Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: akema - 26.08.2011, 14:52:28

Otsikko: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: akema - 26.08.2011, 14:52:28
Tänään teki auto toista kertaa (aiemin teki josku keväällä) semmosen tempun että automaagi missasi vaihteen (liian pieni tai suuri pykälä päällä hetken aikaa)
jonka jäkeen moottori menee jonkinlaiseen vikatilaan eikä anna ahtoja koneelle.
Tähän asti on korjaantunut IVO-buutilla eli auto tientsivuun/huoltsikalle ja avaimesta virrat pois.
Uudelleenkäynnistyksellä kaikki pelaa normaalisti.
Sehän tässä kummastuttaa että mitään vikavaloja ei syty eikä katsastusaseman OBD-testerikään kommentoinut koodeista.
En ole vielä itte kattonut omalla OBD-mokkulalla että olisko siellä joku vikakoodi.

Mulla on tuo kaasunkäyttö vissiin vähän omalaatuista kun kaasujalka kompensoi elektroniikan hitautta kaasuläpän avauksessa,
ts. tarjoan kaasua jo ennenkuin sitä tarvitaan - jotta sitä painetta on tarpeeseen - ja joskus käy niin ettei automaagi pysy mun pyyntöjen mukana kun kaasujalka tekee omiaan :-)
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Poikarukka - 26.08.2011, 18:17:32
Heitän nyt jotain vähän mutu pohjalta... Voi tehojen katoaminen olla vain suojatoiminto. Toiminto aktivoituu koska jokin arvo ylittyy tai parametri täyttyy. Esim juuri ne ahdot. Voi olla että tarkoituksella vaihteiston toiminta tuollainen pitää kierroksia tietyllä alueella. Ainakin saabissa jossa oli sama laatikko niin rajussa lähdössä laatikko antoi kierrosten nousta muttei pykältänyt tai sallinut ahtojen nousta. Yleensä sutiessa näin. Ahtopuolella voi olla jotain pielessä. Tarkoitan että vika voi olla ihan muuta kuin missä se esiintyy. Tomatin ohjaus on aika mielenkiintoinen. Toki se vika voi olla lootassakin mutta heitän vain. Jos ei vika niin ei koodia tai koodi on sellainen ettei se näy saastelaitteiden ongelmissa (se valo ja katsastuksen tarkastus). Volvon liikkeessä tai parempi laatuisella lukijalla voi koodia löytyä muista yksiköistä, mutta taas ne voi olla oireista ei viasta...
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: akema - 29.08.2011, 08:03:44
No nyt se teki sen taas! Tällä kertaa ihan tasaisessa puolikaasukiihdytyksessä, kesken kiihdytyksen.
Aiheuttaa siis sen että pitää tehdä kiihdytykset kaasu pohjassa, kierrokset käy korkealla ennekuin vaihde vaihtuu.
Normiliikenteen mukana justiinsa pysyy mutta äkkilähtöjä ei oteta. Saa nähdä mikä tästä nyt on hajoamassa.
Ajettu 190 tkm.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Nercs - 29.08.2011, 08:15:43
 Tuota kysyisin onko se bensapuoli kunnossa eli saa bensaa suodatin vaihdettu koska.Oletko mittailu niitä bensapaineita koskaan.Paljon se kone kiertaa vaihde silmässä meneekö kivasti punarajalle.Ajoitukset kannattaa tarkistaa ettei jakohihan puolella ongelmia ja tuo tulppa hiommaa kun se turboon käy vain siihen sopivat tulpat .Onhan sinullaa se mittaro missä liikuu ne ahtopainee kuten tuossa edellisestä vietissä sanottiin jos kone menee suojatilaan ettei riko konettaa on sellaien varmuus toimenpide.Pitäsikö sinnee automaatti laittaa uusi päivitys että se laatikko pysyisi mukana tuossa kiihdytyksessä.Kuten muista jos pitää ajaa kovaa ja nopeasti niin silloin se manuaali, se automaatti on tehty rauhalliseen ajoon.Tässä viimenen käy teidän tapaukseen nuo alussa vian selvitys oli vaan pakolliset jutut.Nostetaan kierrokset 6000 ja kytkin kiinni kyllä lähtee tätä jos haluaa niin manuaalia joutuu katselemaan
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Poikarukka - 29.08.2011, 08:25:22
Onko lastutettu?
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: akema - 29.08.2011, 17:52:25
Ei ole minun tietääkseni ajettu mitään virityksiä sisään, vakiosoftana pitäisin kiihtyvyyden perusteella.
Auto pelasi kotimatkalla taas normaalisti.
Perusmallisia DTC-koodeja ei ollut kun käytin läppäriä autossa kiinni.
Pitäis päästä lukemaan vaihteiston ohjaria mutta ei ole vielä tullut semmosta softaa vastaan jolla sen vois tehdä.

Auto on säännöllisesti huollettu ohjelman mukaisesti joten pitäis olla polttoainesuodatin, tulpat sun muut kunnossa.
10tkm sitten tehty edellinen huolto.
Auto pelaa yleensä ihan normaalisti, kun lyö kaasun pohjaan niin vetää ja kiihtyy vaikka maailman tappiin asti.
Kierrokset käy punarajalla ja vaihde vaihtuu isompaan. Tuossa olis muuten ohjelmoinnin paikka, sais vaihtaa jo 5000:ssa eikä 6500:ssa kierroksessa isompaan.
Eli ei voi olla mun mielestä bensapuolen vika. Polttoaine 98E5. Ei ole erillistä ahtopainemittaria että näkis ahdot.

Automaatti kiihtyy siinä missä manuaalikin kun suoralla tiellä vedetään, ei siinä ole vaihteiston tyypillä mitään tekoa.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Poikarukka - 29.08.2011, 19:32:28
Mietin vain lastuttamista ahtojen herkemmän nousun takia. kyllä jos auto on aiemmin toiminut niin sen kuuluu toimia oli lastu tai ei.
Mietin myös sitä että onko ahtojen katoaminen syynä kierrosten nousulle. Laatikko käyttää kierroksia että saa auton liikkumaan vai toisin päin että kierrokset nousee koska ei vaihda. Sanoit että tehoton niin silloin ei ole ahtoja --> laatikko aistiin annetun tehon ja antaa kierrosten nousta. vika ahdoissa siis. mun päättely, mutta paha sanoa mitään kun ei pääse itse roplaan ja kokeileen. Vikakoodia pitäisi kyllä tulla, oli laatikko tai kone.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Kaahari - 29.08.2011, 19:35:50
Mun s60 (t5 geartronic) teki samantyyppistä ropleemaa muutama vuosi sitten kun kylmemmät kelit alkoi. Vaihteisto sekoili ja selvästi moottorinohjaus veti ittensä limp moodiin tms. Syyksi selvisi niinkin ihmeellinen vika kuin orkkis akku joka sanoi ittensä irti yllättäen...
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Raid - 29.08.2011, 20:00:12
Tuota kysyisin onko se bensapuoli kunnossa eli saa bensaa suodatin vaihdettu koska.Oletko mittailu niitä bensapaineita koskaan.Paljon se kone kiertaa vaihde silmässä meneekö kivasti punarajalle.Ajoitukset kannattaa tarkistaa ettei jakohihan puolella ongelmia ja tuo tulppa hiommaa kun se turboon käy vain siihen sopivat tulpat .Onhan sinullaa se mittaro missä liikuu ne ahtopainee kuten tuossa edellisestä vietissä sanottiin jos kone menee suojatilaan ettei riko konettaa on sellaien varmuus toimenpide.Pitäsikö sinnee automaatti laittaa uusi päivitys että se laatikko pysyisi mukana tuossa kiihdytyksessä.Kuten muista jos pitää ajaa kovaa ja nopeasti niin silloin se manuaali, se automaatti on tehty rauhalliseen ajoon.Tässä viimenen käy teidän tapaukseen nuo alussa vian selvitys oli vaan pakolliset jutut.Nostetaan kierrokset 6000 ja kytkin kiinni kyllä lähtee tätä jos haluaa niin manuaalia joutuu katselemaan
Anteeksi mutta onko minulla lukuvika vai miksi tämä teksti tuntuu jotenkin hassulta?? Ihan kuin olisi googlella käännetty.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Poikarukka - 29.08.2011, 20:18:19
Joku kännykällä kun ei jaksa ääkkösiä käyttää... Ihan normaali auton pitäjä tuskin kuitenkaan mittailee bensanpaineita... Bensapumpun/paineen lasku saa aikaan myös että potku häviää. kiertää kyllä ei vedä.  Käytöksen muuttuminen ei ole normaalia ja vaikka kuinka rääkkäisi täytyy vehkeiden toimia kuten on suunniteltu. Pieni virittäminenkään ei pitäisi saada sekoamaan yhtäkkiä.

Akku on muuten oikeasti hyvä mistä lähteä. Oudot jutut ovat monesti ihan yksinkertaisia. Ei se oikein mekaaninen vika ole, jos välillä toimii OK. Kyllä se minusta ohjauksen toiminnalta kuullosta. Mikä sen saa aikaiseksi voi ollakin hauska saada selville. ei ole ihan suoraa yhteyttä käytökseen. Automaatti varsinkin on jännä laite toiminnaltaan.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: akema - 29.08.2011, 21:30:14
Juu ei tässä varmaan mitään mekaanista vikaa ole. Jotain tapahtuu vaihteistossa tai joku tunnistin jossain muuallapäin konehuonetta antaa sellaisen signaalin että mennään limp homelle ja ECM ei vaan anna potkua enempää käyttöön.
Voishan tuo jonkun ilmoituksenkin antaa ni ei tarttis arvailla.
Vois olla ihan vaan löysä tai hapettunut liitin jossain.
Tämähän saattais selvitä sillä että kävis Wetterillä koodien luvussa,
mutta voi olla ettei sielläkään mitään näy ja tulee vaan kallista valohoitoa.

