Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: vollet-5 - 04.07.2012, 22:25:04

Otsikko: aw 50-42le automaattivaihteistojen erot ?
Kirjoitti: vollet-5 - 04.07.2012, 22:25:04
Joo elikkäs vaihteisto pitäis saada. Mikähän ero lienee noissa turbomallien vaihteistoissa,kun ovat eri numerolla ? Auto on v70 T5 2.3 -97 ja vaihteiston numero 1208865 . Olis tiedossa kaks litrasesta turbosta otettu laatikko,mutta sen numero on 1208898.... liekö ero turbiinissa vai missä ja käviskö/toimisiko oikein tuommoinen ?
Otsikko: Vs: aw 50-42le automaattivaihteistojen erot ?
Kirjoitti: vollet-5 - 05.07.2012, 09:07:59
Niin,ja tuo kakslitranenhan on tyyppiä b5204t2,eli matalapaineturbo. Onkohan tuo T5 laatikko kenties jotenkin vahvistettukin ?
Otsikko: Vs: aw 50-42le automaattivaihteistojen erot ?
Kirjoitti: Justus - 05.07.2012, 09:20:02
Mutuna, että taitaa olla vain eri välityssuhde.
Otsikko: Vs: aw 50-42le automaattivaihteistojen erot ?
Kirjoitti: C70 - 05.07.2012, 11:31:31
Välityssuhde ja turbiini on eri, ja sä tarviit semmosen laatikon joka on 96/97->
Mikäs vaihteistoon on tullut? Remppakin onnistuu  ::)
Otsikko: Vs: aw 50-42le automaattivaihteistojen erot ?
Kirjoitti: vollet-5 - 05.07.2012, 12:38:15
vaihelootasta kuuluu ykkösellä vinkuva/ujeltava ääni,ihan kun turbosta,huomaa hyvin kun pakkoykkösellä ajaa. Kierrosten mukaan kovenee ja sama eri sävyllä moottorijarrulla,ehken vielä kovempana. Kakkosella ääni kuuluu vain joskus ja hyvin hiljaa,muilla pykälillä ei. Muuten minun mielestä loota toimii ja vaihta ok. Öljyt vaihdettu ja määrä ok. Jaa,vai on se tuo vuosimallikin tarkka,tuo ehokas on tietenkin -98   :) En ole näiden automaattilootien kanssa ennen pelaillu,tämänkin tämmöisenä ostin :hello: 
Otsikko: Vs: aw 50-42le automaattivaihteistojen erot ?
Kirjoitti: vollet-5 - 05.07.2012, 12:48:28
niin,ja mikä lienee sitten se varsinainen vuosimalli,rekisteriotteessa -97 ja vadis antaa valmistenumerolla -98. kumpaako uskotaan ?
Otsikko: Vs: aw 50-42le automaattivaihteistojen erot ?
Kirjoitti: motocykler - 05.07.2012, 14:36:58
vaihelootasta kuuluu ykkösellä vinkuva/ujeltava ääni,ihan kun turbosta,huomaa hyvin kun pakkoykkösellä ajaa. Kierrosten mukaan kovenee ja sama eri sävyllä moottorijarrulla,ehken vielä kovempana. Kakkosella ääni kuuluu vain joskus ja hyvin hiljaa,muilla pykälillä ei. Muuten minun mielestä loota toimii ja vaihta ok. Öljyt vaihdettu ja määrä ok. Jaa,vai on se tuo vuosimallikin tarkka,tuo ehokas on tietenkin -98   :) En ole näiden automaattilootien kanssa ennen pelaillu,tämänkin tämmöisenä ostin :hello:

mulla on omassa 850 sama ongelma. Eli laatikko vinkuu ykkösellä, etenkin kylmänä huomaa helposti. Mulla ääni häviää kyllä kun on lämpimäksi ajellu.
Otsikko: Vs: aw 50-42le automaattivaihteistojen erot ?
Kirjoitti: Justus - 05.07.2012, 14:41:43
mulla on omassa 850 sama ongelma. Eli laatikko vinkuu ykkösellä, etenkin kylmänä huomaa helposti. Mulla ääni häviää kyllä kun on lämpimäksi ajellu.

