Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Sleek - 11.10.2018, 00:30:42

Otsikko: Volvo 740 87 b200e ei pysy käynnissä
Kirjoitti: Sleek - 11.10.2018, 00:30:42
Tein tossa koneremontin vaihoin alakertaan kaikki laakerit ja tiivisteet ja sitten päätin laittaa m47 automaatin(aw71?) tilalle ja nytten en saa enää autoani käymään se käynnistyy mutta sammuu hetkenpästää taikka sammuu heti jos painan kaasua, heti perään kun koittaa uudestaan ni alkaa loppumaton sahaus eikä käynnisty mutta virrat pois ja uutta yristystä ni saattaa lähtee mut sammuu jälleen.

video kun autokäynnistyy ja sammuu perään.
https://www.youtube.com/watch?v=tOv2QP7DRQs

kuvaa konehuoneesta:
https://imgur.com/a/8BcNXvZ

mikä on toi ohjaustehostimen säiliön takana oleva keltainen rele? onko vaikutusta ongelmaan?

Koneena B200e
bensapumpun vaihoin ei auttanut ainakaan vikaan
bensapumpun releitä vaihtelin ei auttanut sekään
polkimien vieressä olevaa boxia vaihdoin (boxi peräisin toisesta b200e m47 88') ei auttanut

alkaa ideat loppumaan miksei se pysy käynnissä.
Otsikko: Vs: Volvo 740 87 b200e ei pysy käynnissä
Kirjoitti: TVS - 11.10.2018, 00:43:31
Imusarjan pohjasta iso letku irti. Kurkippa valon ja peilin kans kunnolla läpi. Jos ei ole noissa niin sytkäennakko on kans hyvä lähtökohta.
Otsikko: Vs: Volvo 740 87 b200e ei pysy käynnissä
Kirjoitti: Sleek - 11.10.2018, 16:51:00
Näyttää olevan putket kiinni. Itellä sellanen fiilis ettei se sais bensaa :(
Otsikko: Vs: Volvo 740 87 b200e ei pysy käynnissä
Kirjoitti: jen - 11.10.2018, 19:39:12
jos letku oisi irti niin ei lähtisi käymään noin,bensa sieltä loppuu syystä tai toisesta
Otsikko: Vs: Volvo 740 87 b200e ei pysy käynnissä
Kirjoitti: HarPes - 12.10.2018, 09:45:53
Joskus (80/90 luvulla) kun noita k-jettejä rassasin niin bensantulon sai suht helposti selville kun irroitti sen määräjakajan päältä ilmatorven niin näkyy se määräjakajan (olikohan oikea nimitys.. kuulostaa hassulta).. virrat päälle ja painat sitä määräjakajan läppää alaspäin..(siinä on vähän vastusta jos pumput kunnossa eli painetta putkistossa).. eli kun painat sitä niin pumppujen pitäisi lähteä päälle ja hetken päästä suuttimista jos tulee bensaa niin kuuluu sellainen sirinä/ininä.
Suutin voi toki olla irtikin jolloin sen bensasuihkun näkee.. joku pieni astia alle ettei roisku ympäri konehonetta.
Otsikko: Vs: Volvo 740 87 b200e ei pysy käynnissä
Kirjoitti: Sleek - 12.10.2018, 20:22:23
Noh nyt ainakin tiedän että kylmäkäynnistys suuttimelle tulee suihkuten bensaa kun laitoin uudetaan imusarjaa kiinni ni sain katkastua tämän kyseisen suuttimen bensaletkun.

Minkäs kokosta toi bensaletku on että voin hommata uuden? ku en muistanut mitata kun kotia painelin :D
Otsikko: Vs: Volvo 740 87 b200e ei pysy käynnissä
Kirjoitti: Sleek - 13.10.2018, 21:42:15
Minkälainen vaikutus jos tankin sisällä oleva pumppu pimeenä? :o voiko se sen takia ettei se jaksais käydä
Otsikko: Vs: Volvo 740 87 b200e ei pysy käynnissä
Kirjoitti: jen - 13.10.2018, 21:57:01
Minkälainen vaikutus jos tankin sisällä oleva pumppu pimeenä? :o voiko se sen takia ettei se jaksais käydä
ei vaikutusta tohon,itsellä on tehnyt semmosta et tankki ihan helvetin tyhjä niin on mutkassa nykässyt rajustikkin,mutta tyhjäkäyntiä käy kyllä ihan normisti
Otsikko: Vs: Volvo 740 87 b200e ei pysy käynnissä
Kirjoitti: Sleek - 14.10.2018, 01:01:50
ei vaikutusta tohon,itsellä on tehnyt semmosta et tankki ihan helvetin tyhjä niin on mutkassa nykässyt rajustikkin,mutta tyhjäkäyntiä käy kyllä ihan normisti

