Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Diesel-osio => Aiheen aloitti: Kulmamies - 29.07.2011, 14:07:01

Otsikko: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Kulmamies - 29.07.2011, 14:07:01
Eräässä projektitopikissa tätä jo hieman puitiin, mutta mikä siis on vuosimalliraja dieseleissä, että saa vaihtaa moottorin? Raja lienee jossain 91-93 paikkeilla, mutta onko tarkaa rajaa tai onko tietoa, mitä rekisteriotteessa ei saa lukea?
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: TVS - 29.07.2011, 14:45:41
Vähäpäästöisen auton moottorin muuttaminenhan on aina soosoo, ei siinä erotella käyttövoimaa, vai olenko nyt näin pahasti missannut jotakin?
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Kulmamies - 29.07.2011, 15:03:46
Näinhän se on, mutta eikös dieseleihin ja bensoihin tullut vähäpäästöisyysjutut eri aikaan?
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: TVS - 29.07.2011, 16:38:54
-91 940 dieseliä on ainakin ollut vähäpäästöisenä, en tiedä onko ne kaikki vähäpäästöisiä.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Taavi.H - 29.07.2011, 19:03:37
Periaatteessahan kait kaikki -92 ja sen jälkeen käyttöön otetut ovat aina vähäpäästöisiä. Mutta kyllä noissa dieseleissä joku oma juttunsa oli, jatkan googlettelua...
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: volovo mies - 31.07.2011, 13:16:08
mulle katsastus mies sanoi että volvo on saanu erikois luvan d24 moottorin käyttöön johonki vuoteen asti. en muista mihin.
ainaki omassa -91 740 vollessa ei ole mitään mainintaa katista eikä vähäpäästöisyydestä.(lue. eikä ole eikä tule olemaan)
en sitte tiedä jos käyttövoima muutetetaan bensasta dieseliin tai toisin päin.
mut ainaki alkuperäiseen dieseliin saa vaihtaa eri moottori valmistajan koneen.

jostaki luin että euro1 päästö rajat on tullut voimaan kesäkuussa -91. (oliko 26 päivä en muista)
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: VT86 - 01.08.2011, 20:46:08
Periaatteessahan kait kaikki -92 ja sen jälkeen käyttöön otetut ovat aina vähäpäästöisiä. Mutta kyllä noissa dieseleissä joku oma juttunsa oli, jatkan googlettelua...

mutu mutu tarkistan ko löydän tieliikennelaki 2010 raamattuni. Olisikohan ollut 1.1.1992 jälkeen dieselit piti olla vähäpäästöisiä


(tai hyvin tarkkoja ollaan niin myös 1.12.1988 eteenpäin on vähäpäästöisiä mutta niiden muuttaminen hyväksytään esim bensa-auton suhteen asentamalla katti putkeen tai käyttämällä VTT:n palveluja. 1.1.1992 eteenpäin )



Edittiä:

Lainaus
Henkilöauton, joka on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.7.1987-31.12.1991 välisenä aikana ja jota ei ole merkitty vähäpäästöiseksi, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää ECE R15-04 pakokaasupäästönormit. Korjaamolla tai katsastustoimipaikalla tehty käytönaikainen pakokaasupäästömittaus ei tällöin riitä. Pakokaasupäästöistä tulee hankkia valmistajan, valmistajan edustajan taikka puolueettoman tutkimuslaitoksen todistus siitä, että auto täyttää moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeenkin em. päästönormit. Näiden vaatimusten katsotaan täyttyvän jos autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.

Lainaus
Muulla dieselmoottorilla kuin vähäpäästöisellä dieselmoottorilla varustetun henkilöauton (ensimmäinen käyttöönotto 1.7.1987 – 31.12.1991) pakokaasujen vaatimustenmukaisuuden selvittämiseksi riittää kuitenkin käytönaikainen savutusmittaus.


ja huom:
Lainaus
Vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattorilla varustettu henkilöauto (rekisteröintitodistuksessa lukee vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattori)
Autoon saa vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Käyttövoiman muutoksesta huolimatta auton tulee säilyä vähäpäästöisenä. Tämän lisäksi autoon saa vaihtaa myös muunlaisen kuin mallisarjaan kuuluvan moottorin, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Icharus - 01.08.2011, 21:01:29
Lainaus
Henkilöauton, joka on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.7.1987-31.12.1991 välisenä aikana ja jota ei ole merkitty vähäpäästöiseksi, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää ECE R15-04 pakokaasupäästönormit. Korjaamolla tai katsastustoimipaikalla tehty käytönaikainen pakokaasupäästömittaus ei tällöin riitä. Pakokaasupäästöistä tulee hankkia valmistajan, valmistajan edustajan taikka puolueettoman tutkimuslaitoksen todistus siitä, että auto täyttää moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeenkin em. päästönormit. Näiden vaatimusten katsotaan täyttyvän jos autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.


Eli jos esim. laittaa isomman ahtimen -91 ei-vähäpäästöiseen autoon, niin pitää samalla asentaa esim. 92-mallisesta vähäpäästöisestä samalaisesta autosta katti..tähh ja lisäksi tietenkin tehomittaus...

Omassa -95 mallissa ei missään lue otteessa että ois vähäpäästöinen mutta katsastuslapussa lukee aina HUOM! ahdettu ja vähäpäästöinen tjsp..itse otteessa sitä ei siis lue.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: VT86 - 01.08.2011, 21:08:09

Eli jos esim. laittaa isomman ahtimen -91 ei-vähäpäästöiseen autoon, niin pitää samalla asentaa esim. 92-mallisesta vähäpäästöisestä samalaisesta autosta katti..tähh ja lisäksi tietenkin tehomittaus...

Omassa -95 mallissa ei missään lue otteessa että ois vähäpäästöinen mutta katsastuslapussa lukee aina HUOM! ahdettu ja vähäpäästöinen tjsp..itse otteessa sitä ei siis lue.

kuten ylhäällä lukee esim ostat vuosimallin 90 ei vähäpäästöiseksi merkatun 240:sen asennat siihen R-sportin turbosarjan niin joudut asentamaan lisäksi katin (tarvike, mallisarjan orginaali) ==> Katsotaan että päästöarvot täyttyvät ilman VTT:n mittausta.

ja kyllä kaikki 1.1.1992 ==> jälkeen ovat vähäpäästöisiä niin sitä ei lue otteessa. Ja sitä aikaisemmissa vähäpäästöisissä lukee joko vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattori
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Kulmamies - 02.08.2011, 09:22:28
Kiitoksia infosta VT86:lle. Onko nyt siis tehtävissä johtopäätös, että dieselautoon saa tehdä muutoksia, vaikka se olisikin vähäpäästöinen, kunhan se on rekisteröity ennen 31.12.1991?
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: smgt - 02.08.2011, 13:54:46
minkälainen rojekti sulla on nyt mielessä?  ::)
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: VT86 - 02.08.2011, 14:22:35
Kiitoksia infosta VT86:lle. Onko nyt siis tehtävissä johtopäätös, että dieselautoon saa tehdä muutoksia, vaikka se olisikin vähäpäästöinen, kunhan se on rekisteröity ennen 31.12.1991?

Joskin konsultoisin vielä katsurin/trafin kanssa ko. kombinaatiosta. Koska dieselin suhteen nuo menee hieman erikoisesti. Vähäpäästöisen tulee pysyä vähäpäästöisenä mutta niiden osoittamisessa on omat koiruutensa. Kuten esim ei vähäpäästöisen (ensimmäinen käyttöönotto 1.7.1987 – 31.12.1991) kanssa riittää pelkkä savutusmittaus toisin kuin Bensakoneisesissa vaaditaan joko Katalysaattorin asennus jolloin katsotaan päästönormien täyttyvän tai VTT:n päästömittaus.


Tekniikan ennen '92 rekistetöityyn vähäpäästöiseen voipi vaihtaa siis uudemmasta joka katsotaan olevan vähäpäästöisempi, mutta näissä tilanteissa kyllä kannattaa hakea ohjeet/siunaus muutoskatsastuksen suorittavalta taholta.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: HP - 02.08.2011, 14:36:35
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248 (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248)

" 2. Päästöt/ Tiedonsaanti 
M1-luokan ottomoottorilla varustettuun ajoneuvoon sovelletaan 1.1.1992 alkaen Yhdysvaltojen liittovaltion vuonna 1985 tai myöhemmin käyttöön otetuille henkilöautoille asettamia vaatimuksia (Code of Federal Regulations, § 86.087-8) tai niitä vastaavia Sveitsin, Itävallan, Ruotsin,Norjan tai Saksan asettamia vaatimuksia.
M1-luokan dieselmoottorilla varustettuun henkilöautoon ja ensi kertaa käyttöön otettuun pakettiautoon vaatimusta sovelletaan 1.1.1993 alkaen vaihtoehtona direktiivin 91/441/ETY mukaisille vaatimuksille."

