Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: coolower - 13.03.2012, 09:28:22

Otsikko: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä (KUNNOSSA)
Kirjoitti: coolower - 13.03.2012, 09:28:22
Kuuluiko epävarma ja röpöttävä tyhjäkäynti tuohon kuuluisaan magnetimarelli kaasuläppä vikaan?

Auto käy tyhjäkäyntiä epätasaisesti välillä röpöttäen. Ja toinen oire on, kun laittaa vaihteen D:ltä P:lle niin kierrokset niiaa 200-300 kiekan tuntumalle jonka jälkeen pomppaa takas 900-1000 tuntumaan, joskus melkein sammuu.

Ajossa ei mitään ongelmaa (vielä).

Vika moottorin elektroniikassa valo palaa kojetaulussa.
Otsikko: Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
Kirjoitti: roilo - 13.03.2012, 13:36:47
Liittäisin sanan "röpöttäen" ennemmin sytytysperäiseen vikaan - jokin puolista paskana kenties?.

Palaako sulla ETS-valo (kaasuläppä, ETS-teksti) vai engine-valo (moottorin kuva). Mulla ETS-ongelma alkoi "tuulenpuuskasyndroomalla". Oireena oli hyvin, hyvin lievää "tuulenpuuskamaista" nykimistä maantienopeudessa. Eli ainakin tälle "maantieautolle" näyttäisi pätevän, että läppän potikat feilaavat ensin käytetymmästä kohdasta. ETS-valon tullessa päälle (vikamoodi) tyhjäkäynti seilaa nopealla syklillä 700-1000 tjsp. Auto oli huomattavan hankala ajaa (manuaalivaihde). Vikamoodi poistui kokonaan uudelleenkäynnistyksessä.
Otsikko: Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
Kirjoitti: coolower - 14.03.2012, 13:56:44
Koneen kuva varoitusvalo palaa. Viimeksi se on palanut silloin, kun ilmamassamittari kettuili. Vikakoodiksi antoi juuri ilmamassamittarin. Olen vaihtanut IMM:n kaksi kertaa kahden vuoden aikana ja aina käyntihäiriöt on poistunut. En haluaisi uskoa että IMM menee kerran vuodessa...
Vaikka näin väitetään, että tämän koneen yksi heikko lenkki on tuo ilmamassamittarin kestävyys.

Kaasuläpän tiivistestä tihkuu tälläkin hetkellä öljyä joka ilmeisesti tulee turbolta.

Pystyykö korjaamo mittaamaan nuo puolat että onko joku niistä rikki?
Otsikko: Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
Kirjoitti: boogieman - 16.03.2012, 10:31:01
Koneen kuva varoitusvalo palaa. Viimeksi se on palanut silloin, kun ilmamassamittari kettuili. Vikakoodiksi antoi juuri ilmamassamittarin. Olen vaihtanut IMM:n kaksi kertaa kahden vuoden aikana ja aina käyntihäiriöt on poistunut. En haluaisi uskoa että IMM menee kerran vuodessa...
Vaikka näin väitetään, että tämän koneen yksi heikko lenkki on tuo ilmamassamittarin kestävyys.

Kaasuläpän tiivistestä tihkuu tälläkin hetkellä öljyä joka ilmeisesti tulee turbolta.

Pystyykö korjaamo mittaamaan nuo puolat että onko joku niistä rikki?
Vaihdoitko alkuperäisen (tai Boschin) vai tarvikemittarin? Tarvikkeet ei kestä, jos toimivat alkuunkaan.
Otsikko: Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
Kirjoitti: coolower - 17.03.2012, 09:57:00
Boschilaisia on molemmat ollu. Taidan käyttää autoa sinisellä
läpän putsaus, uusi tiiviste ja kuluneisuutta anteeksi antava softaus.
Otsikko: Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
Kirjoitti: Justus - 18.03.2012, 11:52:05
Boschilaisia on molemmat ollu. Taidan käyttää autoa sinisellä
läpän putsaus, uusi tiiviste ja kuluneisuutta anteeksi antava softaus.

