Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Makemk2 - 09.01.2016, 18:56:44
-
Joo-o. Otin vanhan suodattimen pois (kotelo ja suodatin oli muuten erilainen. Mutta kuitenkin paperipatruuna-malli) ja laitoin uuden tilalle. Käynnistin auton ja hetken aikaa kävi kunnes poks ja sammui...alkoi lorina kuulumaan. Takaisin suodattimen luo... Kotelo ja dieseliä maassa ja (muistaakseni) suodatin paikallaan. Oli sitten nähtävästi väärillä kierteillä tai vähän kiinni. Oli myös lohjennut pala kierteestä, mihin suodatin laitetaan kiinni. Yritin laittaa takaisin kierteelle mutta ei sitten millään mennyt. Tuo suodattimen kotelo oli nihkeä irroittaakin... Mitäs nyt? Voiko suodattimen kotelon laittaa jotenkin kiinni väliaikaisesti, jotta pääsisi huoltoon n. 1km päähän. Vai voiko tuon suodattimen kotelon saada kiinni ehyenä? Ärsyttää...
-
Taitaa mennä uusiksi koko kotelo, näin muistan jostain keskustelusta..
Ja hinurin lavalla tai hinaamalla korjattavaksi ??
-
On kyllä mualiman vittumaisimmalla kierteellä tuo suodatinkotelo. Kaksi kertaa olen onnistuneesti vaihtanut, mutta ei viikko sitten tapahtunut uusinta ollut ensimmäistä helpompi. Lie vaatinut tunnin huutamisen ja noitumisen, ennen kuin osuin kierteelle :idiot2:
-
On kyllä mualiman vittumaisimmalla kierteellä tuo suodatinkotelo. Kaksi kertaa olen onnistuneesti vaihtanut, mutta ei viikko sitten tapahtunut uusinta ollut ensimmäistä helpompi. Lie vaatinut tunnin huutamisen ja noitumisen, ennen kuin osuin kierteelle :idiot2:
Ei mulla ainakaan tuossa ex V70 vm 2007:ssa mitään ongelmaa kierteille saannissa ollut? Tiukassahan se pienestä momentista huolimatta on 8)
-
Onpa noita tee se itse vaihtajien volvoja työpaikalle hinurilla tuotu kun ovat väärälle kierteelle suodatinta yrittäneet ja runkokappale hajalla.
-
Siinä on semmonen materiaalipari että kokoajan tuntuu että ei ole oikeilla kierteillä. Parina syksynä olen sipaissut hitusen vaseliinia kierteisiin niin onnistuu ihan erilailla.
-
Okei. Käykö laakerirasva? Vai onko liian jäykkää? Onnistuukohan tuo kotelon laitto tuohon kotelon jalkaan kierteille enää laittaa? Kun n.10cm matkalta lohkesi palanen :(... Kun ei mitään kokemusta tuollaisesta.
-
Tiheä muovikierre tuo on, joten ei siihen nyt mitään paksua mömmöä kannata vetää. Sipaisu vaikka puhdasta moottoriöljyä :pomo:
Entinen kai tuo on, jos halki on mennyt. Puhumattakaan, jos 10cm matkalta halki.
-
Siis ihan pikku tahra kierteen alkuun. Vaikka margariinia ;)
-
Ajattelinkin laittaa jotain liukasta tavaraa sinne kierteisiin. Onko kellään hajua, että paljonko maksaa sen suodattimen kotelon rungon uusiminen? Sen osan hinta...? Juu tosiaan...kierteen suuntaisesti lohjennut.
-
Ajattelinkin laittaa jotain liukasta tavaraa sinne kierteisiin. Onko kellään hajua, että paljonko maksaa sen suodattimen kotelon rungon uusiminen? Sen osan hinta...? Juu tosiaan...kierteen suuntaisesti lohjennut.
Muistaakseni se oli kohtuu edullinen tuollaiseksi "kalliimman" näköiseksi osaksi. Oisko ollut 170€ luokkaa ::)
Mutta vaihtotyö onkin sitten huomattavasti isompi, kun ohjeiden mukaan pitää polttoainetankki irroittaa!
