Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Offtopic => Yleiset autojutut => Aiheen aloitti: JonPPa123 - 04.11.2022, 15:54:15
-
Hei jälleen kanssa volvo autoilijat. Tämän kertainen kysymys liittyy katumaasturin renkaisiin koska on uutta itelle. Elikkä itselläni on xc60 volvo vuosimallia 2010 ja ostin autoon torista käytettynä paremmat talvirenkaat mutta vasta jälkeenpäin hoksasin että eihän ne SUV renkaat olleet joten kysymys on voiko laittaa alle nuo renkaat ja miten tuleeko kestämään vai haittaako jotenki ajoa? Nykyiset renkaat mitkö alla on ovat 235-65-17 SUV ja toiset renkaat mitkä ostin ovat 235-55-17 ja ei SUV. Jos nuo alle laittaa menevätkö heti vituksi vai tuleeko jotenki haittaa ajettavuutta? Kiitos nopeista ja asiallisista vastauksista valmiiksi.
-
Jos kantavuus riittää niin toiminee, vaikka runko saattaa olla löysempi. Reilu 4cm pienempi halkaisija syö kyllä myös maavaraa ja lisää mittarivirhettä.
-
Tuskinpa tommonen korotettu pikkufarmari mitään sen erityisemmin vahvistettuja kumeja tarttee :D ja maavaran voi suhteuttaa ihan siihen, minkälaista offia tommosella aikoo ajaa...
-
Tuskinpa tommonen korotettu pikkufarmari mitään sen erityisemmin vahvistettuja kumeja tarttee :D ja maavaran voi suhteuttaa ihan siihen, minkälaista offia tommosella aikoo ajaa...
Just tätä samaa mietin itsekin ja ihan perus kaupunki/maantie ajossa ei mitää metsäteitä tai huonoja teitä
-
Taitaa nuo suvikumitkin olla enempi makuasioita... En tiedä mitä joku XC90 painaa, mutta yleensä ottaen, eihän nämä aasianeurooppalaiset lelumaasturit mitenkään erityisen raskaita ole. Ihan hatusta heittäisin, että noiden jäykemmissä rungoissa on kyse lähinnä korkeammasta painopisteestä yhdistettynä korkeaprofiilisiin renkaisiin.
Mistä johtaen, ne matalampiprofiiliset renkaat voivat olla ajettavuuden puolesta jopa paremmat, ihan riippuen mieltymyksistä ja ennenkaikkea renkaasta.
-
Eroaako ne "suv" renkaat sitten muka jotenkin "ravallisista" renkaista? Mun mielestä ne ovat vaan vähän korkeaprofiilisempia renkaita, mutta ei siinä rakenteessa sen kummempaa eroa ole.
Vai voisiko se viitata jotenkin hennompaan rakenteeseen? Useinhan nuo katumaastureiden renkaat ovat saman kokoiset kuin esim pakuissa tms, mutta niissä on yleensä isommat massat ja pienemmät nopeudet
-
Eroaako ne "suv" renkaat sitten muka jotenkin "ravallisista" renkaista? Mun mielestä ne ovat vaan vähän korkeaprofiilisempia renkaita, mutta ei siinä rakenteessa sen kummempaa eroa ole.
Vai voisiko se viitata jotenkin hennompaan rakenteeseen? Useinhan nuo katumaastureiden renkaat ovat saman kokoiset kuin esim pakuissa tms, mutta niissä on yleensä isommat massat ja pienemmät nopeudet
Nykyäänhän alkaa mennä normi henkilöautojen ja "maastureiden" rengaskoot ristiin. Ei niissä kyllä käpistellessä juuri eroa huomaa, pitäs päästä joskus kokeilemaan samankokoista SUV- ja ei-SUV -kumia saman auton alla, että vois muodostaa jonkun mielipiteen.
Joskus laitettiin paremman puutteessa SUV-renkaita jenkkien, esim. kolmatta tonnia painavien Cadillacien alle, kun koot stemmasi ja kantavuus riitti... ::)
-
Voiko katumaasturilla ajaa henkilöauton renkailla?
Koska SUV-autot ovat paljon raskaampia kuin tavalliset henkilöautot, ei niillä voi ajaa henkilöauton talvi- tai kesärenkailla. Tämän lisäksi SUV-renkaat ovat huomattavasti kookkammat kuin tavalliset henkilöauton renkaat. SUV-renkaat eivät myöskään sovellu käytettäväksi henkilöauton talvi- tai kesärenkaina, niiden suuremman koon vuoksi. Vaikka renkaat sopisivatkin, jos tavalliseen henkilöautoon asentaa raskaat katumaasturin renkaat, auton polttoaineenkulutus kasvaa. Tällöin myös renkaiden tuottama ääni on kovempi ja ajomukavuus heikkenee huomattavasti.
Tämmöisen jutun löysin. Taitaa mennä myyntiin nämä uudet renkaat ja tilalle uudet SUV renkaat
-
:D
-
Voiko katumaasturilla ajaa henkilöauton renkailla?
