Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Renkaat ja Vanteet => Aiheen aloitti: arsde - 25.05.2011, 13:13:10
-
Olis tarkotus laittaa 2 satkun alle 8.5/17 tai 8.5/18 vanteet molemmissa et 42. Osaisko joku sanoa kuinka leveet spacerit on joutuu laittaa ettei ota pyöräkoteloon tms?
-
25-30 eteen, taakse vois laittaa enemmänkin. Riippuu tietty minkäkokonen rengas tulee vanteelle.
-
Tossa hyvä laskuri ET hommiin http://www.1010tires.com/wheeloffsetcalculator.asp
-
Tässä myös yksi hahmotteluohjelma...
http://www.willtheyfit.com/
-
Pientä lisäkysymystä aiheeseen. Auto vuoden -86 240 lesjön madallusjousilla (-40mm).
Kesävanteita katselin ja heräsi epäilys että mahtuvatko 7*17 et25 vanteet 235/45/17 rengastuksella pyörimään. Ei huvittaisi mitään spaceri-viritelmiä alkaa autoon laittamaan, vaan täytyisi sellaisenaan mahtua siististi alle.
-
allekirjottaneen vastaavassa autossa vastaavalla madalluksella otti edessä kiinni sisäreunasta vanne pyörän ripustukseen kun vanteen kokona oli 7x16" et25 ja rengaskoko oli maltillinen 205/50-16
melekosen nafti varmaan iskaritolpan ja lautasen seutu 7"levveellä vanteella et25 ja 235 kumilla
sehä o sit tuurissaan jos lautasia uusittu että mihi ne o hitsattu ::)
-
ottaa kans omas 242 (18x7 et40 225/40 R-vanne ) pahasti jousilautaseen kiinni edessä. pystyiskö lautasta jotenkin helposti nostaa.?
-
ottaa kans omas 242 (18x7 et40 225/40 R-vanne ) pahasti jousilautaseen kiinni edessä. pystyiskö lautasta jotenkin helposti nostaa.?
Naputtaa ne lautaset irti hitseistään ja hitsaa uudestaan kiinni inansa korkeemmalle.
-
25-30 eteen, taakse vois laittaa enemmänkin. Riippuu tietty minkäkokonen rengas tulee vanteelle.
Ottaako tommonen sit kuinka herkästi kaareen kiinni ku kääntää rattia? Ite aattelin laittaa 7,5x17 vanteet muutaman sentin huulella, niissäki ois et 42, alle ois varmaan tulossa 205- tai 215/45 R17..minkälaisia spacereita suosittelette? Eikös tuoho pitäs kaiken järjen mukaan riittää 20mm? Alustaa madallan varmaan sen 40mm edestä ja takaa vähän vähemmän. Onkos nuo tommoset pultattavat spacerit lailliset? Eli just nuo 20mm ja isommat
-
Ja sitte ois tos tyrkyllä käytettynä 7,5x17 vanteilla 215/50 kumit, ET on 4x?, ei kerrottu paljonko ja kuvasta sai huonosti selvää..toi rupee jo ehkä vähä hieroon tolppaa vasten..riippuen tiesti spacereistä.
-
ottaa kans omas 242 (18x7 et40 225/40 R-vanne ) pahasti jousilautaseen kiinni edessä. pystyiskö lautasta jotenkin helposti nostaa.?
Laita oikeenkokonen rengas vanteelle niin selviit helpommalla.. Ihan julmentun levee rengas seiskan vanteelle :O Itellä on edessä 8"vanne ja 215/45 rengas eikä veny juuri yhtään..
-
ottaa kans omas 242 (18x7 et40 225/40 R-vanne ) pahasti jousilautaseen kiinni edessä. pystyiskö lautasta jotenkin helposti nostaa.?
Kai tässä on spacereitä? Kun ei oo mainintaa, pelkkä ET40... Sillä ETllä en yhtään ihmetele jos ottaa kiinni kun vakio ET on 25. Vaatisi ainakin 20mm spacerit.
-
itse tilasin tommys billetiltä jaonmuutos spacerit eteen 27mm taakse 30mm, hyvin menee 5x110 brock b1 16" ja 9 levee taakse. Edessä 7,5 tuumaa levee vanne. tulee sopivan leveelle renkaat kun mulla on kaarilevikkeetkin takana :P
http://www.minunauto.com/auto/27768
-
Mikä on maksimi ET-luku joka passaa 240:seen (ilman levikkeitä), jos vanteen leveys on 7,5"?