Tuo teksti on tuolla hiukan huonosti asemoitu, mutta lakikirjassa noi on selkeämmin merkitty. Tuolla linkin takana teksti näyttää siltä että osa tekstistä menisi 1. kohdan ( Sallittu melutaso ja pakojärjestelmä) alle.

Sitä ihmettelen että miksei noissa aiemmissa, TraFin sivuillakin olevissa lainauksissa ole mainittu tuota dieselien myöhäisempää vaatimusten voimaantuloa.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: VT86 - 03.08.2011, 14:50:58
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248 (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248)

" 2. Päästöt/ Tiedonsaanti 
M1-luokan ottomoottorilla varustettuun ajoneuvoon sovelletaan 1.1.1992 alkaen Yhdysvaltojen liittovaltion vuonna 1985 tai myöhemmin käyttöön otetuille henkilöautoille asettamia vaatimuksia (Code of Federal Regulations, § 86.087-8) tai niitä vastaavia Sveitsin, Itävallan, Ruotsin,Norjan tai Saksan asettamia vaatimuksia.
M1-luokan dieselmoottorilla varustettuun henkilöautoon ja ensi kertaa käyttöön otettuun pakettiautoon vaatimusta sovelletaan 1.1.1993 alkaen vaihtoehtona direktiivin 91/441/ETY mukaisille vaatimuksille."

Tuo teksti on tuolla hiukan huonosti asemoitu, mutta lakikirjassa noi on selkeämmin merkitty. Tuolla linkin takana teksti näyttää siltä että osa tekstistä menisi 1. kohdan ( Sallittu melutaso ja pakojärjestelmä) alle.

Sitä ihmettelen että miksei noissa aiemmissa, TraFin sivuillakin olevissa lainauksissa ole mainittu tuota dieselien myöhäisempää vaatimusten voimaantuloa.

Tuosta tekstistä aikasempi 1993 mutuiluni varmasti juonti juurensa. Trafin ohjeistuksesta tosin selviää myös tuo 1.1.1993 mutta koskee vain pakettiautoja / tietyn kantavuuden ylittäviä M1 luokan autoja
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Kulmamies - 08.08.2011, 18:51:05
Tänään kävin konttorilla jaarittelemassa ja siinä oli parhaimmillaan neljä katsuria pohtimassa :) Tai ei niiden edes tarvinnut oikein pohtia, kun sanoivat, että jos vaihtaa kaikki päästöihin vaikuttavat osat moottorin mukana (imusarja, pakosarja, ahdin cooleri, , moottoriohjausjärjestelmä, katti ym.) niin moottorin saa vaihtaa auton vuosimallista riippumatta, kunhan se on vähintään saman ikäisestä tai uudemmasta autosta peräisin. Vähäpäästöisyydellä ei ole väliä, jos uusikin moottori on vähäpäästöinen ja kuulema koria ja voimansiirtoa ei lasketa päästöihin vaikuttaviksi, vaikka jossain on joskus niin väitettykin. Eli suunnitelmat meni uusiks...


Tässä vielä mielestäni kysymyksiä herättävä lakitekstin pätkä.

"8 §
Auton pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen

1. Auton, jota koskevat E-säännön n:o 15/03 mukaiset tai lievemmät pakokaasupäästövaatimukset, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää alkuperäistä autoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.

2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita ja laitteita saa vaihtaa vain auton valmistajatehtaan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä

3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.
"

Eli mikä on "asianmukainen viranomainen" tässä tapauksessa? (lue punainen teksti)

Kuitenkin sanotaan, että (lue vihreä teksti)

Mikä on joku muu ajoneuvo? (lue sininen teksti)

Mulle kuitenkin annettiin lupa vaihtaa moottori myös uudempaan, kuin -92 malliseen. Otin esimerkiksi täällä varmaan kaikkien tietävän Bertti/Peetu 960:n, jota ei saatu katsastettua. Konttorin insinöörit ihmettelivät kovin ja sanoivat, että siinä on pitänyt sitten olla moottorissa jotain muutoksia tai että ei ole pystytty todistamaan moottorin alkuperää. Auton valmistaja ei kuulema voi evätä tällaisia hommia, jos asiakas pystyy todistamaan autojen päästövaatimukset ja moottorin alkuperän/päästöt. Perin outoa?? Onko täällä kohta jokaisella tinavitonen 700- tai 900-sarjassa?
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Kulmamies - 08.08.2011, 19:09:14
Ja tähän vielä tämä VT86:n teksti, mikä puoltaa juuri sitä, mitä äsken kirjoitin :)

Lainaus
Vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattorilla varustettu henkilöauto (rekisteröintitodistuksessa lukee vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattori)
Autoon saa vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Käyttövoiman muutoksesta huolimatta auton tulee säilyä vähäpäästöisenä. Tämän lisäksi autoon saa vaihtaa myös muunlaisen kuin mallisarjaan kuuluvan moottorin, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.


Lähtee autokauppaan.... ostakaa Expressi.... *karkuun->
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Taavi.H - 08.08.2011, 19:19:52
Tänään kävin konttorilla jaarittelemassa ja siinä oli parhaimmillaan neljä katsuria pohtimassa :) Tai ei niiden edes tarvinnut oikein pohtia, kun sanoivat, että jos vaihtaa kaikki päästöihin vaikuttavat osat moottorin mukana (imusarja, pakosarja, ahdin cooleri, , moottoriohjausjärjestelmä, katti ym.) niin moottorin saa vaihtaa auton vuosimallista riippumatta, kunhan se on vähintään saman ikäisestä tai uudemmasta autosta peräisin. Vähäpäästöisyydellä ei ole väliä, jos uusikin moottori on vähäpäästöinen ja kuulema koria ja voimansiirtoa ei lasketa päästöihin vaikuttaviksi, vaikka jossain on joskus niin väitettykin. Eli suunnitelmat meni uusiks...

Mä olen jotenkin ymmärtänyt, että juuri tuosta voimansiirrosta on ollut näissä kyse. Eli että on tulkittu myös sen vaikuttavan asiaan.

Mikähän taho tästä voisi antaa lopullisen tuomion? AKE/trafi tietty, mutta kun se tavallaan on jo antanut tämän tulkinnanvaraisen ohjeensa. Joten asia lienee sitten katsureiden varassa, lopullinen tietohan saataisiin jos joku lähtisi viemään valittamaan hallinto-oikeudelle kielteisestä päätöksestä.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Kulmamies - 08.08.2011, 19:23:13
Mä olen jotenkin ymmärtänyt, että juuri tuosta voimansiirrosta on ollut näissä kyse. Eli että on tulkittu myös sen vaikuttavan asiaan.

Otin tänään puheeksi tuon voimansiirron ja katsurit lähes nauroivat ja sanoivat, että jos tuolleen ajatellaan, niin sitten pitäisi vaihtaa pintapellitkin, kun ilmanvastus muuttuu :) Tämän jälkeen vielä korostivat, että aioastaan moottoriin liittyvät, päästöihin vaikuttavat osat pitää vaihtaa.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Taavi.H - 08.08.2011, 19:28:44
Otin tänään puheeksi tuon voimansiirron ja katsurit lähes nauroivat ja sanoivat, että jos tuolleen ajatellaan, niin sitten pitäisi vaihtaa pintapellitkin, kun ilmanvastus muuttuu :) Tämän jälkeen vielä korostivat, että aioastaan moottoriin liittyvät, päästöihin vaikuttavat osat pitää vaihtaa.

Onko tämä topic nyt tulkittavissa siten, että lähdet hakemaan ennakkotapausta? :smoke:
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Kulmamies - 08.08.2011, 20:49:47
Onko tämä topic nyt tulkittavissa siten, että lähdet hakemaan ennakkotapausta? :smoke:

Mä ajattelin hoitaa tän ihan läpihuutojuttuna :2funny:

Tässä vielä linkki Euro-päästluokituksiin. EURO (http://www.autowiki.fi/index.php/P%C3%A4%C3%A4st%C3%B6luokituksethttp://www.autowiki.fi/index.php/P%C3%A4%C3%A4st%C3%B6luokitukset)

Ja esimerkki Aken sivuilta, mitä vaaditaan vähäpäästöisen auton moottorin vaihtoon.

Esimerkki  4.

Vuonna 1998 käyttöönotetun auton moottori vaihdetaan sellaiseen moottoriin kaikkine pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen, joka on peräisin kokonaan toisen merkkisestä autosta.

Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan:

-     valmistajan tai sen edustajan todistus pakokaasupäästöistä, että auto josta ”uusi vaihdettava” moottori on peräisin, täyttää Euro 2 -pakokaasupäästönormin tai

-      Tutkimuslaitoksen pakokaasupäästömittaus ja

-     mahdollisesti selvitys pakokaasupäästöihin vaikuttavista apulaitteista.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: smgt - 08.08.2011, 21:24:16
kiitos näistä selvittelyistä!

on meinaan ollu itelläki vähä mietinnässä...  :o
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: The_OttoB - 08.08.2011, 22:21:10
Onko tämä topic nyt tulkittavissa siten, että lähdet hakemaan ennakkotapausta? :smoke:

Minulle AKE:n mies sanoi:

-riittää että on osoittaa että moottori on tuoreemmasta vuosimallista, rekisterinumero tekniikanluovuttajasta on ok.
-moottorin sovittamiseksi on voidaan sallia "pieniä" muutoksia imusarjaan, pakosarjaan ja muihin vastaaviin osiin tapauskohtaisesti.

plus sitten ne normaalit moottorinvaihtoprossasäännöt.

Esim B230FK vähäpäästöiseen 240:seen on ns. läpihuutojutska.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: VT86 - 09.08.2011, 16:28:14
Otin tänään puheeksi tuon voimansiirron ja katsurit lähes nauroivat ja sanoivat, että jos tuolleen ajatellaan, niin sitten pitäisi vaihtaa pintapellitkin, kun ilmanvastus muuttuu :) Tämän jälkeen vielä korostivat, että aioastaan moottoriin liittyvät, päästöihin vaikuttavat osat pitää vaihtaa.

Upea homma että selvittelit loppuun. Itse menen muistin varassa 2010 kevään katastuskurssilta sekä tieliikennelakikirjan mukaan. Silloin jäi käsitys että voimansiirto lasketaan vaikuttavaksi tekijäksi välitysten ja hyötysuhdemuutosten vuoksi mutta jos näin ei ole niin tämä rupeaa kuulostamaan enemmän kuin hyvältä erään pienen idean vuoksi joka koskee 90-luvun alun vähäpäästöistä  ::)


edit: Voimansiirron vaikutusta silloin spekuloitiin muistaakseni EURO syklinmukaisellä päästömittauksella joka suoritetaan siis ajamalla rullilla hallitussa lämpötilassa lähtien kylmäkäynnistyksestä pakkaslukemilta.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Kulmamies - 09.08.2011, 16:37:56
Tänään kävin taas konttorilla tekemässä lisäkysymyksiä. Eli kysyin, että mitä papereita sitten käytännössä tarvitaan, että saadaan selvitettyä europäästönormien täyttyminen. Vastaus oli melko selkeä ja yksinkertainen, eli esimerkiksi rekisteriote siitä autosta, josta kone on otettu. Tästä selviää, että luovuttaja on vähintään samanikäinen tai uudempi, mitä muutoksen kohteena oleva auto. Eli juuri niin, mitä Ottokin tuossa aiemmin mainitsi :)

Ihmettelin sitä oikein ääneen konttorilla ja nyt tässä, että voiko oikeasti olla näin yksinkertaista, mutta kai se sitten on uskottava. Vähäpäästöisen auton moottorin muuttaminen ja virittäminen sitten onkin jo visaisempaa, mutta koko tekniikan vaihtaminen ei näköjään ole kovinkaan kummoinen juttu.

Ja tämä kaikki sama koskee kaikkia autoja, polttoaineen laadulla ei ole merkitystä.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Ribbe - 09.08.2011, 16:39:09
-     mahdollisesti selvitys pakokaasupäästöihin vaikuttavista apulaitteista.
Tämä on se ikävä lause. Tuohon voivat laskea mukaan vaikka mitä.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Kulmamies - 09.08.2011, 16:43:31
Tämä on se ikävä lause. Tuohon voivat laskea mukaan vaikka mitä.

Imusarja, pakosarja, ahdin, cooleri, moottorinohjaus, katalysaattori, lambda-anturi ym. Siis kaikki mikä liittyy moottorin toimintaan.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Ribbe - 09.08.2011, 16:47:49
Imusarja, pakosarja, ahdin, cooleri, moottorinohjaus, katalysaattori, lambda-anturi ym. Siis kaikki mikä liittyy moottorin toimintaan.
'
Nuo kannattaa kysyä kirjallisena ennen kuin alkaa rakentamaan.
Mä ajattelin hoitaa tän ihan läpihuutojuttuna :2funny:

Ja esimerkki Aken sivuilta, mitä vaaditaan vähäpäästöisen auton moottorin vaihtoon.

Esimerkki  4.

-     valmistajan tai sen edustajan todistus pakokaasupäästöistä, että auto josta ”uusi vaihdettava” moottori on peräisin, täyttää Euro 2 -pakokaasupäästönormin tai
Tökkää tähän ainakin Volvon tapauksessa, eivät anna sinulle semmoista todistusta.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: The_OttoB - 09.08.2011, 17:03:45
Tökkää tähän ainakin Volvon tapauksessa, eivät anna sinulle semmoista todistusta.

No justhan kerrottiin, että tekniikan luovuttajan rekisteriote kelpaa. Josta selviää päästöluokka. Ja saahan Volvoltakin todistuksen, josta selviää päästöluokka. (vaatimustenmukaisuustodistus).

Suurin ongelma tässä Kulmamiehen tapauksessa on saada moottori käyntiin.....
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Ribbe - 09.08.2011, 17:15:58
No justhan kerrottiin, että tekniikan luovuttajan rekisteriote kelpaa. Josta selviää päästöluokka. Ja saahan Volvoltakin todistuksen, josta selviää päästöluokka. (vaatimustenmukaisuustodistus).

Suurin ongelma tässä Kulmamiehen tapauksessa on saada moottori käyntiin.....
Tämä kannattaa pyytää kirjallisena Trafilta. Katsastusmiehen puheisiin on jälkikäteen vaikea viitata.

Tuossa trafin sivuilla ei mainuttu rekisteriotetta vaan todistus valmistajalta tai sen edustajalta. Lisäksi kannattaa pyytää kirjallisena että mitä osia pitää ottaa kanta-autosta.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Kulmamies - 10.08.2011, 10:07:19
Jotta saadaan Ribbe tyytyväiseksi :) niin soittelin vielä Trafille tästä asiasta.

Eli se luovuttaja-auton rekisteri ote riittää, mutta ei olisi pahitteeksi saada sellaista paperia, mistä selviää luovuttaja-auton Euro-päästönormiluokitus, eli tässä tapauksessa Euro2. Katsastusmies saattaa vaatia selvityksen, että kaikki päästöihin vaikuttavat osat on vaihdettu ja tämä selviää esim. käymällä konttorilla "kanta-autotarkastuskessa" ennen projektin aloittamista.

Voimansiirto vaikuttaa periaatteessa, mutta jos kokonaisvälitysuhde on lähellekään luovuttaja-autoa, niin sekin on ok. Trafin ukko otti puheeksi sen, että jos moottori otetaan etuvetoisesta ja laitetaan takavetoon, niin silloinhan moottorin asento muuttuu poikittaisesta pitkittäiseksi. Tämäkin vaatii ainoastaan vain sen, että pitää saada katalysaattori yhtä lähelle moottoria, mitä se on ollut etuvetoasennuksessakin.

Eli antavat Trafilla paljon valtaa katsastusmiehelle tehdä päätöksiä siitä, miten tulkita kaikkia vaatimuksia.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Taavi.H - 10.08.2011, 10:24:26
Trafin ukko otti puheeksi sen, että jos moottori otetaan etuvetoisesta ja laitetaan takavetoon, niin silloinhan moottorin asento muuttuu poikittaisesta pitkittäiseksi. Tämäkin vaatii ainoastaan vain sen, että pitää saada katalysaattori yhtä lähelle moottoria, mitä se on ollut etuvetoasennuksessakin.

Audin kone ja voimansiirto soveltaen d24-koneisesta 940-Volvosta? Ei tule tätä ongelmaa. :)
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: J_Lanttola - 10.08.2011, 10:58:42
Mä oon tätä samaa hommaa pohtinut myös ihan ajatuksen tasolla ja olen myös myönteisellä kannalla, koska itse tulkitsen myös tuon asian niin että jos vaihdan esim tuohon mun -95 945:een 850/v70 d5252t TDi moottorin kaikkine päivineen niin sen PITÄISI onnistua.

Volvoltahan ei tarvitse mitään lappua että TDi moottori olisi vähäpäästöinen 945:ssa, vaan tarvittaessa, jos katsastusmies niin vaatii, tarvitaan lappu että moottorinluovuttaja 850TDi on vähäpäästöinen ja selvitys sen päästöluokituksista. Jos siis homma menee siihen että pelkkä luovuttaja-auton rekisteriote ei riitä.

Jos oikein pilkkua viilataan niin periaatteessahan pakoputkistokin vaikuttaa päästöihin ja 850 putkiston asennus takavetoon taas on no can do, mutta eipä noista putkiston muutoksista ole valitettu nykyiselläkään moottorilla.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Taavi.H - 10.08.2011, 11:11:47
TDI:n kohdalla Audin koneen käyttäminen voisi olla se helpoin ratkaisu, koska pitkittäinhän se Audissa on alunperin. Saa apulaitteet, imu/pakosarjat yms. sopimaan kenties helpommin?