jooh kyllä se itelläkin on sillon ku se vielä toimi automaatilla on tota tehnyt et mutkassa ja oikeen suoralla ku on lämän vetänyt tiskiin ni se on  nikotellu hetken ja mut mennyt. mut nyt tosiaan 2viikkoo seissyt kun vaihoin laakeri, tiivisteet ja manuaalin ni ei pysy enää käynnissä. ei varmaan vaikutusta silläkään et mulla on yksi pakosarjan pultti poikki pitää vaihtaa kuhan saan ees toimimaan tosin voi olla vittumainen kun katkes sisälle asti :(
Otsikko: Vs: Volvo 740 87 b200e ei pysy käynnissä
Kirjoitti: Sleek - 23.10.2018, 18:24:55
Eih toimi eih! nyt on ihan uusi bensapumppu vaihettu ja imuvuodot ja maadotukset katottu eikä se käy ku sen 10sec nätisti ja sammuu taikka sammuu heti ku antaa kaasua.
Otsikko: Vs: Volvo 740 87 b200e ei pysy käynnissä
Kirjoitti: Sleek - 26.10.2018, 16:55:44
https://www.autodoc.fi/bosch/682155
voiko tossa osassa olla vikaa ettei toi mun rottelo ei toimi? nyt otin sen bensamääräjakan viimeks auki ja putsailin ja ei vaikutusta?
Otsikko: Vs: Volvo 740 87 b200e ei pysy käynnissä
Kirjoitti: Cyclone - 30.10.2018, 13:53:10
Nyt näyttää siltä että kylmäkäynnistyssuuttimelle tulee liikaa painetta kun kolme letkua jo pamahtanu kyljestä rikki. Voiko määränjakaja siis olla jotenkin viallinen?
Otsikko: Vs: Volvo 740 87 b200e ei pysy käynnissä
Kirjoitti: HarPes - 30.10.2018, 16:01:17
https://www.autodoc.fi/bosch/682155
voiko tossa osassa olla vikaa ettei toi mun rottelo ei toimi? nyt otin sen bensamääräjakan viimeks auki ja putsailin ja ei vaikutusta?
Tuo on ns. paineakku joka pitää paineen putkistossa sammuttamisen jälkeen.. en ole koskaan tutkinut sen toimintaa mutta todnäk jonkilainen takaiskuventtiili. Siinä määräjakajassa on niin helvetin pieniä reikiä että niitä ei kyllä saa putsattua kunnolla kuin paineilmalla tms.(ja kotikonstein aika tekemätön paikka sen kunnollinen puhdistus)  Mutta kuten jossain edellisessä viestissäni kehotin niin kokeile niin että suuttimet on irti ja painat sitä jakajan läppää ja virrat päällä niin alkaako bensaa tulemaan.. ja voit yrittää kuunnella pyöriikö pumppu (myös se esipumppu). Ja samalla näet että tuleeko bensaa joka suuttimesta.. jos ei kaikista tule niin jossain jakajan (suuttimelle menevässä) reiässä on tukos... jos ei tule mistään niin pumppu sökö/ei tuota tarpeeksi painetta.. ja Kjet pumppu tarvitsee ehdottomasti tankin sisällä olevan esipumpun.. (se ei jaksa imeä bensaa sitä normireittiä pitkin vaikka tuottaakin ehjänä hyvin painetta).. mutta toimii jos laittaa imuputken tankin pohjasta tulemaan)
nimim. kokemuksesta tiedän.
Otsikko: Vs: Volvo 740 87 b200e ei pysy käynnissä
Kirjoitti: HarPes - 30.10.2018, 16:05:11
Nyt näyttää siltä että kylmäkäynnistyssuuttimelle tulee liikaa painetta kun kolme letkua jo pamahtanu kyljestä rikki. Voiko määränjakaja siis olla jotenkin viallinen?
Tuo on vähän outo juttu... paineenhan tässä määrää pumppu... ja jakaja ainoastaan annostelee bensaa ilmamäärän suhteessa suuttimille eikä mitenkään korota sitä painetta. Onko siis letku itse räjähtänyt vai lähtenyt jostain liittimestä irti?
Ja letku on sitä oikeaa mustaa muoviletkua?
Otsikko: Vs: Volvo 740 87 b200e ei pysy käynnissä
Kirjoitti: Sleek - 31.10.2018, 15:14:33
Letku räjähti ihan siis siitä letkun reunasta. kylmäsuutin letku siis. voisko mulla olla toi lautanen liijan syvällä tuolla ettei se aukase yhtään noille suuttimille bensamenoa :o kuhan nyt saan aikaa testata tota lautasen nostoa pulloihin.
Otsikko: Vs: Volvo 740 87 b200e ei pysy käynnissä
Kirjoitti: HarPes - 31.10.2018, 16:05:33
Letku räjähti ihan siis siitä letkun reunasta. kylmäsuutin letku siis. voisko mulla olla toi lautanen liijan syvällä tuolla ettei se aukase yhtään noille suuttimille bensamenoa :o kuhan nyt saan aikaa testata tota lautasen nostoa pulloihin.