Tuo on ihan tekohengitystä ja silkkaa rahan haaskuuta. Potikat on kuiteskin kuluneet jo melkein puhki. Eli tuolla saa ostettu vähän lisäaikaa, mutta läppäkotelon vaihto on kuitenkin edessä.

Läpän putsaus auttanee kyllä tuohon humppaavaan tyhjäkäyntiin.
Itellä on just taisto päällä tuon läpän kanssa.
Otsikko: Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
Kirjoitti: boogieman - 19.03.2012, 11:05:27
Omassa puhdistus auttoi n. puoleksi vuodeks, mutta kotelo olikin ihan hillittömän p*skakerrostuman peitossa. Sitten piti vaihtaa uusi kotelo, ja samaan rytinään IMM (Bosch). Nyt on ollut huoletonta ajoa.

Läppäkotelon sai vielä viime kesänä muutaman satasen halvemmalla briteistä mitä Siniseltä.
Otsikko: Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
Kirjoitti: coolower - 19.03.2012, 12:03:06
Tarkoitus olisikin tekohengittää tuo vanha läppä alkukesään asti ja sitten hommata uusi.
Varmaan tuo omakin läppä on aika kökkönen kun sieltä tiivisteen välistä puskee öljyä pihalle.

Luulisin että ei ole kilsat tuolla läpällä ihan täynnä koska on jo joskus kertaalleen vaihdettu. Arvio että läppällä olisi ajettu 120000km verran.

On kettumaista kun tyhjäkäynti on huonoa (auto tärisee vaikka kiekkoja on noin 820). Pintakaasulla ajettaessa auto nyökkii eteenpäin kun se meinaa hyytyä ja sitten yhtäkkiä se nykäsee eteenpäin. Auto on kuin henkeään haukkova kala.

Käynnistyvyyskin on heikentynyt samassa rytäkässä. Käynnistyy kyllä ekalla mutta sitten alkaa rykiminen ja tärinä. Saa loppumaan kun vähän kaasuttelee, jonka jälkeen "hörisevä" tyhjäkäynti ottaa vallan.
Otsikko: Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
Kirjoitti: Möykky - 20.03.2012, 12:53:25
Minulla on pelittänyt pelkän päivityksen turvin yli 3 vuotta, poppa palaa taulussa vaan ei haittaa ::)
Autona sama V70 t.
Otsikko: Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
Kirjoitti: roilo - 22.03.2012, 14:41:45
Edelleenkään en veikkaisi läpän puolesta ja tarjoaisin sytkäpuolta. Oikein sytyttävä auto ei täristä vielä 800RPM:ssä (elle sulla satu olemaan rankasti kevennetty ratakireä vauhtipyörä & kampikoneisto). Kun se vikavalo palaa niin eikun vikalukua kehiin (korjaamo tai yleismalli) - jos sieltä vaikka löytyisi P03xx-alkuisia vikoja (sytkä tökkii) tai P11xx-alkuisia (seos väärä eli laihalla tyhjkäkäyntiongelmaan nähden). Sitä ennen kannattaa käydä imupuoli läpi vuotojen varalta.

Otsikko: Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
Kirjoitti: roilo - 22.03.2012, 14:45:21
Pystyykö korjaamo mittaamaan nuo puolat että onko joku niistä rikki?

Pystyy, vikadiagnostiikkakin saattaa päästä hajulle.
Otsikko: Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
Kirjoitti: Justus - 22.03.2012, 14:53:16
Pystyy, vikadiagnostiikkakin saattaa päästä hajulle.

Nuo pystyy mittaamaan suuntaa antavasti, myös hyvällä yleismittarilla.
Siellä on sitten puolijohteita puolan sisällä.
Kytkentäkaaviosta selviää.

Jos on läpilyöntiongelmaa, niin sitä tuo mittari ei kyllä tiedä.
Otsikko: Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
Kirjoitti: coolower - 23.03.2012, 12:51:05
Pitää käydä tuo koodi ottamassa ulos.

