Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: käbi - 11.04.2011, 14:40:20

Otsikko: 740GL b200f -90
Kirjoitti: käbi - 11.04.2011, 14:40:20
Moi! öljyä tippasee koneen takaosasta pakoputken päälle. mikäköhän on kohta mistä vuotaa? voiko kannen tiiviste olla? vasta vaihdettiin öljyt ja 20tkm öljyt oli siistit ja hyvät, eli jähynestettä ei ainakaan öljyn seassa. johonkin jähynestettä kuitenkin katoaa mystisesti. ja voiko tämä kaikki olla pätkimiseen syynä? öljynvuotokohta on aikalailla virranjakajan kannen alapuolella, eli voikohan kosteus nousta sieltä asti? kuitenkin aika paljon matkaa. luulis että haihtuu muualle. lambdan vikakoodi palaa, mutten saa kuitattua pois 1-1-1 koodilla. muita en oo vielä koittanu.
Otsikko: Vs: 740GL b200f -90
Kirjoitti: Sumppi - 11.04.2011, 15:18:21
Ettei vuotas nokka-akselin stefa jos se kerran tippasee sieltä virranjakajan kannen luota.
Otsikko: Vs: 740GL b200f -90
Kirjoitti: googe 2.0 - 11.04.2011, 15:56:47
Moi! öljyä tippasee koneen takaosasta pakoputken päälle. mikäköhän on kohta mistä vuotaa? voiko kannen tiiviste olla? vasta vaihdettiin öljyt ja 20tkm öljyt oli siistit ja hyvät, eli jähynestettä ei ainakaan öljyn seassa. johonkin jähynestettä kuitenkin katoaa mystisesti. ja voiko tämä kaikki olla pätkimiseen syynä? öljynvuotokohta on aikalailla virranjakajan kannen alapuolella, eli voikohan kosteus nousta sieltä asti? kuitenkin aika paljon matkaa. luulis että haihtuu muualle. lambdan vikakoodi palaa, mutten saa kuitattua pois 1-1-1 koodilla. muita en oo vielä koittanu.

Venttiilikopan tiiviste, virran jakajan O -rengas tai se stefa voisi vuotaa sitä öljyä. Näkeekö kummasta välistä tulee virranjakajan kannen alta vai ennemminkin kannen ja virranjakajan pohjan välistä?

Pääöljykanava kulkee lohkosta kanteen öljynsuodattimen kohdalla. Öljyn paluukanavat on koneen toisella puolella. Jos kansipahvi vuotaisi öljyä sen pitäisi kulkea aika pitkä matka?

Jäähdytysneste voi vuotaa monesta muustakin paikasta, kuin sieltä kansipahvista. Kenno, letkuliitokset, vesipumpun sisäinen vuoto, joka tulee ulos pumpun alapuolella olevasta reiästä yms. Onko jossain jäähdytysneste roiskeita? Paisarin alapuolella, koneen etupuolella, jäähdyttimen kennossa tai muovisissa sivuissa.

Onko kone kuinka puhdas? Pesu voisi helpottaa vuotojen löytämisessä (varo niitä sähkölaitteita ja etenkin sitä virranjakajaa).

Minä tunnen vain LH 2.4:ää ja EZK 116K:ta ja aika vähän niitäkään, kuten moni voi todistaa :), mutta onko siellä konehuoneessa se "tikkulaatikko" ledillä? Jos on ja autossa on LH 2.4, niin nollaaminen onnistuu myös nyppäämällä sulake nro 1 irti joksikin aikaa (auto sammuksissa ja virta-avain vaikka housun taskussa). Sitä kuinka pitkä aika vaaditaan en tiedä, mutta olen saanut vikakoodit häviämään muutaman minuutin aikana.

Onko tuo lambda valo "Check Engine" vai joku muu? Siis sieltä tikkulaatikosta tulee ulos 1-1-1, kun laittaa sen johtimen jompaan kumpaan napaan ja painaa 3-5 sekuntia sitä nappia? Kokeilit molemmat navat 2 (ruisku eli  ECU) ja 6 (sytytys eli EZK)?