Tosin, mitenkäs se tuossa Kulmamiehen Expressissä menikään...? Käytettiinkö siinä ihan Volvosta peräisin olevaa imu- ja pakosarjaa? Imusarjaa vissiinkin mutta pakosarja oli joku muu?
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Ribbe - 10.08.2011, 11:15:23
Jotta saadaan Ribbe tyytyväiseksi :) niin soittelin vielä Trafille tästä asiasta.
Enköhän nyt ole tyytyväinen :). Ite vain olen sen verran perus-pessimisti. Nähdääkö me seuraavaksi 960 Volvo D5 koneella? ;) Toisaalta Tuolla tiedolla pitäisi onnistua 960 T5 mallikin :)
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: AtAi - 10.08.2011, 11:15:49
Noniin, kauanko tarvitsee odottaa että täällä on esim. ensimmäinen 960 D5?

TDI:n kohdalla Audin koneen käyttäminen voisi olla se helpoin ratkaisu, koska pitkittäinhän se Audissa on alunperin. Saa apulaitteet, imu/pakosarjat yms. sopimaan kenties helpommin?
Nehän menee audista melko pulttaa kiinni, vielä kun ottaa nelikkoaudista niin putki väistelee samat komponentit mitä volvossa.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Kulmamies - 10.08.2011, 11:21:14
Jos oikein pilkkua viilataan niin periaatteessahan pakoputkistokin vaikuttaa päästöihin ja 850 putkiston asennus takavetoon taas on no can do, mutta eipä noista putkiston muutoksista ole valitettu nykyiselläkään moottorilla.

Tästäkin oli puhe. Pakoputkiston ei lasketa muuttavan päästöjä enää katalysaattorin jälkeen.

TDI:n kohdalla Audin koneen käyttäminen voisi olla se helpoin ratkaisu, koska pitkittäinhän se Audissa on alunperin. Saa apulaitteet, imu/pakosarjat yms. sopimaan kenties helpommin?

Tosin, mitenkäs se tuossa Kulmamiehen Expressissä menikään...? Käytettiinkö siinä ihan Volvosta peräisin olevaa imu- ja pakosarjaa? Imusarjaa vissiinkin mutta pakosarja oli joku muu?

Imusarjaa muokkasin ja käänsin orkkispakosarjaan ahtimen toisin päin.

Nähdääkö me seuraavaksi 960 Volvo D5 koneella? ;) Toisaalta Tuolla tiedolla pitäisi onnistua 960 T5 mallikin :)

Tämä olisi komeaa, mutta tämänhetkinen taloustilanne puoltaa tdi:tä.

Ihmettelen edelleen, miksei 960 T5:lla olisi mahdollinen, koska ei sillä ole merkitystä, mihin autoon se laitetaan, vaan sillä, mistä se on peräisin. Joskus on voinut olla asiat toisin...
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Taavi.H - 10.08.2011, 11:35:17
Ihmettelen edelleen, miksei 960 T5:lla olisi mahdollinen, koska ei sillä ole merkitystä, mihin autoon se laitetaan, vaan sillä, mistä se on peräisin. Joskus on voinut olla asiat toisin...

Itse taas ihmettelen, miksei mopoa suosilla keulita kunnolla ja lähdetä saman tien tekemän 960 T6:lla? :D

Mutta joka tapauksessa, jonkun täytyisi nyt näiden vähäpäästöisten Volvojen osalta vaan avata peli kunnolla, varmaan sen jälkeen moni rohkastuisi tekemään jotain räväkämpääkin.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Ribbe - 10.08.2011, 11:37:57
Ihmettelen edelleen, miksei 960 T5:lla olisi mahdollinen, koska ei sillä ole merkitystä, mihin autoon se laitetaan, vaan sillä, mistä se on peräisin. Joskus on voinut olla asiat toisin...
Tämän informaation perusteella on mahdollista. Aikaisemmin on silloisen Aken kanta ollut että pitää olla dokumentti jonka mukaan uusi moottori täyttää päästörajat myös uudessa korissakin. Tätä lappua ei ole Volvolta saanut. Mutta jos nyt riittää pelkkä rekisteriote niin eiköhän joku tee sen 960 T5 mallin :)
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: J_Lanttola - 10.08.2011, 11:56:57
Tämän informaation perusteella on mahdollista. Aikaisemmin on silloisen Aken kanta ollut että pitää olla dokumentti jonka mukaan uusi moottori täyttää päästörajat myös uudessa korissakin. Tätä lappua ei ole Volvolta saanut. Mutta jos nyt riittää pelkkä rekisteriote niin eiköhän joku tee sen 960 T5 mallin :)

Trafillakin on porukkaa moneen junaan ja toiset tulkitsevat pykäliä eri tavalla kuin toiset.
Itse olen pariin kertaan ollut yhteydessä sinne ja ekalla kerralla rekisteröintineuvonnassa vastattiin että eivät he voi alkaa neuvomaan (kyse pyörän rekisteröinnistä) kun ei heillä ole mitään neuvontapalvelua. Toisella kertaa sain mmaf foorumilta vinkin keltä kannattaa kysellä ja sain tämän henkilön langan päähän ja palvelu olikin todella ystävällistä ja asiallista ja koko homma selvisi todella selkeästi ja helposti.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: The_OttoB - 10.08.2011, 14:54:52
Ihmettelen edelleen, miksei 960 T5:lla olisi mahdollinen, koska ei sillä ole merkitystä, mihin autoon se laitetaan, vaan sillä, mistä se on peräisin. Joskus on voinut olla asiat toisin...

EU-tyyppihyväksytyt mallit on kai asia erikseen. Ainakin näin olen antanut itselleni kertoa.

Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Kulmamies - 10.08.2011, 14:56:31
EU-tyyppihyväksytyt mallit on kai asia erikseen. Ainakin näin olen antanut itselleni kertoa.

Eli? Selvennätkö hieman, että tällainen tavallinen tyhmäkin ymmärtää :)
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: HP - 10.08.2011, 16:04:49
Eli? Selvennätkö hieman, että tällainen tavallinen tyhmäkin ymmärtää :)

Koko auton tyyppihyväksyntävaatimus Eu:n alueelle tuli 1996 uudelle ajoneuvotyypille ja 1998 ensi kertaa käyttöönotettavalle autolle.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248 (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248)

"0. Auton ja sen perävaunun (M-, N- ja O-luokan ajoneuvotyypit) tyyppihyväksyntä (17.6.2010/584)

Uudelle ajoneuvotyypille Ensi kertaa käyttöönotettavalle ajoneuvolle
M1-luokka: 1.1.1996                      M1-luokka: 1.1.1998"

Aikaisemmin toi homma taidettiin hoitaa kansallisesti, ts. jossain pk-seudulla oli henkilö, joka kävi katsomassa maahantuodut autot läpi, totesi vaatimustenmukaisuuden ja kirjoitti todistuksen, jonka avulla kaikki vastaavat autot saatiin rekisteröityä ilman jokaisen auton yksittäistä katselmointia.

Esimerkki suomalaisesta tyyppihyväksyntätodistuksesta vuodelta 1976  :):
(http://i6.photobucket.com/albums/y250/HJP_84/IMG_0040.jpg?t=1312981350)

Eu:n myötä tuo homma lienee muuttunut siten, että vastaavan homman hoitaa Euroopan alueella joku hyväksyntälaitos, joka myöntää tyyppihyväksynnän autoille.

Luulen että tuota toimintaa on ruvettu harrastamaan Euroopan maissa jo aikaisemmin toiminnan helpottamiseksi, eli tyyppihyväksyttyjä autoja voi olla vanhempiakin kuin 1996 tai 1998 vuosimallista uudemmat.

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/8328F714-70F9-4BF8-86FA-61EB2A7468CB/0/15722082009_Vaatiohje.pdf (http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/8328F714-70F9-4BF8-86FA-61EB2A7468CB/0/15722082009_Vaatiohje.pdf)

Tuontiautoissa on usein tyyppihyväksyntänumeroita vanhemmissakin vuosimalleissa ja sillä on katettu kaikkien auton osa-alueiden hyväksyntä.

