Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: miksu01 - 15.08.2011, 10:37:52

Otsikko: volvo 460 2.0 viritys/piristys
Kirjoitti: miksu01 - 15.08.2011, 10:37:52
Kaipailis vähän vinkkejä volvo 460 2.0 (b20f) mottorin piristykseen ku ei kauheasti löydy tietoa.

Turbotus ei ole vaihtoehto, koska en maksa 1000e pakokaasutestiä ja turbomoottoria en vaihda ku tällä on ajettu vaan 190000km.

Tässä on vakiona se 110hv/160nm ja jos jonnekkin 130hv/200nm lukemille pääsisi niin olisi hyvä :)

Mielessä on käynyt myös tuo 8v->16v swappi, ku näissähän on "lagunan" kone ja lagunoita on myös 2.0 16 venttiilisinä.. Mahtaisko olla iso projekti?

Isompi putkisto on ensimmäisenä mulla listalla, mutta noita nokka ym virityksiä kaipailis tälläseen, et saisko jostain toisesta moottorista paremman nokan vai meenkö hiottamaan vanhan?
Myös lastu olis mielessä? saako jostain ja auttaako yhtään?
Otsikko: Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
Kirjoitti: Hurm0s - 15.08.2011, 11:26:53
Tekis mieli vaan todeta, että unohda...

Mutta toki jos urheilumieltä löytyy paljon, niin...

Googlettamalla ainakin joskus löytyi juttua tuosta rellun koneswapista, muistelisin että brittipojat ainakin on noita tehny.
Mutta tuossakin on aika paljon mutkia matkassa, ensinnäkin noita rellun 16v koneita järkevillä kilometreillä ei puissa kasva.
Sen sijoittaminen konehuoneeseen ei ole mikään bolt-on homma.
Ja lisäksi vielä lainsäädännöllinen puoli, eli paperisotaa konttorin kanssa riittää ja huomioonotettavia asioita on paljon.

Isompi putkisto tuossa vakiokoneessa tuo ehkä lisää ääntä, thätsit.
Kaverin B20F:stä joskus otettiin katti ja keskipöntöt pois ja hitsattiin tilalle suoraa rööriä, persdyno ei huomannut eroa, mutta peltorit päässä teki kyllä mieli matkustaa...
Pakosarja ja imusarja näissä on jo alkujaan ihan ookoo, mutta kantta viilaamalla voisi tuloksia saada.
Eli kannesta vähän lastua pois ja kanavat muotoiluun, mutta taas... maksaa...
Otsikko: Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
Kirjoitti: miksu01 - 15.08.2011, 11:39:54
Tekis mieli vaan todeta, että unohda...

Mutta toki jos urheilumieltä löytyy paljon, niin...

Googlettamalla ainakin joskus löytyi juttua tuosta rellun koneswapista, muistelisin että brittipojat ainakin on noita tehny.
Mutta tuossakin on aika paljon mutkia matkassa, ensinnäkin noita rellun 16v koneita järkevillä kilometreillä ei puissa kasva.
Sen sijoittaminen konehuoneeseen ei ole mikään bolt-on homma.
Ja lisäksi vielä lainsäädännöllinen puoli, eli paperisotaa konttorin kanssa riittää ja huomioonotettavia asioita on paljon.

Isompi putkisto tuossa vakiokoneessa tuo ehkä lisää ääntä, thätsit.
Kaverin B20F:stä joskus otettiin katti ja keskipöntöt pois ja hitsattiin tilalle suoraa rööriä, persdyno ei huomannut eroa, mutta peltorit päässä teki kyllä mieli matkustaa...
Pakosarja ja imusarja näissä on jo alkujaan ihan ookoo, mutta kantta viilaamalla voisi tuloksia saada.
Eli kannesta vähän lastua pois ja kanavat muotoiluun, mutta taas... maksaa...

Onko 8v ja 16 koneessa samat lohkot, jos on ni se helpottais paljon.
Niillä on kyllä paljon ajettu mutta veisi sen kannen johonki tarkastettavaks ja työstettäväks.

Tehon puolesta ei kauheasti tarvii paperitöitä, ku 2.0 16v lagunassa on muistaakseni joku 135hv ni jäisi mallisarjan tehokkaimman ja +20% sisään.