Ne oikeanlaiset letkut kestävät ehjinä ja hyvin liitettyinä niihin banjoihin sen paineen mitä se pumppu tuottaa.
Toimintakuntoisena sen lautasen pitää olla ylhäällä. Kun järjestelmässä ei ole painetta niin se saattaa olla ala-asennossa >(mikä on osoitus siitä että siirto/painepumppu ei toimi tai bensalinjassa on tukos.. ja siirtopumpussa tankin sisällä on myös suodatin joka saattaa kaivata huomiota). Jos pa-pumppu tuottaa tarpeeksi painetta niin se lautanen on yläasennossa ja kun sitä käsin painaa alas niin siinä tuntuu selvästi vastetta ja siinä vaiheessa pumpun pitäisi lähteä päälle tuottaakseen lisää painetta kun suuttimista alkaa bensa suihkuamaan ja samalla ne suuttimet pitää sirinää/ininää... Tässä systeemissähän suuttimien bensantulo ei pätki millään tavalla vaan sitä virtaa imusarjaan jatkuvasti niin kauan kun se lautanen vähänkin liikahtaa yläasennosta alaspäin ja mitä syvemmälle sitä painaa niin sitä enemmän pitää tulla bensaa. Eli painamalla sitä lautasta käsin alaspäin demonstroit moottorin pyörimisestä johtuvaa mäntien ja venttiilikoneiston tuottamaa alipainetta (imua)... (ja kun kaikki on kunnossa niin se alipaine liikuttaa sitä lautasta alaspäin)
Kyllähän tähänkin netistä löytyy paljon ohjeita.. itse aikoinaan opettelin kantapään kautta volvon oman vihreäkantisen (på svenska) korjaamokirjan kanssa. Ja esim tuolta löytyy jotain kun viitsii vähän etsiä niin löytyy lisää vaikka hurumykke.
http://www.autotieto.net/polttonestelaitteet/kjetronic_periaate.htm

Mutta ihan ensin varmistat että pumppu toimii ja tuottaa tarpeeksi painetta
Sitten toteat aiemmin kuvailemallani tavalla että sitä bensaa tulee suuttimista jonkinlaisena suihkuna (kun painat sitä määräjakajan levyä)
Jos kipinä on kohallaan (tai edes vähän sinnepäin) niin käännät avaimesta ja auto käy.
(bensa+tuli=kaboom)
Otsikko: Vs: Volvo 740 87 b200e ei pysy käynnissä
Kirjoitti: Sleek - 10.11.2018, 14:40:15
Nonih nyt on testattu ja levyä pitää nostaa että bensaa tuli suuttimista ja kaikista näytti tulevan ja vielä sama määrän verran joka pulloon. tosin kahdessa ei nyt niin loistava ollut se sumutus. mutta auto toimi kun nosteltiin tätä levyä ja käännettiin kaasua niin kauvan kun pidettiin levyä vähänkin ylhäällä ni auto tuntui pysyvän päällä. eli onko mulla nyt tämä ilmamäärämittari nyt jotenkin sekasin? keskitin sen levyn ja yritin nostella sitä mut ei apua.
Otsikko: Vs: Volvo 740 87 b200e ei pysy käynnissä
Kirjoitti: Sleek - 10.11.2018, 14:48:12
Mulla on viel tässä ilmamäärämittarin edestä oleva ruuvvi poikki joten se ei oo edes kunnolla tasassa ja siinä kumissa on pieni vekki yläkohilla yritin liimailla sitä mut ei tainut auttaa.. jostain tästä se nyt varmaan vetää ilmaa väliin tai jotain muuta.

https://imgur.com/a/hleCDMM
Otsikko: Vs: Volvo 740 87 b200e ei pysy käynnissä
Kirjoitti: HarPes - 18.11.2018, 22:20:14
Itse rälpläsin aikoinaan B27E konetta ja siinä piti painaa levyä mutta tuossa ilma kulkee näköjään alhaalta ylös päin. Sen kumin pitää olla ehjä ja täysin tiivis liitoksistaankin muuten se lautanen ei anna oikeaa signaalia bensamäärän annostelemiseksi. Eli jos imusarjan ja määräjakajan välillä on vuoto niin ei toimi niinkuin pitäisi. Vuodot kuriin.... kaikki ruuvit paikalleen jne.