Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: TopiK - 18.03.2012, 14:27:14
-
Eli itsellä olisi ongelma tuon ahtimen öljyn kirron kanssa. kuinka olette öljyntulo letkun toteuttaneet?
Itsellä olisi tarve saada alkuperäisen öljynpaineanturin kanssa toinen öljynpaine anturi öljynpainemittaria varten linjastoon myös.
Miten/ minkä kokoisella "nipalla" pitää öljynpaineletku teettää, jotta sen saisi kiinni siihen latutin kannakkeen yläpuolella olevaan ylim. öljynottoon? joku kartio kierrehän siellä varmaankin on?
Pitäs huomenissa käydä letkut teettämässä, joten toivoisin pikaisia vastauksia. ;)
Edit:Konehan on B230F
-
Tätä minäkin olen kysellyt jo viikon.
Jossain projupäiväkirjassa se luki, mutta en muista missä.
-
vahva mutu 1/4 ntp
Oikeassa tehtaan turbolohkossa öljylähtö on suodattimen takapuolella, pääöljykanavan kupeessa.
Tuossa mainitsemassasi 1.sylinterin kohdalla olevassa reiässä(samassa kanavassa) on öljynpaineanturi.
Olen omassani ottanut vaparilohkosta öljyn siitä öljykanavan päästä, vesipumpun vierestä jossa on tulppa tehtaan jäljiltä. Jenga siinä tulpatussa reiässä on 1/4" NPT.
(http://i47.photobucket.com/albums/f196/janne81/b230et.jpg)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=896.30
-
(http://kuvahotelli.kuvat.fi/kuvat/kaikenlaista/letkuosat.jpg/_medium.jpg?hash=51835)
Tuollaisilla osilla. Lohkon etupäässä on 1/4 NPT kierre. Itsellä on Garretin T3:n laakeriperä, jossa on 1/8 NPT kierteet. Kaikissa T3:n laakeripesissä ei ole kierrettä. Mitsubishin turboissa oli joku millinen kierre, muistaakseni M12 * 1,25, mutta tuo voi olla väärinkin.
Lohkon etupäähän tulee siis tuollainen 90 asteen nippa ja turbon laakeripesään myös. Väliin teflonletku, jonka sisähalkaisija on hiukan yli 6 mm (koko AN4). Letku tiivistyy liittimiin helmellä.
Hydrauliikkakaupoista saa myös tarvittavia palikoita, ja letkutkin voi teettää samassa paikassa.
-
herätellään taas vähän vanhaa topiccia.
eli itsellä olisi juurikin tuo öljynkierron suunnittelu meneillään. ahtimena td04-13c ja siihen pitäisi öljynkierron lisäksi veden kierto tehdä!
öljynkierron ajattelin tekeväni näin:
lohkon päässä oleva tulppa auki, siitä teräspunosletkulla öljynsyöttö ja ahtimelta öljypohjan kylkeen melko ylös kiinni syöttöletkua isompi teräspunosletku. menikö oikein?
tuo vedenkierto on vielä mysteeri. googlettelulla tulee vastaan pelkkiä laita lämppärin letkuihin vastauksia? itse ajattelin sen näin: tarvitaan vettä paineella joten otetaan se suoraan vesipumpun lähtevältä letkulta, ja turbolta tullessa vesi on lämmintä niin laitetaan se menemään syylariin menevään vesiletkuun. menikö kuinka pahasti päin mäntyä?
edit: jotkut ovat kuulemma ajaneet vesijäähyturboilla ilman vedenkiertoakin, mitä mahtaa käydä? niin ja lohkona on tuo b230 vapari lohko
-
vesikierto alavesiletkun ja paisarisäiliön alaletkun väliin. Siinä ei ole kun vapaa kierto. 940 turboissa voisi olla passeli alavesiletku. Tai biilteman anturiliitin.