Akku tietenkin saattaa menossa, tosi hyvin tuo kyllä starttailee ja muuten pelaa
Vaihteistohan kyllä kertoo ECM:lle kun ollaan 1-2 vaihteilla ettei anna täyttä vääntöä, mutta eihän sen pitäis muilla vaihteilla sitä tehdä. Vaihteistoöljyt on vaihdettu 110 tkm:n kohdalla muistaakseni ja 200 tkm:n kohilla olis tarkoitus vaihdattaa taasen. Samalla myös muut voimansiirron öljyt.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Risto H - 30.08.2011, 01:24:45
Hämärästi muistan Swedespeed-foorumilta että T5:sta on silloin tällöin hajoillut turbon ohjausventtiileitä. Oireilee juuri noin (hyytyy kiihdytyksessä) ja joskus tulee heti vikakoodi, joskus vasta myöhemmin.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: akema - 30.08.2011, 17:25:30
Tänään ajettu n.200 km sekä kaupungissa että maantiellä, välillä kaasu pohjassa ja välillä ei.
Ei oireillut tänään.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: akema - 30.08.2011, 21:13:31
Mietin sitä akkujuttua ja virran vähyyden yhteyttä ongelmiin.
Päätin sitten putsata akunnavat ja olipas siellä moskaa!
Purin koko akkukotelon pois ja pesin kaikki osat mäntysuopavedellä, myös akun.
Kasatessa voitellin vaseliinia kaikkiin ruostuviin ja hapettuviin kohtiin.
Siisti tuli. Muutama kuva tuli kumisaappaalla napattua.
http://ake.oulunkaari.net/Akkukotelo ja oikeasta reunasta aikajärjestyksessä.

Tuli myös lueskeltua aika satsi viestejä liittyen TCV-venttiilin vaihtoon, ei ihan älytön homma näyttäis olevan.
Asennusohjeet: http://forums.swedespeed.com/showthread.php?141303-IPD-TCV-install-in-S40-V50
Ja itte venttiili: http://www.ipdusa.com/products/5887/25-0037-ipd-heavy-duty-turbo-controller-valve-hd-tcv-for-2005-p1-models
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: kawa15 - 31.08.2011, 13:42:24
olipas se happaman näköinen akkukotelo, joo äsken olin vaihdattamassa uuden akun, mutta oli kyllä paikat huomattavasti siistimmät, niin se vanha akku oli jo n.3,5v. vanha ja mitattaessa aika tyhjä, olisi ehkä lataamalla
mennyt hetken vielä, mutta 79€ ja talvi tulossa, startatessa vanha vähän oireili  ja pari kertaa varashälytin mennyt päälle, toivottavasti tehot säilyy tai jopa paranee, en kyllä ole huomannut koskaan mitään hiipumista tehossa, lähtee ja
kulkee niin maan Perkeleesti. ;D
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: akema - 31.08.2011, 15:13:05
Jännä yksityiskohta tuossa akkukotelossa on pohjassa oleva anturi, lieneekö lämpötilan tunnistin.
Mitähän se auton tietsikka akun lämpötilatiedolla tekee? Välttää ylilatausta?

Ei ole tänään vielä oireillut, n.150 kilsaa ajeltu.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: VäLKKy - 31.08.2011, 21:38:48
Jännä yksityiskohta tuossa akkukotelossa on pohjassa oleva anturi, lieneekö lämpötilan tunnistin.
Mitähän se auton tietsikka akun lämpötilatiedolla tekee? Välttää ylilatausta?

Ei ole tänään vielä oireillut, n.150 kilsaa ajeltu.

Näissä on kuulema juurikin lämpötila-anturi akkukotelossa että auto osaa ladata kylmää akkua enemmän...
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: akema - 04.09.2011, 09:49:13
Pitänee hommata ahtopainemittari että näkee mitä siellä turbolla tapahtuu kun mennään vikatilaan.
Näppärin asentaa lienee Autogaugen Electrica. Vai onnistuiskohan se letkun vetäminen kabiiniin yhtä kätevästi?
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: mika70 - 09.09.2011, 17:49:30
Tää on vähän niinku ot, mut tilasinpa tuon ahtopainemittarin itelle samantien. Pitää alkaa miettiä siistiä sijoituspaikkaa tuolle.
Aiemmassa vm 98 T4:ssa laitoin ahtomittarin A-pilariin, sille tehtyyn muovikoteloon. Ihan siisti oli, mut nykyiseen T5:n ei voi
laittaa samaan paikkaan turvatyynyjen vuoksi..
Olisko ehdotuksia mittarin paikalle, tai onko joku asentanut ko autoon ahtopainemittaria?
P.s  Kuva ois kiva..  :P
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Risto H - 09.09.2011, 22:59:24
Minulla on tulossa digitaalinen ahtopainemittari siihen kattokonsoliin keskelle. Siinä on reilusti tilaa mutta projekti ei tahdo edetä... Ergonomisesti ei paras paikka mutta asennus onnistuu erittäin siististi.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: mika70 - 10.09.2011, 12:59:03
Kattokonsoliin siis..? Miten ihmeessä vedät piuhat ja letkun sinne? :o
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Risto H - 10.09.2011, 22:35:54
Sähköinen paineanturi tulee konehuoneen puolelle tuliseinään ja sieltä piuhat A-pilaria pitkin ylös. Kattokonsolista luultavasti saa käyttösähkötkin mittarille. Onhan noita asennettu mittariston tuntumaan jne. mutta ne asennukset eivät ole minusta olleet kovin nättejä. Kun vaan saisi aikaiseksi.

Vaikein osuus on saada halkaisijaltaan n. 5mm kaapeli konehuoneesta hanskalokeron taakse. Siinä on kuminen läpivienti josta menee paksu kaapelinippu mutta minulle ei ole selvinnyt miten siisteimmin saisi reiän lisäjohdolle ilman että riskeeraisi alkuperäisiä johtoja.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: akema - 11.09.2011, 09:02:40
Mittari olis hankittuna ja asennuspaikat komponenteille suunniteltu.
Pitäisi lähtä asentamaan.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: mika70 - 11.09.2011, 11:36:43
Mittari olis hankittuna ja asennuspaikat komponenteille suunniteltu.
Pitäisi lähtä asentamaan.

Laita ihmeessä kuvia, kun asennettu?
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: akema - 12.09.2011, 18:02:00
Mittari asennettu ja ohjeistusta katsottu tästä linkistä:
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/74619-boost-gauge-install-how-to/

Mittariksi valikoitui siis AG Smoke Electrica Motonetistä hankittuna.
Maata eli miinusta sai erään pultin kannan alta, taustavalolle/dimmerille plussaa valokatkaisijan johdosta ja jäykemmän (ei PWM) 12V jännitteen vedin omalla piuhallaan tupankinsytyttimen piuhoista.
Mittarin anturin sijoitin akkukoteloon (muovipussiin) jonne letku ohjeen mukaan, sieltä piuha mittarille läpiviennistä ohjeen mukaisesti. On muuten helppo ja kätevä läpivientipaikka, näkyy selvästi kunhan akkukotelon ottaa kokonaan poies. Huomio siellä on se lämpöanturi pohjassa, ei kandee vetää sitä johtoa/ anturia hajalle!
Hyvin toimii ja näkyy tuo n.0,5-0,7 bar ahtavankin, lienee siis vakio.
Mittarin sijoituspaikkaan sai johdot hyvin piiloon helposti irrotettavan paneelin alle.

Hyvin vähän tuli otettua kuvia, pitää purkaa ne kännystä ja katsoa onko siellä mitään muille näyttämisen arvoista.
--
EDIT: Eipä juuri ollut, pari kuvaa tänään otettuna:
http://ake.oulunkaari.net/Mittari/12092011322.jpg
http://ake.oulunkaari.net/Mittari/12092011323.jpg

Käänsin jo mittarin näytön suoraan, tuossa kuvassa se on jäänyt hieman vasemmalle kallelleen.
--
EDIT2: Videopätkäkin näkyi olevan: http://ake.oulunkaari.net/Mittari/11092011010.mp4 <= n.48 megaa kooltaan.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Risto H - 12.09.2011, 23:44:11
Siisti asennus eikä mittari sotke näkyvyyttä auton varsinaisiin mittareihin.

Tuossa ohjeessa on vain yksi vika (olen nähnyt saman Swedespeedin puolella): manuaalilaatikon kanssa tuo läpivienti on varattu kytkinpolkimelle. Pitää siis käyttää sitä joka on hanskalokeron takana...
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: akema - 13.09.2011, 08:51:43
Olet oikeassa tuossa läpivientiasiassa, manuaalimiehet siis huomio tässä kohtaa.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: akema - 14.09.2011, 14:32:02
Tänään ajettu 320 kilsan reissu eikä tuo vika vanha uusinut.
Mutta toinen, uusi vika tuli :-(
Cruisella tasasesti ajaessa yhtäkkiä veto kävi poikki eli kone nykäisi. Tätä sattui useampia kertoja ja tilanne korjautui aina itsestään.
Ahtopainemittarin mukaan ECM korjasi vedon puutteen avaamalla kaasuläppää enemmän jolloin veto palautui.
Mitään merkkivaloja ei syty. Lähellä työpaikkaa yritin mennä nysvästä ohi reilulla kaasunpolkaisulla jolloin auto meinasi hyytyä kokonaan.
Aiemmin kun testailin "lämä tiskissä" niin vetoa oli oikein hyvin eikä nykinyt yhtään.

