Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: leka - 27.10.2015, 22:55:39

Otsikko: 1030 perä, välityksen vaihto
Kirjoitti: leka - 27.10.2015, 22:55:39
Taisin rikkoa pinjonin laakerit kun ammuin pulttipyssyllä isomman kardaanin laipan perään (144-71 / 1030).
Ajattelin vaihtaa samalla, kun nyt remontoin tuon, välityksen 4.11 -> 3.54.

Käykö 740-sarjalaisen perän romut (1030) suoraan tuohon vanhempaan perään?
Pystyy ilmeisesti vaihtamaan paikallaan?
Löytyykö jostain ohjeita operaatioon?

Lueskelin perän pinjonin shimmaamisesta väriaineella ja se ehkä onnistuisi jopa minulta, mutta pystyykö tuon purkamaan / kasaamaan ilman erikoistyökaluja?

t. Leka
Otsikko: Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
Kirjoitti: Kulmamies - 28.10.2015, 07:32:59
Tuosta lähtee  :)

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=9495.15 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=9495.15)

Vanhoissa perissä laakereita ei saa kiristettyä liian tiukalle, vaikka ampuukin pulttipyssyllä. Niissä on laakereiden välys säädetty shimmiprikoilla, eikä krymppirenkaalla kuten uudemmissa, niin silloin laipan saakin laittaa tiukkaan ihan vapaasti.

Jos käytät kaikkien laakereiden välissä alkuperäisesti sinne laitettuja shimmejä, niin 99% varmuudella hammaskosketus ja -välys asettuu just kohdalleen. 740:n perässä saattaa olla jo se krymppirengas, joten pinjoniakselin laakereiden esijännitys pitää huomioida. Hammaskosketus kuitenkin asettunee kohdalleen, jos laittaa pinjonin isomman laakerin alle aluperäiset shimmit.

Pinjoniakselin päähän on kaiverrettu merkintöjä, joista voi varmistaa, että molemmat pinjoniakselit voidaan asentaa samoilla shimmeillä. Yleisimmin käytetty merkintä on "30". Vanhassa perässä saattaa olla käytössä vanhempi merkintätapa, jonka sielunelämään en ole perehtynyt, mutta todennäköisesti -71 on jo kuitenkin se udempi versio.

Homman pystyy ihan hyvin tekemään paikallaan ja jopa ilman erikoistyökaluja, mutta jos sellaiset työkalut vaan jostain saa lainaan, niin helpottaa tosi paljon.
Otsikko: Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
Kirjoitti: leka - 28.10.2015, 17:05:54
Kiitos erittäin paljon vastauksesta!

Jos oikein ymmärsin niin korvaan mahdollisen 740 pinjonin krympprirenkaan orkkis shimmeillä ja homma rokkaa.

Kumma juttu että perän laakerit huutavat hoosiannaa vaikka 144tkm mittarissa.
Ehkä jossain vaiheessa ollut kehnosti öljyä tuolla...
Otsikko: Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
Kirjoitti: Kulmamies - 28.10.2015, 18:56:49
Krymppiä ei voi suoraan korvata shimmeillä, koska akselissa oleva olake on sen kymppirenkaan paksuuden verran eri kohdassa.

Jos se siinä sun toisessa välityksessä on, niin mikään ei estä laittamasta sitä sitä jatkossakin paikalleen. Jos se on kiristetty sun tarpeisiin jo liian lyhyeksi (laakerit menee jumiin), niin krympin alle voi laittaa sopivan paksuisen shimmin, niin silloin sitä voi taas kiristää lisää.

Pinjonin laakereissa kuuluu olla yllättävän kova esijännitys. Jos laakerit ovat kuivat ja akselia yrittää pyörittää, niin se saattaa tuntua pelottavan jäykältä.
Otsikko: Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
Kirjoitti: 1st - 25.06.2017, 09:39:29
Nostetaanhan vanhaa aihetta.

Eli suunnitelmissa olisi tuohon '68(runkonumeron perusteella '69) Amaan vaihtaa pidempi perävälitys.
Nostin yhden renkaan ilmaan, sitä kun pyörittää kaksi täyttä kierrosta niin kardaani pyörähtää vähän päälle neljä. Kuulostaisi siis 4.1:ltä?