-
Paljonkohan koko lysti maksaa suurinpiirtein? :pomo:
Siis osa+työ.
-
Paljonkohan koko lysti maksaa suurinpiirtein? :pomo:
Siis osa+työ.
Vaikea ennustaa, mutta tuo suodatinjalka oli muistaakseni 170€ hujakoissa, ja työ on arvoitus. Luultavasti merkkikorjaamolla homma sujuu kokemuksella, niin alle 500€ jäisi lasku? Kannattaa varmaan soittaa liikkeeseen ja kysäistä ::)
-
Purkamolla jalka 50 euroa.
Kai tuon tuntiin vaihtaa, eli yleiskorjaamolla 60 euroa.
-
Purkamolla jalka 50 euroa.
Kai tuon tuntiin vaihtaa, eli yleiskorjaamolla 60 euroa.
Eli 110- 500€ väliin 8)
-
Okei. Käykö laakerirasva? Vai onko liian jäykkää? Onnistuukohan tuo kotelon laitto tuohon kotelon jalkaan kierteille enää laittaa? Kun n.10cm matkalta lohkesi palanen :(... Kun ei mitään kokemusta tuollaisesta.
Tiivisterengas on aika yläreunas että kuinka paljon lohkesi? koittamallahan tuo selviää pitääkö
-
Lohkesi just siitä kohtaa kierteensuuntaisesti,mistä alkaa kierteet sen runko-osan alapuolelta... Koitan ottaa kuvaa siitä vähän ajan päästä.
-
(http://s12.postimg.org/mrdgwaoq1/DSC_0179.jpg) (http://postimg.org/image/mrdgwaoq1/)
(http://s15.postimg.org/rzdzva3bb/DSC_0180.jpg) (http://postimg.org/image/rzdzva3bb/)
(http://s2.postimg.org/4l87xir3p/DSC_0189.jpg) (http://postimg.org/image/4l87xir3p/)
Tuosta ei saanut kunnon kuvaa. Mutta vasemmalta oikealle haljennut takaa, ettei sinne näe kunnolla. Oli siististi haljennut... Käyn kohta kokeileen vielä sitä koteloa paikalleen pienen voitelun kera.
-
Kyllä luulis vielä pysyvän ihan hyvin kun vaan saa oikeelle jengalle.
-
Juu. Kokeilin varsin ilman sitä o-rengasta, niin hienosti meni koppa oikeille kierteille ilman mitään ongelmia. Noh sitten kokeilin tuon o-renkaan kans. Ei sitten millään mennyt :-\
Sain muka laitettua sen taas kierteille, kuului poks ja dieseliä lorisi kotelon välistä. Rikkoi taas kierrettä lisää ::)
V-mäinen värkki :D
Enpä taida enää koskea tän Volvon d-suodattimeen...
Hinaan Volvon tuohon kilsan päähän Autohuoltoon, jotka ovat erikoistuneet Volvoihin täällä Ylivieskassa. Eikä ole merkkihuolto :)
-
No voi p*rskules. Aina ei voi voittaa.
Se tiiviste (siis tuo valkoinen o-rengas) on siellä yläpäässä. Alkaako se tosiaan heti koteloa kierteille laitettaessa ahdistamaan? Tuota en ihan heti ymmärrä että miten mahdollista (sorry, hitaana tänään). Onhan tiiviste oikeassa urassa? Onhan suodatin varmasti painettu pohjaan? Se napsahtaa kun asettuu oikein ja on suht tiukka (siinä on pieni o-rengas)
Jos ostat hajottamolta niin katso että lämmitysvastus ei ole polttanu rikki. Ettei vuoda sekin
Edit: siihen o-renkaaseenkin voi sipasta rasvaa niin liukuu kotelo paremmin sen päälle
-
Kyllä se rinkula mielestäni oli ylimmässä mahdollisessa urassa. Sipaisin siihen ylimpään o-renkaaseen ja suodattimen päällä olevaan pieneen o-renkaaseen dieseliä. Sit molempiin niin suodattimen jalan kuin kotelon kierteisiin.