Jos aattelee, että tällä hetkellä mulla on alla jotku 185/70 R14 talvirenkaat Fondmetal aluvanteilla.. niin onhan siinäki jo 6,5 - 7" vanne. ET-luku on 25, ja tolpan välissä on kyllä tilaa..
Eikös se oo joku rengasliikkeiden suositus, että 8mm jää jousen ja renkaan väliin edessä?
Mietin vaan, että meneekö ilman levikkeitä joku 7-7,5" vanne alle, jossa on ET 30-35 ?
Jos päällä on siihen passeli rengas..vaikka 195-205.
Tossa ois kiikarissa noita 17" vanteita, joissa ET on 28-35, toki myös muutama vanne joissa ET on 20 niin löytyy mut niistä hienoimmilla alkaa olla jo hintaa enemmän.
-
Onko kokemuksia mahtuuko taakse 17x10" pyörimään? et 20 ko. vanteissa ja tarkotuksena laittaa 30mm spacerit jolloin et:ksi tulisi -10. jos mahtuu niin millä rengastuksella ja tuleeko nuo jo kaarista ulos ? kiitos etukäteen :)
-
Onko kokemuksia mahtuuko taakse 17x10" pyörimään? et 20 ko. vanteissa ja tarkotuksena laittaa 30mm spacerit jolloin et:ksi tulisi -10. jos mahtuu niin millä rengastuksella ja tuleeko nuo jo kaarista ulos ? kiitos etukäteen :)
Itsellä 16x9 et 15 vanne takana 245/45 r16 renkailla ja 30mm spacereilla, hyvin mahtuu pyörimään ja on juuri ja juuri kaaren rajalla. Siitä voi vähän laskeskella sopiiko nuo 17x10 alle
-
Kunnollista 15-17" kilpavannetta 240 -84 projektiini etsimässä. Racing-lookin lisäksi pitää siis kestää hetkittäistä rajuakin rytkytystä.
Olisiko kellään heittää hyviä ehdotuksia kokemuksen perusteella eli mikä ET istuu parhaiten. Volvon (240) etupäähän ainakin järjestymässä tilaa kynäjousien muodossa, mutta äärimmäisyyksiin ei ole tarkoitus kuitenkaan mennä.
Jos löytyy kuvia ehdottamallasi vanne/rengaskokoonpanolla, niin olisin euforisen iloinen! :)
Vaihtoehtovannemerkkejä mm. Compomotive, Braid, OZ yms.
Kiitos jo tässä vaiheessa vastaajille! -H-
-
Olen ostamassa -88vm 240:seen 8x17 vanteita jonka et on 35 todennäköisesti menisi liian sisään ? toisena vaihtoehtona olis 8.5x17 et 13 nuo olisi varmasti paremmat mutta tuleeko jo edessä yli kaaren ? takakaaret on mankeloitu ni siel ei nii pelkoo mut ei millää viittis etu kaaria mankeloida.
-
Mikä on maksimi ET-luku joka passaa 240:seen (ilman levikkeitä), jos vanteen leveys on 7,5"?
Jos aattelee, että tällä hetkellä mulla on alla jotku 185/70 R14 talvirenkaat Fondmetal aluvanteilla.. niin onhan siinäki jo 6,5 - 7" vanne. ET-luku on 25, ja tolpan välissä on kyllä tilaa..
Eikös se oo joku rengasliikkeiden suositus, että 8mm jää jousen ja renkaan väliin edessä?
Mietin vaan, että meneekö ilman levikkeitä joku 7-7,5" vanne alle, jossa on ET 30-35 ?
Jos päällä on siihen passeli rengas..vaikka 195-205.
Tossa ois kiikarissa noita 17" vanteita, joissa ET on 28-35, toki myös muutama vanne joissa ET on 20 niin löytyy mut niistä hienoimmilla alkaa olla jo hintaa enemmän.
Kyllähän 7,5" vanteella saa mennä ET pitkästi miinukselle jos meinaa saada tulemaan kaarien tasalle. Ei taida oikein mistään niin pienellä ET:llä löytyä. Leveämpää vaan sovittelemaan niin ei tarvitse mennä kovin hurjiin ET-lukuihin... ;)
-
Minkäs kokoista vannetta 240 -sarjan alle on saatu ilman isompia korimuutoksia? Jos unohdetaan jousilautaset ja Et:llä ei ole väliä.
Olisi tiedossa 17x10 taakse ja 17x8,5 eteen. Tai sitten 18x9,5 taakse ja 18x8,5 eteen. Rengastuksessa ajattelin pysyä hiukan alileveissä, eli vaikkapa 225 taakse ja 215 eteen. Mitä mieltä, mahtuuko?