Kierokset on itse asiassa 900 tuntumassa ja silti auto tärisee/jyrisee parkissa tyhjäkäynnillä.
Autossa on 2kk vanhat orkkis tulpat.

Ruuhkassa ajaminen on kettumaisinta tällä hetkellä kun tuo kone ei tykkää tuosta pinta kaasulla ajosta. Pikkasen kaasua, kaasu pois, hipaisu kaasua, vähän jarrua jne. tyylillä ajettaessa kone ryntäyttää itseään tuon tuosta.

Itse vaan mietin tuota vaihteen siirtämistä parkille, miksi se sillon boooaaaa ja melkein sammuu.
Meneekö kaasuläppä eri asentoon P:llä kuin D päälla ja jarrupohjassa?
Tuo oire ei mielestäni viittaa sytkäjuttuun.
Otsikko: Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
Kirjoitti: coolower - 02.04.2012, 00:00:42
Vikakoodit luettu. Taas samat kun viimeksi syksyllä. imuvuoto imusarjan ja kaasuläpän nurkilla. ja kaksi jotainlambdan arvoon viittaavaa virhettä.
vika valo sammutettu. Tämän jälkeen toimi puolituntia ok. sen jälkeen alkoi huono tyhjäkäynti. sammui pari kertaa kun yritin laittaa autoa ruutuun. ajettu kotiin, vikavalo syttyi. Tänä aamuna startti, valo sammunut itsekseen ja auto kävi kuin kello ja ei mitään vikaa noin 100km ajon aikana eikä tyhjäkäynnillä.
ei viitsisi hyvikseen tuota läppää vaihtaa...
Otsikko: Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
Kirjoitti: roilo - 02.04.2012, 12:35:07
Vikakoodeista kannattaa mainita myös tarkka koodi, ei pelkkä "tulkinta".

Huono tyhjäkäynti ja seosvikakoodit (eli tarkalleen ottaen diagnosoidut lambda-arvot) viittaavat siis imupuolen vuotoon, joka aiheuttaa laihan seoksen, joka ei syty kunnolla ja tyhjäkäynti röpeltää. Ajossahan ei ongelmaa ole ollut - imuvuodot yleensä riittävät sotkemaan seoksen vain tyhjäkäynnin tuntumassa. Erilaisilla starttipilotti / disk-cleanereilla / vedellä roiskimalla noita imuvuotoja on tutkittu.

Yhdistettynä tuohon ajoittaisuuteen ja P-asentoon siirron aiheuttamaan "booaukseen" niin katsoisin ihan ekaksi sellaisenkin "mahdottomuuden" ettei mitään letkua ole laitettu ristiin/pinteeseen/ym. laatikon kaapelin kanssa. En tunne turbo-automaatin rakennetta, mutta eikös se shifter-kaapeli tule jonnekin ilmansyöttöalueen alle.

Otsikko: Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
Kirjoitti: coolower - 02.04.2012, 16:17:40
Tänään taas työmatkat tehty about 80km, ei mitään ongelmaa.

Vikakoodit tarkkaan:

130A Ilmavuoto kaasuläpän rungon ja imuventtiilin välillä, katkonainen.

262A Muuttuva lambdasäätö virheellinen, katkonainen.

261A Muuttuva lambdasäätö virheellinen, katkonainen.

Koodeja luettaessa ruiskittiin kliineriä mutta ei vaikutusta.

Mietin vielä että riittäisikö läpän putsaus, uusi läpän tiiviste ja uusi imusarjan tiiviste.
Toisaalta meinaan ajaa autolla vielä muutaman vuoden, joten sen puolesta voisi tuon läpänkin vaihtaa.
Otsikko: Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
Kirjoitti: roilo - 03.04.2012, 15:36:12
Nuo 262:t ovat ns. long term fuel trim-koodit, jotka kertovat, että lambdoilta tulee satunnaisesti sekavaa viestiä* seoksesta (tarkemmin: pakokaasussa olevasta jäännöshapesta). 130A on eräänlainen johdannainen short term fuel trim:stä - "air trim"-arvo - joka viittaisi siis erityisesti imuvuotoon, mutta ei definitiivisesti (ei ole mitään paineantureita, vain johtopäätös että ylimääräistä ilmaa tulee jostain).