Koska SUV-autot ovat paljon raskaampia kuin tavalliset henkilöautot, ei niillä voi ajaa henkilöauton talvi- tai kesärenkailla. Tämän lisäksi SUV-renkaat ovat huomattavasti kookkammat kuin tavalliset henkilöauton renkaat. SUV-renkaat eivät myöskään sovellu käytettäväksi henkilöauton talvi- tai kesärenkaina, niiden suuremman koon vuoksi. Vaikka renkaat sopisivatkin, jos tavalliseen henkilöautoon asentaa raskaat katumaasturin renkaat, auton polttoaineenkulutus kasvaa. Tällöin myös renkaiden tuottama ääni on kovempi ja ajomukavuus heikkenee huomattavasti.
Tämmöisen jutun löysin. Taitaa mennä myyntiin nämä uudet renkaat ja tilalle uudet SUV renkaat
Tuo on kyllä paskapuhetta. Katumaasturit ei oikeastaan ole sen raskaampia. Ulkonäkösyistä niissä on kyllä isommat renkaat, ja isommassa renkaassa on luonnostaan isompi kantavuus.
-
Jos uusien renkaiden kantavuus riittää autoosi niin ei muuta kuin ajoa. Mittarivirhe voi olla melkoinen ja auto näyttää ehkä vähän hölmöltä kun renkaan halkaisija paljon pienempi kuin tarkoitettu.
-
Niin ja missään ei vielä edes ole sanottu mikä noiden renkaiden kantavuus on...
-
Niin ja missään ei vielä edes ole sanottu mikä noiden renkaiden kantavuus on...
103T XL
-
103T XL
Riittää kantavuus senkun laitat, mutta kuten edellä mainittu se mittarivirhe kasvaa...
-
Tuskin sun autos paljoo yli 3500kg on niin luulis riittävän. :)
T nopeusluokka taas sitten. Pykälien mukaan talvirenkaissa saa käyttää yhden pykälän pienempää nopeusluokkaa kuin kesärenkaissa.
Kesärenkaasi saisivat siis olla vain U nopeusluokkaa mitä epäilen. T-U-H-V-ZR-W-Y
Ei kai noita kukaan tihrusta ellei satu katsastus olemaan talvirenkailla ja kohdalle osuu tosi innokas inssi.
Niitäkin kuulemma on. :facepalm:
-
Eikös talvirengas kuitenkin aina saanut olla se 160km/h nopeusluokkainen riippumatta kesärenkaista tai auton huoppunopeudesta? Vai koskiko tuo vain nastarenkaista?
-
Nykyisillä renkailla mittarivirhe
4-6 km/h joten uusilla laskennallinen oli 8-10 mitä laskurilla katoin mut eikai tuo mihinkää vaikuta?
-
Koska SUV-autot ovat paljon raskaampia kuin tavalliset henkilöautot, ei niillä voi ajaa henkilöauton talvi- tai kesärenkailla. Tämän lisäksi SUV-renkaat ovat huomattavasti kookkammat kuin tavalliset henkilöauton renkaat. SUV-renkaat eivät myöskään sovellu käytettäväksi henkilöauton talvi- tai kesärenkaina, niiden suuremman koon vuoksi. Vaikka renkaat sopisivatkin, jos tavalliseen henkilöautoon asentaa raskaat katumaasturin renkaat, auton polttoaineenkulutus kasvaa. Tällöin myös renkaiden tuottama ääni on kovempi ja ajomukavuus heikkenee huomattavasti.
Tuolla terminologialla XC60 on tavallinen henkilöauto.
-
Ei näy olevan v60 ja xc60 välillä paljo painoeroa. Onkohan nuo sitte liian pienet renkaat tuoho autoon jos näyttää pöljältä? Ja eikai tuo mittari virhe vaikuta mihinkää?
-
Jos silmä kestää ulkonäön ja mittarivirheen ei muuta kun kovaa ajoa...
-
Jos silmä kestää ulkonäön ja mittarivirheen ei muuta kun kovaa ajoa...
Samaa mieltä. Mittarivirhe on hyvä tiedostaa, ettei ihmettele jos kertyy jonoa kun ajaa suurinta sallittua rajoitusnopeutta mittarin mukaan.
-
Kai se automaattilaatikolla vaikuttaa vaihtopisteisiinkin?
-
Kai se automaattilaatikolla vaikuttaa vaihtopisteisiinkin?
Eiköhän vaihda samoissa kierroksissa kuin aikaisemminkin?
-
Auto kuvittelee että nyt on alla tosi pienen vierintävastuksen renkaat, muutenhan se ei tiedä minkäkokoiset pyörät siinä on.
-
Eiköhän vaihda samoissa kierroksissa kuin aikaisemminkin?
Eiköhän mutta nopeus on eri ja sitä kautta vaikuttaa auton käytökseen jos ero on huomattava..
-
Ja nyt niitä perusteita käytöksen muutokseen? ???
-
Ja nyt niitä perusteita käytöksen muutokseen? ???
No vaikka että vaihtamiskohta tulee eri nopeuteen. Päättele siitä.
