Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => FAQ (isot etuvedot 99-07, Volvo P2-alusta) => Aiheen aloitti: Kraft - 08.06.2016, 21:27:19

Otsikko: Volvo M56 Manuaalilaatikon öljynvaihto ohje
Kirjoitti: Kraft - 08.06.2016, 21:27:19
Ei löytynyt tästä vastaavaa ohjetta niin ajattelin ajakuluksi siitä lyhyen tarinan riipasta. Koskee etuvetoja joissa M56-manuaali vaihdelaatikko. Suosittelen lukemaan koko aiheen läpi ennen työn aloittamista ja varmista että sinulla on kaikki tarvittavat työkalut!

(http://i1287.photobucket.com/albums/a637/Kraft-/Kuveja/WP_20160608_19_19_19_Pro_zpsyfrques5.jpg) (http://s1287.photobucket.com/user/Kraft-/media/Kuveja/WP_20160608_19_19_19_Pro_zpsyfrques5.jpg.html)

Tässä työkalut/tarvikkeet mitä itse käytin:
Volvo manuaalivaihteistoöljy 3 litraa (Varaosanumero: 1161645)
Proppujen prikat (Varaosanumero: 11998, tarve 2 kappaletta)
1 Metri letkua
1 Tratti
24mm lenkki
24mm hylsy + jatkovarsi + räikkä

Vaihe 1.
Nosta auto ylös niin että se on vaakasuorassa. (Tässä itselläni oli käytössä pilarinosturi, helpottaa työtä kummasti kun saa autosta kuskin renkaan pois edestä. Mahdollista tehdä myös ilman renkaiden irroitusta, mikäli käytössä rasvamonttu/vastaava tila auton alla)

(http://i1287.photobucket.com/albums/a637/Kraft-/Kuveja/WP_20160608_19_14_24_Pro_zpsxhn2llyc.jpg) (http://s1287.photobucket.com/user/Kraft-/media/Kuveja/WP_20160608_19_14_24_Pro_zpsxhn2llyc.jpg.html)

Vaihe 2.
Paikanna täyttö- sekä tyhjennysproput, sijaitsevat vaihdelaatikon päässä ja ovat molemmat kooltaan 24mm pultteja. (Isoimmat mitä vaihdelaatikon päästä näkyy, varmuudeksi vielä kuva jossa proput merkattu. Ylempi täydennys, alempi tyhjennys)

(http://i1287.photobucket.com/albums/a637/Kraft-/Kuveja/WP_20160608_19_14_33_Pro_zpsut1v9pzi.jpg) (http://s1287.photobucket.com/user/Kraft-/media/Kuveja/WP_20160608_19_14_33_Pro_zpsut1v9pzi.jpg.html)

Vaihe 3.
Avaa täyttöproppu ensin, tämä siksi, että mikäli täydennysproppu ei aukeakaan ja öljyt on laskettu jo pihalle niin siinä onkin sitten ihmettelemistä. (Kuvassa täyttöproppu avattuna, öljyä valuu hieman pihalle ja tämä on täysin normaalia)

(http://i1287.photobucket.com/albums/a637/Kraft-/Kuveja/WP_20160608_19_27_42_Pro_zps1d4wirk2.jpg) (http://s1287.photobucket.com/user/Kraft-/media/Kuveja/WP_20160608_19_27_42_Pro_zps1d4wirk2.jpg.html)

Vaihe 4.
Avaa tyhjennysproppu ja valuta öljyt pihalle ja anna valua hetken aikaa että viimeisetkin lirut tulevat ulos. (Omassa kulkineessa öljy oli tummaa sekä haisi pahalle, uusi öljy oli kirkasta ja lähes hajutonta)

(http://i1287.photobucket.com/albums/a637/Kraft-/Kuveja/WP_20160608_19_32_32_Pro_zps7nf0n5a1.jpg) (http://s1287.photobucket.com/user/Kraft-/media/Kuveja/WP_20160608_19_32_32_Pro_zps7nf0n5a1.jpg.html)

Vaihe 5.
Kiinnitä tyhjennysproppu, asenna väliin uusi prikka ja kiristä! (Ei liikaa, laatikko alumiinia, joten ei kestä ankaraa momenttia!)

Vaihe 6.
Asettele täyttöletku paikalleen täyttöreikään ja valuta uutta öljyä sisään kunnes se rupeaa valumaan täyttöaukosta yli. (Ohjekirjan mukaan laatikkoon menee 2.1 litraa vaihteistoöljyä. Itselläni meni aika tasan tuo määrä.)