"4.2.2. Käytetty
EY-tyyppihyväksytyn henkilöauton, joka on ollut ennen maahantuontia muualla kuin Suomessa rekisteröitynä, vaatimustenmukaisuusselvitykseksi edellytetään EY-tyyppihyväksyntänumero ja aikaisemman rekisteröintimaan rekisteröintitodistus. EY-tyyppihyväksyntänumero voidaan todeta esimerkiksi valmistajan kilvestä. Pelkkä EY-tyyppihyväksyntä ei kuitenkaan riitä vaatimustenmukaisuuden toteamiseen, jos auto on rekisteröity ulkomailla poikkeusluvalla tai voidaan todeta, että ajoneuvo ei muuten ole täyttänyt käyttöönottoajankohtansa vaatimuksia."


http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/5F4DFC86-148C-49D4-B863-C68822AAEAAA/0/Lisapoytakirja_EURO_M1N1_ko_ennen_112010.pdf (http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/5F4DFC86-148C-49D4-B863-C68822AAEAAA/0/Lisapoytakirja_EURO_M1N1_ko_ennen_112010.pdf)

Esimerkiksi oheisen linkin takaa löytyvästä lomakkeesta on mahdollista todeta että päästöt vaativat dokumentin 1.1.1993 alkaen.

Jotkut valmistajat ovat siis ennakoineet tulevan ja sen, että hyväksyntä vaaditaan monilta muiltakin osa-alueilta, joten tyyppihyväksyttämällä auton jo riittävän ajoissa, saavuttaa sillä etuja markkinoilla.

Eli siis tyyppihyväksyntä helpottaa toimintaa niin kauan kunnes autoa ruvetaan muuttamaan.

Juuri tuon takia madalletuissa autoissa vaaditaan Tüv-todistuksia vaatimustenmukaisuuden täyttymiseksi myös madalluksen jälkeen.   

M-B:stä mun mielestä löytyy noita hyväksyntänumeroita jo 90-luvun alkupuolen malleista, en oo varma että miten Volvon eri malleissa niitä on.


Eli jos muutoksen kohteena olevan auton valmistajan kilvessä on tyyppihyväksyntänumero, tarkoittaa se ongelmia tässä asiassa.

Numero on muotoa eXX*XX/XX*XXXX*XX
Viimeiset kaksi numeroa tosin puuttuvat usein kilvestä. 

Tai näin asian ymmärrän, voihan olla että jossain muualla asiaa tulkitaan vapaamielisemmin.  :)
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Kulmamies - 10.08.2011, 16:33:47
Olisiko sitten tästä kyse 900-sarjan kohdalla? Vai onko tässä kyse vaan tyyppihyväksytyn auton ensirekisteröinnistä Suomeen?

edit. Jos esim. tuo mainitsemasi jousisarjan vaihto vaatii todistuksen, että täyttää tyyppihyväksyntävaatimukset, niin eikö sitten sen uuden vaihdettavan moottorin luovuttaja-auton hyväksytyt päästönormit kelpaa tähän samaan tarkoitukseen, jotta muutos saadaan hyväksyttyä?
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: smgt - 10.08.2011, 18:00:35
TDI:n kohdalla Audin koneen käyttäminen voisi olla se helpoin ratkaisu, koska pitkittäinhän se Audissa on alunperin. Saa apulaitteet, imu/pakosarjat yms. sopimaan kenties helpommin?

Tosin, mitenkäs se tuossa Kulmamiehen Expressissä menikään...? Käytettiinkö siinä ihan Volvosta peräisin olevaa imu- ja pakosarjaa? Imusarjaa vissiinkin mutta pakosarja oli joku muu?

ainakin 200srj konetilaan mahtuu audin kone alkuperäisillä pako ja imusarjalla.
lisäksi apulaitteetkin näyttävät mahtuvan  ::)
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Ribbe - 10.08.2011, 19:36:16
Koko auton tyyppihyväksyntävaatimus Eu:n alueelle tuli 1996 uudelle ajoneuvotyypille ja 1998 ensi kertaa käyttöönotettavalle autolle.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248 (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248)
Ottaa -95 rekisteröidyn 960 ja 850 T5 yksilöt ja suorittaa vaihdon. Silloin ei pitäisi vielä tuon EU hässäkän sotkea kuviota.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: VT86 - 10.08.2011, 19:38:04
Jotta saadaan Ribbe tyytyväiseksi :) niin soittelin vielä Trafille tästä asiasta.

Eli se luovuttaja-auton rekisteri ote riittää, mutta ei olisi pahitteeksi saada sellaista paperia, mistä selviää luovuttaja-auton Euro-päästönormiluokitus, eli tässä tapauksessa Euro2. Katsastusmies saattaa vaatia selvityksen, että kaikki päästöihin vaikuttavat osat on vaihdettu ja tämä selviää esim. käymällä konttorilla "kanta-autotarkastuskessa" ennen projektin aloittamista.

Voimansiirto vaikuttaa periaatteessa, mutta jos kokonaisvälitysuhde on lähellekään luovuttaja-autoa, niin sekin on ok. Trafin ukko otti puheeksi sen, että jos moottori otetaan etuvetoisesta ja laitetaan takavetoon, niin silloinhan moottorin asento muuttuu poikittaisesta pitkittäiseksi. Tämäkin vaatii ainoastaan vain sen, että pitää saada katalysaattori yhtä lähelle moottoria, mitä se on ollut etuvetoasennuksessakin.

Eli antavat Trafilla paljon valtaa katsastusmiehelle tehdä päätöksiä siitä, miten tulkita kaikkia vaatimuksia.

Loistavaa :) (tosin samantyyppisesti soveltaen eräs projekti jossa olen mukana tulee täyttämään euro 4 päästönormin)
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: HP - 11.08.2011, 09:04:03
Olisiko sitten tästä kyse 900-sarjan kohdalla? Vai onko tässä kyse vaan tyyppihyväksytyn auton ensirekisteröinnistä Suomeen?

edit. Jos esim. tuo mainitsemasi jousisarjan vaihto vaatii todistuksen, että täyttää tyyppihyväksyntävaatimukset, niin eikö sitten sen uuden vaihdettavan moottorin luovuttaja-auton hyväksytyt päästönormit kelpaa tähän samaan tarkoitukseen, jotta muutos saadaan hyväksyttyä?

Uskoisin että ongelmia saattaa tulla korkeintaan viimeisimpien vuosimallien 900-sarjan autojen kanssa. Ainakin tietokantoja selaamalla tulin siihen tulokseen ettei niissä ole tyyppihyväksyntää aiemmin kuin on ollut pakollista.

Tietty tämän voi todeta autokohtaisesti tarkastamalla valmistajan kilven moottoritilasta.

Jos ei lausuntoja saa Volvolta enää nykyisin, niin ehkä Tüv-nord voi auttaa, sieltä kun saa vaatimustenmukaisuustodistuksia ainakin tuontiautoihin.

http://www.tuv.fi/34722.asp (http://www.tuv.fi/34722.asp)
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: The_OttoB - 11.08.2011, 14:19:19
Katsoimpa omaa rekisteriotetta, eli 945 vm 95. Tyyppihyväksyntä kohta on tyhjä ja erikoisehdoissa  LTJ-tyyppikoodi on 55602415

Lisätiedoissa kakkossivulla LTJ-mallimerkintä 5D STW 940-94581/277

Tyyppikilvessä ABE NR F518

Osaako HP sanoa jotain? Kilven näet vaikka SVK:n löytöjä topicista, jos tarttet.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: HP - 11.08.2011, 14:47:16
Katsoimpa omaa rekisteriotetta, eli 945 vm 95. Tyyppihyväksyntä kohta on tyhjä ja erikoisehdoissa  LTJ-tyyppikoodi on 55602415

Lisätiedoissa kakkossivulla LTJ-mallimerkintä 5D STW 940-94581/277

Tyyppikilvessä ABE NR F518

Osaako HP sanoa jotain? Kilven näet vaikka SVK:n löytöjä topicista, jos tarttet.

Ei tuosta autosta ainakaan löydy mitään tyyppihyväksyntään vittaavaa.

Viimeisimmät 945-mallisarjan autot tuolla moottorilla oli varustettu tyyppihyväksyntänumerolla, mutta se tieto oli tallennettu syyskuussa 1996, eli vaikuttaisi siltä ettei noita ole tyyppihyväksytty ennenkuin on ollut pakko. 
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Kulmamies - 16.08.2011, 14:40:33
Terveisiä katsastuskonttorilta :)

22.10.1996 rekisteröityyn autoon saa laittaa moottorin 8.10.1996 rekisteröidystä autosta. Eli vanhemmastakin saa moottorin ottaa, jos päästörajat ovat samoja.

