Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: wille10 - 12.08.2013, 20:57:15

Otsikko: B20:sen männän ja sylinterin välys ja miten mitataan
Kirjoitti: wille10 - 12.08.2013, 20:57:15
Moorjeens!
Eli paljonko on oikeaoppinen välys näissä tappikoneissa ja mistä kohden sen voi mitata?. siis STD poraushan on tuon 89,00 B20:ssä ja männässä lukee STD 88,86. näin ollen välyshän olisi tuo 0,14..? vai miten se on?? männässä merkintä "sp0,04" tarkoittaa vissiin jotain välystä myös?

 toiseksi mulla on toiset männät, jossa lukema myös STD ja lukema 88,87.? eli onko joissain uudemmassa B20:ssä erikokoista mäntää. taida tuo sadasosa paljoa meinata sinnetänne, vai.. kuitenki vakiokamaa sisällä muutenkin.

Kertokaas tietämättömälle!  kiitoksia tulevista vastauksista ja anteeksi
Otsikko: Vs: B20:sen männän ja sylinterin välys ja miten mitataan
Kirjoitti: wille10 - 13.08.2013, 14:47:04
Noh nyt vissiin selvensi asiaa tuo korjaamokäsikirja, kun löysin. Eli B20 std poraushan näyttää olevan tuon 88,90, eikä 89,00, niinkuin tuolla "perustietoa tappikoneista" osiossa on.  vai onkos tollasella millin kymmenysosan välyksellä mitään merkitystä näissä vehkeissä, eli meneekö joihinkin toleransseihin? kertokaas nyt joku viisaampi. sillonhan tuo 0,04 merkintä (88,86) pitäisi kutinsa tuossa männässä. vai? TÄ
Otsikko: Vs: B20:sen männän ja sylinterin välys ja miten mitataan
Kirjoitti: AKK - 13.08.2013, 17:10:46
Sylinteri mitataan kolmipäisellä mikrometrillä, tarkkaa nimeä en enää muista. Koulussa kun tehtiin niin sylinteri mitattiin kolmesta kohtaa ja mäntä yläpäästä. Toleransseja en millään muista!

Koneistamo pystyy tässä varmasti auttamaan!

AKK
Otsikko: Vs: B20:sen männän ja sylinterin välys ja miten mitataan
Kirjoitti: estate - 13.08.2013, 17:45:04
Tuon (http://www.k-jet.org/files/greenbooks/vintage/part_2_engine_B20A_B20B.pdf) mukaan (sivu 23) männän välys sylinteriin on 0,02-0,04 mm. Siellä on ohjeetkin miten mitataan välys. Eli jos lohkosi on poraamaton eikä ole pahasti kulunut ollaan toleranssien sisällä molemmilla männillä (poraus 88,90 - mäntä 88,86=välys 0,04).

Göteborgissahan on valittu männät porauksen ja hoonauksen mukaan eli koneessa voi olla eri mäntiä hieman eri halkaisijoilla jo tehtaalta. Männissä ja lohkon tasopinnassa sylinterin kohdalla kirjain väliltä A-D. A on pienimmällä halkaisijalla ja D isoimmalla, ero tosin ei ole kuin sadasosia. Eli jos laittaa D-merkittyyn sylinteriin A-merkillä olevan männän on välys isoin ja A:lla merkittyyn sylinteriin kun tyrkkää D-merkityn männän on välys pienin.
Otsikko: Vs: B20:sen männän ja sylinterin välys ja miten mitataan
Kirjoitti: wille10 - 13.08.2013, 18:05:51
Hienoa! tässä oli hyvää infoa! Joo, kun tuli mietittyä tuota std porausta ensin, että olis ollut tuo 89,00 ja mäntä on 88,86, että olisko ollut 0,14 huikan liikaa.. vai olisko toikin vielä ollut toleranssissa?
Otsikko: Vs: B20:sen männän ja sylinterin välys ja miten mitataan
Kirjoitti: JuHaU - 19.08.2013, 00:27:40
Hienoa! tässä oli hyvää infoa! Joo, kun tuli mietittyä tuota std porausta ensin, että olis ollut tuo 89,00 ja mäntä on 88,86, että olisko ollut 0,14 huikan liikaa.. vai olisko toikin vielä ollut toleranssissa?

89 poraus on nimellinen. Samoin kuin B21 koneen 92.
Tuo on takomännän välys. Tavallisessa koneessa olisi ollut jo vähän väljä.