Tutulla olisi hyllyssään Volvon pikkuperän 3.73 välitys, pelkät rattaat siis, ei shimmejä ym.
Mitenhän hammaskosketuksen ym. käy jos käytän nykyisessä välityksessä olevia shimmejä?

Ekakertalainen olen asian kanssa, joten mitään käsitystä ei ole mitä kaikkea joutuu ottamaan huomioon ::)
Otsikko: Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
Kirjoitti: kuppe - 25.06.2017, 20:36:04
Hammaskosketus on tarkastettava/säädettävä uudella välityksellä.
Netistä löytyy hyviä vinkkejä työhön, lisäksi tarvitset ulosvetäjän poskilaakereille.
Itse aikani purettuani ja kasattuani vein perän ammattilaiselle jolla ei mennyt pitkään ja uusi lukko sekä vanha välitys kestää ainakin.
Otsikko: Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
Kirjoitti: Kojontti - 14.07.2017, 02:40:39
Nostetaanhan vanhaa aihetta.

Eli suunnitelmissa olisi tuohon '68(runkonumeron perusteella '69) Amaan vaihtaa pidempi perävälitys.
Nostin yhden renkaan ilmaan, sitä kun pyörittää kaksi täyttä kierrosta niin kardaani pyörähtää vähän päälle neljä. Kuulostaisi siis 4.1:ltä?

Tutulla olisi hyllyssään Volvon pikkuperän 3.73 välitys, pelkät rattaat siis, ei shimmejä ym.
Mitenhän hammaskosketuksen ym. käy jos käytän nykyisessä välityksessä olevia shimmejä?

Ekakertalainen olen asian kanssa, joten mitään käsitystä ei ole mitä kaikkea joutuu ottamaan huomioon ::)

Melko varmasti joudut simmikauppaan. Olen asennelut aikanaan Danan 44 välityksen toiseen koteloon ja sen säätö tarvitsi kolmen purkuperän simmivalikoiman eikä siltikään aivan priimaan päästy, hammasvälystä jäi aavistus liikaa. Ja näin koska aika ja budjetti...

E: ja kun perä on tyypillinen dana, tarvitset työkalun peräkopan levitykseen aina asentaessa ja irrottaessa murikkaa, onnistuu ilmankin mutta asennus varsinkin kysyy silloin väkivaltaa kun poskilaakerien preload on kohdallaan...
Otsikko: Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
Kirjoitti: 1st - 19.07.2017, 09:40:44
Melko varmasti joudut simmikauppaan. Olen asennelut aikanaan Danan 44 välityksen toiseen koteloon ja sen säätö tarvitsi kolmen purkuperän simmivalikoiman eikä siltikään aivan priimaan päästy, hammasvälystä jäi aavistus liikaa. Ja näin koska aika ja budjetti...

E: ja kun perä on tyypillinen dana, tarvitset työkalun peräkopan levitykseen aina asentaessa ja irrottaessa murikkaa, onnistuu ilmankin mutta asennus varsinkin kysyy silloin väkivaltaa kun poskilaakerien preload on kohdallaan...
Mistähän noita simmejä saa hankittua jos ko. operaatioon ryhdyn jossain välissä?
Otsikko: Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
Kirjoitti: Kojontti - 20.07.2017, 01:35:24
Laakeriliikkeet on halvin, sininen kallein.
Otsikko: Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
Kirjoitti: bolinder - 20.07.2017, 08:22:02
Tai ammattisorvari tekee just sopivat
Otsikko: Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
Kirjoitti: 1st - 20.07.2017, 09:01:28
Joo tutkaillaan jos milloin sen aika koittaa.

Mielellään valmiita hankkisin jos eivät hinnankiroissaan ole, ohuvia tarkkoja simmilevyjä on aika veemäinen sorvata t. ammattisorvari :D
Otsikko: Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
Kirjoitti: 142 - 20.07.2017, 11:20:54
Mulla on pieni lajitelma shimmejä Volvon perään jos ei halua lähteä itse tilailemaan.
Otsikko: Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
Kirjoitti: luchadore - 05.08.2018, 02:27:16
Nyt olisi edessä perän laakerien vaihto, sekä välityksen vaihto 3.9-->4.1

Olen lukenut kaiken mahdollisen jo moneen kertaan haun kanssa, mutta ei vieläkään selviä minulle. Arvaako tuota alkaa tekemään itse ??? Eniten jännittää tuo pinionin esijännitys, miten ihmeessä saan sen oikeaan arvoon, kun en omista viisarillista momenttiavainta. Voisi muuten kokeilla ihan itse ihan suoraan vaan kasaamalla, että miltä tuo hammaskosketus näyttää ?!

