Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: D5GT - 29.09.2013, 21:08:57

Otsikko: Mikä ja milloin lopettaa Volvon tien
Kirjoitti: D5GT - 29.09.2013, 21:08:57
Kun joku aika sitten hämmästeli vanhojen autojen kohtaloa, aika moni oli jo "lopetettu". 740:it, 850 olivat joko lopullisesti muutettu raaka-aineeksi tai poissa liikennenkäytöstä. 850:in myynti-ilmon taisin joskus vuosia sitten bongata, oli saanut likelle 400tkm mittariin. Muita on satunnaisesti liikenteessä vuosien varrella nähnyt. Kun itse en yhtään ole ajanut loppuun..

Mikä Volvon tappaa ja millaisilla kilsoilla tuo tapahtuu?
Otsikko: Vs: Mikä ja milloin lopettaa Volvon tien
Kirjoitti: jaskajokunen - 29.09.2013, 21:25:29
Jenkeissä ne tappaa autot tuolla  (http://www.cashforclunkers.org/) eli natriumsilikaattia koneeseen ja kierroksia. Youtubesta löytyy tuolla cash for clunkers hakusanalla karmeita videoita  :idiot2:

Volvo kuolee  (http://www.youtube.com/watch?v=waj2KrKYTZo)  :-[
Otsikko: Vs: Mikä ja milloin lopettaa Volvon tien
Kirjoitti: D5GT - 29.09.2013, 21:39:01
En tarkoittanut kysyä miten sen tahallaan saa kelvottomaksi.... vaan mikä ne normikäytöstä vie paaliin?
Otsikko: Vs: Mikä ja milloin lopettaa Volvon tien
Kirjoitti: järviin - 29.09.2013, 21:40:58
En tarkoittanut kysyä miten sen tahallaan saa kelvottomaksi.... vaan mikä ne normikäytöstä vie paaliin?
Ala-arvoinen huolto.
Otsikko: Vs: Mikä ja milloin lopettaa Volvon tien
Kirjoitti: jaskajokunen - 29.09.2013, 21:44:43
En tarkoittanut kysyä miten sen tahallaan saa kelvottomaksi.... vaan mikä ne normikäytöstä vie paaliin?

Itsellä 850 vesipumpun siipien irtoaminen olisi jo kansipahvin palamisen myötä aiheuttanut paalausreaktion, onneksi poika kädellisempänä laittoi tuon kuntoon/myyntiin. Tosin kunnostukseen paloi sama raha kuin mitä tuli myynnistä. Ei kai noita 90-luvun volvojakaan kannata enää isolla rahalla korjata.

Tuolla oli mittarin mukaan ajettu n. 360tkm ja kaikki toimi, paitti että öljyä söi. Hankintahinta oli n.3000 vuonna 2007 kun oli ajettu 180tkm.
Otsikko: Vs: Mikä ja milloin lopettaa Volvon tien
Kirjoitti: 240 - 29.09.2013, 21:47:21
Pohja muuttuu mullaksi tai kolarointi. Tai sitten leimalle pitäs vaihtaa alapallo tai muuta pientä. Hetkeksi tallin kupeelle ja sitten huomaakin, että 2-3 v kulunut, jarrut jumissa, pikkasen vaurastuttu ja laiskistuttu, uusi auto pihassa ja Volvo paaliin.
Otsikko: Vs: Mikä ja milloin lopettaa Volvon tien
Kirjoitti: Fuse - 29.09.2013, 21:53:10
Eiköhän tuo mene niin että vanhemmissa laitteissa yleensä se kori mätänee alta ja uudemmassa sitten jos yksilö on sellainen, ettei ole huollettu enää huolto-ohjelman mukaisesti, korjataan silloin kun joku hajoaa ja sittenkin halvimmalla tarvikeosalla -> jotain isoa hajoaa, esim koneremontti edessä, niin pistetään auto kuutioksi, koska ei ole muutenkin sellaista vähän jokapuolelta kulunutta järkeä korjata.
Otsikko: Vs: Mikä ja milloin lopettaa Volvon tien
Kirjoitti: kempula - 29.09.2013, 22:13:05
Itsellä 850 vesipumpun siipien irtoaminen olisi jo kansipahvin palamisen myötä aiheuttanut paalausreaktion, onneksi poika kädellisempänä laittoi tuon kuntoon/myyntiin. Tosin kunnostukseen paloi sama raha kuin mitä tuli myynnistä. Ei kai noita 90-luvun volvojakaan kannata enää isolla rahalla korjata.

