Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: miikel - 16.04.2012, 18:53:36

Otsikko: Kiinaveivien asennus
Kirjoitti: miikel - 16.04.2012, 18:53:36
Onko veivin asennussuunnalla merkitystä?(orkkiksessahan on se numero, joka pitää olla oikeaan suuntaan)
Ylä- ja alalaakeriliuskan lukituksethan ovat "samalla puolella", joten pyrkiikö liuskat päällekkäin, jos asennettu toisinperin, kuin orkkis?
Otsikko: Vs: Kiinaveivien asennus
Kirjoitti: järviin - 17.04.2012, 16:25:16
Omassa vekottimessa on kiinakankien asennus meneillään, josta syystä tuli mieleen, että meniköhän ne miikelin veivit oikein päin. Eilen tultiin siihen tulokseen valokuvia selaamalla, että ne on oikein päin.

Mutta jos ne eivät olisi, niin onko vakavaa?
Otsikko: Vs: Kiinaveivien asennus
Kirjoitti: miikel - 17.04.2012, 19:32:39
Ei taida olla suurta merkitystä ??? Mikäli liuku pääsisi pyörähtämään toisen liun päälle, olisi välystä aika helvetisti/laakeri kiinnileikkautunut jo muutenkin. Tässä vaiheessä katastrofi olisi jo muiltakin osin valmis?
Otsikko: Vs: Kiinaveivien asennus
Kirjoitti: järviin - 17.04.2012, 20:52:00
En saa mielenrauhaa, ennen kuin joku mekaniikan asiantuntija antaa kiistattoman lausunnon.
Otsikko: Vs: Kiinaveivien asennus
Kirjoitti: miikel - 17.04.2012, 21:27:10
Kovasti itseänikin kiinnostaisi jonkin sortin faktatieto tästä! Eikö kenelläkään ole tästä mitään faktaa?
Otsikko: Vs: Kiinaveivien asennus
Kirjoitti: Jktku - 18.04.2012, 19:34:05
Ne laakerin "lukitukset" eivät ole laakerin lukituksia, jos nyt puhutaan niistä taitoksista laakeriliuskoissa, jotka kohdistavat laakeriliuskat kankeen.

Laakeriliuskat pysyvät paikallaan, kun laakeripesä on oikean kokoinen. Laakerit puristuvat hieman, kun kiertokanki pultataan kasaan, ja tämä puristus pitää laakerit paikallaan. Jos aihe kiinnostaa enemmän, niin esimerkiksi hakutermillä "bearing crush" löytyy varmaan paljonkin tekstiä.

Jos kanki on symmetrinen, ei asennussuunnalla ole merkitystä.

Kiertokangista on ihan aiheellista aina mitata pesät kun konetta rakentaa.
Otsikko: Vs: Kiinaveivien asennus
Kirjoitti: järviin - 18.04.2012, 21:25:52
Pätevän tuntuinen vastaus.

Luotamme siis tähän. :)
Otsikko: Vs: Kiinaveivien asennus
Kirjoitti: C70 - 18.04.2012, 21:36:31
Symmetrisiä ne kanget ja niillä laakerilukoilla ei ole mitään virkaa, koska laakeriliuskat ovat sileät.....Ja kannattaa mitata/mittauttaa ne kanget. Joillakin ollut heittoa siinä alasilmässä....
Otsikko: Vs: Kiinaveivien asennus
Kirjoitti: KanttiPentti - 21.06.2017, 22:34:42
Mihin momenttiin olette B230 kiinaveivit tiukanneet?

Otsikko: Vs: Kiinaveivien asennus
Kirjoitti: Vekku - 04.07.2017, 10:46:54
Mihin momenttiin olette B230 kiinaveivit tiukanneet?

Omat on pikkutinassa ARP L19 ruuveilla ja ARP rasvalla 94nm, venymät 0.15mm.
ARP2000 on jotain ihan muuta. Joku ohje oli 68nm.
Otsikko: Vs: Kiinaveivien asennus
Kirjoitti: Juike - 05.07.2017, 23:56:06
ARP 200-6209 = 3/8NF24 kiristys 75nm, avain 11mm 12-kulma. Tällaset oli ainakin mun kangissa
Otsikko: Vs: Kiinaveivien asennus
Kirjoitti: vesterinen_99 - 17.07.2017, 17:31:51
ARP neuvoo vetämään pultit 2-4 kertaa kiinni ennen lopullista kiristystä.
Itsellä oli ruåttista tilattujen pulttien/kankien mukana ohje 62nm rasvan kanssa.
Otsikko: Vs: Kiinaveivien asennus
Kirjoitti: jake74 - 17.07.2017, 23:13:24
arp vaikuuttaa pulttin materiaali ja pultin kierteen nousu/halkasija tarvittavaan nm.
mulla oli kankien mukana tulevassa lapussa useamman pultin kiristysarvot pultin mittojen mukaan.