Otsikko: Vs: 740GL b200f -90
Kirjoitti: käbi - 11.04.2011, 17:06:43
lähden juuri nyt katteleen ja kaasutteleen ja tulen kohta viisaampana takas. mulla on nyt A4 verran vikakoodeja :) pitääpä vielä kysyä, että miten nuita vikakoodeja oikein nollataan? että teen varmasti oikein. siellä on semmonen pieni rasia jossa 6 nappia ja ledinappi. painelen vaan järjestyksessä aina kunkin koodin? pitääkö joku akun kenkä olla irti tms? :O oon ihan hoo moilanen näiden kans, mutta auton haluan kuntoon. sen verran hyvin palvellu sepelimylly kyseessä :)
Otsikko: Vs: 740GL b200f -90
Kirjoitti: Huikkoster - 11.04.2011, 17:13:05
Tuossa on ohjeet vikakoodien lukuun ja nollaukseen
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0
Otsikko: Vs: 740GL b200f -90
Kirjoitti: googe 2.0 - 11.04.2011, 17:30:25
Tuossa on ohjeet vikakoodien lukuun ja nollaukseen
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0

Luultavasti nyt tarvitsee lukea myös nasta "6" eli sytytysboksi, jos valo palaa ja nasta "2" antaa 1-1-1.
Otsikko: Vs: 740GL b200f -90
Kirjoitti: käbi - 11.04.2011, 17:44:04
Kiitoksia erittäin paljon! Vikakoodivalo häipy kun käytin sulaketta nro1 irti. Ohjekirjasta katsoin ja näytti liittyvän polttoainepumppuun ko. sulake. toi öljyvuoto kyllä suuresti ihmetyttää. en osaa ollenkaan paikallistaa. nokka-akselin takastefat on vaihdettu huollossa viime syksynä, eli niissä ei pitäis olla mitään? täytyy tutkia ajan kanssa paremmin. moottorin pesu ensin toki. Katsastuksessa tuli korjauskehotus moottorin etuosan öljyisyydestä. aivan kuin siinä päällä olisi ollu tippa jähytinnestettä. vesipumpun tietämillä. mystisesti sitä katoaa/haihtuu. eli vuoto lienee kuumassa kohdassa, kun ei jälkiä näy? :O
Otsikko: Vs: 740GL b200f -90
Kirjoitti: googe 2.0 - 11.04.2011, 18:29:51
Lainaus käyttäjältä: käbi link=topic5435#msg95435 date=1302533044
=4498.msg9
Kiitoksia erittäin paljon! Vikakoodivalo häipy kun käytin sulaketta nro1 irti. Ohjekirjasta katsoin ja näytti liittyvän polttoainepumppuun ko. sulake.

Sen saman sulakkeen takan on nuo boksit, jotka ohjaa moottoria. Nyt sitten odottelemaan, että koska valo syttyy uudestaan ja sitten tänne raportoimaan vikaa :).

Lainaus käyttäjältä: käbi link=topic5435#msg95435 date=1302533044
=4498.msg9
toi öljyvuoto kyllä suuresti ihmetyttää. en osaa ollenkaan paikallistaa. nokka-akselin takastefat on vaihdettu huollossa viime syksynä, eli niissä ei pitäis olla mitään? täytyy tutkia ajan kanssa paremmin. moottorin pesu ensin toki. Katsastuksessa tuli korjauskehotus moottorin etuosan öljyisyydestä.

Se minkä ovat vaihtaneet on varmasti siinä etupuolella oleva stefa. Sieltä sitä öljyä tursuaa koneen etuosaa likaamaan. Takastefa on siellä virranjakajan sisällä ja se pitäisi ensin purkaa osiin.

Veikkaisin silti vuotajaksi sitä venttiilikopan tiivistettä. Samalla voisi säätää venttiilivälykset tai ainakin ne voisi mitata. Tiiviste maksaa motonetissä 5.50 ja moottorisilikonia on hyvä laittaa molemmin puolin tiivistettä ainakin kannen molempiin päihin.

Lainaus käyttäjältä: käbi link=topic5435#msg95435 date=1302533044
=4498.msg9
aivan kuin siinä päällä olisi ollu tippa jähytinnestettä. vesipumpun tietämillä. mystisesti sitä katoaa/haihtuu. eli vuoto lienee kuumassa kohdassa, kun ei jälkiä näy? :O

Vuotaako se neste kannen ja vesipumpun välistä, pumpun rungossa alapuolella olevasta juorureiästä vaiko niistä letkun ja putken liitoksista? Jos se tulee sieltä alareiästä, niin sitten menisi pumppu vaihtoon. Muuten voisi selvitä kiristelemällä ja puristelemalla tai vaihtamalla tiivisteet. Vesipumpun tiivisteiden ja vesipumpun vaihto on työnä saman suuruinen homma eli ehkä uusi pumppu olisi järkevintä, jos vuotaa sieltä päin?