-
Omasta volvosta tukin vesikierron letkut, ei vaikutusta, veljen 200sx about 450hp driftinki pulkka ilman vesikiertoa, ollut jo 3vuotta eikä vaikutusta, vaikka siihenkin vesikierron saisi.
-
ei ainakaa turbosukkaa uskalla lyyä ilman jäähdytystä :D riittääköhän jos öljyn tuloletku on 1/4" liittimellä ja paluu 3/8" :idiot2: oon kuullut että pitäis paluuletkun olla vähintään 2x tuloletkun paksuus, mutta ei toi ahtimen liitinkään kovin järeen näkönen ole ??? ja sori tuumakoot mutta putkihyllystä löytyy vaan tuollaisia :buck2:
-
ei ainakaa turbosukkaa uskalla lyyä ilman jäähdytystä :D riittääköhän jos öljyn tuloletku on 1/4" liittimellä ja paluu 3/8" :idiot2: oon kuullut että pitäis paluuletkun olla vähintään 2x tuloletkun paksuus, mutta ei toi ahtimen liitinkään kovin järeen näkönen ole ??? ja sori tuumakoot mutta putkihyllystä löytyy vaan tuollaisia :buck2:
Paluu vähintään yhtä suuri kun ahtimen paluureikä. Mielellään vaikka hieman isompi
-
Saisko vielä tähän vastausta? Siis onko joku toteuttanu tuon että on ottanu ahtimelle öljyn kierron siitä ylhäältä edestä olevasta reiästä jossa se thorox pultti? Entä onko riittänyt öljynpaine ahtimella?
-
Saisko vielä tähän vastausta? Siis onko joku toteuttanu tuon että on ottanu ahtimelle öljyn kierron siitä ylhäältä edestä olevasta reiästä jossa se thorox pultti? Entä onko riittänyt öljynpaine ahtimella?
Paineista en tiedä, mutta jostain syystä "leipokii" koko keksintö.
-
Saisko vielä tähän vastausta? Siis onko joku toteuttanu tuon että on ottanu ahtimelle öljyn kierron siitä ylhäältä edestä olevasta reiästä jossa se thorox pultti? Entä onko riittänyt öljynpaine ahtimella?
minä, jos meinaat sitä kuusiokoloo joka on aivan törkeen kovassa. kierre 1/4, banjolähdöllä mahtuu hyvin. ollut jotain 15tkm käytössä
-
Oletteko porailleet tulopuolen öljylle reikää alkuperäiseen paikkaan? Jotenkin se ei tunnu viisaalle, mutta toisaalta houkuttelisi kokeilla kuinka paljon lastua jää kanaviin. Etupään nippaanhan voisi laittaa paineilmaa porauksen ajaksi ja tulpata muut reijät ja vielä kun putsailee hyvin kierteytyksen jälkeen, niin ei kai siinä muuta ihmeempää ole? Mikähän kierre tässä pitäisi olla?
-
Mulla on B230F:ssä turbonvoitelu tehty öljynpaineanturin lähtöön. M14 banjopultti jonka kannassa M10X1 kierre öp-anturille. Banjoletkulla voitelu. Mahtuu ainakin 240 laturin kanssa.
-
Vaihtoehto tuokin, ehkä parempikin, kuin mikä mulla toisessa autossa on, eli T-haaralla anturin lähdöstä. Mutta, elättelen pieniä museointihaaveita, joten sen takia olisin tekemässä mahdollisimman "alkuperäistä". Öljynkierrot jos saisi alkuperäisenmallisiksi, niin tuohan olisi sarjanumeroa lukuunottamatta täysin 230ET:n kaltainen tuote. Vähän ajetusta STD lohkosta siis kyse.
-
Mä porasin yhteen B230FD lohkoon tolla paineilmaa kanavaan tyylillä ja hyvä tuli.
-
Mä porasin yhteen B230FD lohkoon tolla paineilmaa kanavaan tyylillä ja hyvä tuli.
täällä sama b200f lohkolle, sitte vielä reiän tasopinta oikastiin rälläkällä, hyvä tuli.