Tietenkin auto on vähäpäästöinen niin siihen varmaan joutuisi todistelemaan että päästöt ei muut jne jne. Kiinnostais kyllä kovasti tuo homma..

Sen verran löysin landiasta tietoa että joku oli korvannut 2 pikkupönttöä suoralla putkella, takapöntön vaihtanu vapaastivirtaavaan, ja imu- ja pakokanavat kohdistanu niin oli dynossa saanu 117hv/196nm.
Näissä on kuulemma JOPA 5mm heittoa kavavissa imu- ja pakosarjaan verrattaessa :(
Otsikko: Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
Kirjoitti: Ristus - 15.08.2011, 15:46:00
16V kansi ei käy volvon lohkon päälle vesi/öljykanavat ei täsmää.

Moottorin laitto kokonaisuudessaan ei pitäs olla mikään ongelma kuhan sähköt saa toimiin...

Mutta museossa oli tästä juttua ja siellä ihan dynolapuilla todettiin että kun porttaa imu ja pakokanavat sekä siistii ne saa vääntöä lisää ja muutaman heposenkin siihen koneeseen...

(toistan itseäni)  8)
Vakioon lisää 7,4hv ja 35Nm pelkällä putkella ja porttauksella - boxit voi siis näin ensi alkuun unohtaa jos kerran menee euroopan touriksi...  ;D
Otsikko: Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
Kirjoitti: miksu01 - 15.08.2011, 15:51:15
16V kansi ei käy volvon lohkon päälle vesi/öljykanavat ei täsmää.

Moottorin laitto kokonaisuudessaan ei pitäs olla mikään ongelma kuhan sähköt saa toimiin...

Mutta museossa oli tästä juttua ja siellä ihan dynolapuilla todettiin että kun porttaa imu ja pakokanavat sekä siistii ne saa vääntöä lisää ja muutaman heposenkin siihen koneeseen...

Jaahas, elikkä 16v kansi unohdetaan :)

No laitetaan sitten putkisto, kannen työstö/madallus, pako- ja imusarjojen avarrus ja kohdistus. kyllä niillä sitten jotain irtoaa :)

Toi on aika hyvin tuo 7.4 hv/35nm noilla virityksillä :) Tuon muistan lukeneeni mutta en löytänyt sitä enää :(
Otsikko: Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
Kirjoitti: Hurm0s - 15.08.2011, 16:31:35
Jaahas, elikkä 16v kansi unohdetaan :)

No laitetaan sitten putkisto, kannen työstö/madallus, pako- ja imusarjojen avarrus ja kohdistus. kyllä niillä sitten jotain irtoaa :)

Toi on aika hyvin tuo 7.4 hv/35nm noilla virityksillä :) Tuon muistan lukeneeni mutta en löytänyt sitä enää :(
tuossa tulee äkkiä aika hyvin hintaa hevosvoimalle...

Enkä missään nimessä halua lannistaa viritysintoa, mutta kannattaa ajatella pari kertaa järjellä ennenkuin alkaa hakkaamaan satoja euroja koneeseen jotta saa muutamia hevosia lisää...

Eli jos sulla itellä on virtauspenkki ja taito alkaa kanavia muotoilemaan, niin go for it ;)
Mutta jos pitää jossain teettää, niin halvalla et pääse...
Otsikko: Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
Kirjoitti: miksu01 - 15.08.2011, 17:36:52
tuossa tulee äkkiä aika hyvin hintaa hevosvoimalle...

Enkä missään nimessä halua lannistaa viritysintoa, mutta kannattaa ajatella pari kertaa järjellä ennenkuin alkaa hakkaamaan satoja euroja koneeseen jotta saa muutamia hevosia lisää...

Eli jos sulla itellä on virtauspenkki ja taito alkaa kanavia muotoilemaan, niin go for it ;)
Mutta jos pitää jossain teettää, niin halvalla et pääse...