Arvauksena tässä että oliskohan IMM vaiko bensapumppu hajoamassa...? Tai jotain muuta.
Pitää etsiä valmiiksi ohjeet ton bensapumpun vaihtoon jos se pimenee kotimatkalla kokonaan.
Stnan prkle. Ihanan kallista.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: akema - 14.09.2011, 17:48:35
Kotimatkalla syttyi vikavalokin, koodina P0101: Mass or Volume Air Flow Circuit Range / Performance Problem.
Nollasin vikakoodit ja kävin tekemässä 5 kpl täyskaasulähtöjä 0-100km/h, ei tullut koodia uudestaan, yhdellä vedolla auto nykäisi eli rytkähti kerran.
Ahdot siinä 0,5-0,7 sektorilla, jollain vedolla veti tasaisemmin kun toisella

Autollahan on ajettu 192 tkm. Voiko MAF hajota niin että se välillä toimii ja välillä ei?

Ja tarkistin aiemmin tekemäni letkuasennuksen ahtopainemittaria varten, ei pitäis olla mitään vikaa siinä ja jos olis niin se mittari näyttäis väärin :-)
Ilmansuodatin on tuores.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: akema - 15.09.2011, 08:43:31
Pengoin illan nettikeskusteluja aiheesta.
Taidan kipaista pullon CRC:n MAF Cleaneria ja putsata anturin.
Ei ole vikavalo vielä uudestaan syttynyt eikä auto nykinyt.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: akema - 15.09.2011, 21:08:34
Putsasin MAFin CRC:n kliinerillä ja testipolkemisen jälkeen on todettava ettei ainakaan huonommaksi mennyt.
Käytin akkukaapelia samalla 30 minsaa irti sillä ajatuksella että fuel trimmit olis nollautuneet.
Aika näyttää miten käy. Tuli mieleen että sumuista ja sadetta oli paljon ilmassa silloin kun vika alkoi ilmetä.
MAFin tulopuolella putkessa/putken tiivistekumissa oli myös hyvin pieni määrä nestettä kun sen irroitin, maistelun perusteella ehkä jäähdytinnestettä mutta varmaksi ei voi sanoa. Kirpsakkaa oli :-)
Enivei, auto on pelannut nyt normaalisti. Ahtoja on ja vetää sen mitä tommonen vajaa 200 tkm ajettu vetää.
Ei tuolla jalkoihin jää.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: akema - 18.09.2011, 09:07:31
Perjantaina töistä tullessa auto nyki taas.
Pitää alkaa perusteista eli katella huoltohistoriaa taakseppäin että mitä sieltä on vaihdettu.
Lähinnä nyt polttoainepumppu vois olla tulossa vaihtokuntoon, tulpat & puolat sitten seuraavaksi.
Autoa on huollettu korjaamolla ohjelman mukaisesti 20 tkm välein.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Risto H - 18.09.2011, 11:02:33
Tuli mieleen että onko se bensapumppu siirretty alustasta takapenkin alle? Tästähän on ollut takaisinkutsu joskus. Alustassa pumppu ja sen elektroniikka on alttiina kosteudelle ja siitä tulee ilmeisesti juuri samanlaisia oireita kuin tuossa sinun autossasi.

Edit: Äh, siis ei koko bensapumppu vaan pumpun ohjausboksi siirtyy sinne takapenkin alle...  ::)
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: akema - 19.09.2011, 19:58:40
Näkyy olevan pumpun ohjausboksi (PEM) siinä kuskin puolella takapenkin alla. Eli on siirretty.
Tänään pätki taas kotimatkalla mutta eipä tuolle voi mitään tehdä ennenkuin joku paikka hajoaa kokonaan.
Sitten se vika viimeistään löytyy. Ajattelin että jos pumppu käy pimeänä tai siitä käy virrat poikki,
pitäisi lopputuloksena olla matalan polltoainepaineen vikakoodi mutta eipä ole sellaista vielä tullut.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: akema - 27.09.2011, 17:08:32
Ahkeralla nettisurffauksella tulin siihen päätelmään että FPS (Fuel Pressure Sensor) on tulossa tiensä päähän ja siitä johtuu satunnainen rykiminen. Samaa Boschin anturia saa Siniseltä sekä Volvon varaosanumerolla hintaan 251,97 eur että Land Roverin numerolla hintaan 124,57 joten arvata saattaa kumman tilasin. Samalta tiskiltä siis, sama osa, eri hinta.

Tässä nettifoorumilta kopsattu lista tunnistimen varaosanumeroista:

0261230110 Bosch
30756097 Volvo
LR005493 Land Rover <- vanhempi numero
LR015294 Land Rover <- uudempi korvaava numero
1582665 Ford

Kunhan tuo saapuu - tilattu ja mennee pari viikkoa - niin näkee sitten että olisko se vika tuossa.
Ainakin netistä pengottuna oireet täsmää FPS-vikaan.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: akema - 03.10.2011, 18:27:58
Uusi FPS tuli tänään ja vaihdoinkin sen jo. Hyvin yksinkertainen toimenpide.
Ohjeet löytyy http://forums.swedespeed.com/showthread.php?154495-How-to-Change-your-Fuel-Pressure-Sensor-on-the-T5-engine

Otin pari kuvaa vanhasta ja uudesta anturista.

http://ake.oulunkaari.net/FPS/FPS1.JPG
http://ake.oulunkaari.net/FPS/FPS2.JPG

Pikaisella koeajolla auto pelasi mutta eipä se ole ennenkään rykinyt kylmänä.
Jos 3 päivää menee rykimättä niin sitten vika on korjattu.
Ellei mene niin pitää sitten taas keksiä jottain.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: akema - 08.10.2011, 08:37:22
Jatketaampa tätä, rykimisvika tuli kuntoon uudella FPS:llä eli ei siitä sen enempää.
Nyt sitten iski se alkuperäinen tehojen katoaminen päälle vähän pysyvämmin eli auto menee heti vikatilaan kun painauttaa reilummasti kaasua.
Vikatilassa ei siis ole kuin sen verran tehoa käytössä että tuntuu kuin autoon olisi vaihdettu 1.2 litrainen kone.
Ei jaksa jyrkkää ylämäkeä vetää 80 km/h kaasu pohjassa.
Korjaantuu auton buutilla siihen asti että painasee kaasua yli 0,3 ahdoille jonka jälkeen sama homma.
Pitää siis ajella ja kiihdytellä varovasti että auto pelaa ja jaksaa tasanopeussäätimellä vetää sujuvasti myös mäet.

Nettitutkimukset jatkuu...
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: akema - 08.10.2011, 12:29:45
On tämä kummallinen vika. Nyt kun laitoin läppärin autoon kiinni, tallennuksen päälle ja lähdin testaamaan autoa - ei mitään vikaa. Vetää ja pelaa aivan kuten ennenkin eikä vikatilaa saa päälle.

Alan kallistua sille kannalle että vesi on jotenkin tässä vian esiintymisessä tekijänä.
Eilenhän oli tolkuton tuuli ja vettä riitti täällä pohjoisessa.
Aiemmillakin kerroilla muistelen olleen vähintään paksusti sumua tai jopa sadekeli.

Nythän tuolla aurinko paistaa oikein nätisti ja auto pelaa moitteetta.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Risto H - 08.10.2011, 18:34:30
Jos se bensapumpun ohjausboksi olisi edelleen alustassa niin veikkaisin sitä. Voihan se olla bensapumppukin. Nyt kun painesensori on uusi niin polttoaineen paineeseen viittaavat vikakoodit johtuisivat varmaan pumpusta jos niitä vielä näkyy.

Konepellin alla olevat osat eivät ole ollenkaan sillä tavalla kosteudelle alttiina kuin alustassa olevat.

Seuraavalla kerralla kun oireilee niin sen sijaan että buuttaisit koko auton, nykäise sulake 74 (bensapumpun sulake) hetkeksi irti ja takaisin. Jos se lähtee toimimaan, voisi liittyä bensapumppuun. Alipaineletkuthan oli tarkistettu vai kuinka?

Lisäys: Nyt kun painesensori toimii kunnolla niin vikatilaan meno kaasua polkiessa voisi tosiaan johtua bensapumpusta. Jos se oli aiemmin niin sekaisin että ei huomannut jos bensapumppu toimi vajaasti ja rykiminen aiheutui siitä että bensa pääsi loppumaan ruiskulta kokonaan.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: akema - 09.10.2011, 17:16:50
Käytin aamulla MAPin irti ja putsasin. Auto pelasi testissä pitkään pikkukiihdytyksillä mutta pitemmässä ylämäkikiihdytyksessä ahtopaine piikkasi yhtäkkiä yli kilon ja vikatilaan meni. Ei merkkivaloja.
Viittaa nyt vahvasti tohon ahtopaineanturiin - eli MAP eli BPS - joten sitä hommaamaan seuraavaksi.
Ellei sillä korjaannu niin sitten TurboControlValve.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Risto H - 10.10.2011, 00:43:12
No joo, tuo voisi periaatteessa olla sitten kumpi vaan ja olen samaa mieltä että epänormaali ahtopaine nimenomaan viittaa siihen suuntaan. TCV:tä on hajoillut joten minä veikkaan sitä.