Mietin vielä että riittäisikö läpän putsaus, uusi läpän tiiviste ja uusi imusarjan tiiviste.

Musta tuntuu että mahdollisen imuvuodon löytyminen riittää :-) - ei niitä tiivisteitä summanmutikassa kannata lähteä vaihtamaan. Oliko irtonaisia letkuja näkyvissä, onko vika tullut pikkuhiljaa päälle vai kerralla? Toisaalla törmäilin ns. purge valveen, eli Evap-systeemin poistoventtiiliin - sekin on mainittu vuotopaikaksi. Eräs konsti on imuvuodon etsintään on käyttää "vertailukonetta" ja etsiä sen käyntiäänestä poikkeavaa ääntä. Tuollaisen imuvuodon pitäisi erottua jo korvalla. Mikäli vika pahenee jonkin verran koneen lämmetessä niin se voi hyvinkin löytyä imusarjan tiivisteen tienoilta (rako suurenee lämmetessä).

Läpän puhdistus voi olla paikallaan varsinkin jos turbo puhaltelee imusarjaan öljyä niin paljon, että sitä riittää valumaan läpän tiivisteestä (ei siellä kuulu olla öljyä). Hönkääkö öljytikun tuubista öljyhöyryä (näin: http://www.youtube.com/watch?v=zqnrMJ5st1s)?

*) Viesti voi olla sekava joko lambdan vian, pakosarjan vuodon tai virheellisen seoksen takia. Virheellinen seos taas voi johtua ilmamassamittauksen, polttoaineensyöton ja imusarjan tiiviyden pyhän liiton repeilystä. Läpällä ei ole vaikutusta seokseen.

ps. (ECM-)903C on läppäkoodi, yleismittarilla saa arvon P2135
Otsikko: Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
Kirjoitti: Justus - 13.04.2012, 10:47:50
Tuolta viimeistä tietoa ohjelmoinnin hinnasta ja omat räpellykset läpän tiimoilta:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=16281.msg330167#msg330167
Otsikko: Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
Kirjoitti: coolower - 16.04.2012, 17:30:01
kaksi viikkoa meni ilman vikaa ja tänään alkoi taas tyhjäkäynti haukkomaan ja auto sammuilemaan kun ei ole tyhjäkäyntiä.

Vikaa on selvitelty sen verran että autoon tehtiin jokin turbon painetesti ja sitten jokin sortin alipaine testausta.

Ilmeisesti tuo purge valve toimii mitä tuossa aikaisemmin vihjaistiin.

Vikakohdaksi ilmoitettiin seuraava:
http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_product=1130156&ukey_assembly=239800 (http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_product=1130156&ukey_assembly=239800)

Kuvassa osa numero 18, numero 30757308.
Sinisellä letku hässäkkä maksaa 84eur.

Letkussa olevat venttiilit eivät kuulema toimi oikein, rikki?

Osaako joku sanoa mitä nuo letkut ja venttiilit tekee? Voiko vaikuttaa tyhjäkäyntiin/ aiheuttaa imuvuoto vikakoodia?
Otsikko: Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
Kirjoitti: Justus - 16.04.2012, 21:42:20
kaksi viikkoa meni ilman vikaa ja tänään alkoi taas tyhjäkäynti haukkomaan ja auto sammuilemaan kun ei ole tyhjäkäyntiä.

Vikaa on selvitelty sen verran että autoon tehtiin jokin turbon painetesti ja sitten jokin sortin alipaine testausta.

Ilmeisesti tuo purge valve toimii mitä tuossa aikaisemmin vihjaistiin.

Vikakohdaksi ilmoitettiin seuraava:
http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_product=1130156&ukey_assembly=239800 (http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_product=1130156&ukey_assembly=239800)

Kuvassa osa numero 18, numero 30757308.
Sinisellä letku hässäkkä maksaa 84eur.

