Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: kuppe - 04.05.2017, 20:12:31

Otsikko: Viritetyn B20:n sytytystulppa
Kirjoitti: kuppe - 04.05.2017, 20:12:31
Mitä tulppaa olette käyttäneet piristetyssä tappikoneessa?
Omassa pidennetyllä iskulla olevassa koneessa (2297cc), puristussuhde 11,5, 45 lortot, peltisarja, isoventtiilikansi, nokkana Myllärin tekemä +310/12,5mm. 123 ignitionin jakaja.
Olen käyttänyt vakiota eli NGK BP6HS tulppaa mutta nyt on kahdet menneet lyhyen ajan sisään.
Tähän asti ollut vakiopuolalla, tänään vaihdoin Boschin sinisen mutta tulpat oli jo menneet.
Kone siviili-Amazonissa ja alakierroksilla käy heikosti ja todennäköisesti rikkaalla jolloin tulpat menee.
Otsikko: Vs: Viritetyn B20:n sytytystulppa
Kirjoitti: Automasentaja - 04.05.2017, 20:45:28
Säätää kaasuttimet ekana ettei niitä tulppia tarvitse koko ajan uusia. Tulpan lämpöarvo käyttötarkoituksen mukaan. Mulla on katukäytössä ollut NGK B7HS tulppia, koneissa puristussuhde 10 ja perus k nokka, tuplakaasarit jne. ihan hyvin on toiminu. Voi olla että tarviit kylmemmät tulpat esim. B8HS.
Otsikko: Vs: Viritetyn B20:n sytytystulppa
Kirjoitti: kuppe - 04.05.2017, 20:58:57
Kone säädetty moottorijarrussa eli pitää kokeilla kylmempää tulppaa  -H-
Otsikko: Vs: Viritetyn B20:n sytytystulppa
Kirjoitti: Automasentaja - 04.05.2017, 21:17:11
Jos kone käy liian paksulla niin tulpat kastuu ja lopettaa kipinöinnin. Kuumempi tulppa kestää pidempään rikkaampaa seosta ja kylmä tulppa antautuu yleensä aika nopeasti. 6 lämpöarvon tulppa on yleensä liian kuuma viritetyssä koneessa. Siellä on nyt jotain vikaa bensan säännöstelyssä. Vai millä tavalla ne tulpat on "menneet"?
Otsikko: Vs: Viritetyn B20:n sytytystulppa
Kirjoitti: sopanja - 05.05.2017, 06:53:53
Mulla on B7HCS tai B8HCS. Tota mallia suositeltiin jossain muinaisissa KG:n oppaissa. Hyvin on toiminut.
Otsikko: Vs: Viritetyn B20:n sytytystulppa
Kirjoitti: kuppe - 05.05.2017, 16:24:43
Tulpat pimenevät jos auto sattuu sammumaan kylmäna tai pidempi jaksa matalilla kierroksilla ajoa.
Varmasti menee paksulle alakierroksilla ja siitä aiheutuu.
Nyt tuntui uudella puolalla ja BP7HS:lla ottavan napakammin kierrostakin.
Kunhan saa kojelaudan maalattua ja asennettua niin pääsee kokeilemaan käytännössä.
Otsikko: Vs: Viritetyn B20:n sytytystulppa
Kirjoitti: Zebe - 25.05.2017, 01:12:49
Denson tulppia suosittelen, en muista mikä pystykoneeseen menee, mutta kestävät bensaa paremmin kuin ngk tai bosch ::)
Otsikko: Vs: Viritetyn B20:n sytytystulppa
Kirjoitti: Juha_ - 12.10.2019, 17:34:33
Mulla on B7HCS tai B8HCS. Tota mallia suositeltiin jossain muinaisissa KG:n oppaissa. Hyvin on toiminut.

Muistatko kumpi? Ite kokeilin B8HCS -tulppia (B20, 45DHLA, 10:0, D-nokka jne)
Lähtee hyvin käymään, käy nätisti ja ottaa kierroksia. Veto päällä ei sitten toimi ollenkaan, alkaa rötääminen. Tulpat olivat uudet.
Vaihdoin tilalle ihan perus motonetin BP6HS, joilla toimii hyvin.