Paineanturi on sen verran yksinkertainen kapistus että ei hajoa ihan helposti eikä ahtopaineanturi ole edes tekemisissä minkään nesteen tms. kanssa. Oletan että limp modeen joutuminen tapahtuu näin: TCV jumittaa ja paineet nousee liian ylös - ECM huomaa tilanteen ja pistää homman seis. Tietenkin voisi käydä niinkin että ECM saa väärän tiedon ahtopaineanturilta mutta silloin erillisessä mittarissa ei näkyisi mitään piikkiä, todennäköisesti.

Tarkista nyt ihan ensin kumminkin ahtopaineanturin johtoliitin, onko hapettumaa havaittavissa?

OT: Sain muuten oman ahtopainemittarini lopulta asennettua. Ilman BSR:n softaa ahtaa 0.65 bar enintään (täyskaasukiihdytys motarin ramppia ylös, 0 - 130 km/h), en tiedä pitäisikö puhaltaa enemmän? Mittarissa on kätevä peak hold -toiminto joka jää näyttämään isointa mitattua painetta kunnes auto sammutetaan tai mittari nollataan napista.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: akema - 10.10.2011, 14:17:34
Ei ollut liitoksissa hapettumaa kun sen MAPin käytin irti, hieman kosteaa oli, suhauttelin CRC:tä liittimeen ja anturin liitospintoihin.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Risto H - 10.10.2011, 22:22:36
On siellä muuten semmoinenkin otus kuin turbo position sensor. Periaatteessa sekin voi vikaantuessaan sekoittaa ahtopaineet. Sekä TCV että asentoanturi sisältävät mekaanisia osia elektroniikan lisäksi, siksi pitäisin niitä todennäköisempänä vikalähteenä kuin ahtopaineanturi.

Paljonkos ahtopaineanturi ja TCV maksavat?

OT: Latasin BSR:n takaisin, on ollut vakiona elokuun lopusta. Latasin vakion siksi aikaa kun auto oli Bilialla ohjauslukon korjauksessa. Auto heräsi taas eloon - tuntuu että teholisä on reippaasti isompi kuin BSR:n lupaamat 38 hv. Näkyy ahtopainemittaristakin, puhaltaa ihan helposti 0.89 bar kun aikaisemmin sai revittää tosissaan että ahdot menivät yli 0.6 bar.  ;D
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Risto H - 11.10.2011, 17:44:29
Löytyi vielä yksi mahdollinen selitys johon olet varmaan jo törmännyt mutta listataan nyt varmuuden vuoksi:
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?163933-Unsolved-problem-getting-expensive-2005-S40-T5/page2

Check Valve (P/N 30677524) oli siis hajalla ja aiheutti samantapaisia oireita.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: akema - 11.10.2011, 17:56:30
Juu no tuo Check Valve ei mielestäni tässä tapauksessa voi olla vian syynä kun auto pelaa yleensä ihan normaalisti.
Vain satunnaisesti menee vian puolelle ja sekin vaatii reilumpaa polkemista.
Nytkin olen pari päivää kulkenut töissä ihan normisti eikä auto piiputa kun muistaa olla vetämättä kaikkia ohituksia varvas seinässä.

Tuossa Swedespeedin jutussahan auto meni aina lämmettyään vikatilaan.

Mutta mistä sitä koskaan tietää, joskus selviää tämäkin.
--
EDIT: Ne hinnat vielä:

8677288 PAINEANTURI  129,80   
30670449 MAGNEETTIVENTTIILI 70,64               
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: akema - 11.10.2011, 18:04:15
Ei löydy mitään tietoa turbo position sensorista. Tarkennatko että missä sellainen on ja minkänäköinen mulikka se pitäis olla? Löytyykö se kuvasta:

http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=235228&ukey_make=865&ukey_model=11979&modelYear=2005&ukey_category=7865&ukey_driveLine=483&ukey_TrimLevel=11138&ukey_modelRange=0&searchString=
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Risto H - 11.10.2011, 23:50:17
Ääh - helkkari. Lueskelin auton sähkökaavioita ja sieltä todellakin löytyy sellainen. En vain huomannut tarkistaa että ko. otus on vain dieselissä, ei bensaturbossa.  ::)

Eli TCV tai ahtopaineanturi. Venttiili on halvempi joten...?

Check valve näytti aina aiheuttavan vuodosta kertovan vikakoodin joten olet oikeassa että se ei ole kovin todennäköinen.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: akema - 12.10.2011, 18:59:35
Hyvä että asia selvisi :-)
Tänään sain auton taas vikatilaan, menee lämpimänä (ajettu putkeen yli puoli tuntia) aika pienelläkin polkemisella päälle. Edelleen ahdot piikkaa yhtäkkiä yli kilon ja sitten körötellään.
TCV & MAP olis jo Sinisellä haettavissa mutta ei ole vielä ehtinyt noutamaan.
Venttiili on halvempi mutta sen vaihto on ymmärrykseni mukaan isompitöinen kuin ton anturin.
Pitää vielä penkoa netin TCV vaihto-ohjeita ja koittaa saada käsitys siitä missä se sijaitsee,
että tarviiko purkaa puoli autoa sen vaihtoon.
Omassa päässä on asia kääntynyt MAP-anturista pois ja TCV:n suuntaan, mutta se vaihtotyö...
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: akema - 12.10.2011, 19:44:04
TCV:n vaihtoon hyvä ohje:
http://www.ipdusa.com/files/product/267/PI-396%20HD%20TCV%20P1%20INSTALLATION%20INSTRUCTIONS.PDF

Näyttää vähän siltä ettei tuota viitti pihalla pimeällä ja vesisateessa alkaa tekemään kun ei ole tallia saatikka nosturia.
Jospa viikonloppuna olis hyvät ilmat ni sais ton vaihdettua.

EDIT: linkki oikeaan ohjeeseen
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Risto H - 12.10.2011, 19:55:13
TVC change -haulla Swedespeed S40/V50 -foorumilta löytyy pari hakutulosta joissa vähän vinkkiä mutta ei kunnon ohjeita bensaturboon, dieseliin kylläkin. Joku väitti että vaihtoon meni 45 min bensaturbon kanssa.

Ipd:n keskustelualueelta löytyi lisää vihjeitä. Ilmeisesti kokonaan toimimaton TCV rajoittaa ahtopaineet pieneksi mutta ei estä turbon toimintaa kokonaan. Jos näin on niin TCV:stä voisi kokeilla nyppäistä piuhan irti ja katsoa mitä tapahtuu. Jos menee heti limp-modeen niin ei paljon auttanut mutta jos taas lämpimänä ongelma häviää (= ei enää limp-modea) niin TCV on entistä vahvempi epäilty. Tietty ECM voi vetää herneet nenuun kun ahdot ei nouse...

Yliahto voisi johtua siitä että lämpimänä TCV juuttuu auki?

Kuvista päätellen TCV on aika lähellä pelkääjän puolen lokasuojaa, puoliksi piilossa pakosarjan alla. Paikka on ilmeisesti vähän ahdas mutta mitään ei tarvitse purkaa, ehkä. Ahaa - löysit jo ohjeenkin.  :)

Lisäys: Tuossa linkin ohjeessa ei ole meidän autoja mukana?
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: akema - 13.10.2011, 17:35:36
Äh, linkitin väärän ohjeen sitten. Koneella on mulla se oikea, etsinpä sille oikean linkin.

TCV olis odottamassa vaihtoa, näppäsin pari kuvaa:
http://ake.oulunkaari.net/TCV/TCV1.JPG
http://ake.oulunkaari.net/TCV/TCV2.JPG

Joku saattaa noilla numeroilla tahi kuvan perusteella löytää edullisemmin tuon jostain.

EDIT: noniin, linkki korjattu oikeaan ohjeeseen
EDIT2: TCS -> TCV eli nimitys korjattu
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Risto H - 13.10.2011, 21:38:50
No niin, nyt löytyy tosiaan ihan oikea ohje.

Vähän näyttää siltä että venttiilin saisi vaihdettua ilman välijäähdyttimelle menevän putken irroittamistakin jolloin autoa ei tarvitsisi nostaa eikä roiskesuojalevyä irroittaa. Saattaa vaatia pienet kädet kyllä ja hammaslääkärin peilin...  ;)

Hassu yksityiskohta tuossa ohjeessa on että tuloilmaputkea ei näköjään käsketä kiinnittää takaisin.  ::)
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: akema - 15.10.2011, 13:12:25
TCV vaihdettu, parisen tuntia meni ja todella ahdasta oli eli isokätiselle v***umainen homma.
En suosittele huonohermoiselle tätä hommaa ollenkaan.

Vanhan irrottamisessa menin paljon enemmän aikaa ku mitä uuden asentamisessa,
 yksi letku (TCV:n metalliseen putkeen tuleva) oli todella jumissa.
Ahtoputken irroitin auton alta mutta olihan siellä mm. ohjaustehostimen putket & Calixin nestelämmitin edessä.
Vanhan TCV:n irrottamisen avuksi tarttee päästä altapäin hommiin mutta uuden asennus käy paremmin pyöräkotelon kautta.
Periaatteessa koko homman vois hoitaa pyöräkotelon kautta jos kaikki lähtis suosiolla irti eikä tarttis käsien lisäksi saada työkaluja ahtaaseen paikkaan.