Letkussa olevat venttiilit eivät kuulema toimi oikein, rikki?

Osaako joku sanoa mitä nuo letkut ja venttiilit tekee? Voiko vaikuttaa tyhjäkäyntiin/ aiheuttaa imuvuoto vikakoodia?

Oiskohan tuosta apua:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=5076.msg119721#msg119721
Otsikko: Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
Kirjoitti: coolower - 16.04.2012, 22:08:28
Justukselta hyvä linkkaus.
Taidan alkaa itsekkin noita letkuja syynäämään tarkemmin.

Tämä minun vika alkaa useimmiten silloin kun tankissa on vähän bensaa noin 10 litraa. En tiedä vaan miten se voisi vikaan liittyä... tai sitten ei liity mitenkään.
Otsikko: Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
Kirjoitti: roilo - 17.04.2012, 11:29:27
Osaako joku sanoa mitä nuo letkut ja venttiilit tekee? Voiko vaikuttaa tyhjäkäyntiin/ aiheuttaa imuvuoto vikakoodia?

Tämä kuva kertonee, miten ilmaa päättyy tuon kanisterin kautta imusarjaan.
http://www.justanswer.com/uploads/Steve7654/2007-02-26_172423_evap1.gif

Tuon venttiilin pitäisi olla kiinni tyhjäkäynnillä ja käynnistyksissä eli silloin kun kanisterin läpi tuleva ilma olisi merkityksellinen käynnin kannalta. Isommilla kierroksilla letkustossa on niin paljon vastusta, että ilmavuoto on luokkaa hyttysenläjä. Kun venttiili jumii tai letkustoon on tullut reikä joka pienentää "imuvastusta" päästäen enemmän ilmaa tulee laihentuneesta seoksesta johtuvia käyntihäiriöitä.

Koestus on helppoa - tuki imusarjaan menevä letku - toimiiko paremmin?
Otsikko: Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
Kirjoitti: Jupe10 - 17.04.2012, 17:42:00
Mitä tuo kanisteri pitää sisällään ja mikä on sen tarkoitus?
Otsikko: Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
Kirjoitti: Justus - 17.04.2012, 18:59:39
Mitä tuo kanisteri pitää sisällään ja mikä on sen tarkoitus?
http://www.youtube.com/watch?v=nIZ4EGknw2Q&feature=related
Otsikko: Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
Kirjoitti: Jupe10 - 17.04.2012, 20:01:14
http://www.youtube.com/watch?v=nIZ4EGknw2Q&feature=related

Kyllähän tuosta jotakin ymmärtää, mutta en varmaan ole ainoa joka on Morgan Kanea
lukenut enimmäkseen Englannin tunneilla. Eli jos selityksen sais myös Suomeksi  :-[
Otsikko: Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
Kirjoitti: Justus - 18.04.2012, 08:54:51
Kyllähän tuosta jotakin ymmärtää, mutta en varmaan ole ainoa joka on Morgan Kanea
lukenut enimmäkseen Englannin tunneilla. Eli jos selityksen sais myös Suomeksi  :-[

http://translate.google.fi/translate?sl=auto&tl=fi&js=n&prev=_t&hl=fi&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fwiki.answers.com%2FQ%2FWhat_is_an_evaporator_canister&act=url

 ;D ;D
Otsikko: Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
Kirjoitti: Jupe10 - 18.04.2012, 10:02:49
http://translate.google.fi/translate?sl=auto&tl=fi&js=n&prev=_t&hl=fi&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fwiki.answers.com%2FQ%2FWhat_is_an_evaporator_canister&act=url

 ;D ;D

 :D :D No, nyt selkis.
Otsikko: Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti
Kirjoitti: coolower - 19.04.2012, 09:46:49
Letku hässäkkä vaihdettu eilen illalla.
Imusarjalle tuleva venttiilli oli horo eli kun puhalsin letkuun niin virtasi paremmin vastavirtaan kuin oikeaan suuntaan.
Turbon nurkille menevä ventiili piti vähän paremmin mutta kyllä ilman sai virtaamaan myös siinä väärään suuntaan kun sitä vähän härnäsi.

