Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: JKK74 - 25.06.2014, 01:34:39

Otsikko: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
Kirjoitti: JKK74 - 25.06.2014, 01:34:39
Terve vaan kaikille! Laittelin jo samaa kyselyä toiselle Volvo-foorumille, mutta kokeillaan josko täältä löytyisi vilkkaampaa keskustelua...

Ostin pitkän tauon jälkeen taas meille Volvon käyttöautoksi ja valinta kohdistui V70 2,0D-koneelliseen 2009-malliin. Kauppa tuli vähän nopeasti, joten ihmetelyt jäi selväsi nyt hankinnan jälkeiseen aikaan. Autolla on ajettu n.200tkm, joka ei pitäisi vissiin olla Volvolle mikään kummallinen lukema. Onko näin? Ajattelin käydä auton täysin läpi, ja kaipaisin siihen vähän teknisiä vinkkejä. Mitkä on tämän auton/koneen sudenkuoppia? Mitä kannattaa tarkistaa ja käydä läpi? Jonkinlainen pidempikin tekninen pohja tekemiseen on olemassa, mutta nämä Volvot on aika tuntemattomia minulle.

Koneella tuntuu pysyvän jotenkin liikenteen mukana, mutta kontrasti on tietysti todella suuri edelliseen autooni, ohjelmoituun E60 530D:hen. Oletteko pistäneet näihin 2,0D 136hp koneisiin virisoftia? Tuleeko koneeseen yhtään luonnetta lisää normaalissa arkikäytössä ja kärryn vedossa? Onko voimalinjan mekaniikka ylipäätään kuinka kestävää sorttia?

Toinen asia, joka tapauksessani saattaa kaivata kohennusta, on alustan löysähkö luonne. Tässäkin tietysti kummittelee kontrasti ed. autooni, mutta silti jousitus/vaimennus on omaan makuuni ehdottomasti liian vetelä ja keinuva. Tottuuko siihen? Oletteko asentaneet alustaan jäykempiä vaimentajia? Mitään madalluksia en kaipaa, mutta topakkuutta voisi hakea lisää. Meneekö Volvoissa Bilsteinin B6 liian jäykäksi, kuten monissa saksalaismerkeissä tuppaa käymään? Onko kokemuksia B4:sista tms. vaihtoehdoista? Muuttuuko tuo alusta ylipäätään millään muutoksilla napakammaksi ja "ajettavammaksi"? Hyviä vinkkeäjä kaivataan varsinkin tähän alustakysymykseen. 
Otsikko: Vs: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
Kirjoitti: völvöxc60 - 25.06.2014, 07:47:49
Tuohon vanhemman malliseen V70 II(vm 2007) vaihdoin kyseiset Bilsteinin B6, niin auto muuttui aivan täysin, ja sellaisen se alustan olisi pitänyt olla tehtaalta lähtiessäkin :pomo:
Tosin ei Bemarin sporttisuutta tullut, mutta mukavuus tiellä säilyi!
Ehkä V70 "sporttiseen" ajoon ei se kaikken paras ole, mutta maatiellä kuuluu parhaimistoon ;)
Ricalla saisi mukavat 178hp/380Nm tuostakin paketista, ja varmastin muuttaa auton luonnetta paremmaksi!
Ricalla näkyisi olevan lokakuussa ohjelmointipäivä, niin alennus on vähintään -10%
Toki kai sen aikaisemminkin voi lastutta ;D
Otsikko: Vs: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
Kirjoitti: Ribbe - 25.06.2014, 10:34:15
Koni FSD + Eibachin jouset yhdistelmästä olen täällä lukenu hyviä kommentteja. Ei ole halpa yhdistelmä mutta pitäis olla hyvät iskarit. Jos softaat niin samalla kannattaa poistaa nokisuodatin, kulutuskin tippuu :)
Otsikko: Vs: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
Kirjoitti: völvöxc60 - 25.06.2014, 10:48:12
Mulla on noi B6 vakiojousien kanssa, kun en halunnut madaltaa autoa, mutta samaiset iskarit sopii myös -30mm alustallekkin 8)
Otsikko: Vs: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
Kirjoitti: JKK74 - 25.06.2014, 12:00:00
No joo, nyt päästiinkin suoraan asian ytimeen... Mulla oli nimittäin BMW:ssä vakiojousien kanssa B6:set, ja siitä tuli minun makuuni aivan liian jäykkä. Karkea asfalttikin tuli rumasti läpi. Tosin olen kuullut että joissakin autoissa B6 tuntuu huomattavasti mukavammalta. Mutta kuinka suuri ero mahtaa olla FSD:n ja B6:sen välillä? Jommatkummat meinaan tilata? Mutta vakiojousille vai Eibacheille, sitä en vielä tiedä... Olisiko hyvä vaihtoehto FSD+Eibachit tai B6+vakiojouset?