Tyyppihyväksyttyyn autoon saa myös vaihtaa moottorin, mutta yksinkertaisesti hyväksyntä ei ole sitten enää voimassa.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: kapteeni-kopelo - 21.08.2011, 17:16:15
kulmamies: voinko olettaa tuosta sun viimme vastauksesta että kun minulla on volvo 940 2,3turbo vm97 vähäpäästöinen niin voisin ottaa tekniikan esim volvo 850 2,4 t5 vm 94? kun itse olen näiden pykälien kans melko urpo niin saako joku selville näistä ne päästö-arvot.?? kun ois luovuttaja jo tossa naapurissa.. :)
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: kapteeni-kopelo - 21.08.2011, 17:24:54
mutta miten nuo tehorajat menee? kun mulla on 121kw eli 165hv merkitty otteeseen ja tossa t5 motissa on 225hv
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Ribbe - 21.08.2011, 17:26:05
kulmamies: voinko olettaa tuosta sun viimme vastauksesta että kun minulla on volvo 940 2,3turbo vm97 vähäpäästöinen niin voisin ottaa tekniikan esim volvo 850 2,4 t5 vm 94? kun itse olen näiden pykälien kans melko urpo niin saako joku selville näistä ne päästö-arvot.?? kun ois luovuttaja jo tossa naapurissa.. :)
Varmaan helpoin ottaa saman ikäisestä autosta tekniikka, mutta periaatteessa pitäisi sinun pystyä ottaa jos päästörajat samat.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Ribbe - 21.08.2011, 17:27:13
mutta miten nuo tehorajat menee? kun mulla on 121kw eli 165hv merkitty otteeseen ja tossa t5 motissa on 225hv
Teho saa kasvaa 25%. Se estää T5 koneen laittamisen. Tuohon saat salittaa 206hv tehoisen koneen.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: kapteeni-kopelo - 21.08.2011, 17:30:50
miten jos lasken vakio ahtoja vielä matalemmaksi ja hommaan penkki paperit? vaikka 200hv.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: kapteeni-kopelo - 21.08.2011, 17:33:30
mutta sit sallittua ois laittaa esim 2,5 turbo siinä on 193hv mutta nouseeko moottorin tilavuus liikaa?
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Kulmamies - 21.08.2011, 17:46:59
kulmamies: voinko olettaa tuosta sun viimme vastauksesta että kun minulla on volvo 940 2,3turbo vm97 vähäpäästöinen niin voisin ottaa tekniikan esim volvo 850 2,4 t5 vm 94? kun itse olen näiden pykälien kans melko urpo niin saako joku selville näistä ne päästö-arvot.?? kun ois luovuttaja jo tossa naapurissa.. :)

Minun tietojeni mukaan -94 on ollut samat päästövaatimukset, mitä -97, mutta kannataa varmistus asiasta katsastuskonttorilta.

miten jos lasken vakio ahtoja vielä matalemmaksi ja hommaan penkki paperit? vaikka 200hv.

Tämä ei käy, koska sitten  se vaihdettava moottori ei ole enää valmistajan määräysten mukainen, eikä siis täytyä enää valmistajan ilmottamia päästöjä.

mutta sit sallittua ois laittaa esim 2,5 turbo siinä on 193hv mutta nouseeko moottorin tilavuus liikaa?

Jos vakio moottori on 2,3L, niin tuo 2,5L menee helposti rajojen sisään. Suurin sallittu muutos +25%.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: kapteeni-kopelo - 21.08.2011, 18:08:35
ok. eli maanantaina konttorille ja sit etsimään 2,5 turbo mottia..
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Ribbe - 21.08.2011, 19:33:47
Mutta onko vaivan arvoista vaihtaa 2.3 litrainen nelonen 2.5-litraiseen vitoseen? Sama työmäärä niin saa ihan mukavasti potkua vakiokoneestakin :)
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: kapteeni-kopelo - 21.08.2011, 19:42:50
menee hermot ton 4 kans. en saa kestään sitä.. niin ei kiinnosta enään tapella.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: The_OttoB - 21.08.2011, 22:15:33
menee hermot ton 4 kans. en saa kestään sitä.. niin ei kiinnosta enään tapella.

Ihan vaan ilman sarvia ja hampaita, jos about maailman kestävin ja yksinkertaisin moottori ei kestä, niin mikä on elinaikaodote huomattavasti hennomalla JA monimutkaisemmalla alumiinimoottorilla?
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: J_Lanttola - 21.08.2011, 22:32:43
Eikös rajat ole kuitenkin teho ja paino 20% ja tilavuus 25%?
No, 198hv saa olla silti eli ei ongelmia sen puolesta.

EDIT: Olettaen siis että se 165hv on tehokkain vertailumalli
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: mortti - 21.08.2011, 23:04:36
menee hermot ton 4 kans. en saa kestään sitä.. niin ei kiinnosta enään tapella.

Ei muuta ku tinakonetta vaan pellin alle, näissähän ei hajoa koskaan mikään ja viriosia löytyy joka marketista puoli ilmaiseksi  :)
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: kapteeni-kopelo - 22.08.2011, 09:19:17
joo on yksinkertainen toi 4:nen.. mutta mulla on vaan niin vitun huonoa tuuria ton auton kans..  :'(
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Jule - 22.08.2011, 10:03:32
Eikö koneen voi ottaa myös uudemmasta tyyppihyväksytystä autosta ja laittaa vanhempaan ei tyyppihyväksyttyyn myös?
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Kulmamies - 22.08.2011, 10:20:05
Eikö koneen voi ottaa myös uudemmasta tyyppihyväksytystä autosta ja laittaa vanhempaan ei tyyppihyväksyttyyn myös?

Minulle annetun informaation perusteella sanoisin kyllä. Ja jos on riittävän vanha, ettei päästöillä ole väliä, niin sitten on ihan yksi lysti minkä moottorin laittaa, kunhan tehot ja tilavuudet ym. on rajoissa.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: The_OttoB - 22.08.2011, 12:10:13
Eikös rajat ole kuitenkin teho ja paino 20% ja tilavuus 25%?
No, 198hv saa olla silti eli ei ongelmia sen puolesta.

Entäs B204GT, olikos se saatavissa 940-sarjaan, vai pelkästään 960:seen?
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: VT86 - 22.08.2011, 15:13:36
Teho saa kasvaa 25%. Se estää T5 koneen laittamisen. Tuohon saat salittaa 206hv tehoisen koneen.

Ei saa, tilavuus saa kasvaa 25%.

Oikea vastaus tässä:

Eikös rajat ole kuitenkin teho ja paino 20% ja tilavuus 25%?
No, 198hv saa olla silti eli ei ongelmia sen puolesta.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Ribbe - 22.08.2011, 15:15:08
Ei saa, tilavuus saa kasvaa 25%.

Oikea vastaus tässä:
Muistin tuon kun luin lantolan vastauksen. Prosentit meni päässä sekaisin :)

Mutta edelleen uskon että on helpompi laittaa vinokone kuntoon kun vaihtaa sen tilalle tinakone.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: J_Lanttola - 23.08.2011, 13:25:46
Entäs B204GT, olikos se saatavissa 940-sarjaan, vai pelkästään 960:seen?

Niin jaa, siitä mulla ei kyllä ole tietoa onko tuo 165hv sitten se tehokkain vertailumoottori, laskin ton vaan sen mukaan kun se tossa mainittiin. tietääkö kukaan?
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: tomimikael - 26.08.2011, 00:25:44
Entäs B204GT, olikos se saatavissa 940-sarjaan, vai pelkästään 960:seen?


Ei ole tietoa muuta kun että saihan tuota jo 700-sarjaankin.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: smgt - 06.09.2011, 00:43:29
mitähän kulmanmiehelle kuuluu uuden projektin parissa?
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Kulmamies - 06.09.2011, 08:38:58
mitähän kulmanmiehelle kuuluu uuden projektin parissa?

Eipä vielä mitään mullistavaa. Eilen tupsahti tontille tdi:n perään sopiva M90 vaihteisto.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: pomo - 06.09.2011, 16:58:19
Entäs B204GT, olikos se saatavissa 940-sarjaan, vai pelkästään 960:seen?
Mikäs kone on 940 Polarissa?
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: smgt - 07.10.2011, 07:10:55
Eipä vielä mitään mullistavaa. Eilen tupsahti tontille tdi:n perään sopiva M90 vaihteisto.

millonkas tästä tulee oma topikki rojekteihin?
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Fuse - 22.10.2011, 15:13:25
Nuo kannattaa kysyä kirjallisena ennen kuin alkaa rakentamaan. Tökkää tähän ainakin Volvon tapauksessa, eivät anna sinulle semmoista todistusta.

Volvo ei kirjoita lappua, jossa ilmoittaa moottorin X täyttävän päästönormit jossain toisessa autossa, kuin missä se on ollut. Mutta tuolla ei ole lain kannalta mitään merkitystä, koska kuten edellä lainattiin lakitekstiä, lain kannalta riittää että moottori X täyttää ne normit siinä autossa mistä se on lähtöisin. Käsittääkseni se oli aivan Volvon oma tulkinta, että voimansiirto ja pakoputkisto ovat päästöihin vaikuttavia laitteita, mutta ei sellaisista asioista kannata lähteä Volvon tulkintoja kyselemään. :)

Aivan turha on pyydellä pidempiä ja tarkempia selvityksiä, kuin mitä laki vaatii.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: smgt - 22.10.2011, 16:42:25
minun katsuri sano kun soitin rojektin alkuvaiheessa että "kyllä siihen me kilvet saadaan!" :)
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: The_OttoB - 22.10.2011, 20:17:09
Tällaisia puheita kiertää, olisi kiva tietää kuka näitä keksii, tuskinpa R70AWD joka kirjoitushistoriansa perusteella vaikuttaa aivan   asialliselta kaverilta.

 lainattu Kulmamiehen 940 topicista:

Tuota mitenkäs tollasen 940 + D5:n saa leimaan Suomessa ???