Uuden letkun venttiilit pitivät vaikka puhalsit niin paljon kuin jaksoit.

Testilenkin jälkeen käynti oli ihan ok ja vaihteenvalitsimen siirtelykään ei aiheuttanut tyhjäkäynninin boooausta.

Nyt aamulla taas oli oireita tullut takaisin.

Voiko tuo vikavalon palaminen/ vikamuisti aiheuttaa vielä noita oireita eli käyttääkö kone vielä vääriä asetuksia vaikka letku on vaihdettu?
Vai onko tuosta jotain muutakin sökönä? IMM, vettä tankissä tai kaasuläppä likainen...
Otsikko: Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
Kirjoitti: Justus - 19.04.2012, 10:06:27
Tyhjäkäynnin humppaaminen johtuu siitä paskasta kaasuläpästä.
Perustuen tuoreeseen omakohtaiseen havaintoon.
Putsaaminen kannattaa ensin kokeilla.
Omassani auttoi pelkästään se tyhjäkäyntiin, vaikkei tietenkään kotelon sisäistä vikaa poistanutkaan.

Ei ole loppuviimeks iso homma putsata se. Tai niin no riiippuu tietty meneekö boksin johto startin takaa vai ei.
Omassani ei mennyt, koska se oli jo kertaalleen vaihdettu. Alle tunnin homma, kun tietää mitä tekee.
Hankalin homma oli saada se liitin auki.

Voi sen saada siellä välissäkin putsattua, niin, ettei tarvi johtoa irrottaa ollenkaan, mut sit on kyl hyvä siinä tapauksessa irrottaa jäähdyttimen puhallin. Ahtaat paikat on joka tapauksessa.
Otsikko: Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
Kirjoitti: coolower - 10.05.2012, 11:09:05
Upataan tätä hieman josko joku tietäis...

Eli pitääkö tuo vikamuisti nollata tuon letkun vaihtamisen jälkeen? Voiko se poistaa huonon tyhjäkäynnin...
Ja sitten pitää vissiin nollata joku moottorinohjauksen olosuhdemuisti vai onko se sama asia vikamuistin kanssa?
Otsikko: Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
Kirjoitti: duster - 10.05.2012, 18:53:14
tämä ei välttämättä nyt liity tähän aiheeseen mitenkään, mutta kerron oman havaintoni asiasta, jos vaikka jollekkin tästä hyötyä olisi. ::)

autohan on v70 2.0t ja itselläni oli sellaista ongelmaa, että auton kun käynnisti tyhjäkäynti jää joskus vähäksi aikaa korkealle, eikä laske heti niinkuin pitäisi. myöskin joskus ajaessa tuntui välillä pieniä nykimisiä.
otin mustan muovin pois mikä on siinä kaasuläppä systeemien päällä, no oli aivan stanan öljyssä kaikki systeemit sieltä alta. auto oli normihuollossa sinisellä, ja sanoin sitten että lisätyönä vois putsailla niitä huohotussysteemeitä ja kaasuläppäkotelon, itse en viitsinyt/uskaltanut alkaa sitä purkamaan kun oli kuitenkin erilainen kuin 850:ssä jossa se oli ihan lastenleikkiä, eikä olisi kannattanutkaan koska turbomallissa on vielä pahemmin piilossa/kovemman työn takana se kaasuläppäkotelon irroittaminen.
kaveri putsasi kaasuläppäkotelon, tyhjäkäyntimoottorin vai miksikä sitä kutsutaan ja koko huohotussysteemin.
auto käyttäytyi heti aivan erilailla, tyhjäkäynti asettui heti aloilleen ja vastaa kaasuun todella paljon paremmin ja kulkee kevyemmin eikä nykimistä esiinny missään kohtaa.

tosin noin puolen tunnin ajon jälkeen vikavalo syttyi, vein auton takaisin ja katsoivat koodin, tyhjäkäynnin säätöön liittyvä joku juttu se oli. sen takia oli sytyttänyt vian kun se tyhjäkäynti on mukautuva, niin ei ilmeisesti tunnistanut arvoja samaksi kun oli paikkoja putsailtu. koodin nollaus ja nyt pelittää.
Otsikko: Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
Kirjoitti: coolower - 21.05.2012, 14:15:35
Perjantaina auto kävi sinisellä ja seuraavaa tapahtui.