En mä lannistu, jonkun on hyvä muistutella että kannattaa pitää järki päässä :D

Joo tarkoitus olisi mahdollisimman pienellä budjetilla edetä.
Pakoputkiston ostan motonetistä ns. tee-se-itse 2.5"-3" putkea ja hitsailen sen kasaan, hintaa ei kauheasti tule. oisko yht. joku 100e-150e (sisältäen tuning pöntön)

Tuon imu- ja pakosarjan kohdistan itse vingulla tai vastaavalla.
Ja nuo kannen kanavat avarran ite tiivisteen mukaan.
Ainut mikä olisi ulkoistettava ni olisi tuo kannen lasku.. mutta saa nähä jos suhteilla sais halvalla.

koitan jätää tuon kannen mahdollisimman koskemattomaksi koska teho mitä tavoittelen on niin vähäistä että sen saa jo ilman sitäkin :)
Otsikko: Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 15.08.2011, 17:37:10
muutenkin tuo 109hv/165nm vs 120hv/175nm ei ole mitenkään hirveä ero että enpä tiedä kannattaako alkaa mitään virittelemään ::)

Otsikko: Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
Kirjoitti: miksu01 - 15.08.2011, 17:39:26
muutenkin tuo 109hv/165nm vs 120hv/175nm ei ole mitenkään hirveä ero että enpä tiedä kannattaako alkaa mitään virittelemään ::)

Sulla on allekirjoituksesta päätellen kokemusta molemmista, ku näyttää löytyvän 2.0 ja sit turbo..

Onks niitten kulkupuolessa kauheesti eroa niinku vakiona?
Otsikko: Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 15.08.2011, 17:47:32
jep kumpikin löytyy ja ei noissa vakiona mitään hirveää eroa juurikaan ole... :P

Otsikko: Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
Kirjoitti: connyl - 16.08.2011, 17:45:00
Isompi nokka (esm. täytehitsatut), koko putkisto ja softa niin saat n. 20-30 hv.
Otsikko: Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
Kirjoitti: miksu01 - 16.08.2011, 17:54:38
Isompi nokka (esm. täytehitsatut), koko putkisto ja softa niin saat n. 20-30 hv.

Näillä olen meinannu aloittaa, toi nokka on vielä mietintä asteella ku en haluiaisi että käytännöllisyys kärsisi.
Otsikko: Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
Kirjoitti: AtAi - 16.08.2011, 18:24:10
Viskoot kannen sarjoineen norrbackille ni se kyllä viilaa sieltä se mitä on viilattavissa järkevästi... suoritus lie alkaen tonni. Mutta ilmasia hevosia ei ole.
Otsikko: Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
Kirjoitti: miksu01 - 16.08.2011, 18:51:16
Viskoot kannen sarjoineen norrbackille ni se kyllä viilaa sieltä se mitä on viilattavissa järkevästi... suoritus lie alkaen tonni. Mutta ilmasia hevosia ei ole.

Se on kyllä huomattu että ilmaisia hevosia ei ole :)
Mutta harrastuksena teen ja harrastus maksaa.
pitää ottaa yhteyttä norrbackiin :D

muijalle auto on menossa mutta se haluaisi tehoa ja varsinkin vääntöä lisää että on mukava ja helppo ohitella tarvittaessa.
Otsikko: Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
Kirjoitti: Ristus - 16.08.2011, 18:58:05
muijalle auto on menossa mutta se haluaisi tehoa ja varsinkin vääntöä lisää että on mukava ja helppo ohitella tarvittaessa.
Kerro sille että siinä on vaihteet... ainoa mikä tossa koneessa vituttaa on että rajotin paukkuu tossa 5600 paikkeilla...
Otsikko: Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
Kirjoitti: Hurm0s - 16.08.2011, 19:00:32
Se on kyllä huomattu että ilmaisia hevosia ei ole :)
Mutta harrastuksena teen ja harrastus maksaa.
pitää ottaa yhteyttä norrbackiin :D

muijalle auto on menossa mutta se haluaisi tehoa ja varsinkin vääntöä lisää että on mukava ja helppo ohitella tarvittaessa.
kerro muijalle, että tolla pitää pärjätä jonkin aikaa, laitat säästöön sen rahan jonka ajattelit tähän laittaa ja vaihdatte vaikka S40 turboon...

Toi vääntö ja teho viilaamalla tällästa vaparia ei vaan toteudu. Jos siihen jotain lisähevosia saa, niin ne tulee luultavasti yläpäähän kierrosrekisteriä...