Kuva vesimpumpusta tiivisteineen. Kuvattu lohkosta päin. Ylhäällä olevaan uraan tulee tuo isompi kumi tiiviste ja tuo toinen kumitiiviste tulee tuohon oikean reunan pieneen reikään putken ja pumpu väliin.
(http://i6.aijaa.com/t/00381/7866609.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=003817866609.jpg)

Omana mielipiteenäni haluan sanoa, että älä missään tapauksessa laita mitään paikkausaineita sinne järjestelmään, vaikket sitä edes ollut vielä ajatellut. Pidemmän päälle vain haittaa.
Otsikko: Vs: 740GL b200f -90
Kirjoitti: Dartteri - 11.04.2011, 18:55:00
Stefoista kannattaa muistaa, että motonettiläinen vuotaa aina ja volvolainenkin vuotaa, jos on asteen tai kaksi vinossa. Takareunastahan nokkakepin tienoo tiivistyy jakajan rungossa olevan o-renkaan avulla, sieltäkin sitä voip valua.
Otsikko: Vs: 740GL b200f -90
Kirjoitti: käbi - 11.04.2011, 20:22:23
Pitänee ottaa kuva koneesta ja laittaa se tänne. on niin ryöteinen, että hävettää  :-\  Jotain häikkää vesipumppuosastolla vamaankin. Lisäsin jäähdytinnestettä 1,5litraa. Ensin litran ja kattelin että pinta rupeaa laskeen, kerran pulpahti ilmaa. Sitten lisäsin vielä 0,5litraa. Saa nähdä kuin nopeaa häviää ja kun vielä tietäis mihin. edelliset öljyt oli tosiaan hyvän näköset vaikka 20tkm rullattu. Kävin ajeleen hetken ja nykimisvika on edelleen olemassa. Kuopassa tuntuu olevan herkempi nykäseen ja vikavalo välähtää hetkellisesti samalla kun nykäsee. Öljyt on vaihdettu 100km sitten ja tikku oli edelleen maksimissa. ylläri  :o
Otsikko: Vs: 740GL b200f -90
Kirjoitti: googe 2.0 - 12.04.2011, 10:26:03
Pitänee ottaa kuva koneesta ja laittaa se tänne. on niin ryöteinen, että hävettää  :-\  Jotain häikkää vesipumppuosastolla vamaankin. Lisäsin jäähdytinnestettä 1,5litraa. Ensin litran ja kattelin että pinta rupeaa laskeen, kerran pulpahti ilmaa. Sitten lisäsin vielä 0,5litraa. Saa nähdä kuin nopeaa häviää ja kun vielä tietäis mihin. edelliset öljyt oli tosiaan hyvän näköset vaikka 20tkm rullattu. Kävin ajeleen hetken ja nykimisvika on edelleen olemassa. Kuopassa tuntuu olevan herkempi nykäseen ja vikavalo välähtää hetkellisesti samalla kun nykäsee. Öljyt on vaihdettu 100km sitten ja tikku oli edelleen maksimissa. ylläri  :o

Jäähdytysletkutkin voi vuotaa liitoksistaan. Helppo korjaus on jos siirtää klemmaria vähän eri kohtaan tai laittaa toisen klemmarin vanhan rinnalle. Onko jäähdyttimen kennossa jossain kohtaa vihreää kuparioksidia (originaalikenno?), jos on niin kennohan se sitten vuotaa. Monella on myös ne muovipäädyt jollain tapaa irti tai hajalla ja sieltä vuotaa.

