Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Hanska - 02.04.2011, 13:04:53
-
Volvojen maailmaan päässeenä, ajattelin pyhittää tämän viikonlopun "tyhmille" kysymyksille.
Kolme ensimmäistä mieleen tullutta tyhmää kysymystä kuuluu näin:
1. Mihin turbo volvoissa tarvitsee 1600cc suuttimia? Tottunut siihen että japanin vehkeissä tonnisilla suuttimilla ja "kunnollisilla" bensapumpuilla pääsee jo helposti yli 500hp:n, lähemmäs 700 hevosvoimaakin.
2. En nyt pottuiluna kirjoita, vaan kummastuttaa muutenvaan miksi volvoissa harrastetaan niin paljon noita Mitsun TD ahtimia? Saahan niilläkin voimaa totta tosiaan, mutta todella harvassa näkee suurempia "jumala" holsetteja. Niilläkin kuitenkin saa myös kohtuu edullisesti japsivehkeistäkin yli 500hp. T19 on ilmeisesti suurin vinolaippainen, mikä siitä syystä istuu etuvetojen moottoreihin "bolt on".
3. Onko turbovolvojen viritysosien saanti niin heikkoa, mikä vaikuttaisi kahteen ylläolevaan kysymykseen ainakin jossain määrin?
-
1. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että esim vinokoneessa 4 x 1 000 cc suutinta piisaavat bensalla 600 hv. Jos käytetään etanolia, niin virtausmäärä kasvaa karkeasti 35 % -> 1 350 cc. 0.85 % aukioloajoilla 1 600 cc suutin on periaatteessa kokoa 1 360 cc. Osaltaan vaikuttaa myös se, että noita 1 600 cc suuttimia sai jossain vaiheessa kohtuu edullisesti.
2. Volvoissa on vakiona Mitsun TDO4 sarjaa, niin se on luonteva tapa päivittää hieman tuottavampaan ahtimeen käyttämällä vakiopakosarjoja ja muita osia. Toinen syy on se, että noiden Mitsujen kanssa on huomattavasti helpompaa vuosikatsastaa auto kuin mörkö Holsettien kanssa.
3. Osioa on saatavilla ja meitä harrastajia on moneen eri lähtöön. Toinen laittaa käyttöautoa ja toinen vanhaa kesäpeliä jonka rakentaminen on vapaampaa.
Tervetuloa vielä Volvojen maailmaan.
-
Kiitos vastauksesta. :) Mitenkäs sitten noi bensapumput näissä vehkeissä? Foorumia selanneena löytyi juttua vaan suuttimien aukioloaikojen muuttamisesta.
-
Kiitos vastauksesta. :) Mitenkäs sitten noi bensapumput näissä vehkeissä? Foorumia selanneena löytyi juttua vaan suuttimien aukioloaikojen muuttamisesta.
Yleisesti turbovolvon bensapumput vuosimallista riippumatta piisaavat 400hv. Poikkeuksia ei tule mieleen, pätee ainakin 200/700/900/850/etuvedot.
-
Yleisesti turbovolvon bensapumput vuosimallista riippumatta piisaavat 400hv. Poikkeuksia ei tule mieleen, pätee ainakin 200/700/900/850/etuvedot.
Juu turbo, siksi turbo- ja remmiahtaminen alueella. :) Minkälainen tuotto noissa etuvetojen pumpuissa on?
-
Nyt tuli mieleen yksi tyhmä kysymys lisää, vaikkei viikonloppu olekkaan. Katsotaanko näiden uudempien (-98 eteenpäin) volvojen virityksiä jotenkin tarkemmin? Kun porukka tuntuu kuumottelevan pakoputkiaan ja välijäähdyttimiään, kun taas japsiautojen puolella menee kaikennäköiset putkistot, pöntöt ja viritelmät läpi, myös bägittömät ratit autoissa missä bägi pitäisi olla.
Vakiopaikalle tulevat ahtimetkin tuntuu olevan pakollisia, vaikka japsiautojen puolella tuntuisi top mount "jumala"holsetitkin menevän läpi.