Täytyy tuosta softasta jutella Karalan kanssa. Onkohan tuon 2,0D:n DPF kuinka pahassa paikassa? Se on varmaan nykytyylisesti kombinaatiosuotimella, jossa on samassa paketissa myös katalysaattori?
Otsikko: Vs: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
Kirjoitti: Ribbe - 25.06.2014, 12:03:15
Pitäis noiden Konien käydä myös vakio jousien kanssa. Eibachit on vain helkkarin hyvät madallusjouset. Kyyti tukevoittuisi ilman että menee liian kovaksi. Konit on vain helkkarin kalliit. Yhdessä välissä omaani katselin uutta alustaa. Pelkät konin iskarit olisi ollu kalliimmat kuin koko alustasarja Bilsteinin iskareilla ja madallusjousilla.
Edit: tuolla on jutustelua näiden mallien alustoista. http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=9414.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=9414.0)
Otsikko: Vs: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
Kirjoitti: JKK74 - 26.06.2014, 01:09:59
Nyt sitten pääsenkin - samantien - suoraan perehtymään alustan korjaukseen. Nimittäin takaa alkoi kuulumaan hemmetinmoinen kitinä ja vikinä, joka alkoi samantien kun täräytin hiekkatiellä nimismiehenkiharoihin. Aivan jumalaton meteli kuuluu sisälle saakka! Tutkailun tuloksena vaikuttaisi tulevan jonkun pitkittäistukivarreen/palkin etupäästä. Sen jonka kiinnitys/laakerointi on takarenkaan etupuolella, ja kulkee pitkittäissuuntaisesti. Onkohan kyseessä tyyppivika? Onkohan siellä kumipusla vai jokin kuivunut pallonivel? Se narina nimittäin tuntuu kädessä asti, kun palkista ottaa kiinni ja painaa perää alaspäin.

Onko näihin Volvoihin muuten saatavana mistään räjäytyskuvia, joista näkee varaosanumeroita? Samanlaista kuten BMW:lle löytyy netistä ja VW-kapineille ELSA-DVD:nä?   
Otsikko: Vs: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
Kirjoitti: völvöxc60 - 26.06.2014, 06:37:29
Nyt sitten pääsenkin - samantien - suoraan perehtymään alustan korjaukseen. Nimittäin takaa alkoi kuulumaan hemmetinmoinen kitinä ja vikinä, joka alkoi samantien kun täräytin hiekkatiellä nimismiehenkiharoihin. Aivan jumalaton meteli kuuluu sisälle saakka! Tutkailun tuloksena vaikuttaisi tulevan jonkun pitkittäistukivarreen/palkin etupäästä. Sen jonka kiinnitys/laakerointi on takarenkaan etupuolella, ja kulkee pitkittäissuuntaisesti. Onkohan kyseessä tyyppivika? Onkohan siellä kumipusla vai jokin kuivunut pallonivel? Se narina nimittäin tuntuu kädessä asti, kun palkista ottaa kiinni ja painaa perää alaspäin.

Onko näihin Volvoihin muuten saatavana mistään räjäytyskuvia, joista näkee varaosanumeroita? Samanlaista kuten BMW:lle löytyy netistä ja VW-kapineille ELSA-DVD:nä?
Vadis nyt ainakin löytyy DVD:llä ::)
http://www.auto-diagnostics.info/volvo_vadis
Tuommoisella varaosaliikkeen ohjelmalla pystyy hätätapauksessa leikkimään!
http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=1181679&ukey_make=865&ukey_model=12011&modelYear=2009&ukey_category=7879
Otsikko: Vs: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
Kirjoitti: Ribbe - 26.06.2014, 10:59:02
Vadis nyt ainakin löytyy DVD:llä ::)
http://www.auto-diagnostics.info/volvo_vadis
Tuommoisella varaosaliikkeen ohjelmalla pystyy hätätapauksessa leikkimään!
http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=1181679&ukey_make=865&ukey_model=12011&modelYear=2009&ukey_category=7879
Vida on näille uudemmille malleille. Piraattiversioita löytyy netistä parilla sataa, niitä ei täällä mainosteta. Alkuperäisen lisenssi taitaa olla sen verran kallis ettei harrastajalla ole siihen varaa.
Itse olen noita www.volvopartswebstore.com:in räjäytyskuvia käyttänyt, ne taitaa olla samoja mitä Volvon työkaluista löytyy.
Otsikko: Vs: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
Kirjoitti: völvöxc60 - 26.06.2014, 11:01:56
Vida on näille uudemmille malleille. Piraattiversioita löytyy netistä parilla sataa, niitä ei täällä mainosteta. Alkuperäisen lisenssi taitaa olla sen verran kallis ettei harrastajalla ole siihen varaa.
Itse olen noita www.volvopartswebstore.com:in räjäytyskuvia käyttänyt, ne taitaa olla samoja mitä Volvon työkaluista löytyy.
Tosiaan noi Volvopartsin kuvat on monelle aivan riittävät 8)
Otsikko: Vs: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
Kirjoitti: JKK74 - 26.06.2014, 13:50:05
Jep, täytyy tututstua noihin sivustoihin. Kyllä tämä tästä lähtee aukeamaan :)