(http://i1287.photobucket.com/albums/a637/Kraft-/Kuveja/WP_20160608_19_43_28_Pro_zpsqdiataa1.jpg) (http://s1287.photobucket.com/user/Kraft-/media/Kuveja/WP_20160608_19_43_28_Pro_zpsqdiataa1.jpg.html)
Paras tapa yksin työskennellessä oli ujuttaa letku tuolta konehuoneen puolelta joten kun öljyä täyttää niin näkee samalla rengaskotelosta milloin öljy rupeaa valumaan yli.

(http://i1287.photobucket.com/albums/a637/Kraft-/Kuveja/WP_20160608_19_43_35_Pro_zpsqeqbi9s6.jpg) (http://s1287.photobucket.com/user/Kraft-/media/Kuveja/WP_20160608_19_43_35_Pro_zpsqeqbi9s6.jpg.html)

Vaihe 7.
Poista täyttöletku ja aseta proppu paikalleen uuden prikan kanssa! (Tätäkään ei tarvi kiristää niin että verisuonet katkeaa)

Vaihe 8.
Aseta rengas takaisin paikalleen ja kiristä!

Tämän jälkeen laske auto, testaa että vaihteet kytkeytyvät hyvin ja käy koeajolla jossa saat ajettua jokaisella vaihteella niin että öljy pääsee jokaiseen koloon. Tämän jälkeen pitäisi öljynvaihto olla onnistuneesti suoritettu.
Otsikko: Vs: Volvo M56 Manuaalilaatikon öljynvaihto ohje
Kirjoitti: Rusakko - 08.06.2016, 22:48:09
Näppärämpi toisinaan (jos on muutakin konehuoneesta purettu) täyttää yläkautta pakkivaloanturin paikalta. Eli anturi lootan päältä veks ja siihen letkua ja trattia tarvittava määrä ;)
Otsikko: Vs: Volvo M56 Manuaalilaatikon öljynvaihto ohje
Kirjoitti: Kraft - 09.06.2016, 07:33:33
Tuokin tapa kyllä täysin mahdollinen, mutta ajattelin laittaa tämän näin virallisen kaavan mukaan, niin ei pääse tapahtumaan minkäänlaisia erheitä kenellekkään.  :)
Otsikko: Vs: Volvo M56 Manuaalilaatikon öljynvaihto ohje
Kirjoitti: volvos70 - 09.06.2016, 08:18:34
Proppujen prikat ostin Volvolta ja kuitissa tuotenumero niille on 11998.
Otsikko: Vs: Volvo M56 Manuaalilaatikon öljynvaihto ohje
Kirjoitti: Kraft - 09.06.2016, 08:45:59
Nämä lisätty listalle. :)
Otsikko: Vs: Volvo M56 Manuaalilaatikon öljynvaihto ohje
Kirjoitti: iisakki889 - 18.11.2016, 19:24:29
Muistaako kukaan noiden kupari prikkojen kokoa? Olis uudet prikat laittaa heti paikoilleen eikä tarvitse käydä niitä metsästämään kesken öljyn vaihdon. Volvon varaosaliikkeeseen turhan pitkä matka. :)
Otsikko: Vs: Volvo M56 Manuaalilaatikon öljynvaihto ohje
Kirjoitti: roilo - 12.04.2017, 21:43:23
Tuokin tapa kyllä täysin mahdollinen, mutta ajattelin laittaa tämän näin virallisen kaavan mukaan, niin ei pääse tapahtumaan minkäänlaisia erheitä kenellekkään.  :)

Tällainen pumppukin saattaisi osoittautua näppäräksi paikoissa, joissa ei pääse kaatamaan helposti.

http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Moottori/Moottoritarvikkeet/Tyokalut-ja-varusteet/Vaihteistooljyn-vaihtopumppu-2000022625/
Otsikko: Vs: Volvo M56 Manuaalilaatikon öljynvaihto ohje
Kirjoitti: MustaV70 - 21.11.2017, 21:08:55
Muistaako kukaan noiden kupari prikkojen kokoa? Olis uudet prikat laittaa heti paikoilleen eikä tarvitse käydä niitä metsästämään kesken öljyn vaihdon. Volvon varaosaliikkeeseen turhan pitkä matka. :)

18x24x1.5mm väittää Google.
Otsikko: Vs: Volvo M56 Manuaalilaatikon öljynvaihto ohje
Kirjoitti: Axu85 - 09.01.2019, 11:51:04
Jos ei jaksa odotella öljyn valumista niin letkun sisähalkaisija sen kokoinen että menee öljypönikän suuaukolle piukaksi ja toinen pää vaihdelaatikkoon.

Sitten vaan pullo ylösalaisin ja reikä purkin pohjalle josta paineilmalla työntämään öljyt sisään.

Toimii ainakin castrol purkkien kanssa.