Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: sippis - 27.06.2013, 11:46:04
-
Mites tuollainen käytännössä toteutetaan? Jossain täällä foorumilla olen nähnyt navat joihin on tämä muutos tehty. Kannaattaako alkaa itse yrittämään vai pitäsikö kysyä jostain pajalta halukasta seppää? Olisiko täällä foorumilla joku kuka osaisi homman tehdä?
-
Järkevämpää varmaan vaihtaa 140-sarjan levyt tai 200-sarjan jäähdytetyt levyt satuloineen ja tehdä niille sovitteet.
-
Järkevämpää varmaan vaihtaa 140-sarjan levyt tai 200-sarjan jäähdytetyt levyt satuloineen ja tehdä niille sovitteet.
Miten tuo vaikuttaa navan jaon muutokseen? Ei mitenkään. Kun tarkoitus on saada pultattua ilmeisesti 5x108 vanne amazoniin. ::)
-
Mites tuollainen käytännössä toteutetaan? Jossain täällä foorumilla olen nähnyt navat joihin on tämä muutos tehty. Kannaattaako alkaa itse yrittämään vai pitäsikö kysyä jostain pajalta halukasta seppää? Olisiko täällä foorumilla joku kuka osaisi homman tehdä?
Kokeile. Osta vaikka varuis pari napaa varuiksi jos sattuu menemään reikä väärään kohtaan.
-
Miten tuo vaikuttaa navan jaon muutokseen? Ei mitenkään. Kun tarkoitus on saada pultattua ilmeisesti 5x108 vanne amazoniin. ::)
Häh? Amazonissa on napa kiinni levyssä, jos et tiedä. Tiedän että navan joutuu vaihtamaan jos levy on uiva, mutta en näe järkeä porauttaa uutta jakoa amazonin napaan. Otsikosta saa sellaisen kuvan.
-
Esimerkiksi Anza on tehnyt tuon muutoksen ja tietääkseni skipi. Heiltä kannattaa kysyä jos tarvitset neuvoja. Mielestäni helpompi tosiaan tehdä soviterengas laakerille kuin alkaa reijittää napaan uutta jakoa. Mutta toki senkin voi tehdä.
Ainakin 140-sarjan levyssä/navassa uloin laakeri pitäisi olla sama kuin amazonissa.
-
tarkoitus on siis laittaa isommat jarrut ja tuolla jaolla olevat vanteet. Täytyypä etsiä orkkis jarrukamat jostain ja vähän pohtia. On sen verran aikaa kun nuo purin ettei tahdo enää muistaa millaiset ne olikaan :)
-
JuhaU tais tehdä jotkut isommat jarrut ja setämies myös. En tiedä millä navoilla ne oli.
-
Setämies oli näköjään käyttänyt amazonin napoja adapterilla. http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=28920.120
Ja JuhaU:n proggis tuolla: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=25.225
-
Hain tänään s60 305mm etulevyt ja pikkasen joutuu navoista sorvaamaan leveydestä pois jotta mahtuvat levy sisään. Luulisin että tuon sovittamisen jälkeen olisi helppo porata uudet reijät napaan jotta jaoksi saadaan se 108. Toki en ole vielä unohtanut sitäkään vaihtoehtoa että laittaisin ne 140 volvon navat :)
-
Hain tänään s60 305mm etulevyt ja pikkasen joutuu navoista sorvaamaan leveydestä pois jotta mahtuvat levy sisään.
:(
Mitä satuloita meinaat käyttää ?
Siinä on niitä asioita aika monta mitä pitää ottaa huomioon , mulla on muutettu satulat , navat , levyt ,
ja satulan adapterit , ja nyt on siis jotkut S60 levyt :-[
Ja edelleen oikealla 5x4.5" jaolla ;)
-
Tässä on navan takapuolen valupintainen olake sorvattu sileäksi ja levyn keskireikä suurennettu sitä vastaavaksi. Tällä tavalla voisi olla helppo porata uusi jako ja laittaa alkuperäistyyliin levy kiinni navan takapuolelle. Se olisi muutenkin suotavaa, kun etuvedon levyssä on niin pieni"offset", niin jää paremmin tilaa satulalle.
(http://img.photobucket.com/albums/v245/Kulmamies/P1800R/05%20Alustamuutokset/Etujarrut001.jpg)
Tässä sama setti kasattuna. Jako tosin edelleen oikea 4,5".
(http://img.photobucket.com/albums/v245/Kulmamies/P1800R/05%20Alustamuutokset/Etujarrut003.jpg)
Tämän ympärille mahtuu edelleen 15" peltivanne. Ei tosin Volvon, mutta kuitenkin.
(http://img.photobucket.com/albums/v245/Kulmamies/P1800R/05%20Alustamuutokset/Etujarrut013.jpg)
-
kuvat kertoo paljon. Mä en muista olleenkaan että miten nuo levyt on kiinni navassa jos ne tuonne taakse laittaa? Olen kohta lähdössä kylän sorvarille ja tarttis saada päätettyä miten ne istutetaan napoihin :) tosiaan vanteiksi tulee 17" pellit mutta niihin saa tietysti jaon vaihdettu tuohon aman orkkikseen etuvanteiden osalta. Satulat on hiukan vielä auki kun vaihtoehtoja tuntuu olevan jonkin verran.
-
Ei ne levyt tule kiinni muuta kuin niillä pinnapulteilla.
-
Tämä projekti tehtiin niin että aman navasta sorvattiin leveydestä pois n. 2,5mm jolloin uusi jarrulevy sujahti navan päälle. eipä tuosta alkuperäistä ajatellen montaa milliä satula siirry kauemmas. porasin uuden jaon jarrulevyn reikiä apuna käyttäen ja tässä vaiheessa tuntuu ihan onnistuneelta projektilta :) On levyillä ainakin kokoa. 15" vanne mahtuu juurijajuuri paikalleen ilman että levy ottaa kiinni :D