Eihän 900-sarjan autoihin saa laittaa kun niitä koneita joita sarjaan saanut alunperin...maahantuoja kieltänyt erillisellä määräyksellä vaikka Suomen laki sen salliikin....viitaten esim T5/R - 960 projektit joita ei ole saanut leimattua millään konttorilla tässä maassa kyseisen paperin takia.

Vai onko asia muuttunut lähiaikoina ???

Jos tuon saa leimattua, niin sillonhan se maahantuojan määräys on kumottu ja 960:n saisi laittaa T5 ja R koneita...ja paljon muuta kivaa  8)
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Fuse - 22.10.2011, 22:06:27
Nettilegendat lähtevät helposti kiertämään.. Esim. se etteikö itse kasatun moottorin tehoja saisi tiputtaa kantamoottorista. Tuo on aivan varmasti jonkun yhden aseman oma tulkinta, koska Deran kanssa tuossa asiasta juttelin ja viimeaikoina on tehty noita ns "penkkilappuja" ihan samaan malliin kuin ennenkin ja Trafilta ei mitään yleistä ohjeistusta tuon asian suhteen ole annettu. Aika outoa olisi, jos olisi annettukaan, koska sellaista kohtaa ei laista löydy, mikä kieltäisi kantamoottorin tehojen laskemisen. Täytyisi käyttää jo aika luovaa tulkintaa...

Jokaisen näitä tekniikanvaihtoja tekevän kannattaa ihan omalla kohdallaan ensin perehtyä siihen mitä laki sanoo, kasata kaikki asiat paperille, hommata sopivat dokumentit ja tarvittaessa pyytää Trafilta kirjallinen selostus asiasta, jos katsastusasema alkaa selostamaan omiaan.

Jos kylän ainoalla asemalla on vittumainen inssi, joka sanoo että "ei onnistu" ja itse jättää asian siihen uskoen kaiken, lähtee kaikenlaista juttua helposti kiertämään.

Volvolta ei myöskään varmasti kannata mennä kyselemään mitään kaiken kattavia hyväksyntälausuontoja itse tekniikanvaihtojen osalta, koska siihen varsinaiseen tekniikanvaihtoon ei Volvolta minkäänlaista lupaa tarvitse. Sieltä kannattaa pyytää ainoastaan dokumentteja koskien heidän moottoriensa päästöluokituksia, tehoja ja eroja tekniikassa mallisarjojen kesken. Noita dokumentteja saa kyllä muualtakin kuin Volvolta, kun hieman käyttää aikaa kaiken selvittämiseen.

Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: AtAi - 23.10.2011, 02:52:48
Nettilegendat lähtevät helposti kiertämään.. Esim. se etteikö itse kasatun moottorin tehoja saisi tiputtaa kantamoottorista. Tuo on aivan varmasti jonkun yhden aseman oma tulkinta, koska Deran kanssa tuossa asiasta juttelin ja viimeaikoina on tehty noita ns "penkkilappuja" ihan samaan malliin kuin ennenkin ja Trafilta ei mitään yleistä ohjeistusta tuon asian suhteen ole annettu. Aika outoa olisi, jos olisi annettukaan, koska sellaista kohtaa ei laista löydy, mikä kieltäisi kantamoottorin tehojen laskemisen. Täytyisi käyttää jo aika luovaa tulkintaa...
Jaha, kaivetaan tuo yks rojekti taas etenevien kirjoihin, jos tämä pitää paikkaansa.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Kulmamies - 23.10.2011, 09:04:14
Jaha, kaivetaan tuo yks rojekti taas etenevien kirjoihin, jos tämä pitää paikkaansa.


Jokaisen näitä tekniikanvaihtoja tekevän kannattaa ihan omalla kohdallaan ensin perehtyä siihen mitä laki sanoo, kasata kaikki asiat paperille, hommata sopivat dokumentit ja tarvittaessa pyytää Trafilta kirjallinen selostus asiasta, jos katsastusasema alkaa selostamaan omiaan.

 :hello:
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: dera - 23.10.2011, 18:21:08
Tällaisia puheita kiertää, olisi kiva tietää kuka näitä keksii, tuskinpa R70AWD joka kirjoitushistoriansa perusteella vaikuttaa aivan   asialliselta kaverilta.

 lainattu Kulmamiehen 940 topicista:

Tuo R70AWD kommentti on höpöä, ei tuommoista valmistajan "määräystä" ole olemassakaan.

960 T5 tekniikanvaihto on ihan laillinen niin kauan kun sitä T5 moottoria ei muuteta. Muutetussa moottorissa (eli esim. tehoa laskettu tai nostettu alkuperäisestä) alkuperäinen päästönormitus ei ole enää voimassa, ja tällöin on edessä VTT reissu ja hylätty tulos. Ainoa vähänkään hankalampi juttu voi olla löytää hyväksytty katti ko. rakennelmaan, kaikkialla ei hyväksytä itse tehtyä etuputkea (pakoputkisto kattiin asti on päästöihin vaikuttava osa). Ei siihen tosiaan valmistajalta tartte mitään lupia eikä valmistaja voi mitenkään kieltää tuollaisten tekoa. Tuo on pakottavaa lainsäädäntöä.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: The_OttoB - 23.10.2011, 18:50:57
Ei siihen tosiaan valmistajalta tartte mitään lupia eikä valmistaja voi mitenkään kieltää tuollaisten tekoa. Tuo on pakottavaa lainsäädäntöä.

Just nyt on työn alla poikkeuslupaviritys (1,2 l-> 2,0+remmi) yhteen brittisporttiin, jolle ei löydy maahantuojaa taikka valmistajaa jolta lupia kysellä. Katsastusukko tuumasi että merkkikerhokin on ihan riittävä instanssi kirjoittamaan lausuntoja vertailumoottoreista ja alustoista. Samaa autoa on siis valmistettu umpimallina ja avona, mutta ne ovat olleet eri mallimerkinnöillä, ja siitä umpimallista on olemassa tehokkaampi versio.

Mutta ei anneta faktojen pilata hyviä tarinoita.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: mista - 23.10.2011, 19:00:47
Just nyt on työn alla poikkeuslupaviritys (1,2 l-> 2,0+remmi) yhteen brittisporttiin, jolle ei löydy maahantuojaa taikka valmistajaa jolta lupia kysellä. Katsastusukko tuumasi että merkkikerhokin on ihan riittävä instanssi kirjoittamaan lausuntoja vertailumoottoreista ja alustoista. Samaa autoa on siis valmistettu umpimallina ja avona, mutta ne ovat olleet eri mallimerkinnöillä, ja siitä umpimallista on olemassa tehokkaampi versio.

Mutta ei anneta faktojen pilata hyviä tarinoita.

Katsastusukon tuumailut ei liene kuitenkaan aina fatkaa kuten on monesti opittu.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Kulmamies - 13.12.2011, 11:00:58
Tänään on vähäpäästöinen -97 mallinen takavetoauto muutoskatsastettu samanikäisen etuvetoisen moottorille. Tämän topikin pähkäilyt siis tuottivat tulosta ja ovat ilmeisen luotettavaa tietoa.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: smgt - 13.12.2011, 14:05:54
onneks olokoon!!!    ELK
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: VT86 - 13.12.2011, 16:30:37
Tänään on vähäpäästöinen -97 mallinen takavetoauto muutoskatsastettu samanikäisen etuvetoisen moottorille. Tämän topikin pähkäilyt siis tuottivat tulosta ja ovat ilmeisen luotettavaa tietoa.

Olisikohan mahdoton homma että kasailisit nuo tärkeimmät pähkäilyt mitä kävimme läpi tuohon aloitusviestiisi jossain välissä ja vaikka mahdollisesti siirtäisi FAQ osioon ??

Onnea vielä uudemmasti
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Juke-Maza - 13.12.2011, 20:02:28
Olisikohan mahdoton homma että kasailisit nuo tärkeimmät pähkäilyt mitä kävimme läpi tuohon aloitusviestiisi jossain välissä ja vaikka mahdollisesti siirtäisi FAQ osioon ??

Onnea vielä uudemmasti
Joo onnea Kulmikselle!

Samaan vaivaanhan keräisi vielä Kootut höpöpuheet, tornarit, "varmat" tiedot  ;D
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: HP - 16.12.2011, 10:02:01
Just nyt on työn alla poikkeuslupaviritys (1,2 l-> 2,0+remmi) yhteen brittisporttiin, jolle ei löydy maahantuojaa taikka valmistajaa jolta lupia kysellä.