-
Ite tein painepuolelle ihan vain niin että Biltemasta öljynsuodatinjalkaan adapteri mikä tarkoitettu ö.p. anturille, porasin reijän isommaksi, tein 1/4npt kierteen ja teetin tefloniletkun. Paluupuolelle porasin lohkosta läpi (näkyy pakosarjan puolella missä alkuperäisessä turbossa öljynpaluu). Muistaakseni AN12 letkulla. hyvin on toiminut.
-
Mä porasin yhteen B230FD lohkoon tolla paineilmaa kanavaan tyylillä ja hyvä tuli.
Toimii hyvin tänä päivänäkin :juhau:
Mä teetin joskus taannoin moottorikoneistamolla B230F lohkoon alkuperäistä vastaavat reiät.
-
Mitä mieltä olette, jos öljynpaluuputki tulee öljypohjaan öljypinnan alapuolelle?
-
Mitä mieltä olette, jos öljynpaluuputki tulee öljypohjaan öljypinnan alapuolelle?
Miksi se sinne alapuolelle pitää saada? ??? Mutta ei tuo kyllä omaa maailmankuvaa häiritse, jatkuva imu siellä on pumpun toimesta kuitenkin
-
Perus reseptinä on tulo banjoilla orkkis paikoista ja paluu itte tehtynä, lohkon päähän holkki jossa an10 kierre tähän tapaan.
(http://i1248.photobucket.com/albums/hh491/miro6789/Screenshot_20170221-215417_zpsrpdjcvfn.png)
Paluu ihan vaan an10 teräspunos.
-
Miksi se sinne alapuolelle pitää saada? ??? Mutta ei tuo kyllä omaa maailmankuvaa häiritse, jatkuva imu siellä on pumpun toimesta kuitenkin
Mulla on tuo R Sport sarja ja öljypohja puuttuu. Niin siihen teen öljypohjaan vaan putken. Menee sitten "bolt on" tohon settiin.
En kyllä tiedä miksi se muuten pitäisi sinne saada :D
-
Mitä mieltä olette, jos öljynpaluuputki tulee öljypohjaan öljypinnan alapuolelle?
jos se tulee öljypinnan alapuolelle, tulee öljynpaluuseen vastusta, joka voi aiheuttaa tulvimisen turbon päässä ja pukkaa öljyä tiivisteen läpi. (öljyhän tulee putkessa yhtä korkealle kuin pohjassa)
hyvä analogia tälle on, että laitat putken ämpäriin jossa vettä ja puhallat putkeen. sitten tee sama nostamalla putki veden yläpuolelle. jälkimmäisellä on varmaan helpompi puhaltaa? Tämän takiahan myös suositellaan ettei paluussa ole suuriasteisia mutkia, jolloin ei jää öljytaskuja tai tilanteita, että öljy täyttää koko putken
-
Mihinkä asti öljypinta tuossa pohjassa nousee? Tiivisteeseen asti?
-
Mihinkä asti öljypinta tuossa pohjassa nousee? Tiivisteeseen asti?
Vinokkaasta ilmeisesti puhe? Tulee melko tarkkaan juurikin tiivistepintaan saakka
-
Tutkailimpa tuossa volkkarin AEB konetta ja siinä tulee ahtimenöljynpaluuputki öljypropun kohdalle ihan tehtaalta :o
-
Vinokkaasta ilmeisesti puhe? Tulee melko tarkkaan juurikin tiivistepintaan saakka
Eikai se sitten kovin vaarallista voi olla, että öljynpaluu on öljypohjassa.
R-Sportissa kun niin on vakionakin. En muista lukeneeni sen tuottavan ongelmia.
-
Vinokkaasta ilmeisesti puhe? Tulee melko tarkkaan juurikin tiivistepintaan saakka
en tiedä onko 360 öljypohja paljonkin erilainen, mutta itsellä jää öljypinta 2cm alle tiivistepinnan. mulla paluu vedetty öljypohjan ylälaitaan ja ei oo ainakaan veilä tullut ongelmia.