-
Nyt tuli mieleen yksi tyhmä kysymys lisää, vaikkei viikonloppu olekkaan. Katsotaanko näiden uudempien (-98 eteenpäin) volvojen virityksiä jotenkin tarkemmin? Kun porukka tuntuu kuumottelevan pakoputkiaan ja välijäähdyttimiään, kun taas japsiautojen puolella menee kaikennäköiset putkistot, pöntöt ja viritelmät läpi, myös bägittömät ratit autoissa missä bägi pitäisi olla.
Vakiopaikalle tulevat ahtimetkin tuntuu olevan pakollisia, vaikka japsiautojen puolella tuntuisi top mount "jumala"holsetitkin menevän läpi.
Volvoharrastajilla ei taida olla niin paljon tuttuja katsureita.
Yhtään vähäpäästöistä ei pitäis millään jumalaholsetilla mennä läpi jos lain mukaan mennään, ei ainakaan ilman VTTlappua, ehkäpä volvoharrastajat ovat lainkuuliaisempaa kansaa.
-
Nyt tuli mieleen yksi tyhmä kysymys lisää, vaikkei viikonloppu olekkaan. Katsotaanko näiden uudempien (-98 eteenpäin) volvojen virityksiä jotenkin tarkemmin? Kun porukka tuntuu kuumottelevan pakoputkiaan ja välijäähdyttimiään, kun taas japsiautojen puolella menee kaikennäköiset putkistot, pöntöt ja viritelmät läpi, myös bägittömät ratit autoissa missä bägi pitäisi olla.
Vakiopaikalle tulevat ahtimetkin tuntuu olevan pakollisia, vaikka japsiautojen puolella tuntuisi top mount "jumala"holsetitkin menevän läpi.
Onkos noista lukuisista jaappaniin ihmeistä mörköholseteilla ja vähäpäästöisen papereilla olemassa jotain linkkiä? Siis joka vuosi juuri niillä kilkkeilla katsastettuina? Bägittömän ratin katsastus bägillisen tilalle on ollut varmaan hyvää tuuria eikä liity mitenkään automerkkiin.. Jos katsuri on puusilmä niin ei se ole merkistä kiinni.
Suuttimista JuhaU kertoikin hyvin ja itse vielä lisään, että miksi laittaa pieniä, kun isot saa samaan rahaan ja kun nälkä kasvaa niin ei tarvitse ostaa uusia. Volvot kun tuntuu saavan hemmetin hyvin säätöihin isoillakin suuttimilla ja menee päästöistäkin läpi heittämällä.
-
Suuttimista JuhaU kertoikin hyvin ja itse vielä lisään, että miksi laittaa pieniä, kun isot saa samaan rahaan ja kun nälkä kasvaa niin ei tarvitse ostaa uusia. Volvot kun tuntuu saavan hemmetin hyvin säätöihin isoillakin suuttimilla ja menee päästöistäkin läpi heittämällä.
Eipä se nyt ihan noinkaan ole.
Jos meinaat, että pisarakoko ei vaikuta mihinkään, niin miten suuttimen etäisyydellä imuventtiilistä sitten onkin merkitystä?
-
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä kysyjiä.
Vitsi, ei herneitä :hello:
-
Eipä se nyt ihan noinkaan ole.
Jos meinaat, että pisarakoko ei vaikuta mihinkään, niin miten suuttimen etäisyydellä imuventtiilistä sitten onkin merkitystä?
Suuttimiakin on olemassa paljon erilaisia. Erilaisilla suihkuilla ja reikämäärillä varustettuja. On olemassa jopa yli 2000cc-suuttimia, joiden mainostetaan olevan helposti säädettävissä jopa vähäpäästöisiin autoihin. Varmasti moottorinohjauksella on suuri osa myös tässä.
En tiedä vaikuttaako moottorien huono hyötysuhde vai mikä siihen, mutta kyllä se on fakta että tälläiseen antikkiseen 8-venttiiliseen punakoneeseen tulee valita suuremmat suuttimet esim. 500-hevosvoimaan tähdättäessä kuin esim. hienosti virtaavaan BMW:n M3-moottoriin.
-
Kai sinne voi pienemmät suuttimet laittaa, kun löytyy ne pari ylimääräistä sylinteriäkin :hello:
-
Kai sinne voi pienemmät suuttimet laittaa, kun löytyy ne pari ylimääräistä sylinteriäkin :hello:
Just joo, selvennetään nyt vielä viisastelijoita varten, että puhuin suuttimien yhteenlasketusta cc-arvosta? Eihän vertailussa olisi mitää järkeä jos toisessa olisi 4 suutinta ja toisessa 6 :idiot2:
-
Mullakin olisi tyhmiä kysymyksiä.