Tuolla oli mittarin mukaan ajettu n. 360tkm ja kaikki toimi, paitti että öljyä söi. Hankintahinta oli n.3000 vuonna 2007 kun oli ajettu 180tkm.

Ompa ollut halpa :o Nykypäivänä saa pulittaa vähintään saman jos noin vähä ajetun löytää :D
Otsikko: Vs: Mikä ja milloin lopettaa Volvon tien
Kirjoitti: jaskajokunen - 29.09.2013, 22:16:26
Ompa ollut halpa :o Nykypäivänä saa pulittaa vähintään saman jos noin vähä ajetun löytää :D

Saksantuonti, kenties Günther oli ruuvannut kilometrejä pois, 2400€ maksoin ja n.600€ veroja päälle, ALV:n sain palautuksena. Kaikki herkuthan tuossa oli paitsi weba.
Otsikko: Vs: Mikä ja milloin lopettaa Volvon tien
Kirjoitti: Pyssy - 29.09.2013, 23:51:29
300-sarjan ylläpito tuli lähes mahdottomaksi, kun jokaisen varaosan kohdalla lukee luettelossa "discontinued" eli lopetettu.
Joitain osia saa Motonetista.  Biltema ei pidä "DAF"fin osia kaupan.  Pitää metsästää käytettyjä osia pitkin maailmaa, ja uusia parista firmasta Alankomaista.

Moottorin taaemmat kannatinkumit ovat vaikea tapaus.  Kiinnityspultit eivät ole kohdakkain; tarvikekumi ei kelpaa.
Otsikko: Vs: Mikä ja milloin lopettaa Volvon tien
Kirjoitti: Slerbahuuli - 30.09.2013, 00:56:29
Eiköhän nuo lie tapa huono pito, kuten muutkin autot. Arvokkaammat/kalliimmat autot vain tuhoutuu vasta sitten, kun halvemmat on jo tuhottu. ;D

Esmes DX-corollat on jo tuhottu ja alkaa Ladakin olemaan harvinaista herkkua takavetoisena, noh, 740 kyllä käy luisupulkasta. Yksi talvi kenkää syylärissä asti, kunnes lipeää. Pieni lommo ei menoa haittaa, kunnes taas lipeää. Vähän lekaa, ettei pahasti repsota. Sitten tulee kevät, ehkä päästään jopa kesään asti leikkimään hiekkatielle kankkusta, tai tuhoamaan perä McDonaldsin yömiiteissä. Jos meno ei tyssää vieläkään, viimeistään syksyllä tuleva leimasedän hylky vääntyneistä alustarakenteista saa mielen pahaksi, haukutaan koko *aska huonolaatuiseksi traktoriksi ja ettitään taas bemari...

 ::)
Otsikko: Vs: Mikä ja milloin lopettaa Volvon tien
Kirjoitti: Veksi - 30.09.2013, 18:06:55
Minä olen saattanut parisen kymmentä takavetoVolvoa kohti lopullista ratkaisua.
Muutaman satasen autosta ajetaan leima loppuun, parhaat osat omiin varastoihin, joutavat myyntiin ja kori paaliin
Näihin +20v autoin ei ole taloudellisesti kannattavaa sijoittaa seteli rahaa. Entisöinti erikseen
Otsikko: Vs: Mikä ja milloin lopettaa Volvon tien
Kirjoitti: D5GT - 30.09.2013, 18:16:13
Missä lukemissa kilsat on olleet?
Otsikko: Vs: Mikä ja milloin lopettaa Volvon tien
Kirjoitti: sjos - 30.09.2013, 19:30:05
Nämähän riippuu pitkälti omistajasta..

Omani v7kympit.