Jotain ihme tuulen ujellusta munkin pitää talven pakkasilla, ykkösellä kun rullaa.
Pari vuotta on jo pitänyt, oon ootellut, että koska leviää kokonaan.
Otsikko: Vs: aw 50-42le automaattivaihteistojen erot ?
Kirjoitti: vollet-5 - 05.07.2012, 16:25:18
joo,kyllä se kylmänä minullakin kovempaa ujeltaa,mutta ei häviä kuumanakaan. Ajattelin että olis laatikon hommannu jo varalle,leviää kohta kumminkin  :P
Otsikko: Vs: aw 50-42le automaattivaihteistojen erot ?
Kirjoitti: C70 - 05.07.2012, 17:44:10
-98 laatikko pitäis sopia, 96/97-99 pitäisi sopia. 91-95/96 on se eka mallisto, joka käytössä 850. Katot vaan että on T5 aski, muuten on eri nopeuserot ja vaihteisto menee vikatilaan.
Ja mitä tohon ykkösellä ulinaan tulee, niin sen voi aiheuttaa yksi kytkin pakka, joka on auki ykkösellä mutta kaikilla muilla kiinni. Ja yksi syy sen ulinaan on väärin asennettu kytkinpakka.
Otsikko: Vs: aw 50-42le automaattivaihteistojen erot ?
Kirjoitti: Justus - 05.07.2012, 18:14:03
onkos tuohon ykkösen ulinaan syytä huolestua?
Otsikko: Vs: aw 50-42le automaattivaihteistojen erot ?
Kirjoitti: C70 - 05.07.2012, 20:54:06
No näissähän on vikana, että kitkapinnat alkaa turpoamaan ja irtoilemaan. Ja kyseisessä pakassa on todella pieni välys ja voi johtua siitä se ulina. Eli kytkinlevy makaa tavallaan päällä hieman ja aiheuttaa ulinaa....Voi vika johtua muustakin, esim jotain hydrauliikkapuolella. Näissä 4 vaihteisissa on kyllä hyvä koneisto, eli veikkaisin mekaanista vikaa.....
Voitte kokeilla lähteä liikkeelle W päällä, jos ei ulise, niin melkein varmasti on mekaanista vikaa....
Onko toi teidän 1 vaihteen ulina tullut pikkuhiljaa vai onko yhtäkkiä ilmestynyt?
Sen kytkimen asennuksen voi kämmätä aika helposti, jos esim suodatin on vaihdettu laatikkoon jossain vaiheessa.
Otsikko: Vs: aw 50-42le automaattivaihteistojen erot ?
Kirjoitti: Justus - 05.07.2012, 21:21:29
No näissähän on vikana, että kitkapinnat alkaa turpoamaan ja irtoilemaan. Ja kyseisessä pakassa on todella pieni välys ja voi johtua siitä se ulina. Eli kytkinlevy makaa tavallaan päällä hieman ja aiheuttaa ulinaa....Voi vika johtua muustakin, esim jotain hydrauliikkapuolella. Näissä 4 vaihteisissa on kyllä hyvä koneisto, eli veikkaisin mekaanista vikaa.....
Voitte kokeilla lähteä liikkeelle W päällä, jos ei ulise, niin melkein varmasti on mekaanista vikaa....
Onko toi teidän 1 vaihteen ulina tullut pikkuhiljaa vai onko yhtäkkiä ilmestynyt?
Sen kytkimen asennuksen voi kämmätä aika helposti, jos esim suodatin on vaihdettu laatikkoon jossain vaiheessa.

Pikkuhiljaa se mulla on tullut ja on esiintynyt toistaiseksi vain pakkasella.
Ei oo tuota toosaa koskaan aukaistu.
Otsikko: Vs: aw 50-42le automaattivaihteistojen erot ?
Kirjoitti: vollet-5 - 05.07.2012, 22:31:05
pikkuhiljaa se oli tullu tuohonkin, eikä mitään äännä kun Wintterillä lähtee. Aika ärsyttävältä on alkanu tuo ulina kuulostamaan, oikeen imasee ulisemaan kun kakkoselta vaihtuu ykköselle hidastaessa ja pintakaasulla pumpatessa voimakkaimmillaan
Otsikko: Vs: aw 50-42le automaattivaihteistojen erot ?
Kirjoitti: motocykler - 05.07.2012, 22:44:16
No näissähän on vikana, että kitkapinnat alkaa turpoamaan ja irtoilemaan. Ja kyseisessä pakassa on todella pieni välys ja voi johtua siitä se ulina. Eli kytkinlevy makaa tavallaan päällä hieman ja aiheuttaa ulinaa....Voi vika johtua muustakin, esim jotain hydrauliikkapuolella. Näissä 4 vaihteisissa on kyllä hyvä koneisto, eli veikkaisin mekaanista vikaa.....
Voitte kokeilla lähteä liikkeelle W päällä, jos ei ulise, niin melkein varmasti on mekaanista vikaa....
Onko toi teidän 1 vaihteen ulina tullut pikkuhiljaa vai onko yhtäkkiä ilmestynyt?
Sen kytkimen asennuksen voi kämmätä aika helposti, jos esim suodatin on vaihdettu laatikkoon jossain vaiheessa.