Kuvia:
http://ake.oulunkaari.net/TCV/

Pikatestissä 4 x 0-150 km/h kiihdytyksessä (suljetulla alueella tietysti :-) auto veti taisaisesti ja 0,65 ahdot maksimissaan kävi ton mun mittarin mukaan. Ei heitellyt yhtään missään vaiheessa.
Eli ei ainakaan huonommaksi mennyt.
Seuraava pitempi ajokeikka kertoo että oliko se vika nyt tässä.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Risto H - 15.10.2011, 22:58:03
Kiitos kuvista! Niistä on varmasti hyötyä jos joskus tulee sama ongelma eteen. Omassa autossa on n. 120000 km joten eiköhän se vielä pelaa jonkin aikaa normaalisti.

Toivotaan että nyt alkaa pelaamaan kunnolla.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: akema - 18.10.2011, 08:46:52
Ei ole vielä mennyt vikatilaan minkäänlaisella polkemisella joten pidän tätä vikaa korjattuna.
Perstuntumalta auto vetää muutenkin tasaisemmin ja paremmin eli hyvä remppa eikä edes kallis.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Möykky - 20.10.2011, 12:29:07
Tere, mitä tuo osa maksoi?
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: akema - 23.10.2011, 08:13:28
Möykky varmaankin jo osasi katsoa edelliseltä sivulta sen hinnan.
Muutenkin kannattaa käyttää hakutoimintoja ja silmäillä hieman ennen kysymistä.
Osien hintoja voi näköjään katsella myös Bilian hakukoneella:

http://verkkokauppa.bilia.fi/epages/SSP.sf/seca1b4633bcf/?ObjectPath=/Shops/13022008-35531/Categories/%22Volvo%20varaosat%22/Varaosahaku

Tuonne vaan hakukenttään oikea varaosanumero. Aika kätevä!
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Risto H - 03.06.2014, 23:20:37
Jaahas, nyt tämä vissiin alkaa pettää omasta autosta ja akeman ansiokkaalle vianhaulle tulee käyttöä. Suunnilleen 180000 ajettuna ja nyt on pari kertaa pätkäissyt liikkeelle lähtiessä. Tapahtuu vielä melko harvoin ja vain lämpimänä.

Alkuperäinen Pierburgin osa maksaa sinisellä nyt 74€ ja autonvaraosat24.fi web-kaupassa 51€ plus 9,90€ toimitus. Taidan hakea tuosta työpaikan vierstä tiskiltä kun hyöty ei ole kummoinen...

Viikonloppuna ajo Piikajärvelle ja takaisin - saas nähdä miten oireilee pidemmällä matkalla. Täytyy ainakin varoa ja muistaa ennakoida.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Risto H - 13.06.2014, 20:41:50
Päivitystä... Tämä vika oireilee edelleen mutta aika harvakseltaan. Kyseessä ei taidakaan nyt olla ahtopaineen säätöventtiili sillä en ole huomannut että ahtopaine nousisi äkisti vaan veto loppuu/nykii muuten ja siinä samalla ahtopaine tipahtaa. Auto oli tänään öljynvaihtohuollossa ja pyysin lukemaan vikakoodit samalla:


Eli polttoaineen paineanturin vialta vaikuttaa. Täytyy taas kahlata tämä ketju läpi, oliko kyseessä sama juttu vai ei.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Ayrton - 13.06.2014, 21:28:49
Päivitystä... Tämä vika oireilee edelleen mutta aika harvakseltaan. Kyseessä ei taidakaan nyt olla ahtopaineen säätöventtiili sillä en ole huomannut että ahtopaine nousisi äkisti vaan veto loppuu/nykii muuten ja siinä samalla ahtopaine tipahtaa. Auto oli tänään öljynvaihtohuollossa ja pyysin lukemaan vikakoodit samalla:

  • 280C, Polttoaine paineanturi, signaali liian korkea, katkonainen
  • 280B, Polttoaine paineanturi, signaali liian puuttuu, katkonainen

Eli polttoaineen paineanturin vialta vaikuttaa. Täytyy taas kahlata tämä ketju läpi, oliko kyseessä sama juttu vai ei.

95% varmuudella se on juuri pa-paineanturi. Helppo vaihtaa siihen kiskon päähän!
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Risto H - 14.06.2014, 01:13:23
Joo, siltä vaikuttaa ja tosiaan yksinkertainen homma vaihtaa kunhan on vähän varovainen sen jakokiskosta tulevan bensan kanssa. Suomessa se on niin kallista että valutan johonkin pulloon tai pikkuastiaan ja kaadan takaisin tankkiin... :)

Löysin vielä seikkaperäisemmän ohjeen vaihtoon:
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?172581-Fuel-Sensor-Replacement-%28pics-intensive!%29&p=1883571&viewfull=1#post1883571

Ei muuta kuin tilailemaan.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Ayrton - 14.06.2014, 21:30:39
Tarkistin piruuttani hinnat pa-paineanturille Volvo vs Ford:
Volvo 31272732 n. 257e
Ford 1582665 n.74e.
(hinnat kotimaan merkkiliikkeen hintoja, jotka saattaa heittää joitain euroja suuntaan tai toiseen)
Huh, mikä hintaero!!  :idiot2:

Tässä vielä joku viron hinta 32e http://www.ak24.fi/et/auto-varuosad/18110/elektrisusteem-10110/1209336-10284604

Edit: ja bosch tarvike suomesta n.70e esim. http://www.osamies.fi/tuote/Paine-ja-lampotila-anturi-polttoaineen/2780789480
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Risto H - 14.06.2014, 22:25:09
Joo, viitseliäs googlettaja säästää helposti satasia. Itse tilasin Latvialaisesta isohkosta nettikaupasta aika tarkkaan 50€ toimituskuluineen. Katsotaan nyt kuinka nopeasti tulee...

Jossain Uudessa Seelannissa ja Etelä-Amerikassa oli asiakkaalle tarjottu vaihtoa merkkiliikkeessä n. $700 hintaan (tarina luettu Swedespeedistä) joten noissa paikoissa vedätetään vielä paljon enemmän kuin täällä.  :P
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Risto H - 16.06.2014, 22:06:31
Varaosa tällä hetkellä "Käsittelyssä", saisivat nyt laittaa sen liikkeelle pian... Tänään moottoritietä ajellessa syttyi CEL ja lukaisin kotiin päästyä omalla lukijalla vikakoodin: P0193 Fuel Rail Pressure Sensor High Input. Eli samaan viittaa kuin aiemmin korjaamolla luetut.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Risto H - 03.07.2014, 11:40:46
No niin, kesti melkein 3 viikkoa tilauksesta vaikka lupasivat 5 - 8 arkipäivää. Paketissa oli seurantakoodi mutta tilaussysteemi ei laittanut sitä tiedoksi eikä asiakaspalvelukaan lupauksista huolimatta saanut lähetettyä koodia minulle. Eli en kehtaa suositella käyttämääni kauppaa näillä kokemuksilla vaikka hinta olikin kohdallaan.

Onneksi tuli kuitenkin perille ja osa vaikuttaisi ihan oikealta ja aidolta Boschin osalta. Asennus lähipäivinä...
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Risto H - 07.07.2014, 00:55:42
Asennettu ja toimii!

Joku vähän vaille tunti meni. Vaikeuksia ei oikeastaan ollut, mitä nyt vanha sensori ei ensin halunnut tulla ulos mutta sitkeästi nitkuttamalla ja vähän tasapääruuvaria vipuna käyttäen se lähti. Bensaa ei tullut kuin pari teelusikallista ulos ehkä sen ansiosta että parkkipaikkani on ylämäessä. :)

Pari vinkkiä:
1) T25 kulma-avain on paras sensorin ruuvia avattaessa ja kiristettäessä. Muut ei oikein mahdu.
2) Sulakkeen irroitukseen kannattaa käyttää konehuoneen sulakeboksin kannessa jemmassa olevaa näppärää työkalua.
3) Uuden sensorin O-rengas kannattaa ehdottomasti voidella, muuten saattaa mennä rikki tai ainakin yrittää jäädä väliin.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Lasse78 - 05.08.2017, 18:59:00
Asennettu ja toimii!

Joku vähän vaille tunti meni. Vaikeuksia ei oikeastaan ollut, mitä nyt vanha sensori ei ensin halunnut tulla ulos mutta sitkeästi nitkuttamalla ja vähän tasapääruuvaria vipuna käyttäen se lähti. Bensaa ei tullut kuin pari teelusikallista ulos ehkä sen ansiosta että parkkipaikkani on ylämäessä. :)

Pari vinkkiä:
1) T25 kulma-avain on paras sensorin ruuvia avattaessa ja kiristettäessä. Muut ei oikein mahdu.
2) Sulakkeen irroitukseen kannattaa käyttää konehuoneen sulakeboksin kannessa jemmassa olevaa näppärää työkalua.
3) Uuden sensorin O-rengas kannattaa ehdottomasti voidella, muuten saattaa mennä rikki tai ainakin yrittää jäädä väliin.