Kannattaa varautua pitkiin toimitusaikoihin hakemuksen kanssa.

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=227886 (http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=227886)

"Mites kauan on yleensä poikkeusluvan käsittely kestänyt? Alkaa olla 8kk täynnä ja käpy hiiltynyt."

"kaverin autossa meni 2 vuotta. Oli siinä ajassa jo auto purettu ja myyty osina eteenpäin"

"Yli 7 kk mennyt. Alkuviikosta kyselin, niin paperit on kuulemma jossain pinossa ja on ruuhkaa ja kiirettä.. "

"Kultaisella '90-luvulla, kun lupia vielä joku joskus sai läpikin, kesti minulla yksi lupa 2 kk, toinen 1 v 3 kk. "

"ittellä kans 5kk menny moottori lupa jutusta ja soittelin kans sinne nii sanottihi waa ettei tämän wuaren pualella ku on nii kowat ruuhkat... "

Toimivaa asiakaspalvelua, varsinkin kun ottaa huomioon palvelun hinnan:

"1.2. Ajoneuvotekniset lausunnot ja luvat
1.2.1. Ajoneuvon varusteita, rakennetta tai käyttöä tiellä koskeva poikkeuslupa............ 380 euroa"
http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5886.pdf (http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5886.pdf)
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2010/20101185 (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2010/20101185)
 :idiot2:
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Diudi - 20.01.2012, 19:04:37
mutu mutu tarkistan ko löydän tieliikennelaki 2010 raamattuni. Olisikohan ollut 1.1.1992 jälkeen dieselit piti olla vähäpäästöisiä


(tai hyvin tarkkoja ollaan niin myös 1.12.1988 eteenpäin on vähäpäästöisiä mutta niiden muuttaminen hyväksytään esim bensa-auton suhteen asentamalla katti putkeen tai käyttämällä VTT:n palveluja. 1.1.1992 eteenpäin.

Pitääks mun hommata joku lappu päästöjä varten? Mulla on Volvo 240 (käyttöönotettu, 00.00.88) D24, ja aion turbottaa sen välijäähdyttimellä varustettuna..vastaamaan mallisarjan tehokkainta +20% = 186hp. Vai riittääkö konttorilla tehty mittaus?
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: J_Lanttola - 20.01.2012, 21:22:50
Pitääks mun hommata joku lappu päästöjä varten? Mulla on Volvo 240 (käyttöönotettu, 00.00.88) D24, ja aion turbottaa sen välijäähdyttimellä varustettuna..vastaamaan mallisarjan tehokkainta +20% = 186hp. Vai riittääkö konttorilla tehty mittaus?

Ei tarvitse, riittää käytönaikainen mittaus, eli se konttorilla tehtävä savutusmittaus.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: VT86 - 21.01.2012, 10:06:00
Pitääks mun hommata joku lappu päästöjä varten? Mulla on Volvo 240 (käyttöönotettu, 00.00.88) D24, ja aion turbottaa sen välijäähdyttimellä varustettuna..vastaamaan mallisarjan tehokkainta +20% = 186hp. Vai riittääkö konttorilla tehty mittaus?

Konttorilla/korjaamolla tehtävä käytönaikainen päästömittaus riittää.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Diudi - 03.03.2012, 16:19:48
Tuota noin, tämä ei ole itselle juuri nyt ajankohtainen, mutta mietityttää.

Miten homma etenee, jos vaikka laitan vanhaan Volvoon -90-luvun vähäpäästöisen dieselkoneen (moottoritil. rajoissa) vaikka nyt volkkarista tai mersusta, niin tuleeko autoni noudattaa sen jälkeen vähäpäästöisiä määräyksiä, koska moottori on vähäpäästöisestä autosta vai onko yhdistelmä sen jälkeen ei-vähäpäästöinen?

Vaikuttaako mekaanisen syöttöpumpun asennus elektronisen tilalle mitään noiden päästöjen suhteen?

Päteekö bensakoneisiin samat säännöt, jos vaihtaa vähäpääst. moottorin ei-vähäpääst. autoon?

Kunhan vain kyselen..tietää, että minkälaisia projekteja alkaa suunnitteleen sitte ku toi Volvo 240 D24Tic valmistuu. :P
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: TOK - 03.03.2012, 16:26:22
Miten homma etenee, jos vaikka laitan vanhaan Volvoon -90-luvun vähäpäästöisen dieselkoneen (moottoritil. rajoissa) vaikka nyt volkkarista tai mersusta, niin tuleeko autoni noudattaa sen jälkeen vähäpäästöisiä määräyksiä, koska moottori on vähäpäästöisestä autosta vai onko yhdistelmä sen jälkeen ei-vähäpäästöinen?

Vähäpäästöisyys on korin ominaisuus. Koneenvaihdolla ei auton päästörajat muutu.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Diudi - 03.03.2012, 16:30:15
Vähäpäästöisyys on korin ominaisuus. Koneenvaihdolla ei auton päästörajat muutu.

Oukei, no hyvä sentään että Suomen laista löytyy silloin tällöin jtn positiivista. :)

Kiitos vastauksesta!
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: J_Lanttola - 03.03.2012, 18:25:52
Tuota noin, tämä ei ole itselle juuri nyt ajankohtainen, mutta mietityttää.

Miten homma etenee, jos vaikka laitan vanhaan Volvoon -90-luvun vähäpäästöisen dieselkoneen (moottoritil. rajoissa) vaikka nyt volkkarista tai mersusta, niin tuleeko autoni noudattaa sen jälkeen vähäpäästöisiä määräyksiä, koska moottori on vähäpäästöisestä autosta vai onko yhdistelmä sen jälkeen ei-vähäpäästöinen?

Vaikuttaako mekaanisen syöttöpumpun asennus elektronisen tilalle mitään noiden päästöjen suhteen?


Tosiaan kuten jo mainittiin, päästörajat menee korin mukaan.
Jos kori on vähäpäästöinen niin lain mukaan moottori täytyy olla vähäpäästöisestä autosta ja moottori täytyy vaihtaa kaikkine päästöihin vaikuttavine tekijöineen, eli syöttöpumppua ei periaatteessa saa vähäpäästöiseen autoon vaihtaa.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Diudi - 03.03.2012, 21:15:16
Tosiaan kuten jo mainittiin, päästörajat menee korin mukaan.
Jos kori on vähäpäästöinen niin lain mukaan moottori täytyy olla vähäpäästöisestä autosta ja moottori täytyy vaihtaa kaikkine päästöihin vaikuttavine tekijöineen, eli syöttöpumppua ei periaatteessa saa vähäpäästöiseen autoon vaihtaa.

Joo, niin arvelinki mut mietin vaan, että JOS joskus tekis tuon volvo 360 TDi projektin, niin vois ostaa ihan volkkarin tai audin 1.9TDi koneen -91 --> eli vähäpäästösestä autosta. Siitä saa aika kivasti voimaa kuitenki, niinku siitä oli puhettaki tuossa syksyllä. Tosin sillon enimmäksee puhuttiin siitä 1.6TD:stä.

Mutta se on sitte ens vuoden juttuja JOS on. Ensin toi 240 valmiiks ja sillä ajellaanki ainaki tää vuosi. :)
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Paine - 08.10.2017, 22:15:18
Noo menee nyt vähän aiheen ohi mutta kuminkin jos ostan 360 90vm katilla eli Vähä päästöinen bensa ja muutoskatsastan sen 1.9 vw tdi koneelle tuleeko päästö touhujen kanssa jotain ikävää vastaan en löytänyt asiasta mistään mitään  :D
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 08.10.2017, 22:40:31
Ei kai tuossa tarvita kuin mitata muutoskatsastuksessa konttorilla dieselin K-arvo tuolla TDI koneella. Eikä tuo entinen "vähäpäästöisyys" haittaa nykyään mitenkään ja kun tuo 360 Volvo on Euro 2 luokiteltu niin savutusmittaus konttorilla riittää päästöissä, eikä ole tarvetta enää VTT-testeille. Riippuu myös tuon 1.9 TDI vuosimallista että tarvitseeko olla katti putkessa, tosin se voi olla tyhjäkin koska ei vaikuta savutusarvoon mitenkään.

Vasta Euro 3 on tiukemmat päästövaatimukset.

Tämän topicin aiemmat tekstit on vuodelta 2012, milloin oli vielä eri vaatimukset päästöissä.
Otsikko: Vs: Minkä vuotiseen diesel autoon saa tehdä tekniikkaan muutoksia?
Kirjoitti: Paine - 09.10.2017, 08:41:05
Kiitos juu tiesin että vanhaa tietoa mutta halusin varmuuden viisaamilta :D kun tuo muutos katsastus touhu muuttui ja kun on  tiedossa vaan hyvä 90 vm koppa  8)