Jos tällaista konetta olisi järkevää/helppoa virittää, niin eiköhän joku sitä olisi harrastanut...?
Itse en ainakaan muista monestakaan onnistuneesta virityksestä lukeneeni.
Otsikko: Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
Kirjoitti: connyl - 16.08.2011, 22:41:47
Näillä olen meinannu aloittaa, toi nokka on vielä mietintä asteella ku en haluiaisi että käytännöllisyys kärsisi.
Millistä milliin: 220-230° ja nosto vois olla n.10 mm.  Älä sekoita mainosastetta sitten.
Otsikko: Volvo 460 piristelyä
Kirjoitti: ak111 - 07.10.2017, 23:04:23
Homman nimihän on se, että satun omistamaan harvinaisen hyvä kuntoisen 460 volvon b20f koneella. Oon miettiny sellasta pitkä aikaista projektia, että jos vähän nykyaikaistaisi tuota konetta ja alustaa. Tarkoituksena olisi rakentaa moottorista suht tehokas, mutta rajoittaa sitä moottorinohjauksella. Ainakin omalla matikalla näin saataisiin vähäpäästöinen suht tehokas ikiliikkuja. Mielipiteitä kaivataan. Toimiiko tuo nyt ihan noin ja tiedän, että ei siinä mitään järkeä ole, mutta huvin ja urheilun vuoksi.
Otsikko: Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 07.10.2017, 23:33:21
Itse laittaisin tuohon ahtimen kaveriksi ja näitä entisiä "vähäpäästöisiä" pystyy nykyään ahtamaan laillisesti. Vakio ECU ei varmaan paljoa ahtopaineesta ymmärrä, että melkein kannattaisi esim. megasquirt tai atecu laittaa sinne. Aikoinaan joku oli tuollaisesta saanut vähän lisää vääntöä pelkällä sylinterinkanavien paremmalla kohdistuksella pako/imusarjaan, ne kun eivät tehtaan jäljiltä ole mitenkään optimaalisesti kohdallaan.

Manuaalinen vaihdelaatikko kestää näissä 200-250hv ja tuo B20F kone varmaan vakio sisuskaluiltaan 180-200hv tietääkseni.
Otsikko: Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
Kirjoitti: ak111 - 08.10.2017, 11:09:42
Niin tarkotus oli leväyttää kone kokonaan ja pistää siskalutkin uusiks takomännät ja kaikki. Ideana siis rakentaa kestävä pohja isoillekkin hevosvoimille, mutta moottorinohjauksella rajoittaa huipputehoa. Turboa en ajatellut laittaa. Sitä vaan läksin kyselemään, että onnistuuko tollanen ylipäätään kun tarkoituksena on saada todella kestävä taloudellinen auto? Pystyykö perus eco lastulla saamaan ihmeitä aikaan virimoottorille?
Otsikko: Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
Kirjoitti: puliukk0 - 08.10.2017, 12:50:46
Niin tarkotus oli leväyttää kone kokonaan ja pistää siskalutkin uusiks takomännät ja kaikki. Ideana siis rakentaa kestävä pohja isoillekkin hevosvoimille, mutta moottorinohjauksella rajoittaa huipputehoa. Turboa en ajatellut laittaa. Sitä vaan läksin kyselemään, että onnistuuko tollanen ylipäätään kun tarkoituksena on saada todella kestävä taloudellinen auto? Pystyykö perus eco lastulla saamaan ihmeitä aikaan virimoottorille?

Taitaa ajatusmaailma ja todellisuus olla tosi kaukana toisistaan.

Jos haluat kaikinpuolin paremman moottorin niin laita joku uudempi Rellun 16v moottori sinne.
Otsikko: Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
Kirjoitti: Juho_ - 08.10.2017, 14:26:09
Jos haluaa hyvän käyttöauton moottorin tehtyä halvalla/helpolla, turbo on tuossa paras vaihtoehto.

Vaparina virittäminen vaatii "hiukan" enemmän tekemistä, ja siinä korostuu erityisen suuresti tekijän osaaminen ja tietotaso.
Takohilut voi suoraan unohtaa - niitä ei tule tarvitsemaa.

Helpoimmalla pääset kun laitat nykyaikaisen 16v moottorin siihen, kuten esim. puli0ukko jo sanoi.