Tervehdys, suoritin saman operaation -05 V70 T5, mutta jäi toi sulakkeen poistaminen pois. Voiko siitä tulla vahinkoa? Huomasin tehojen vähentyneen persdynolla sekä Torque ohjelmalla mitattuilla kiihdytys arvoilla. Ennen anturin vaihtoa 0-100 oli 6.8-7.0s jälkeen antaa tasan 8 s joka kerta (kokeilin 5krt). 80-120 oli 3.8-4.2s nyt tasan 5s. Kulutus pysynyt samana. Kiitos vastauksista!
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Risto H - 05.08.2017, 20:32:27
Polttoainepumpun sulake irroitetaan jotta bensa saadaan vähenemään putkistosta ennen anturin vaihtoa käynnistämällä kone ja odottamalla että se sammuu. Muuta vaikutusta sillä ei ole. Jos tehoja uupuu, pitäisi tarkistaa vikakoodit ja ahtopaine. Toisaalta voi olla että moottorinohjaus vaatii muutaman päivän sopeutumista uuteen paineanturiin. Jos tämä anturi ei toimi kunnolla, veto pätkii pahasti.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Lasse78 - 05.08.2017, 21:03:55
Kone vetää tasaisesti. Ahtopaineet Torquen mukaan( jos voi luottaa tuloksiin ) 14-16psi kun talla pohjassa.
Tutkin kuitteja huoltokirjassa ja huomasin että tulpat on vaihdettu n.59tkm sitten. Siinä voisi olla ongelma. :-\
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Risto H - 06.08.2017, 10:57:33
Hmmm... 14-16 psi on suunnilleen normaali ilmanpaine. Onko kone lastutettu vai ei? Lastuttamattomalla normaali ahtopaine on n. 0,63 bar ja lastutetulla (BSR) 0,92. 14 psi vastaisi suunnilleen tätä.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Lasse78 - 06.08.2017, 19:50:42
Minulla ei ole tietoa lastutuksesta. Auto on jenkki malli. Auto kävi Biliassa Essential huollossa keväällä jossa siihen yritettiin laittaa huoltoon kuuluvaa ohjelmisto päivitystä, mutta mekaanikko ei saannut millään ladattua ohjelmaa autoon. Olivat kokeilleet monta kertaa mutta eivät onnistuneet.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Risto H - 06.08.2017, 22:41:28
Mitä ahtopaine näyttää
a) moottori sammuksissa (jos saat lukeman)?
b) tyhjäkäynnillä?

En tiedä miten Torque toimii eli näyttääkö absoluuttista vai suhteellista painetta. Jos ahtopaine on oikeasti lähes 1 bar, auto on ehdottomasti lastutettu.

Minunkin on jenkkimalli mutta softissa ei ole mitään muuta ulospäin näkyvää eroa kuin radion kanavajako, näyttökieli ja ajotietokoneen yksiköt. Toki moottorinohjausohjelmisto saattaa olla eri versio vaikka moottorissa ei tietääkseni ole mitään fyysistä eroa. Minun autoon onnistui aikoinaan ajotietokoneen päivitys helposti mutta sanoivat että radion kanavajaon muuttaminen vaatii koko auton kaikkien ohjelmistojen päivittämisen euroversioiksi mikä olisi ollut paljon kalliimpi operaatio.

Ulkoilman lämpötila vaikuttaa voimakkaasti maksimitehoon joten kokeile muutaman päivän ajon jälkeen kiihtyvyyksiä aikaisin aamulla tai myöhään illalla jolloin ilma on viielämpää. Luultavasti auto palaa entiselleen jos mitään vikakoodeja ei tule päälle.

Ai niin, tulppia näihin ei tarvitse vaihtaa kovinkaan usein. 59 tkm ei pitäisi olla ongelma.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Lasse78 - 07.08.2017, 08:57:05
Tyhjäkäynnillä näyttää -0.7bar.
Moottori sammuksissa en saa lukemaa.

Pitää käydä kokeilemassa uudelleen kiihtyvyyksiä viileemällä kelillä.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Risto H - 07.08.2017, 14:30:45
OK, eli näyttää ihan normaalia suhteellista ahtopainetta. Jos yltää maksimissaan lähelle +1 bar lukemaa niin on lastutettu kuten jo aiemmin sanoin. Joidenkin virityspajojen softat saattavat mahdollisesti estää Volvon testeriä yliajamasta softaa mutta tästä minulla ei ole mitään varmaa tietoa. BSR on siitä kiva että sen saa halutessaan poistettua ja ladattua taas takaisin.  :)

Toivottavasti alkaa toimia normaalisti.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Lasse78 - 07.08.2017, 16:18:07
Näytti ahtavan tasaisesti 0.8bar tänään. Kiitos paljon avusta!  :)
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: newlandermeister - 07.08.2017, 18:12:35
Noista ahtopaineista vielä..
Onkos nuo obd portin kautta otetut lukemat mitenkä päteviä noin yleensä? Omaan s40 t5 asensin lastutuksen jälkeen ahtopainemittarin mikä näyttää 0,6bar max, tyhjäkäynnillä about -0,7bar. Torque taas kertoo ahtoja olevan 1,2-1,3 bar. Ja alipainetta näyttävät tismalleen saman verran kumpikin.

Mittaria vaihtamalla ei lukemat muuttuneet millään lailla, ja mahdolliset vuodot letkuista tarkistettu monta kertaa mutta en ole yhtään vuotoa löytänyt  :idiot2:

Jenkkifoorumeilta joskus muistelen lukeneeni että jollain on näyttänyt tuon obd portin kautta ahtoja stage 1 softalla pitkälti yli 30psi mikä ei pidä mitenkään paikkaansa  :o
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Risto H - 07.08.2017, 21:23:51
Oho, aika yllättävän iso ero. Mitä olen täältä ja jenkkifoorumeilta lukenut, vakiona maksimiahtopaine pitäisi olla n. 0,62 bar ja lastutettuna sitten enemmän. Minulla BSR:n ohjelma antaa n. 0,91.

Tämän tiedon pohjalta edellisen kysyjän moottori ei välttämättä olekaan lastutettu jos Torque saa OBD-portista noin epätarkkoja arvoja...
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: newlandermeister - 08.08.2017, 17:01:44
Sekin vielä ihmetyttää, että miten voi stage 1 softalla näyttää ahtopainemittari tuon 0,6bar ahtoja  :idiot2: Luulis kuitenkin jos se jostain vuotaa niin näkyisi tuossa torquessakin, mutta ei. Ja torquen antamat paineet on aina lähes identtisiä eli ne ei heittele esim 0,9 ja 1,3 välillä vaan pysyy täyskaasulla joka kerta samoissa lukemissa.

Ja tosiaan ensin oli bilteman mittari ja siitä oli helppo uskoa että näyttää väärin, niin ostin bsr:n mittarin ja näyttää tismalleen samaa lukemaa. Mekaanisia mittareita siis molemmat.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Risto H - 09.08.2017, 13:35:03
Mihin kohtaan olet liittänyt ahtopainemittarin letkun? En tiedä paljonko liitoskohta voi vaikuttaa mutta 0,6 bar ahdot ovat alakanttiin jos käytössä on lastutus tms. Kuten sanoin, omassa ilman BSR karttaa ahtaa n. 0,6 ja BSR:llä 0,9. Omassa autossa liitos on tehty venttilikopan muovisuojuksen alla kulkevaan letkuun.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: newlandermeister - 09.08.2017, 17:49:35
Mihin kohtaan olet liittänyt ahtopainemittarin letkun? En tiedä paljonko liitoskohta voi vaikuttaa mutta 0,6 bar ahdot ovat alakanttiin jos käytössä on lastutus tms. Kuten sanoin, omassa ilman BSR karttaa ahtaa n. 0,6 ja BSR:llä 0,9. Omassa autossa liitos on tehty venttilikopan muovisuojuksen alla kulkevaan letkuun.

Samaan kohtaan on liitos tehty kun sulla. Antaako sulla torque samoja arvoja mittarin kanssa?
Mitenkäs antaako tuo jotain vikakoodia jos on tcv mennyt?
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Risto H - 09.08.2017, 22:47:15
En ole koskaan testannut Torqueta joten en osaa sanoa. Oma ahtopainemittarini vaikuttaa tarkalta joten olen luottanut siihen sillä ne OBD2 -koodinlukijat joita minulla on eivät näytä ahtopainetta.

Jos TCV on sökö, ainakin yksi vikamoodi on se että ahtopaine nousee liikaa jolloin ECM lyö vikatilan päälle vikakoodeineen.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: HenkkaR1 - 10.08.2017, 06:24:32
Mulla torque näyttää välillä 3,7bar ahtopaineita, en usko siihen yhtään. Heti kun kerkeän niin laitan hyllystä oikean mittarin, suosittelen muillekkin.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: newlandermeister - 10.08.2017, 16:19:00
Joo sitten on pakko olla vuoto jossain.. En jaksa mitenkään uskoa että nuo lukemat mitä Celtic Tuning tuolle softalle antoivat tulisi lähellekkään luvattuja lukemia vakioahtopaineilla.. Voi myös olla se, että ero perstuntumassa syntyi vakioon nähden siinä miten äkkiä ahdot nousee ja nopeampaan kaasuun reagointiin. Nyt kun tarkemmin vertaa vakion suoritusarvoihin niin ei ainakaan äkäsemmin lähde esim 80-120kmh  :o

Mittarin letku on vaihdettu useemman kerran ja liimattu nyt mittarin juureen kiinni, kun ennen vuoti mittarin juuresta. Myöskään siitä T-haaran kohdalta en ole vuotoa löytänyt ja siinä on liitokset kiristetty kunnolla letkunkiristimillä.