Tosiaankin takana taitaa olla pitkittäistukivarsien etummaiset helat lopussa, koska vikisevät ja kitisevät välillä. Nyt aamulla oli taas suht. hiljainen. Paikallisen Volvo-huollon mukaan on yksi, ja kuulemma ainoa takatuennan tyyppivika nuo helat, ja suhteellisen työläät vaihdettavat. Itse helat maksoivat Fixukselta 30 euroa kappale (Lemförder). Oletteko joutuneet noita vaihdattamaan autoihinne?
Otsikko: Vs: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
Kirjoitti: JKK74 - 26.06.2014, 16:38:07
Vielä heräsi sellainen kysymys, jotta mikä mahtaa olla tämän 2,0D:n jakohihnan vaihtoväli?
Otsikko: Vs: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
Kirjoitti: völvöxc60 - 26.06.2014, 16:50:49
Vielä heräsi sellainen kysymys, jotta mikä mahtaa olla tämän 2,0D:n jakohihnan vaihtoväli?
240tkm /10 vuotta. Ammattilaiset saa korjata, jos meni väärin ::)
Otsikko: Vs: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
Kirjoitti: Stinger - 26.06.2014, 17:04:20

Toinen asia, joka tapauksessani saattaa kaivata kohennusta, on alustan löysähkö luonne.

Itselläni 1. Volvo alla ja tuo alustan tuntuma, vaikka siihen toki totttuu, herättää edelleen hämmennystä. Onko tuo kenenkään (paitsi niiden jotka ovat siihen tottuneet) preferoima alustakäytös? Eikä mukavuudessa mitään, sitä haen autosta kun paljon ajan; aikaisemmat pari autoa olleet tuoreita mersuja. Mutta tämä Volvon keinunta ja höllyminen on kyllä omaa luokkaansa. Minulla XC70 jossa korkeus tekee vielä oman mausteensa. Nimesin autoni VikingLineksi tuon alustan ja kääntösäteen myötä  :) 
Otsikko: Vs: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
Kirjoitti: D5GT - 26.06.2014, 17:49:14
Niin, makuja on monia. Mun mielestä Saksalaisissa on liian "kova" alusta. No autoilun opettelin kaasunestejousituksen kanssa ja 700-sarjalaisella jatkoin,...

Tietysti on aina kysymys, onko alusta ehjä ja kulmat ojennuksessa, sekä renkaat paineineen kärryyn sopivat.
Otsikko: Vs: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
Kirjoitti: JKK74 - 26.06.2014, 18:49:26
Juu alusta menee ensi vaiheessa uusiksi. Taidan tilata ne FSD:t. Ottaisiko Eibacheilla vaiko ilman= :idiot2:

Seuraava kysymys... Mitä vaihtoehtoja löytyy jos haluaa iPod/USB -interfacen? Tähän on ilmeisesti Volvolla oma sarjansa? Onnistuuko asennus omatoimisesti vai vaatiiko merkkiliikkeen koodauksen? Onko muita 3rd osapuolen valmistamia settejä (toimivia)?

Autossa on kyllä AUX-liitin, mutta onko sen äänenlaatu kelvollinen? Ainakin bemuissa AUX:in kautta äänenlaatu on luvattoman surkea.
Otsikko: Vs: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
Kirjoitti: napero76 - 26.06.2014, 19:51:33
240tkm /10 vuotta. Ammattilaiset saa korjata, jos meni väärin ::)

VIISI (5) vuotta,niin kauan kuin pohjoismaista on kyse.
Korjattu.
Otsikko: Vs: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
Kirjoitti: Kaide - 27.06.2014, 08:28:39
VIISI (5) vuotta,niin kauan kuin pohjoismaista on kyse.
Korjattu.

Ruotsissa on viisisylinterisissä 10v vaihtoväli , mutta kuinka on tässä otsikon  pösön dieselissä?
Otsikko: Vs: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
Kirjoitti: Goodwill - 27.06.2014, 12:23:45
5v:n kohdalla vaihtavat noihin 2,0D koneisiin, jos tulee ennen kilsoja tuo aikaraja vastaan. Itsellä oli tuolla koneella oleva V 70 ja näin se oli.