Garret T20 vs, T25. Suurta eroa ei koossa liene, mutta isompi on aina isompi. Jos oletetaan että ecu nostaa molemmissa paineet samalle tasolle, T25 antaa enemmän ilmaa? T20:ssä kuitenkin pienempi lagi, vai onko noissa pikkuturboissa käytännössä mitään eroa?
Mulla on vaan tilanne että on odottelemassa uusi T25 turbo ja koneessa paikallaan joku vajaa 300tkm rullattu T20. Järki sanoo että T25 paikalleen. Ecu on tuunattu tuolle T20:lle sopivaksi ja antaa jotain 150hp sillä koneesta. Tuleeko tuolla T25:llä vielä vakiosuuttimet vastaan, tai riittääkö kartat tuolle lisääntyneelle ilmamäärälle? Kyseessä siis B18FT.
Vai onko mulla homma ihan hakusessa...
-
Voiko HX40 kompura puolen pesää kääntämään noin 90 astetta ilman mitää erikoisempia toimenpiteitä?
-
Voiko HX40 kompura puolen pesää kääntämään noin 90 astetta ilman mitää erikoisempia toimenpiteitä?
Kyllä, ainakin omassa hx40 on kompurapesä kiinni isolla lukko (seekeri) renkaalla, joka vain pitää puristaa kasaan jotta pesää saa käännettyä.
-
Kannattaa olla melkein isot lukkorengaspihdit sen lukkorenkaan avaamisessa. Jos se lähtee irti niin melko hankala saada takaisin paikoilleen tavallisilla pihdeillä. Tuollainen rengaslukitus taitaa olla kaikissa HX35/HX40 ahtimissa.
-
Kannattaa olla melkein isot lukkorengaspihdit sen lukkorenkaan avaamisessa. Jos se lähtee irti niin melko hankala saada takaisin paikoilleen tavallisilla pihdeillä. Tuollainen rengaslukitus taitaa olla kaikissa HX35/HX40 ahtimissa.
onksiel jonkulainen tiiviste mitä kannattaa varoa ?
-
Ei siellä muistaakseni tiivistettä ole.
-
Juu ei, omassa HX40superissa käännetty lukkorenkaan päät ylös ja hitsattu vähän niin saa ihan siirtoleuka pihdeillä irti :)
-
Olin omasta kattovinani että siellä oli o-rengas ura kumminkin, mutta ei itse tiivistettä? :idiot2:
-
Kyllä ainakin omassa hx40 ja hx55 on o-rengas kompurakotelon tiivisteenä.
-
Omassa hx35 ei ole ja ihan uutena mulle tuli
-
Moro,
Minulla on volvo s40 1.6d 2007. Minulla on alla olevan kuvan näköinen turbo. Garret merkkinen. Se on alkanut tiputtamaan vähän öljyä tietääkseni? laakeripesän ruuvien kiinnityskohdasta hukkaportin päältä. Kuvassa näkyy kohta jossa on neljä ruuvia imupuolella niin sieltä. Siellä on tietääkseni tiiviste, mitä pitäisi ottaa huomioon jos tiivisteen vaihtaan? Meneekö säädöt pieleen? Vai voiko vaihtaa ihan vaan että ruuvit auki ja uusi tiiviste paikoilleen. Valaiskaa viisaammat.
(https://s21.postimg.org/vxtw2k4rn/Screenshot_2017-03-30-06-24-54.png) (https://postimg.org/image/vxtw2k4rn/)
-
vaihtaa ihan vaan että ruuvit auki ja uusi tiiviste paikoilleen.
Juurikin näin.
-
Eiköhän siellä ole joku oikea vika, jos öljyä tiputtaa. Ei kopressorikotelon tiivisteen tehtävänä ole estää öljyntulemista kotelosta ulos, koska siellä kotelossa ei öljyä kuulu olla.
Akselin laakereissa / akselin öljyrenkaissa välystä / karstaa ym, jonka vuoksi öljyä pääsee kompessoripuolelle. Vika voi löytyä myös moottorin huohotuksesta tai sylintereiden väljyydestä (en tiedä miten huohotus on tuossa toteutettu).