Säädetäänkö hammasvälys lautaspyörää siirtämällä, vai molempia passailemalla(että kosketus säilyy oikeana) ???

Veisin johonkin kasattavaksi, mutta ei täällä (etelä-karjala) ole ketään kuka sen tekisi :buck2:
Otsikko: Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
Kirjoitti: Kulmamies - 05.08.2018, 09:42:27
Esijännityksen saa mitattua kalavaa'alla.

(https://kulmamies.kuvat.fi/kuvat/Sekalaista/20180805_093418%20%282%29.jpg?img=medium)

Hammaskosketus säädetään siirtämällä pinjonia ja hammasvälys säädetään siirtämällä tasauspyörästöä sivusuunnassa.

Pinjonin, eli pienen vetopyörän päässä on merkintöjä, joista selviää niiden asennuskorkeus. Jos välitykset ovat samalta aikakaudelta, niin merkintöjä vertaamalla voi varmistua tarvittavien shimmien määrästä. Yleensä aina vanhemmissa pinjoneissa on merkintä "30", joka tarkoittaa sitä, että pinjonin isomman laakerin alle voi laittaa samat shimmit.
Otsikko: Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
Kirjoitti: luchadore - 05.08.2018, 12:28:32
Kiitoksia tästä havainnekuvasta. Merkinnät myös löytyy pinionista tosiaan. Tuleva välitys tosiaan oli alunperin akselissa kiinni, sillon vaihtui tuo välitys sekä lukko sisään samalla kertaa, vanhoilla laakereilla. Nyt lukko pysyy tietenkin, mutta välitys pitäisi muuttaa takasin alkuperäiseensä ja laakerit vaihtaa.

Asentaja, joka täällä tuon kasauksen teki ~4v sitten kun akselin vaihdoin amukkaan, sääti sen tosi hyvin, välyskin jäi johonkin 0,8 paikkeille, eipä kolissut yhtään. Mittasin sen itse, ja vieläkin hammaskosketuksen jäljet on hyvät kun nyt avasin perän. Kyseinen säätäjä vaan pyytää nykyään 400% kalliimman hinnan mokomasta työstä :idiot2: Ja tekisi vasta syksymmällä, joten antaa hänen olla, pitää löytää joku muu, tai sitten yrittää itse tuota.

Eli ymmärsinkö oikein, että asennan pinionin laakerit ja shimmit vaan suoraan päittäin toiseen pinioniin ja kasaan ja tiukkaan tuolla momenttiohjeella ? lukko kiinni ja varmistan kosketuksen ja välyksen ?. Mikä aine tuohon kruunupyörän maalaamiseen on hyvä ? ei ole kun tusseja ja esim rengasmaalikynä voisi toimia ?
Otsikko: Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
Kirjoitti: Kulmamies - 05.08.2018, 13:21:42
Jos välitys on alkujaan kuulunut ko. perään, niin sitten homma on helppoa. Pinjonin isomman laakerin alla oleva shimmi vaan samaan paikkaan takaisin uusienkin laakereiden kanssa. Pinjonin pienemmän laakerin alle tulevilla shimmeillä täytyy vähän pelata, että saa tuon esijännityksen sopivaksi.

Jos/kun pinjonin paikka ei tässä tapauksessa muutu, niin hammaskosketuskaan ei muutu. Sen voi toki varmistaa ja väriksi vaikka vesivärinapista ja vaseliinista tehtyä sekoitusta. Tussi voi kuivua vähän liikaa, niin ei ole niin tarkka.

Myös hammasvälys asettunee todennäköisesti sopivaksi poskilaakereiden vanhoilla shimmeillä, mutta sen säätäminen mittaaminen on helppoa, vaikka ei asettuisikaan.
Otsikko: Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
Kirjoitti: luchadore - 05.08.2018, 13:26:34
Hyvä juttu. Onko tuohon pinionin laakerin asennukseen/irroitteluun mitään hyviä vinkkejä ?

Ja mistä noita shimmejä voi kysellä, jos ei esijännitys osu noilla olemassa olevilla ?