-
Eikai se sitten kovin vaarallista voi olla, että öljynpaluu on öljypohjassa.
R-Sportissa kun niin on vakionakin. En muista lukeneeni sen tuottavan ongelmia.
Ja aika runsas tämänkin foorumin käyttäjäkunnasta tuntuu laittavan paluun öljypohjaan. Enkä vielä ole huomannut raportteja ongelmista tähän asiaan liittyen
-
Ainakaa en oo ite huomannu ongelmia, joku 7tkm ajeltu
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/volvo%20245%20-91/WP_20150802_002.jpg)
Toinen viritys:
(http://i.imgur.com/XggzRZb.jpg)
-
Joo, kyllä sen tuohon ylälaitaan voi laitella, onhan se r-sport öljypohjissakin siinä, ja varmaan on volvolla testattu mihin putken laittavat.
Öljytikkuhan taitaa tulla mutulla n.5 cm öljypohjan tasopinnan alapuolelle, joten siinä mitta-asteikollahan se taitaa öljymäärä pyöriä maksimissaan.
-
Miten ootte toteuttanu ton ft lohkon öljynpaluun? Toi orkkis ö-paluu kun rupee aina vuotamaan. 20mm paluu letku pitäs tohon saada
-
Miten ootte toteuttanu ton ft lohkon öljynpaluun? Toi orkkis ö-paluu kun rupee aina vuotamaan. 20mm paluu letku pitäs tohon saada
Katkoo paluuputken vähän lyhemmäksi ja tekee loppupätkän letkulla
Lohkon reikään ulkohalkaisijaltaan 1" letku liimalla kiinni.
Toiminu ainakin mulla
-
Miten ootte toteuttanu ton ft lohkon öljynpaluun? Toi orkkis ö-paluu kun rupee aina vuotamaan. 20mm paluu letku pitäs tohon saada
itse joskus lähdin liikkeelle tuolla Veksin tyylillä, mutta ilmeisesti oli huonoa letkua joka alkoi kovetuttuaan hikoilemaan jo puolessa vuodessa.
joten tein täysin uusiksi koko paluun:
ekassa versiossa hitsailtiin L22 helmijatkos lohkoon ja siitä ensin tekemällä soviteletku klemmareilla, ihan ok mutta hetken päästä alkaa kuitenkin hikoilemaan, sitten teetti hydrauliletkun aiemman mitoilla. (teflon-letku kestäis lämpöä ja moottoriöljyä vielä paremmin mutta paikallisella ei silloin ollut sopivaa hyllyssä.) tuo mennyt nyt 4vuotta
toisessa versiossa (vähän vielä työn alla, joten ei käyttökokemuksia) samanlainen nippa kierteytettiin lohkoon ja hydrauliikkaliimalla ja usitilla tiivistys lohkoon. letku samalla kaavalla kuin aiemmin.
-
Oisko kellään kuvia noista FT lohkojen öljynpaluista?
Edit : olikin ft lohkon ÖP reijän tiukin kohta noin 21mm. Nyt pitäs vaan jostain 25mm kierretappi saada!
-
Muutaman kerran öljynpaluita mälvänneenä koitetaan nyt AN10 nippaa hitsattuna öljypohjaan. Ebayssa on aika hyviä turbon voitelusettejä.
-
Omaan tein an12 liittimillä, alkuperäiseen paikkaan porasin reiän ja tein 22mm jengan ja siihen adapteri väliin.
-
ite porasin öljyn paluun b230a lohkoon siihen samaan paikkaan missä se on ft,et,fk lohkoissa siihen 15mm reikä ja siihen putki jenga ja letkunippa kiinni.