Nykimiseen en osaa oikein auttaa, mutta: sytysosat kunnossa, bensapumpunrele kunnossa, YKK -anturi kunnossa, suutinrele kunnossa?
Tuossa brickboardin listaa moottoriongelmista: http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/EnginePerformanceSymptoms.htm
Otsikko: Vs: 740GL b200f -90
Kirjoitti: käbi - 15.04.2011, 16:14:13
nyt on moottori pesty pääosin. vuotoa tapahtuu ainakin venttiilikopankannen tiivisteestä, etuosassa. takaosan vuoto onki sitten hankalampi. Vielä ainakin oli mittatikku maksimissa, eli vuoto ei paha. Jähyneste ja nykiminen vielä tutkimatta. kuopissa nykii enemmän tai jopa sammuu ja hetkittäin tuntuu kuin koneen ääni olis ikäänkuin kurluttava.
Otsikko: Vs: 740GL b200f -90
Kirjoitti: googe 2.0 - 15.04.2011, 17:08:52
nyt on moottori pesty pääosin. vuotoa tapahtuu ainakin venttiilikopankannen tiivisteestä, etuosassa. takaosan vuoto onki sitten hankalampi. Vielä ainakin oli mittatikku maksimissa, eli vuoto ei paha. Jähyneste ja nykiminen vielä tutkimatta. kuopissa nykii enemmän tai jopa sammuu ja hetkittäin tuntuu kuin koneen ääni olis ikäänkuin kurluttava.

Kokeile nyt aluksi kiristää niitä venttiilikopan muttereita. En nyt muista momenttia, mutta ihan käsivaralta hellästi :). 1/4":n räikkä ja 10mm hylsy riittää.

Jos se vuotaa myös sieltä virranjakajan O -renkaasta, niin sen saa volvolta. En ostaisi tuota edes muualta. Ottamalla virranjakajan kannen irti ja tarkistamalla onko siellä öljyä olet myös paljon viisaampi. Jos siellä sisällä on reippaasti öljyä, niin sitten menee se stefa vaihtoon. Juu, on aika hattumainen irrottaa tuo kansi. Oliko se 9mm lenkkiavain millä tuon sai irti?

Otsikko: Vs: 740GL b200f -90
Kirjoitti: käbi - 26.04.2011, 19:29:27
Moi taas! Täytynee viedä tohtorille volle. Saa vaihtaa venttiilikopan kannen tiivisteen nyt ainaki aluks. Ihme homma että pätkiminen on vähentynyt, vaikka viimekesänä se oli lämpinä pahempaa. nyt kun lämmenny nii parantunu. Kun moottori normaalilämpönen, niin pätkimistä ei juuri lainkaan. Healing itself?!?! Tankkipuolella on salettiin jotain propsia, kun viime syksynä/talvena en saanu tankattua kuin 5-10 litraa vaikka ois pitäny mennä tyyliin 40 litraa. sekin vika parantui itsestään. Ja ei varmasti ollu tankki täys kun tankkailin!! :) Täytynee viedä johonki volvotalliin ja luetuttaa vikakoodit...

Vinkkejä?

-peukalot keskellä kämmentä
Otsikko: Vs: 740GL b200f -90
Kirjoitti: miksu01 - 21.09.2012, 11:21:45
Savuttaako auto höyryä paljon? meinasin vaan että jos on kannen tiiviste mennyt ku vedet häviää.. Tuo öljyvuotoon epäilen nokka-akselin stefaa.

Nopein apu sihen öljyvuotoon ilman remonttia on laittaa paksumpaa öljyä koneeseen niin ei valu niin paljon. Mutta en suosittele kauan tekemään niin, että mahdollisimman pian kannattaa korjata vuoto..
Otsikko: Vs: 740GL b200f -90
Kirjoitti: Smög - 24.08.2018, 14:07:45
Selvisikö vika koskaan? Itsellä muuten sama paitti GLE ja sitä saa pyörittää startilla kunnes lämmöt on nousseet kunnolla mittarissa, sitten käy nätisti. Huolto ei oikein tykkää hoitaa sitä myöskään kun se on etanoliversio, en tosin merkkihuoltoon ole vielä koittanut viedä..
Otsikko: Vs: 740GL b200f -90
Kirjoitti: Kankikari - 24.08.2018, 15:02:40
Nokka akselissa eiole takastefaa.

Nokka akselin takapukki voi vuotaa. Se on öljytilaan läpi ja voi vuotaa öljyä läpi. Saa moottorisilikonilla korjattua kun ottaa takimmaisen nokkapukin auki putsaa liimaa ja kasaa.

Virranjakajassa on stefa sisällä kaiken alimmaisena piilossa. Ohjeet purkuun ja kasaamiseen sekä oikeaan stefaan löytyy esim googlehaulla volvo virranjakaja öljyvuoto vrcf

Ohhoh olipas vanha aihe.