Oma kanta on se, et etsitään heti alkuun paras mahdollinen aihio ja sitten vasta miettii mitä tarvitsee sille tehdä että pääsee mahdolliseen tavoitteeseensa.

Kannattaa heti alkuun kuitenkin miettiä mitä siltä koneelta oikeesti haluaa.
Valmistaja on joutunut huomioimaan mm. melutasot, päästöt, moottorin pitkät huoltovälit... suunnitellessaan moottoria kokonaisuutena.

Eli esimerkiksi ilmansuodatinkotelo sekä itse suodatin on usein suunniteltu suodattamaan mahdollisimman tehokkaasti sekä vaimentamaan imuääniä.
 Jos kukaan on oikeasti testannut, miten suuri vaikutus sillä saadaan kun ilmansuodatinkotelon tilavuus onkin vaikkapa 1,5x suurempi ja ilmansuodattimella yli 2x enemmän pinta-alaa sekä virtaa hiukan paremmin.. niin se ero voi olla yllättävän suurikin. (kyllä; itse oon testannu -- enkä tarkoita nyt mitään "vapaasti virtaavia suodattimia")

Pakoputkisto voi joissakin autoissa olla hyvinkin alimitoitettu, jotta on saatu käyntiääni mahdollisimman hiljaiseksi lisäämättä kuitenkaan merkittävästi painoa suurilla äänenvaimentimilla.

Pakosarja on monesti kustannussyistä valettu. Ja sekin toki mahdollisimman kompakti malli sekä pomminvarma.
Useimmiten pakosarjan vaihto peltipakosarjaan ei tuo kummoista tehollista hyötyä jos moottorissa on kovin lyhyet venttiilien aukioloajat omaavat nokat ja jos kys. pakosarja on "yleismallinen" (eli putkien pituudet ja halkaisijat voi olla vähän mitä sattuu).

Imusarja sen sijaan on ollut yllättävän hyvä ainakin Volvoissa (esim. vino- ja tinakoneissa).
 Siihen ei välttämättä kannata puuttua ellei moottorin toiminta-alue ole merkittävästi korkeammilla kierroksilla tai tehotavoite ole huomattavan suuri.
Otsikko: Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 08.10.2017, 20:37:48
Vaparivirityksen unohtaisin suoraan tuossa koneessa, menee vain rahat hukkaan. Muutenkaan ole hyvä aihio siihen kun palotilat männissä. Ahtaminen olisi ollut paras ratkaisu tuon B20F kanssa, ja ei vapariin niin paljoa hevosia saa, että takomännille tai H-profiileille olisi mitään tarvetta. Vaihdelaatikon kestokin rajoittaa viritystä.

Ei sillä lastullakaan saa kuin max. 5-10hv tehoa lisää...jos sellaista enää mistään edes saa.

Jos haluaa vaparilla yrittää niin vaihda tosiaan se 16v F7R kone sinne, en tosin ole varma meneekö tehorajat sillä yli ja sopiiko suoraan näiden vaihdelaatikkoon. Tosin T25 tai T28 garrett tuon B20F kylkeen taitaa helposti tuottaa enemmän tehoa/vääntöä kuin vapari 16v. Äkkiä katsottuna jopa B18FT vääntää vakiona suunnilleen saman kuin tuo rellun F7R kone ja B18FT koneesta saa T25:sella 180-200hv 1,1-1,2 bar ahtopaineella ja paremmalla coolerilla. Työn määrään nähden tuollaisen vapari 16v sovitus on aika turhaa hommaa, eikä autokaan kulje paljoa sen paremmin kuin B20F koneellakaan.

