakseen 1000rpm tyhjäkäynnin. Käy kohtalaisen hyvin tyhjää eli 14 - 15 afr väliin. Edelleen on ongelmana ajossa seokset, tasakaasulla pyrkii olemaan siellä 12,5 - 13 afr luokkaa. Siihen ei juuri muutosta tullut.
Mitähän vielä kokeilis?
Voisiko tässä olla nyt kyseessä se 2,5bar b-paineensäädin joka kikkailisi? Erottaisiko 2,5bar oman ja 3bar oman osanumeroista vaikkapa? Kun tuohon on vaihdettu ft kone enkä ole varma onko suutintukki ft vai et koneen oma eli voisi olla mahdollista että tässä on nyt 3bar säädin kiinni. Mistä tiedän että tossa pitäisi olla 2,5bar oma? Joku tietty vuosimalli vaiko et koneissa yleensä?
-
...Voisiko tässä olla nyt kyseessä se 2,5bar b-paineensäädin joka kikkailisi? Erottaisiko 2,5bar oman ja 3bar oman osanumeroista vaikkapa? Kun tuohon on vaihdettu ft kone enkä ole varma onko suutintukki ft vai et koneen oma eli voisi olla mahdollista että tässä on nyt 3bar säädin kiinni. Mistä tiedän että tossa pitäisi olla 2,5bar oma? Joku tietty vuosimalli vaiko et koneissa yleensä?
tähän mennessä vastaan tulleet 200et koneet olleet 2,5bar säätimellä (ymmärtääkseni kaikissa tuo matalampi paine, 200ft ei ole tietoa). 230et ja ft on 3bar. erottaa boschin osanumerosta ja osassa taitaa jopa asennusasennossa katsoen alapuolella lukea paine baareina.
-
tähän mennessä vastaan tulleet 200et koneet olleet 2,5bar säätimellä (ymmärtääkseni kaikissa tuo matalampi paine, 200ft ei ole tietoa). 230et ja ft on 3bar. erottaa boschin osanumerosta ja osassa taitaa jopa asennusasennossa katsoen alapuolella lukea paine baareina.
Okei, täytynee siis tarkastella mitä tossa lukee.
-
Jep, kuten oletettu 3 barin säädin oli kiinni. Nyt täytyisi jostain metsästää 2,5 bar oma. Eikös noita säätimiä saanut jostain vielä uusiakin?
-
Laitoin säädettävän säätimen kun mistään ei orkkista löytynyt. Ongelmana on vielä erittäin huono kylmäkäynnistys, eli saa sahailla melkosesti että käyntiin saa. Käyntiin kun lähtee niin ei ole enää ongelmaa pysyä käynnissä. Voisiko sillä lämpöaikakytkimellä olla tämän kanssa tekemistä?