Auto oli mulla uudesta asti vajaat kuusi vuotta, eikä pienintäkään vikaa ollut koko aikana. Yksi takaisinkutsu tuli airbagien ohjelman päivitykseen. n. 140tkm tuli mittariin.
Otsikko: Vs: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
Kirjoitti: Nipa - 28.06.2014, 20:42:04
Juu alusta menee ensi vaiheessa uusiksi. Taidan tilata ne FSD:t. Ottaisiko Eibacheilla vaiko ilman= :idiot2:

Seuraava kysymys... Mitä vaihtoehtoja löytyy jos haluaa iPod/USB -interfacen? Tähän on ilmeisesti Volvolla oma sarjansa? Onnistuuko asennus omatoimisesti vai vaatiiko merkkiliikkeen koodauksen? Onko muita 3rd osapuolen valmistamia settejä (toimivia)?

Autossa on kyllä AUX-liitin, mutta onko sen äänenlaatu kelvollinen? Ainakin bemuissa AUX:in kautta äänenlaatu on luvattoman surkea.

Ainakin radion äänenlaatuun ero on huomattava, tullut testattua nettiradio vrt. normi fm, niin ero on huimasti parempi aux-Iphone 3,5mm johdolla.
Otsikko: Vs: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
Kirjoitti: D5GT - 28.06.2014, 21:26:50
Tavallisen radion ääntä latistetaan ylä- ja alarekisteristä, siksi radioäänen taso ei ikinä pääse huimaamaan.
Otsikko: Vs: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
Kirjoitti: ojala - 28.06.2014, 23:08:07
Tosiaan noi Volvopartsin kuvat on monelle aivan riittävät 8)

eikö tuolta löydy vanhempiin mitn, 200-700srj?  :-\
Otsikko: Vs: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
Kirjoitti: JKK74 - 28.06.2014, 23:30:20
Itseasiasssa tuon AUX:in äänenlaatu olikin huomattavan positiivinen yllätys. Tänään tuli kokeiltua iPhonen & Spotifyn kera. Aivan eri tasoa kuin FM-radion. Sen kyllä huomaa että ääntä on latistettu ainakin radion osalta.

Onkos näissä Volvoissa aina radion perässä erillinen vahvistin? Vai onko perusmalleissa sisäinen vahvistin? Voisiko äänenlaadun suhteen päästä parempaan lopputuokseen esim. vaihtamalla kajarit vähän tasokkaampiin? Varmaan eri radioversioissa käytetään myös eritasoisia kajareitakin?
Otsikko: Vs: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
Kirjoitti: D5GT - 29.06.2014, 10:16:52
Perussetissä ei ole erillistä vahvistinta. Mm. kaiuttimien väihtoasiaa asiaa on käsitelty topikissa "performance äänentoiston parannus tjsp"

EDT: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24419.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24419.0)

2008-> V70:n vaimennuksestakin on jossain topikki..
Otsikko: Vs: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
Kirjoitti: JKK74 - 30.06.2014, 01:42:48
Onkos näihin PSA:n 2,0D -koneisiin jouduttu uusimaan ruiskupumppuja (tai painesäätimiä korkeapainepuolelle)? Mulla pukkaa vikakoodia "Fuel Pressure Regulator", ja Autocomilla katsottaessa rail-paineet jää vedätyksessä jumittamaan 1000 barin pintaan, jonka jälkeen vikakoodi napsahtaa ja sitkeän yrityksen jälkeen paineetkin kipaisee hetkellisesti 1600 barin kantturoissa. Voisikohan tästä selvitä pelkän paineanturin uusimisella? Näissä V70-malleissa taitaa olla syöttöpuolella erillinen pumppu myös tankissa? Ainakin raäjäytyskuvien mukaan.

Sievästi kun ajelee, ei vikakoodia tule. Mutta heti kun vedättää tiukemmin niin rail-paineet ei selvästikään nouse niin räväkästi kuin pitäisi. Täytynee ainakin aloittaa PA-suodattimen vaihdolla... 
Otsikko: Vs: Volvo V70 2,0D - uuden omistajan ihmettelyä
Kirjoitti: jv70 - 02.07.2014, 21:05:01
Alustasta on kyllä löysä. Omaani laitoin bilstein b8 ja eibach -30mm jouset niin kylläpä muuttui. Pintakovuus hävisi jos sitä edes oli saksalaisiin verrattuna. Takana 50tkm ja jokainen ajo on nautinto, eikä ole todellakaan mikään kivireki. Heico muuten käyttää bilstein iskareita ja eibach jousia eli varmasti laadukas setti.