-
Minkäs kokoista vannetta 240 -sarjan alle on saatu ilman isompia korimuutoksia? Jos unohdetaan jousilautaset ja Et:llä ei ole väliä.
Olisi tiedossa 17x10 taakse ja 17x8,5 eteen. Tai sitten 18x9,5 taakse ja 18x8,5 eteen. Rengastuksessa ajattelin pysyä hiukan alileveissä, eli vaikkapa 225 taakse ja 215 eteen. Mitä mieltä, mahtuuko?
Kaaren pokkuksen kun ajaa pois ja pikkusen nykii kaareen lisää tilaa niin luulen että oikealla et:llä nou problem
-
Kuinkahan 8" leveä, et 18 oleva vanne istuisi 240 alle. Vanteen koko on 16".
Takana vielä kai OK, mutta kuinka edessä?
-
ei oikein löytynnyt haolla niin laitetaan tähän jatkoksi
Tosiaan yhrellä häiskällä olis 225/55R16 kumit kaupan, nämä olisi tarkoitus gemineiden kanssa alle työntää
mahtuuko nämä nyt pyörimään?
Edestä on 40 madallus ja perässä korotus :D
Kiitoksia etukynteen jo vastauksista
-
Laita oikeenkokonen rengas vanteelle niin selviit helpommalla.. Ihan julmentun levee rengas seiskan vanteelle :O Itellä on edessä 8"vanne ja 215/45 rengas eikä veny juuri yhtään..
Tääkin on jännä, vaikka sanotaan, että rengas on 215mm leveä ja 45 on profiili niin silti järkyttävän paljon eroja valmistajien välillä
Mulla on joka kulmassa 8" vanne ja 215/45r17 rengas, edessä nankang venyy ja paukkuu, kun taas takana goodride pullottaa vanteella.
-
Tääkin on jännä, vaikka sanotaan, että rengas on 215mm leveä ja 45 on profiili niin silti järkyttävän paljon eroja valmistajien välillä
Mulla on joka kulmassa 8" vanne ja 215/45r17 rengas, edessä nankang venyy ja paukkuu, kun taas takana goodride pullottaa vanteella.
Ainakin Kumho ilmoitti jossain vaiheessa männävuosina sivuillaan, että profiili heidän renkaissaan on suurempi kuin muilla valmistajilla keskimäärin. Tuo ässäarvan kommentti pitää kyllä kutinsa ihan omankin kokemukseni pohjalta.
-
Mulla on farkussa takana 17x9 ET0 Takana 245 ja edessä 225. Ja tulee nätisti kaarelle isommallakin madalluksella.
Toki se pitää ottaa huomioon että isommalla madalluksella myös sisälokasuoja tulee nopeasti vastaan...
(http://i250.photobucket.com/albums/gg248/S4ce/Stance_zps95352fdf.jpg)
-
Olisko kellään kuvaa 240:stä Brock B1 16" vanteilla? Itellä tulossa tollaset eteen 7,5" leveä ET25 ja taakse 9" leveä ET15. Näkis vähän miten nuo sopii tuohon.
Renkaiksi meinasin eteen 205/55 ja taakse 225/50
-
Oli suunnitelmissa ostaa 242 uudet vanteet 17/8,5 et 25 Mutta alkoi epäilyttään että taitaa ottaa iskaritolppaan vanne kiinni? Onko jollain parempaa tietoa asiasta. Ei viittis ostaa vanteita jos ne ei sovikkaan alle. :buck2:
-
Mulla oli 144 madallettuna 17x8 ET35. Kumit oli 215/50.
Ei ottanut mihinkään kiinni.
Joten tuskin ottaa sullakaan, vanne tulee vielä ulommas mitä mulla oli.
-
Joten tuskin ottaa sullakaan, vanne tulee vielä ulommas mitä mulla oli.
Paitsi että 100-sarjalaisessa ei ole koko "tolppaa" mihjn vanne voisi ottaa kiinni ja isompi ET alun perinkin...
Sanoisin että menee noin leveänä ainakin hyvin lähelle tolppaa, yleensähän nuo 8,5 leveät vanteet mitä näihin on tarjolla on offsetiltään siellä kympin pinnassa.
Vaan eihän hätä ole tämän näköinen, pikku spaceri väliin jos tulee ahdasta. ;)
-
Aika liki menee, mutta voisi mahtua. Kuvassa lähes varmasti spekseiltään 17" x 8,5" vanne ET35, päällä 215/45 kumi. Spaceria n. 20mm. Kuva vähän vääristää, mutta vajaan sentin verran on tilaa tolppaan.