Ja imuahan tuo näyttää ihan oikein eli tyhjäkäynnillä -0,7bar ympärillä
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: newlandermeister - 11.08.2017, 16:05:03
Yhden mahdollisen vuodon löysin välijäähdyttimestä turbolle menevässä kumiletkussa. Ihan mukavan kokoinen repeämä, toki niitä voi olla lähempänä turboa vielä lisää. Nyt on paikka-aineet kuivumassa, katsotaan onko tällä vaikutusta ongelmaan.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: HenkkaR1 - 11.08.2017, 16:06:57
Yhden mahdollisen vuodon löysin välijäähdyttimestä turbolle menevässä kumiletkussa. Ihan mukavan kokoinen repeämä, toki niitä voi olla lähempänä turboa vielä lisää. Nyt on paikka-aineet kuivumassa, katsotaan onko tällä vaikutusta ongelmaan.
ei ne paikka-aineet tahdo kestää. Vaihda suosiolla se letku.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: newlandermeister - 11.08.2017, 16:17:27
ei ne paikka-aineet tahdo kestää. Vaihda suosiolla se letku.

Todennäköisesti eivät kestäkkään, missähän hinnoissa mahtaa sinisellä nuo letkujen hinnat liikkua? Lähinnä koitan paikata siksi että näkee hetkellisesti auttaako tuo yhtään.

Edit: eipä se vuotanutkaan siitä kohtaa.. se halkeama ei ilmeisesti ollut tarpeeksi syvä, mutta nyt se on ainakin paikattu. Kuuntelin myös siitä keulan alta siltä kohtaa eikä kuulunut polettaessa paikallaan mitään vuodon ääniä siltä kohtaa, eikä kyllä mistään muualtakaan  :idiot2:

Tässä vielä näitä aikojen keskiarvoja mitä torquella mittasin: 0-100 noin 7,1s, varttimaili 16,4s. 0-100 taitaa vakiona olla 7,3 automaatilla, mutta tuo varttimailin aika tuntuu kyllä hitaalta, vakionakin jotkut ilmeisesti päässeet alle 16s  :idiot2:
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: magrilli - 14.08.2017, 13:59:40
Mulla toiminu toi Celtifin softa hyvin, eron huomasi kyllä heti tehoissa ja voimistuneet imuäänet kertoi että myös ahtopaineet oli noussu ;)
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: newlandermeister - 14.08.2017, 16:40:20
Mulla toiminu toi Celtifin softa hyvin, eron huomasi kyllä heti tehoissa ja voimistuneet imuäänet kertoi että myös ahtopaineet oli noussu ;)

Joo parempaan päin tuo on menny ehdottomasti, äkäsemmältähän tuo tuntu kun vakio, mutta saattaa olla että persdyno rekisteröi vaan sen nopeemman kaasun reagoinnin ja nopeemman ahtojen nousun.

Tänään itseasiassa olin celticiin yhteydessä ja sanoivat että 1,3bar pitäisi olla ahtoja. Noista ajoista kuitenkin mitä torquella mittasin niin mennään vakioluokkaa olevilla ahdoilla, ihan kuten mittari näyttääkin. Todennäköisesti on ahtovuoto ollut jo ennen lastutusta  :idiot2:

Torstaina käy auto öljynvaihdossa ja sanoin että koittavat ettiä tuota mahdollista vuotoa samalla  :)
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Risto H - 14.08.2017, 17:41:48
Aika hurjia lupailevat - suhtautuisin hiukan skeptisesti 1,3 bar lukemiin. Paljonko väittävät että tulee tehoja ja vääntöä? BSR stage 1 lupaus on 258 hv / 400 Nm jonka uskon ihan ilman epäilyjä kun ahdot nousevat aikaisemmin ja maksimi n. 50%. Persdynossa tuntuu erittäin selvästi. 1,3 bar tarkoittaisi yli 100% nousua alkuperäisestä...  :)

Alkuperäinen ahdin on suhteellisen pieni eikä pysty ylläpitämään edes 0,92 bar ahtoja kovin paljon yli 5000 rpm mikä näkyy suoraan siinä että maksimiteho ei nouse yhtä paljon kuin maksimivääntö. Sitäpaitsi automaattilaatikolla joutuu rajoittamaan vääntöä ainakin pienemmillä pykälillä ettei laatikon rajat tule vastaan. Niinpä 1,3 bar ahtoa - vaikka sen saisikin irti - ei voi käyttää kuin tietyllä kapealla alueella.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: volvotdi - 14.08.2017, 18:01:51
Risto puhuu asiaa, Celticin 1,3bar jutut on puppua, ahdin ei tuohon pysty ja jos pystyisikin niin ei kauaa olisi ehjä ja vetää mukavasti laihalle, jolloin odottaa täystuho.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: newlandermeister - 14.08.2017, 18:10:02
Aika hurjia lupailevat - suhtautuisin hiukan skeptisesti 1,3 bar lukemiin. Paljonko väittävät että tulee tehoja ja vääntöä? BSR stage 1 lupaus on 258 hv / 400 Nm jonka uskon ihan ilman epäilyjä kun ahdot nousevat aikaisemmin ja maksimi n. 50%. Persdynossa tuntuu erittäin selvästi. 1,3 bar tarkoittaisi yli 100% nousua alkuperäisestä...  :)

Alkuperäinen ahdin on suhteellisen pieni eikä pysty ylläpitämään edes 0,92 bar ahtoja kovin paljon yli 5000 rpm mikä näkyy suoraan siinä että maksimiteho ei nouse yhtä paljon kuin maksimivääntö. Sitäpaitsi automaattilaatikolla joutuu rajoittamaan vääntöä ainakin pienemmillä pykälillä ettei laatikon rajat tule vastaan. Niinpä 1,3 bar ahtoa - vaikka sen saisikin irti - ei voi käyttää kuin tietyllä kapealla alueella.

Tuolloin lupasivat 278hp/399nm. Nykyään tosin celticin sivuilla lukee 279hp/454nm  :idiot2:

Ja nyt sitä faktaa sitten suorituskyvystä tiskiin.. Kävin äsken torquen kanssa testailemassa tasaisella suoranpätkällä, lämpötila 18 astetta. Ja siis tähän autoon on asennettu Injenin kartiovapari, muuten vakio softaa lukuunottamatta.

Muutaman vedon keskiarvo:

0-100= 7,4s
1/4 mile= 15,4s
80-120 kolmosvaihteella: 4,7s
80-120 d-asennon kickdownilla (2+3 vaihde): 4,5s

Nämä arvot muistuttaa aikalailla täsmälliesti vakioauton arvoja.

Ahtopaineita näytti torque olevan aina aluksi 1,7bar, jonka jälkeen pysyy tasaisena 1,6bar,  JOKA vaihteella. Ja näissähän tosiaan on 1 ja 2 vaihteilla rajoitettu vääntöä, ja celticin mies ei muistellut tämän ohjelman tätä rajoitinta poistavan.

Mekaaninen mittari näyttää maksimissaan aluksi 0,6bar jonka jälkeen tippuu hitaasti 0,5bar tietämille.

EDIT Torquessa tosin ei ole luotu ajoneuvoprofiilia ja näin ei ole tehty tuota atmospheric pressure adjustmenttia, eli kun tuosta otetaan se 1,0bar pois niin silloinhan torquenkin lukemat olisi aika lähellä totuutta
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: volvotdi - 14.08.2017, 19:31:40
Ettei silti olisi ahtovuoto jossain. Virillä paineet pitäisi olla 0,8-1,0bar. Tai hukkaportti aukeaa liian helpolla. Nuo yli 260 hevoset voit unohtaa vaikka löytäisitkin mahdollisen ahtovuodon.

Edit. Siis noilla paineilla ei löydy luvattuja tehoja ikinä.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: magrilli - 14.08.2017, 19:46:12
Mulla näyttää torque ahtopaineita 1,2-1,3 bar
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: newlandermeister - 14.08.2017, 19:46:44
Ettei silti olisi ahtovuoto jossain. Virillä paineet pitäisi olla 0,8-1,0bar. Tai hukkaportti aukeaa liian helpolla. Nuo yli 260 hevoset voit unohtaa vaikka löytäisitkin mahdollisen ahtovuodon.

Edit. Siis noilla paineilla ei löydy luvattuja tehoja ikinä.

Aika 120% varma olen että jostain se vuotaa. Celticin ukko kun otin yhteyttä niin varmisti että 1,3bar pitäisi olla heidän softalla. Minulle kuitenkin pääasia että saan talteen ne tehot mistä olen maksanut, kunhan nyt edes sinne lähemmäs 1bar saisi ahdot nousemaan.