edit: Tuolla jotain juttua 16v sovituksesta ja sen pitäisi sopia 400-sarjalaisen laatikkoon suoraan:

http://www.volvo-480-europe.org/forum/viewtopic.php?f=3&t=4207

edit2: Vähän niin ja näin saako tuota 16v F7R konetta edes katsastettua näihin kun menee juuri ja juuri max. tehoraja yli. Tuo 20% mallisarjan tehokkaimmasta (120hv B18FT), laskettuna tehokkain kone mikä menisi pitäisi olla 144hv ja tuo F7R 16v on 145-148hv. Tuollainen 1.8 16v F7P 138hv menisi rajoihin, mutta on tuokin niin tehoton, että en alkaisi sitä vaihtamaan. Järkevintä/halvinta olisi laittaa se ahdin sen B20F kylkeen.
Otsikko: Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
Kirjoitti: Panssarivaunu - 15.10.2017, 10:14:47
Tuunaako joku näitä nelisatasia?
Otsikko: Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 15.10.2017, 22:10:51
Tuunaako joku näitä nelisatasia?
Ainakin britanniassa 480 malleja harrastavat jonkin verran. Suomessa voi olla vähän hiljaisempaa nykyään näiden suosio ja eipä nämä ole aiemminkaan olleet kovinkaan haluttuja autoja. Tämänkin viritys taisi loppua nopeammin kuin alkoikaan.
Otsikko: Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
Kirjoitti: TPK1980 - 18.10.2017, 12:20:44
edit2: Vähän niin ja näin saako tuota 16v F7R konetta edes katsastettua näihin kun menee juuri ja juuri max. tehoraja yli. Tuo 20% mallisarjan tehokkaimmasta (120hv B18FT), laskettuna tehokkain kone mikä menisi pitäisi olla 144hv ja tuo F7R 16v on 145-148hv. Tuollainen 1.8 16v F7P 138hv menisi rajoihin, mutta on tuokin niin tehoton, että en alkaisi sitä vaihtamaan. Järkevintä/halvinta olisi laittaa se ahdin sen B20F kylkeen.
Laguna I:sta tai Safranesta 2.0-16v ~140hp -> on omaa sukuaan Volvo B4204S
Laguna II:sta 2.0-16V:sta (taitaa olla Megane II:ssä ja Scenic:ssäkin) Renaultin F4R se noin 140hummaa. Ahdettuna "sama" F4Rt alkaen 165hp. SportCliosta sama vaparina 170-200hp. (Vaihtelee vaikka Lagunan lohkoon Cliosta hatun + imu- ja pakosarjan :D )
Otsikko: Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
Kirjoitti: jake74 - 18.10.2017, 12:28:00
Laguna I:sta tai Safranesta 2.0-16v ~140hp -> on omaa sukuaan Volvo B4204S
Laguna II:sta 2.0-16V:sta (taitaa olla Megane II:ssä ja Scenic:ssäkin) Renaultin F4R se noin 140hummaa. Ahdettuna "sama" F4Rt alkaen 165hp. SportCliosta sama vaparina 170-200hp. (Vaihtelee vaikka Lagunan lohkoon Cliosta hatun + imu- ja pakosarjan :D )

juu mutta eikö trafin säännösten mukaan minimi teho mene tänäpäivänä kannen mukaan mistä moottorista se on peräisin.
eli omavalmiste moottorissa pitää olla enemän ku tuo kannen minimi teho jos oon oikeen ymmärtänyt.
Otsikko: Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 18.10.2017, 17:25:12
Olen kyllä edelleen sitä mieltä että tuon B20F ahtaminen tulee kaikkein halvimmaksi. Luulen että T25 garretilla saattaa lähteä 1bar paineella lähemmäs 200hv ja saman tehon saa noilla paineilla vaikka esim. B19A koneestakin.
Otsikko: Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
Kirjoitti: puliukk0 - 01.11.2017, 17:59:10
juu mutta eikö trafin säännösten mukaan minimi teho mene tänäpäivänä kannen mukaan mistä moottorista se on peräisin.
eli omavalmiste moottorissa pitää olla enemän ku tuo kannen minimi teho jos oon oikeen ymmärtänyt.

Tämä on totta.

Jos menet B230 vapariin vaihtamaan saman -530 kannen kun turbossa niin siitä tulee 115hp -> 165hp automaattisesti...  :D
Otsikko: Vs: volvo 460 2.0 viritys/piristys
Kirjoitti: Jambo - 02.11.2017, 02:03:09
Tämä on totta.

Jos menet B230 vapariin vaihtamaan saman -530 kannen kun turbossa niin siitä tulee 115hp -> 165hp automaattisesti...  :D

Niin, mitenhän ne konttorilla tulkitsiskaan Volvoissa tota sääntöä  ::)