En tarkota mitään pöytätapoja tai lakki päästä.
Tämä tästä mun osalta.
-
No vaikka että vaihtamiskohta tulee eri nopeuteen. Päättele siitä.
Ja käytös muuttuu tuon takia? Tässä puhutaan kuitenkin max 10 km/h vaikutuksesta mitä renkaista tulee eli eipä luulis paljo vetoihin vaikuttavan.
-
Moottorin ja vaihdelaatikon käytökseen rangaskoon muuttuminen ei varsinaisesti vaikuta muuten kuin kiihtyvyys paranee tässä tapauksessa. Vaihtopisteet säilyvät tismalleen samana laatikossa. Pienempi rengaskoko lyhentää kuitenkin kokonaisvälitystä ja pienempi rengas voi olla myös vähän kevyempi (ei välttämättä) -> kiihtyvyys paranee. Kulutus nousee pakostakin jonkun verran samalla matkalla mitattuna, ajotietokone näyttää edelleen samaa, mutta kuljettu matka lyhyempi todellisuudessa => kulutus nousee vaikkei tietokone näytä sitä, se siis valehtelee. Se voi näyttää vaikka että jäljellä olevalla polttoaineella pääsee esim. vielä 100km, mutta ei sillä pääse oikeasti kun joku 70km. Kone saattaa jaksaa vetää vähän paremmin lyhyemmän kokonaisvälityksen takia ja vaikka peräkärryn veto voi olla helpompaa sen myötä. Jos ajetaan todellista nopeutta esim 100 km/h ja auton mittari näyttää silloin vaikka 110km/h, niin melu saattaa nousta. Merkittävin on kuitenkin että mittarivirhe kasvaa, joka monessa tapauksessa on kyllä ohjelmallisesti korjattavissa, siis kalibroidaan uusi rengaskoko tai perävälitys. En vaan tiedä kuinka helppo tai vaikea se on tehdä Volvoon ?
Ajomukavuus voi huonontua merkittävästi, koska renkaan sivun korkeus madaltuu ja rengas rupeaa löytämään kaikki montut ja tärskyt tuntuvat pahemmin läpi.
Tämä on tietysti henk.kohtanen mielipide, joku tykkää muutenkin jostain pingotetuista kumilenkeistä vanteen päällä ja madalletusta alustasta yms.
- Merkittäviä asioita on renkaan kantavuus, riittäkö se ?
- Mittarivirhe (omasta mielestä pitää näyttää max. 1 - 2km tarkkuudella oikein)
- Kulutuksen nous + ajotietokone valehtelee.
- Melu kasvaa
- Maavara pienenee
- Ajomukavuus -> tod.näk huononee.
-
Ajotietokone näyttää todennäköisesti aiempaa pienempää kulutusta, koska se pierempi rengas näkyy autolle pienempänä ajovastuksena.
Todellinen kulutus joko laskee tai nousee, johtuu siitä miten ne välitykset sopii ajoprofiiliin.
-
Kannattaa myös varmistaa, että tulevien renkaiden kyljistä löytyy 4x4 -merkintä. Tavalliset renkaat ei osaa käyttäytyä oikein nelivetoisen alla. ::)
-
Kannattaa myös varmistaa, että tulevien renkaiden kyljistä löytyy 4x4 -merkintä. Tavalliset renkaat ei osaa käyttäytyä oikein nelivetoisen alla. ::)
Joo ja tarkistaa renkaan sijoitusmerkinnät, fl, fr,rl,rr. :) :2funny:
-
Joo ja tarkistaa renkaan sijoitusmerkinnät, fl, fr,rl,rr. :) :2funny:
Mulla lukee vaan oe,ot,ve ja vt, rengasratsiassa ottavat varmaan kilvet pois. :o
Jossain rengassarjassa oli myös vo, ihan vaan hämäyksen vuoksi.
-
Mulla on joskus vaan kolmessa renkaassa ollu merkinnät nii ei oo uskaltanu sitä neljättä laittaa kun ei tiedä mihin kuuluu.
Nojoup, lopetan tän skeidan, joku pian ottaa tosissaan. ELK
-
Kannattaa myös varmistaa, että tulevien renkaiden kyljistä löytyy 4x4 -merkintä. Tavalliset renkaat ei osaa käyttäytyä oikein nelivetoisen alla. ::)
et noi pyöriä väärinpäin??
-
Eikös ne vaihtoehtoiset rengas tiedot näy rekisteriotteesta.
Omassa xc60 kantavuus näyttää olevan 101H.
Muutenhan tuo 235/55 kävisi jos vanne olisi vaan 19 ;) siis 235/55R19.
-
Kannattaa myös varmistaa, että tulevien renkaiden kyljistä löytyy 4x4 -merkintä. Tavalliset renkaat ei osaa käyttäytyä oikein nelivetoisen alla. ::)
Jos aikoo ajaa erilaisilla alustoilla, kuten asfaltti- ja hiekkateillä, silloin siinä pitää lukea A/T tai All Terrain ;)