Vaihdoin itse tuon letkuhässäkän missä on nuo kaksi kappaletta takaiskuventtiileitä.
Takaiskuventtiilit vuosivat väärään suuntaan eli olivat rikki.

Vaihto ei auttanut vikaan. Vikakoodit jäi päälle.

Pari viikkoa ajelin rykivällä ja tärisevällä autolla joka sammuili useimmiten pysköintialueella kun tyhjäkäyntiä ei ollut nimeksikään.

Sinisellä ilmeisesti nollattiin vikakoodit, puhdistettiin kaasuläppä ja sitten joku huohotin juttu.
Kaasuläppä oli kuulema erittäin likainen ja sitten tuo joku huohotin oli tukkeessa tai melkein tukkeessa.

Näiden toimenpiteiden jälkeen auto palasi taas normaaliksi ja hyvin rullaavaksi (kulkee kevyesti 200km/h ilman tärinöitä). Tyhjäkäyntikin on normaali.

Ainut mikä jäi hampaankoloon oli tuo sinisen hinnoittelu. Pariin vuoteen ei ole auto käynyt sinisellä joten oli päässyt unohtumaan tuo hinnoittelu:

Vikoodinluku jne.  75eur
Koeajo 25eur, tätä en ymmärrä eikö koeajo kuulukkaan asentajan normaaliin tuntiveloitukseen vaan siitä pitää veloittaa vielä erikseen??!!Läpän puhdistus 112eur, ohjeaika vaihdolle 1.2 tuntia, läppä puhdistettiin 45 minuutissa--> veloitus 1.2 tunnin mukaan... ei ummarra.

No tulipa auto kuntoon toistaiseksi.


Otsikko: Vs: V70, 2.4T, Huono tyhjäkäynti vs. kaasuläppä
Kirjoitti: Justus - 21.05.2012, 14:25:27
Perjantaina auto kävi sinisellä ja seuraavaa tapahtui.

Vaihdoin itse tuon letkuhässäkän missä on nuo kaksi kappaletta takaiskuventtiileitä.
Takaiskuventtiilit vuosivat väärään suuntaan eli olivat rikki.

Vaihto ei auttanut vikaan. Vikakoodit jäi päälle.

Pari viikkoa ajelin rykivällä ja tärisevällä autolla joka sammuili useimmiten pysköintialueella kun tyhjäkäyntiä ei ollut nimeksikään.

Sinisellä ilmeisesti nollattiin vikakoodit, puhdistettiin kaasuläppä ja sitten joku huohotin juttu.
Kaasuläppä oli kuulema erittäin likainen ja sitten tuo joku huohotin oli tukkeessa tai melkein tukkeessa.

Näiden toimenpiteiden jälkeen auto palasi taas normaaliksi ja hyvin rullaavaksi (kulkee kevyesti 200km/h ilman tärinöitä). Tyhjäkäyntikin on normaali.

Ainut mikä jäi hampaankoloon oli tuo sinisen hinnoittelu. Pariin vuoteen ei ole auto käynyt sinisellä joten oli päässyt unohtumaan tuo hinnoittelu:

Vikoodinluku jne.  75eur
Koeajo 25eur, tätä en ymmärrä eikö koeajo kuulukkaan asentajan normaaliin tuntiveloitukseen vaan siitä pitää veloittaa vielä erikseen??!!Läpän puhdistus 112eur, ohjeaika vaihdolle 1.2 tuntia, läppä puhdistettiin 45 minuutissa--> veloitus 1.2 tunnin mukaan... ei ummarra.

No tulipa auto kuntoon toistaiseksi.

urakkahinnat