Ja iso kiitos vielä nevoista -H-
Otsikko: Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
Kirjoitti: Kulmamies - 05.08.2018, 13:40:10
Jos laakerin irroittamiseksi ei ole kunnollista asiaan kuuluvaa ulosvetäjää, niin mielestäni helpoin keino on rikkoa vanha ja ajaa se sisäkehä rälläkällä halki. Vähän niin kuin jossain pyöränlaakereiden vaihdossakin täytyy tehdä. Se on ihan hitokseen piukassa ja jos hakkaa väkisin jollain taltalla, niin se shimmi menee rikki.
Otsikko: Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
Kirjoitti: luchadore - 05.08.2018, 14:27:09
Esijännityksen saa mitattua kalavaa'alla.

(https://kulmamies.kuvat.fi/kuvat/Sekalaista/20180805_093418%20%282%29.jpg?img=medium)

Pitääkö tuossa huomioida tuo työkalun paino, ja sen aiheuttama vääntövoima, sehän kasavattaa tuota esijännitysmomenttia väkisin pinionmutterilla. Kuinkahan paksua rautaa tuo työkalu mahdollisesti on ?

Ostin digitaalisen kalavaa'an äsken, 10g tarkkuus. Hyvin tuntuisi toimivan tuo.
Otsikko: Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
Kirjoitti: Kulmamies - 05.08.2018, 15:52:11
Jos perän kääntää silleen, että se laippa sojottaa ylös, niin silloin työkalun painolla ei ole merkitystä. Hitusen ehkä hankalaa, jos perä on autossa paikallaan  :D

Jos sen laittaa suoraan alas, niin tuskin se paino paljoa siinä vaikuttaa.
Otsikko: Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
Kirjoitti: luchadore - 05.08.2018, 16:41:09
Perä on irti ja sisällä nyt. Mittasin välyksen, niin 0.2mm antoi heittokello ?? Onko vähän liikaa..

Edittiä:

Kiinni olevassa 3.9 pinionissa lukee 28 (0458)
Tilalle tulevassa 4.1 pinionissa lukee 30 (8469)

Mitenkäs nyt sitten ?
Otsikko: Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
Kirjoitti: Kulmamies - 05.08.2018, 17:05:05
Nuo 28 ja 30 ovat niitä mittamerkintöjä. On ihan eka kerta, kun kuulen/näen, että on joku muu luku, kuin 30.

Jos se 30 merkinnällä oleva on se perän alkuperäinen ja siinä on ison laakerin alla orkkisshimmi, niin sen mukaan mennään. Ulkokehän ja kotelon väliin ei saa laittaa mitään.

0,13-0,2 on suositeltu hammasvälys. Jos on 0,2mm, niin jos se asettuu siihen uudellakin välityksellä, niin ei kannata alkaa säätämään.
Otsikko: Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
Kirjoitti: luchadore - 05.08.2018, 21:44:01
Joo siinä 4.1 pinionissa oli laakerin alla oma shimmi. Rälläköin laakerin pois. Jännä oli se että sisäkooli oli timken, ulkokooli oli skf :idiot2:

Kävin mallailemaan uutta laakeria(timken),  niin sehän sujahti pinioniin ja on ainakin millin verran väljä :buck2:

Eikös nuo pitänyt olla:
HM88649/HM88610
HM88648/HM88610

Kaikenlisäksi molemmat meni sinne rattaan päähän asti, vaikka toisen piti olla puolet pienempi :facepalm: foorumilta kuitenkin kaivoin nuo numerot, luotin että pitäisi kutinsa :( Onko kellä nyt sitten ne oikeat osanumerot ?

Poskilaakeritkin oli ihan sorvaantunut pilalle, niihin ostetut skf laakerit oli sentään oikeat: LM501349/LM501314

Ja vielä semmonen juttu. Että tuossa 3.9 pinionissa, oli ulkokoolin ja kuoren välissä (rattaan puolella) 4kpl shimmejä välissä ??? Ne oli jotain ~0,4mm per shimmi(oli vaan huono tönäri mittana). Eikös tuolla nimenomaan ei saisi olla shimmejä ???
Otsikko: Vs: 1030 perä, välityksen vaihto
Kirjoitti: luchadore - 06.08.2018, 01:20:50
Täällä kuvien kera (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4752.msg1061355627#msg1061355627). Jatkan omassa päiväkirjassa tätä.