Mutta kuitenkaan kompressorikotelon tiivisteen vaitaminen ei ongelmaa poista.
-
Eiköhän siellä ole joku oikea vika, jos öljyä tiputtaa. Ei kopressorikotelon tiivisteen tehtävänä ole estää öljyntulemista kotelosta ulos, koska siellä kotelossa ei öljyä kuulu olla.
Akselin laakereissa / akselin öljyrenkaissa välystä / karstaa ym, jonka vuoksi öljyä pääsee kompessoripuolelle. Vika voi löytyä myös moottorin huohotuksesta tai sylintereiden väljyydestä (en tiedä miten huohotus on tuossa toteutettu).
Mutta kuitenkaan kompressorikotelon tiivisteen vaitaminen ei ongelmaa poista.
Joo tosiaan huohottimen letku haarautuu ilmansuodattimen ja imupuolen väliseen letkuun. Kyselin yhdeltä turbo pajalta niiden mielipidettä ja epäili juurikin että huohottimelta tulee öljyä turbolle. Mutta totesi myös että vastaavanlaisia vikoja tullut useasti vastaan ihan toimivissakin turboissa. Käski seurata tilannetta, koska ei muita oireita ole.
-
Mitäköhän mahtaa turbohuollot velottaa jos vaihdatan holsetin pakopesän isompaan (14" pesästä ---> 18" pesään ) Onko ihan bolt on homma? Isompi pakopesä löytyy siis jo tallista
-
Mitäköhän mahtaa turbohuollot velottaa jos vaihdatan holsetin pakopesän isompaan (14" pesästä ---> 18" pesään ) Onko ihan bolt on homma? Isompi pakopesä löytyy siis jo tallista
Ota pultit auki ja vaihda itse.
-
Ota pultit auki ja vaihda itse.
Noniin hyvä.
-
Kannattaa myös katsoa että se pakopesä asettuu kunnolla, ettei hinkkaa siivet pesän reunoihin asennuksen jälkeen.
-
Mites arvon foorumilaiset, miten sais b230fk+15g sais nuo turbon äänet paremmin kuuluviin? Tällä hetkellä on bypass venttiili, mut jos sen tukkii nii mitä turbo tykkää vastapaineesta, vaikka siitä tuo maaginen flutter ääni tuleekin :D tää on sit tämmönen puoliks läpällä heitetty kysymys mut toki ois mukava jos vaihteen vaihossa sais vähän turboltakin suhahdusta tai flutteria :D
-
Mulla kesti viikon käytetty ahdin kun pässi hajos... Laita joku vapari niin alkaa suhisee
-
Saakos tuota flutteria aikaseks jotenki et se ei rasittas ahdinta? :D
-
Saakos tuota flutteria aikaseks jotenki et se ei rasittas ahdinta? :D
Jos sitä puhinaa on saatava niin joku kartiofiltteri tms. Eipä tuo mitsun vakiopässi kovin räikeää ääntä pidä kyllä, omissa vanhemmissa turboissa garrettin vastaava on ollut huomattavasti äänekkäämpi jostain syystä.
Ainahan sitä voi suhistella siellä hytissä ihan itse, joutuu vaan asentamaan tuulilasiin pyyhkijät sisäpuolellekin.
-
Mites olette toteuttaneet näissä 700 sarjan turbotuksissa aktiivihiilisäiliön ja pesunestesäiliön paikat?
Eli kun niiden päältä ilmansuodatinkotelo muuttaa akun paikalle ja päinvastoin.
Oletteko jättäneet säiliöt akun alle, vai siirtäneet myös ne?
-
Aktiivihiilisäiliö eläkkeelle ja pesunestesäiliö apparin puolelle putsarin alle. Sitä aktiivipönttöä voi myös siirtää keskemmälle, jos jaksaa askarrella uuden raudan tai metästää moisen orkkisturbosta. Valtaosa laittais vaan vaparifilsun ja antais säiliöiden olla sellasenaan.
-
Turbosta otin itte raudan jolla aktiivipöntön sai siirrettyä. Samaten turbosta pissapojan säiliö. Abs yksikön siirsin myös jotta putsari mahtu muttei taida ko. autossa olla abs?
-
Juu ei ole abseja.
Olisko tuosta säiliön keskemmälle sijoituksesta jotain kuvaa?