(http://timor.pic.fi/kuvat/Volvo/2013/2013-07-21-340.jpg/_full.jpg)
-
Hmm eihän se auta ku kokeilla ::) Ku meinaa Suomen markkinoilla olla vähän nihkeästi vanteita myynnissä mihin ei tarvi spacereita laittaa.
-
Siihen vielä se että niiden pitäisi omaa silmää miellyttää. ;D
-
Mietintää.
Vanteet on 17" eteen 8j ja taakse 9j. Taakse näin ollen ajattelin et 0 tai jopa miinuksen puolelle jotta olisi tosiaan jopa kaaresta ulkona. Mutta minkälaista et lukua eteen 8" leveälle vanteelle jotta vanne asettuu kaaren tasalle? Onko kellään kokemuksia/tietoa. Mittaamalla se selviäisi mutta vanteet ovat vielä purettuna (3-osaiset) ja vailla maalausta. Todettakoon samaan hengenvetoon että madallus on suuri, toteutettu pusseilla
E. Vanteet ovat 5x114,3 joten adapterit on hommattava
-
Mulla on sellanen 50mm eestä pudotettu, 8" vanne ET11 ja 205/45R16 kumilla jää vielä sisään. Sanoisin että ET0 vois olla jo lähellä...
-
Itselle tulee 17x8" et -30 ja 25-30mm spaceri vielä eteen V:>
Taakse, 17x10" et -50 ja 50mm spaceri...
-
Itselle tulee 17x8" et -30 ja 25-30mm spaceri vielä eteen V:>
Taakse, 17x10" et -50 ja 50mm spaceri...
Tästä haluan kuvakollaasia 8) Mahdollisuus on aina 5mm pelata lisää jollain motonetin lätyllä mutta vois kuvitella että eteen ja taakse voisi sama ET käydä 8j ja 9j vanteilla. Tulee vaan lätyille kivasti hintaa jos tommisbilletiltä tilaa
-
Kysymys tietäjille.
Volvo 245 Vm.76. Takana kuormajouset joista laikattu 2 kierrosta pois, edessä normaalit jouset mistä laikattu 1,5kierrosta pois. Takakaarien kantista otettu puolet pois. Vanteet Azev A, 7x17" et30. Minkälaisia spasereita käyttäisitte? Mikä olisi sopiva rengaskoko? 225/45-17"? Nyt mahtuu pyörimään mutta jää omaan makuun turhan sisään.
Kiitos neuvoista!
-Turre
-
Mittaa paljonko on matkaa renkaan reunasta kaaren reunaan? :)
-
Itellä edessä 8.5x18 et13 ja takana 10x18 et-10
Kuvia voi pällistellä tuolta http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=75022.15
-
verottaja lähettää vannerahoja joulukuussa ja 240 vois ostella jotain kiiltävää alle hyvissä ajoin. kiikarissa olis muutama vannemalli mutta jr26 olisi toistaiseksi se mieleinen. tilaisin 5x112 jaolla plus niille adapterit niin sopisi muihinkin autoihin mitä tallista löytyy. koko olisi joko etu 8/taka 10/17 sarja tai sitten 8.5/9.5/18, mieluummin 18t. tilaisin uudet joten et luvun saa valita mieleisen muttei ole mitään hajua mikä olisi hyvä, halvimmat adapterit näytti olevan 25mm paksut ja niillä mennään...madallusta tulee talven aikana x-määrä ja kaaria muokkaan tarpeen mukaan kun ruosteessa ovat niin menee samaan konkurssiin nekin. eli osaisiko joku kertoa kokemuksen syvällä rintaäänellä millä päästään kaarelle?
-
Nostellaampas aihetta...
Kenelläkään kokemusta 17x9 ET30, ja 17x8 ET35 vanteista? Tuli moisilla spekseillä olevat vanteet hommattua, ja kumeiksi tulossa 245/40 taakse, ja 215/45 eteen. Suunnitellut 25mm spaceria eteen, ja 20mm taakse. Onkohan moiset riittävät? Kenelläkään ollut alla suhtkoht samallaisilla spekseillä vanteita, ja kuvia? Ja tietty lähelle kaarta ulkonäkö syistä, ja pitää mahtua pyörimäänkin. Tämmöistä fitmenttiä hakemassa... (http://www.swededemon.com/images/SD10/shots/exterior/speedline-1.jpg)