Ensimmäinen.
-99 ajettu 380tkm, ruottin tuonti.
Bäkit ei toimineet, oli hyppylanka mittaristossa, tästä ei vielä "paalaus" tullut.
Mut, sitten pamahti automaattilaatikko, pakin pannat tuli kyljestä läpi.
Kyselin etsiskelin laatikkoa, n.1000€ olisi maksanut laatikko silloin + reilu päivä kaks töitä sen vaihtamiseen, tähän kohti tuli sitten se purkutuomio.

Laskeskelin, ettei kannata rahallisesti/ajallisesti vaihdella laatikkoa, kun katselin osahintoja.
Osina myytäessä siitä saakin/saikin enemmän mitä itse joutui koko autosta maksamaan.

Toinen.
-98 R awd.
Siitä laitoin ensin turbon ja heti perään kiertokanget/laakerit yms.
Hauskuushan ei kauaa kestänyt, kun meni turbo uudestaan.
Tällöin paloi sananmukaisesti käämi ja auto sai purkutuomion.

Eli kukin tavallaan ja tyylillään...  :idiot2:

 :D
Otsikko: Vs: Mikä ja milloin lopettaa Volvon tien
Kirjoitti: B30A - 30.09.2013, 21:27:04
Omalla kohdalla taitaa olla liian isot tai hankalissa paikoissa olevat ruostevauriot jotka saattavat kypsyttää auton vaihtoon. Toki joku mittava täystuho tekniikassa on myös sellainen juttu että korjaaminen saattaisi mietityttää. Edelliset tietysti komppaa ajomäärään, toi frouvan pitkäkatto on vielä niin vähän ajettu että korjaaminen on mielekästä. Lisäksi auto on meille sopivakin kaikinpuolin, lähde siinä nyt vastaavaa etsimään tilalle kun uusia autoja karsastetaan.

Jossain luokkaa 500tkm vois olla semmoinen raja että isommat remontit katsottaisiin tarkemmin.

Renu piti katsoa mihin asti sillä pääsee mutta luovutettiin se seuraavalle vähän päälle 400tkm:ssa kun oltiin tuo Volvo jo hommattu.
Otsikko: Vs: Mikä ja milloin lopettaa Volvon tien
Kirjoitti: sekokupu - 02.10.2013, 19:45:12
Oman 244:n päätepysäkki oli Toyota Carinan kylki. Sit kutsui paali.
Otsikko: Vs: Mikä ja milloin lopettaa Volvon tien
Kirjoitti: Kaziganth - 02.10.2013, 20:58:37
Yhden olen paalannut, ja sekin oli ruosteen takia. Porukoiden pihassa seisoo yksi millä on sama kohtalo edessä samasta syystä
Otsikko: Vs: Mikä ja milloin lopettaa Volvon tien
Kirjoitti: TVS - 03.10.2013, 21:48:34
-88 740 turbon tie päätty 440tkm kohdilla vuonna 2009 järkyttävien ratsupaikkakasojen alettua tippumaan pohjasta tienposkeen. Koko sisusta ja tekniikka sähköineen lähtivät kaikki talteen, ja osa luukuistakin jatkaa yhä elämäänsä.
-82 244 suhahti puristimeen joskus 2007-2008 yli 450tkm mittarissa kun aivan kertakaikkisen läpilahosta jääautosta pärähti jakopään alarattaan kiila ja sitämyöten venttiilisalaatti. Talteen ei otettu kuin rallimiehelle M45.
-89 740 kuutioitui 2011 seisottuaan imusarjantiivsiteen aiheuttaman "moottorivian" takia aloillaan pari vuotta -> pohja varisee tielle. Mittarissa oli jotaki 370 mutta se oli pysähtynyt joskus. Tekniikka ja ruiskusydeema jatkaa elämäänsä yhä.
-93 850 oli riemu paalata 2011 kun se kammotus kohtasi hirven noin 380tkm ajomäärällä ja tekniikka pääsi jatkamaan yhden -97 S70 matkaa vielä muutamaksi vuodeksi ennenkun sekin läjä happanee pois ja päästään kuuntelemaan paalikoneen riemua rouskutella mukavolvo paloiksi.