-
Ainakin öljynsuodattimen o-renkaan kanssa on erehdyksen vaara. Tiivistettä ei siinä laiteta ylimpään uraan
-
Ilmeisesti kierreosuus pettää tuon lohkeaman takia ja pullauttaa suodatinkotelon kierteiltä ::)
-
Tästäpä syytä ottaa oppia itsekunkin. Muovi on muovia. Tuon suodatinjalan vaihdatuttaminen varmasti maksaa. Joku vitsaili että auto rakennettu sen ympärille
-
Huh, ajattelin suodattimen vaihdon olevan helppo juttu. Onkohan V70 2.4d mkii -07. yhtä hankala vai onko helpotusta? Rekisteriotteessa 2008 mut kaipa tuo on 2007.
Ei mitenkään houkuttele hajotttaa kyseistä osaa. Öljyillä ja suodattimella ajettu jotain 16tkm. Vaihtoväli oliko 30tkm?
Onko liioittelua jo nyt vaihtaa?
-
Huh, ajattelin suodattimen vaihdon olevan helppo juttu. Onkohan V70 2.4d mkii -07. yhtä hankala vai onko helpotusta? Rekisteriotteessa 2008 mut kaipa tuo on 2007.
Ei mitenkään houkuttele hajotttaa kyseistä osaa. Öljyillä ja suodattimella ajettu jotain 16tkm. Vaihtoväli oliko 30tkm?
Onko liioittelua jo nyt vaihtaa?
Polttoainesuodattimen vaihto taisi olla 2v. Moottoriöljyt+suodatin 30tkm/1v. Kilometrien puolesta vaihtaisin siinä 20tkm kohilla öljyt, niin tulevaisuudessa välttää monta ongelmaa.
Tuolta löytyy dieselsuodattimen vaihto-ohjeet 8)
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36080.0;topicseen
-
Polttoainesuodattimen vaihto taisi olla 2v. Moottoriöljyt+suodatin 30tkm/1v. Kilometrien puolesta vaihtaisin siinä 20tkm kohilla öljyt, niin tulevaisuudessa välttää monta ongelmaa.
Tuolta löytyy dieselsuodattimen vaihto-ohjeet 8)
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36080.0;topicseen
Kiitos tiedosta! Ajetaan 20tkm asti. Hyvin tämä raplattaa, ajettu vasta 238tkm. :)
-
Mk2 koppaiseen on löpösuodattimen vaihto erittäin helppo ja nopea homma kun
1. Kattoo tarkasti missä urassa tiivisteen kuuluu olla
2. Sipaisee hieman voidetta (öljy tai vaseliini) kierteisiin ja o-renkaaseen
3. On tarkkana että ei lähde menemään "väärille kierteille". Jos on voidetta niin ei pitäisi olla vaikeaa
4. Ei vedä hullun tiukkaan. Minulla ei koskaan vuotanut löpöä vaikka en koskaan käyttänyt momenttiavainta. Sormivoimin kiinni ja siinäkään en isommin irvistellyt. Jos sattuu löpöä tihkumaan niin kiristää hieman lisää
-
Mk2 koppaiseen on löpösuodattimen vaihto erittäin helppo ja nopea homma kun
1. Kattoo tarkasti missä urassa tiivisteen kuuluu olla
2. Sipaisee hieman voidetta (öljy tai vaseliini) kierteisiin ja o-renkaaseen
3. On tarkkana että ei lähde menemään "väärille kierteille". Jos on voidetta niin ei pitäisi olla vaikeaa
4. Ei vedä hullun tiukkaan. Minulla ei koskaan vuotanut löpöä vaikka en koskaan käyttänyt momenttiavainta. Sormivoimin kiinni ja siinäkään en isommin irvistellyt. Jos sattuu löpöä tihkumaan niin kiristää hieman lisää
Kiitos!