Paha mennä sanomaan että onko kauan on ujeltanu kun autokaan ei montaa kk ole ollut. Sen olen myös huomannut että kylmällä vaihteistolla vaihtaa ykköseltä kakkoselle melko rajusti, joskus jopa kakkoselta kolmoselle. Muutama päivä takaperin huomasin myös sellaisen ominaisuuden että jos kylmälle laatikolle antaa runtua kunnolla, niin moottori jarrutus on nykivää, käyttää kierrokset ihan alhaalla ja nostaa taas ylös. Humpaa koko ajan 800-1500 kierroksen väliä. Lämpinä se ei tätä tee.
Otsikko: Vs: aw 50-42le automaattivaihteistojen erot ?
Kirjoitti: vollet-5 - 07.07.2012, 01:47:30
Joo,no kyllä se mullakin kylmänä vähä tuntuu nykäsevän kun kakkoselle pykältää,mutta en oikein osaa sanoa miten huomaamattomasti pitäis vaihtaa, kun ei ole vertailukohtaa,ei kuitenkaan tupakki suusta tipaha  :) Jos tällä elämänkokemuksella pitäis verrata johonkin ääneen,niin sanoisin hammasrattaiden vonkunaksi. Voisiko ne olla ottanu siipeensä,jos on otettu vaikka kunnon liikennevalolähtöjä ?  ::) Öljyt oli vaihdettu 40 000 sitten,oli kyllä ihan ruskeaa, mutta magneettitulpassa ei enemmälti metallia, vähä töhnää. Just ajoin 1000 km lenkin,pelas muuten ok. Kulutus positiivinen ylläri, 7.5 l/100km rajoitusten mukaan,pari pätkää 120 motaria ja muutama turvallinen ohituskin   ;D. Entinen 2 litranen manuaali T5 vei jopa vähä enemmän.
Otsikko: Vs: aw 50-42le automaattivaihteistojen erot ?
Kirjoitti: sheiggi - 07.07.2012, 13:50:09
Itselläkin ujeltaa ykkönen kylmänä lähtiessä, mutta ääni häviää minuutin ajon jälkeen. Tai no paha sanoa tuleeko ääni pelkästää laatikosta, kun radio tuntuu ottavan kylmänä häiriöö myös eli semmonen kierrosten mukaa menevä ujellus seki.
Otsikko: Vs: aw 50-42le automaattivaihteistojen erot ?
Kirjoitti: vollet-5 - 07.07.2012, 15:37:41
Joo, no on se nyt tuon reissun jälkeen alkanu wintterilläkin ujeltamaan kylmänä,ei niin kovasti,mutta kumminkin. Tai sitten se tuli nyt turbosta. Ennen en kyllä sitä ollut kuulevinani, tai olen jo tullut vainoharhaiseksi  :) Voisiko olla turbiinista se ääni,voiko sitä korjata ? Ilmeisesti jonkin sortin remontti kuitenkin tiedossa,olisiko iisalmen lähistöllä vaihelootakorjaamoa,jossa vois käydä näytillä ?

 
Otsikko: Vs: aw 50-42le automaattivaihteistojen erot ?
Kirjoitti: C70 - 07.07.2012, 18:31:34
Voi sen turbiinin korjata. Voihan siellä alkaa olemaan suodatin lievästi tukossa ja ulisee kylmillä paksuilla öljyillä ja kuumilla ohuilla virtaa paremmin. Tai pumppu voi ulista....ne on kyllä vahvoja pumppuja, mutta kaikkihan kuluu ja voi hajota.
Ja öljytaso on ok? Joko remppaa tai ajaa kunnes levii.  :)
Otsikko: Vs: aw 50-42le automaattivaihteistojen erot ?
Kirjoitti: vollet-5 - 07.07.2012, 22:48:45
Niin, kuluvia kamppeitahan nuo ovat  :-\Öljytaso on pikkusen hotin ylämerkin alapuolella kun pikkulenkin jälkeen katsoo,tyhjäkäynnillä ja vaihteet läpi p asennossa. Kokeilin W asennolla paikaltaan kunnolla kaasua, niin alkaa kuulumaan sellainen kohina vaihelootasta päin,onko normaalia ?  Auto kyllä alkaa eteenpäin liikkumaan,niin kuin kolmosella olettaisikin. Mielelläänhän sen kuntoon soisi, kalliiksihan se tietysti tulee....pitää nyt seurata tilannetta,muuttuuko pahemmaksi  8)