-
Muuten kyllä poraisin ja tekisin jengat muttakun puhun FT lohkosta . Siinä jo valmiina 25mm halkasijaltaan oleva reikä:D Mistäs siihen sais nippaa
-
Muuten kyllä poraisin ja tekisin jengat muttakun puhun FT lohkosta . Siinä jo valmiina 25mm halkasijaltaan oleva reikä:D Mistäs siihen sais nippaa
Esim. L18 BSP, ulkokierteen harjalta halkaisija 26,0 mm, sisäkierteen harjalta 24,2 mm eli jäisi hieman vajaaksi. mutta tiivisteliimalla ja usitilla kasatessa en usko että vuotaa.
Sitten tietty niinkuin itsellä L22 tai S20 liittimessä on ulkokierteen harjalta halkaisija 30,0 mm ja sisältä 27,9 mm ja noitahan on vieläkin isompaa tarjolla, jos tuntuu että tarvitsee.
-
Esim. L18 BSP, ulkokierteen harjalta halkaisija 26,0 mm, sisäkierteen harjalta 24,2 mm eli jäisi hieman vajaaksi. mutta tiivisteliimalla ja usitilla kasatessa en usko että vuotaa.
Sitten tietty niinkuin itsellä L22 tai S20 liittimessä on ulkokierteen harjalta halkaisija 30,0 mm ja sisältä 27,9 mm ja noitahan on vieläkin isompaa tarjolla, jos tuntuu että tarvitsee.
Taulukosta katsottuna tuolle M26x1,5 kierteelle poranterän halkaisija 24,5mm. Hyvä kierre tulee, vaikka lähtöreikä on 25mm.
-
1 1/8 kierretapilla kierre ja siihen sitten putkiliikkeestä haluttu osanen.
-
Muuten kyllä poraisin ja tekisin jengat muttakun puhun FT lohkosta . Siinä jo valmiina 25mm halkasijaltaan oleva reikä:D Mistäs siihen sais nippaa
Ei siihen välttämättä mitään kierrettä tarvitse tehdä, sorvaa vaan sopivan holkin naputtelutiukkuudella ja laakerilukitetta kyytipojaksi. Toisen pään sitten muokkaa sellaiseksi kuin haluaa ja mitä letkukokoa aikoo käyttää. Ei varmasti lähde irti ilman väkivaltaa eikä vuoda.
Joskus tein em. nipan lohkoon jostakin kaksoisnipasta jonka toisen pään sorvasin lohkoon käypäiseksi, toiseen puoleen jäi kierre johon sai kiertää suoraan hydeletkun johon puristettu liitin.
Äkkiseltään voisin olettaa että joka kylästä löytää sorvarin joka tuollaisen papanan veistää, eikä varmasti vaadi kummoista korvausta kahvikassaan tai suoraan kouraan. Tuollaisia suht isoja hienokierretappeja voi olla vaikeampi löytää.
-
L-liittimissä on sitten sellaisia putkikokoja että niihin hankala löytää sopivan kokoisia öljynkestäviä letkuja. BTDT.
Entä jos sorvaisi lohkon öljynpaluu reikään sopivan holkin jossa M18x1.5 sisäkierre. Tähän AN10xM18x1.5 adapteri (4 € Biltemassa).
-
Nyt tulee niin hyvää settiä, että kohta "vain litran tuhannella vuotavat öljynpaluut" ovat pelkästään legendaa.
-
Mitenkäs toi tulolinja, jos ottaa lohkon etupäästä niin minkäkokoisilla letkuilla ootte ahtimelle öljyä syöttäny.
Eihän sitäkää kannata liian suurella letkulla laittaa ettei pölläyttele putkesta usvaa
-
Mitenkäs toi tulolinja, jos ottaa lohkon etupäästä niin minkäkokoisilla letkuilla ootte ahtimelle öljyä syöttäny.
Eihän sitäkää kannata liian suurella letkulla laittaa ettei pölläyttele putkesta usvaa
Ei se pölläytä jos ahdin on kunnossa.
Itsellä on hiukan eri syistä tulo An6 (10mm) joka haarautuu pienemmäksi, mutta sulle riittäisi joku An4 (6mm) kokoluokan letku