Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Izmo - 06.07.2017, 20:55:08

Otsikko: b230fk/ft EGR
Kirjoitti: Izmo - 06.07.2017, 20:55:08
Elikkäs... On pientä pähkäilyä tuon maailmaa pelastavan egr:rän kanssa... Homma on tämä, Autona 940 b230fk vm95. Siihen moottorinvaihto-operaatiota alottamassa. Vaihtomoottorina on vm97 b230ft. Eli siis tuossa fk:ssa on egr ja ft:ssä ei. Voiko tuon egr:n mitenkää helposti ohittaa? Muuten kyllä voisin vanhasta motista imu ja pakosarjan vaihtaa ja egr:rän kanssa elää muttakun vanha egr:llä varustettu pakosarja on aika pahasti halki. Yritin googlailla tietoa mutta aika niukasti löytyy mitään selkeää/järkevää tietoa... Ja mainitaan vielä että ezk ja lh boxeissa molemmissa tonin lastut, jos se tähän jotenkin vaikuttaa? Kovasti kiitollinen jos joku osais valaista asiaa :)
Otsikko: Vs: b230fk/ft EGR
Kirjoitti: Acke - 06.07.2017, 21:16:30
Riippuu lastuista, sytyttääkö vikavalon vai ei (eli millä spekseillä olet pyytänyt tai toni on tehnyt).
Otsikko: Vs: b230fk/ft EGR
Kirjoitti: Izmo - 06.07.2017, 21:18:22
Tuohon en osaa vastata. Entinen omistaja lastuttanut...
Otsikko: Vs: b230fk/ft EGR
Kirjoitti: Acke - 06.07.2017, 21:28:03
Kokeilemalla selviää siis. Jos vikavalo syttyy, niin uusi lastu tai egr-vapaa sytkäboksi tilalle.
Otsikko: Vs: b230fk/ft EGR
Kirjoitti: Izmo - 06.07.2017, 21:32:33
Eli siis hommiin sitten vaan :) Jos siis ei vikavalo syty niin kaikinpuolin asia ok?
Otsikko: Vs: b230fk/ft EGR
Kirjoitti: Acke - 06.07.2017, 22:10:08
En tiedä esiintyykö vikakoodi ilman vikavaloa. Eihän siitä pitäisi tulla mitään sanomista ellei valo pala. Tulppaisin imusarjan lähdön myös, jos se on egr mallinen vielä.
Otsikko: Vs: b230fk/ft EGR
Kirjoitti: Izmo - 06.07.2017, 22:27:10
FT:n imusarjassa ei ole paikkaa egr putkelle eli se siis selvä ;) Vielä jäi epäselväksi että mitenkäs tämän kanssa sitten? Eli siis miten kaikki letkut ja pistoke? :-\ http://imgur.com/a/1T3u8 Toinen noista siis tulee imusarjalta tuohon mööpeliin ja toinen meni/menisi egr:rrään (siis ennen meni) Kiitos avusta :)
Otsikko: Vs: b230fk/ft EGR
Kirjoitti: Acke - 06.07.2017, 22:35:41
Noi voi ottaa pois jos egr ei ole käytössä. Pistokkeen voi "piilottaa" johtosarjaan. Imusarjan lähdön voi tulpata tai vaikka käyttää ahtopainemittaria varten.
Otsikko: Vs: b230fk/ft EGR
Kirjoitti: Izmo - 06.07.2017, 22:41:05
Joo niin ajattelinkin että siis imusarjan letkulähdön vaan tulppais. Vielä sen verran tuosta pistokkeen "piilottamisesta" eli siis laittaa vaan pistokkeen nätisti jemmaan? Ei siis mitään hyppylankoja yms? Pahoittelen jatkuvaa selvennystä/kyselyä  ;D Varmistaisin vain :) Iso kiitos neuvoista.
Otsikko: Vs: b230fk/ft EGR
Kirjoitti: jon1.tur - 07.07.2017, 00:50:49
Eikös noi egr:n piuhat ole aika monessa vinokoneessa valmiina missä ei ole egr
Otsikko: Vs: b230fk/ft EGR
Kirjoitti: LAIRA - 08.07.2017, 08:02:38
Niinkuin Acke kertoi noista vaihtoehdoista mitä tehdä jos vikavalo syttyy, niin lisäksi on tuokin mahdollisuus, jolla olen omassani -96 fk´ssa tullut toimeen jo monia vuosia elikä kokeilemalla etsinyt sopivan kokoisen vastuksen siihen egr-venttiilin anturille menneeseen liittimeen.
Otsikko: Vs: b230fk/ft EGR
Kirjoitti: Izmo - 10.07.2017, 20:41:42
Moottori vaihdettu ja parikymmentä kilsaa tullu ajeltua eikä vikavalo pala, pelaa niinkuin pitää. Tosiaan otin vain egr pistokkeen irti ja ylimääräisen imusarjan lähdön vedin ahtopainemittarille. Eli kai voisi sanoa että onnistunut operaatio O0 Kiitos kaikille neuvoista.
Otsikko: Vs: b230fk/ft EGR
Kirjoitti: The_OttoB - 10.07.2017, 21:46:31
Yhteen EGR 940 oli näemmä tulpattu pakosarjan lähtö ja laitettu imusarjaan laippa. Sytyttää vikavalon 80 vauhdissa silloin tällöin kuulemma.
Otsikko: Vs: b230fk/ft EGR
Kirjoitti: LAIRA - 10.07.2017, 21:56:59
En halua olla mikään ilonpilaaja, mutta niin tuo egr´n vikavalo tuntuu reakoivan. Kestää välillä aika kauan ennenkuin syttyy uudelleen joten itsekin luulin useaan kertaan ongelman poistuneen kun noita eriarvoisia vastuksia kokeilin. Nykyisellä on tosiaan mennyt jo useita vuosia ilman ongelmia.
Otsikko: Vs: b230fk/ft EGR
Kirjoitti: Izmo - 15.07.2017, 08:24:53
No ompas hankala homma.... Tosiaan tullut jo jonkin verran ajeltua eikä ainakaan vielä vikavaloa näy... Täytyypi alkaa tuota vastushommaa miettimään jos ongelmia tuleepi. Löytyy tosiaan googlailemallakin aika vähän tietoa asiasta, tässä ois pari keskustelua http://forums.turbobricks.com/archive/index.php/t-157745.html  ja. http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=171116 ottaispa noistakin selvää :idiot2:
Otsikko: Vs: b230fk/ft EGR
Kirjoitti: Acke - 15.07.2017, 09:18:57
Yhteen vastaavaan lastutettuun EGR-delete autoon on nyt tullu 1000+ km ilman ongelmia tai vikavaloa. Tuli myös katsottua, että non-EGR FTssä EGR pistoke on tulpattuna siellä missä säätimen pidike on.
Otsikko: Vs: b230fk/ft EGR
Kirjoitti: mikan - 27.07.2017, 15:08:25
Elikkäs... On pientä pähkäilyä tuon maailmaa pelastavan egr:rän kanssa... Homma on tämä, Autona 940 b230fk vm95. Siihen moottorinvaihto-operaatiota alottamassa. Vaihtomoottorina on vm97 b230ft. Eli siis tuossa fk:ssa on egr ja ft:ssä ei. Voiko tuon egr:n mitenkää helposti ohittaa?

EGR on ohitettu sillä, kun Sytkäpurkkiin vaihtaa 148-binin ja poistaa mekaaniset EGR-romut koneesta.