Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: vesipumppu - 15.10.2018, 21:39:29
-
Potilaana S70 vm 2000, 2,4l vapari b5244s ja automaatti. ETS-valo palaa, sammuu vikakoodien nollauksella, mutta syttyy muutaman startin päästä uudelleen. Ei aiheuta kuitenkaan mitään oireita vaikka valo palaa, tyhjäkäynti ok, vakkari toimii, tehot tallella jne...
Vikakoodit luettu yleismallin elm327 lukijalla ainakin 10 kertaa sekä motonetin piuhan päässä käyty kerran ja yhtä koodia antaa aina silloin kun valo palaa: P0220 Throttle / Pedal Position Sensor / Switch B Circuit Malfunction.
Kaasuläppäkotelo uuden näköinen, luultavasti edellinen omistaja vaihtanut, kysymys kuuluukin, voiko tämä valon syttyminen johtua siitä että uutta koteloa ei olisi ohjelmoitu? Entä onko mahdollista että vika olisi polkimen päässä eikä läppäkotelossa? Itsellä alkaa ideat loppumaan, sinänsä se valo ei haittaa palamassa, mutta olisi sille hyvä saada syy selville.
-
Noh kun pistät sen ohjelman tulille ja laitat Live dataa (tai miksi ikinä kutsuttu ohjelmassa) tuolle TPS:lle? Onko moitteeton liikerata kaasulle?
-
Noh kun pistät sen ohjelman tulille ja laitat Live dataa (tai miksi ikinä kutsuttu ohjelmassa) tuolle TPS:lle? Onko moitteeton liikerata kaasulle?
Torque-ohjelmalla puhelimella oon ottanut livedataa. Oletettavasti siellä oleva "kaasuläpän asento" on juurikin se kaasuläpän pään anturi eikä polkimen, koska näyttää asentoa vasta auton ollessa käynnissä. Näyttää ihan hienosti seuraavan polkimen aaentoa. Kaasu aivan pohjassa, kuitenkaan ei kickdownissa asti näyttää 100%, sitten kun polkasee vielä kickdowniin niin siinä se tekee jonkun ihmeellisen heiton, käy n.10% hetkellisesti
-
Ei löydy omastakaan kulkineesta motomaatilla eikä torguella vikakoodeja, nää taitavat olla semmotisia välimalleja. Ihan sama on juttu, ets palaa, mutta minkäänmoisia ongelmia ei ole.
-
Ei löydy omastakaan kulkineesta motomaatilla eikä torguella vikakoodeja, nää taitavat olla semmotisia välimalleja. Ihan sama on juttu, ets palaa, mutta minkäänmoisia ongelmia ei ole.
Mulla tosiaan löytää kyllä sen P0220 vikakoodin sekä motomaatti että oma halpislukija, mutta ongelmia ei ole vaikka valo palaa ja vika on "päällä"
-
Mulla kävi niin, että kaasuläpän toiminta heikkeni pikkuhiljaa. Ensin ets syttyili milloin sattuu ja sama vikakoodi. Nollailin vikakoodia useamman kerran ja valo pysy vaihtelevasti poissa. Jonkun kuukauden päästä kaasukin alko temppuilemaan tietyillä kierroksilla. Sitten piti uusia kotelo.
Uusi kotelo pitää aina ohjelmoida, ei toimisi muuten.
-
Mulla se oireili samalla lailla, sammuili ja meni limpmodeen, läpän päivityksessä nuo oireet hävisivät, ainoastaan tuo valo jäi palamaan.
-
Mulla kävi niin, että kaasuläpän toiminta heikkeni pikkuhiljaa. Ensin ets syttyili milloin sattuu ja sama vikakoodi. Nollailin vikakoodia useamman kerran ja valo pysy vaihtelevasti poissa. Jonkun kuukauden päästä kaasukin alko temppuilemaan tietyillä kierroksilla. Sitten piti uusia kotelo.
Uusi kotelo pitää aina ohjelmoida, ei toimisi muuten.
Elikkäs vaikuttaa siltä että mennään niin kauan kun toimii ja sitten uutta kaasuläppäkoteloa kun lakkaa pelittämästä
Edit. Soitin edelliselle omistajalle, kotelo oli vaihdettu alkukesästä ja käyty liikkeessä piuhan päässä ohjelmoimassa. Ei kai se näin äkkiä voi hajota, sitä ennen oli vähän nykinyt ja ets valoa polttanut, ei juuri muuta ja siksi oli kotelo vaihdettu.
Täytyy varmaan seuraavaksi tarkistaa polkimen asentoanturin toimivuus
-
Minulla läppäkotelon vaihdon jälkeen vielä aacv (tjms.) temppuili, sytytti ETSinkin. Putsailun ja öljyilyn jälkeen kylmillä vielä saattoi satunnaisesti sytyttää valon, sammui x startin jälkeen ja viime talvi meni jo valotta. Tuo aacv tosin oireili muistaakseni muutenkin, kierrokset auton liikkuessa eivät tippuneet normaalille tyhjänkäynnille.
-
Minulla läppäkotelon vaihdon jälkeen vielä aacv (tjms.) temppuili, sytytti ETSinkin. Putsailun ja öljyilyn jälkeen kylmillä vielä saattoi satunnaisesti sytyttää valon, sammui x startin jälkeen ja viime talvi meni jo valotta. Tuo aacv tosin oireili muistaakseni muutenkin, kierrokset auton liikkuessa eivät tippuneet normaalille tyhjänkäynnille.
Täytyypä sekin tarkistaa
-
Torque-ohjelmalla puhelimella oon ottanut livedataa. Oletettavasti siellä oleva "kaasuläpän asento" on juurikin se kaasuläpän pään anturi eikä polkimen, koska näyttää asentoa vasta auton ollessa käynnissä. Näyttää ihan hienosti seuraavan polkimen aaentoa. Kaasu aivan pohjassa, kuitenkaan ei kickdownissa asti näyttää 100%, sitten kun polkasee vielä kickdowniin niin siinä se tekee jonkun ihmeellisen heiton, käy n.10% hetkellisesti
Jep tuo heitto saattaa selittää kuten odottelin virhekoodin jos käyttäytyy heittelevästi.
-
Jep tuo heitto saattaa selittää kuten odottelin virhekoodin jos käyttäytyy heittelevästi.
Ihmetyttää se silti, koska muuten liikerata on täysin moitteeton ja siinä kickdownissa tulee vain se ehkä 0.5s heitto että käy 10%. Ja se tulee joka kerta, ettei ole mitään hetkellistä häikkää
-
Mulla kävi niin, että kaasuläpän toiminta heikkeni pikkuhiljaa. Ensin ets syttyili milloin sattuu ja sama vikakoodi. Nollailin vikakoodia useamman kerran ja valo pysy vaihtelevasti poissa. Jonkun kuukauden päästä kaasukin alko temppuilemaan tietyillä kierroksilla. Sitten piti uusia kotelo.
Uusi kotelo pitää aina ohjelmoida, ei toimisi muuten.
EI pidä paikkaansa. Kahteen autoon vaihtanut käytetyn läppä kotelon ja kumpaakaan ei ole koodattu ja hyvin toimii. Molemmat boxit ja ollut valkoisella tarralla. Tosin jos uuden laittaa niin sitten en osaa sanoa.