Itse kävin läpi jo kaikki mahdolliset paikat ahtovuodolle mitä päällepäin ja pohjan suojamuoveja purkamatta näkee, enkä mitään löytänyt. Torstaina pajalla saavat purkaa enemmän ja ettiä huolella  :)
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Risto H - 14.08.2017, 22:48:44
Toivottavasti vika löytyy! Kyllä 0,9 - 1 bar ahdoilla tulee tuntuva ero vakioon. 1,3 bar arvoon en edelleenkään jaksa uskoa.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: newlandermeister - 17.08.2017, 16:18:56
Noniin nyt on käyty tutkimuksissa ja lopputulema oli että ei vuotoa  :o

Sitten vastaanotetaan ideoita mahdollisiin muihin syihin, TCV tietty yksi mahdollisuus, mutta eikös tämä mene sen petettyä tuohon limb moodiin ja siitä tulisi jo vikakoodia.. CBV ei jaksa pitää noita ahtoja yllä? Elevatelta ja Ipd:ltä noihin löytyisi kyllä ratkaisut mutta ei turhan takia kehtaisi alkaa jenkeistä tilailla tavaraa  :buck2:
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: HenkkaR1 - 17.08.2017, 17:17:57
Noniin nyt on käyty tutkimuksissa ja lopputulema oli että ei vuotoa  :o

Sitten vastaanotetaan ideoita mahdollisiin muihin syihin, TCV tietty yksi mahdollisuus, mutta eikös tämä mene sen petettyä tuohon limb moodiin ja siitä tulisi jo vikakoodia.. CBV ei jaksa pitää noita ahtoja yllä? Elevatelta ja Ipd:ltä noihin löytyisi kyllä ratkaisut mutta ei turhan takia kehtaisi alkaa jenkeistä tilailla tavaraa  :buck2:
monilla on ollut vaan enemmän ongelmia ipd:n vehkeiden kans. Hae orggis, se toimii parhaiten..
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: newlandermeister - 17.08.2017, 17:37:43
monilla on ollut vaan enemmän ongelmia ipd:n vehkeiden kans. Hae orggis, se toimii parhaiten..

Joo ipd:n tavarasta liikkuu vähän monenlaista tarinaa.. Orggis varmasti toimii parhaiten vakioautossa, mutta mikäli nuo 1,3bar ahtolupaukset pitää edes lähelle paikkaansa ni todennäköisesti sama rumba alkaa vähänajan päästä uudestaan kerta niitä ei viritettyihin autoihin ole tarkoitettu. Tulevaisuudessa myös suunnitteilla piristää vielä kulkupuolta stage 3 asti, niin mielellään ottaisin jonkin järeämmän aftermarket version ennenkuin uusin vakiohilppeitä peräperään.

Jos tuo nyt tuosta cbv:stä johtuu niin ilmeisesti suomestakin saa forgen versiota, josta ollut ihmisillä ainakin ulkomailla hyvää sanottavaa.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: newlandermeister - 21.08.2017, 19:12:05
TCV:n vaihdolla korjaantui tämä ongelma, oem tcv siis volvolta.

1,3bar näyttää mekaaninen mittari maksimiahdoksi, korkeammilla kierroksilla laskee 0,9bar kieppeille  :)
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: magrilli - 21.08.2017, 19:48:09
TCV:n vaihdolla korjaantui tämä ongelma, oem tcv siis volvolta.

1,3bar näyttää mekaaninen mittari maksimiahdoksi, korkeammilla kierroksilla laskee 0,9bar kieppeille  :)

Eli torquen näyttämä 1,3 bar pitää myös paikkansa  8)
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: newlandermeister - 21.08.2017, 20:04:15
Eli torquen näyttämä 1,3 bar pitää myös paikkansa  8)

Ilmeisesti, jos sinne on asetukset vaan laitettu kohdalleen  :) Mulla ainakin piti tehdä se ajoneuvoprofiili minkä kautta sai säädettyä sen silleen että se ei laske siihe normaalia ilmanpainetta mukaan eli ennen näytti 1bar yli todellisuuden.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: magrilli - 21.08.2017, 22:27:29
Ilmeisesti, jos sinne on asetukset vaan laitettu kohdalleen  :) Mulla ainakin piti tehdä se ajoneuvoprofiili minkä kautta sai säädettyä sen silleen että se ei laske siihe normaalia ilmanpainetta mukaan eli ennen näytti 1bar yli todellisuuden.

Joo mä tein heti alussa sen ajoneuvoprofiilin.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Risto H - 21.08.2017, 23:02:57
TCV:n vaihdolla korjaantui tämä ongelma, oem tcv siis volvolta.

1,3bar näyttää mekaaninen mittari maksimiahdoksi, korkeammilla kierroksilla laskee 0,9bar kieppeille  :)

OK, hyvä että tuli kuntoon. Aika merkillinen viriohjelma kyllä joka nostaa ahdot ensin noin korkealle ja sitten hiipuu (kun ahdin rajoittaa) mutta näköjään noinkin voi tehdä. Potkii varmaan hurjasti siinä maksimiahdon kohdalla. :D

BSR pitää ahdon vakiona laajalla kierroslukualueella mikä on hyvä manuaalilaatikkoisessa etuvetoisessa kun ei ole edes lukkoa tasauspyörästössä...

Lisäys: Niin ja hyvä tietää että TCV voi hajota noinkin.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Tansu95 - 23.10.2017, 16:46:15
Moro vain kaikille. Omassa autossa vähän outoa ongelmaa ahtojen kanssa. Kun lähtee liikkeelle kylmällä koneella ja antaa lämpöjen nousta oikeaksi ja alkaa polkemaan, niin ei meinaa nostaa ahtoja kuin hitaasti 0,6 bar.. Kun tekee kunnon tappo kiihdytyksen, niin tuntuu että joku tulppa irtoaa, koska sitten ahdot nousee normaaliin 1,1bar, auto siis ohjelmoitu manuaali T5. Tämän jälkeen ei enää samalla ajokerralla ongelmia ahtojen nousun suhteen ja ahtopainemittarikin nousee ilosesti tappiin ja pysyy siellä koko kiihdytyksen ajan. Mittarissa ei ole vika koska tuon teho eron tuntee ihan ajaessakin.

Toinen juttu. Kun ilmat alkaa kylmenemään alle+5 asteen niin 1/4 tankilla kovasti kiihdyttäessä vaikka 3-4 vaihteelle niin juuri kolmosella kiihdyttäessä loppuun asti ja vaihtaa 4 vaihteelle auto puutuu välillä totaalisesti eikä nosta ahtoja, korjaantuu kyllä samantien kun nostaa kaasun ylös ja painaa uudelleen kaasua niin meno jatkuu. Ei anna mitään vikakoodeja...

Tcv venttiili on jo vaihdettu n.15 000km sitten.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Risto H - 23.10.2017, 22:48:48
Luulisi että tuossa tilanteessa (hyytyy kiihdytyksessä) tulisi joku vikakoodi. Saattaa vaan vaatia vähän pystyvämmän koodilukijan että saa näkyviin. Jokuhan sen aiheuttaa että ahtoja ei tule vaikka lappu on lattiassa. Luistonesto (tuskin isolla vaihteella)? Polttoaineen paineanturi? Polttoainepumppu? Kaksi jälkimmäistä voisi jotenkin selittää sen jos bensatankin täyttöaste vaikuttaa.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Tansu95 - 29.10.2017, 14:46:18
Vikakoodeja luettu ihan volvolla, mutta mitään aiheeseen liittyvää ei löytynyt.. Tuo polttoaineen paineanturi tai pumppu voisi olla syyllinen, pitää alkaa tutkimaan tarkemmin. Vika ilmenee ainakin ilman luistonestoa. Kummallinen vaan tuo ahtojen nousu ensimmäisissä kiihdytyksissä, liittyisikö jotenkin samaan vai liekö turbo antautumassa..
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Volvo86 - 08.11.2017, 18:33:41
Jatketaan tähän..

En ole VIELÄ lukenut mahdollisia vikakoodeja, mutta näin alustavaa kyselyä.

Mistähän voisi johtua, että auton kierrokset ampaisee yhtäkkiä kun normaalisti kiihdyttää? Esim. kun lähtee liikkeelle ja kiihdyttää, niin 3000-4000rpm menee. Siis suhteessa kaasun painamiseen, kun vertaa aikasempaan ajoon. Sitten kun maantiellä ajaa ja hiukan kiihdyttää, niin normaalissa suhteessa ne kierrokset nousee. Tehot tuntuu kuitenkin olevan tallella tuossa kiihdytyksessä.

V50 T5 -05 automaatti.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: jormaw - 09.11.2017, 14:40:18
Laatikko luistaa. Kokeile uusilla öljyillä auttaisiko
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Volvo86 - 09.11.2017, 15:34:36
Okei... Kaksi vuotta sitten vaihdettu öljyt huuhtelemalla (ajettu sen jälkeen 30tkm). Yks mitä mietin, niin TCV valvea. No, kun pääsen koodit lukee, niin toivottavasti selviää jotain.
Tälläisen koodin antoi:

1260

-Boost pressure sensor
-Signal too high
-Permanent

http://workshop-manuals.com/volvo/v50_t5/l5-2.5l_turbo_vin_68_b5254t3/powertrain_management/fuel_delivery_and_air_induction/turbocharger/turbo_boost_sensor/component_information/locations/page_9570/

Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Risto H - 14.11.2017, 23:34:16
Kyseesssä voi olla ahtopaineanturi tai se TCV. TCV:n vika voi käsittääkseni johtaa yliahtoon jolloin automaatin maksimivääntömomentti saattaa ylittyä.
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Tansu95 - 17.12.2017, 13:46:21
Koitin alkaa putsailemaan ahtopaine anturia tuolta coolerilta, onko tosiaan niin, että pitää koko etupuskuri irrottaa että saa anturin irti :o Ens viikolla lähtee uudestaan vikakoodien lukuun jos alkaisi jotain löytymään...
Otsikko: Vs: T5 automaatti ja tehojen väliaikainen katoaminen.
Kirjoitti: Volvo86 - 24.12.2017, 16:42:26
Mulla vika korjaantui ahtopaine anturin vaihdolla. Ei tartte puskuria ottaa pois, lukkopihdeillä saa ruuvin irti.