Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Lager - 24.07.2017, 19:42:25
-
Moi,
B280E meni hylkyyn katsastuksessa liian ison happiarvon takia. Eli tämän takia ei päästöjä pystytty mittaamaan. Happiarvo oli yli 7. Vaihdoin takapöntön kun arvelin vian piilevän siinä. Arvo oli tämän jälkeen 5.5.
Nyt tuli mieleeni, että voiko tuossa olla Pulsair-systeemi? Eikö silloin pitäisi mittauksessa tukkia jotain? Kummassakaan mittauksessa ei ole sitä tehty.
-
Kyllä se "tulpata" pitää, muutenhan tyhjäkäynnillä happiarvot on tuota luokkaa. Eikös volvoissa ole oikein tarra, toimintaohje tuota varten, konehuoneessa?
-
Okei. Täytyy katsoa löytyykö tuota ohjetta konehuoneesta. Miten tuon kanssa sitten pitää toimia?
-
Otat sen imuputkesta lähtevän paksun letkun irti ja tulppaat sen. Samalla huomautat konttorille, että uusintanäyttöhän on maksuton kun tulipellissä on mittausohje ja mittasitte väärin.
-
Mitenhän yleistä tällainen väärin mittaaminen on? Täytyy vielä tarkastaa, että tuo ohje tosiaan löytyy tulipellistä. Voiko tuon tulpata jo ennen katsastusta?
-
Erinomaisen yleistä. Voi tulpata etukäteenkin, mutta aika nopsa se on tehdä konttorillakin, pitää vaikka sormella tukossa sitä mittauksen ajan tai ottaa kumihanskan mukaan ja pistää sen letkun ja liitännän väliin mittauksen ajaksi.
-
Onko letku joka irroitetaan ja tulpataan siis tämä ilmanputsarikotelon kanteen tuleva letku :
(http://i63.tinypic.com/11r5ber.jpg)
-
Erinomaisen yleistä. Voi tulpata etukäteenkin, mutta aika nopsa se on tehdä konttorillakin, pitää vaikka sormella tukossa sitä mittauksen ajan tai ottaa kumihanskan mukaan ja pistää sen letkun ja liitännän väliin mittauksen ajaksi.
Kuinkahan paljon autoja menee hylkyyn tuon takia ja kuinkahan monessa tuo virhe koskaan huomataan? Erikoista, että auton omistajan on neuvottava katsastusmiestä miten nuo päästöt pitää mitata.
-
Kuinkahan paljon autoja menee hylkyyn tuon takia ja kuinkahan monessa tuo virhe koskaan huomataan? Erikoista, että auton omistajan on neuvottava katsastusmiestä miten nuo päästöt pitää mitata.
Ei näitä taideta enää kovin montaa vuosittain leimata ja juuri siksi tuo poikkeuksellinen päästömittausmenetelmä ei ehkä enää ole kaikilla insseillä aktiivimuistissa. Vähän välikauden tekniikkaa tuo 30 vuoden takainen keksintö, päästörajat jo voimassa mutta ei vielä tuon fiksumpia saastelaitteita.
Kyllähän katsurin pitäisi toki tietää miten auto kuuluu tarkastaa.
-
Täytyykö tuo olla "tulpattuna" myös silloin kun päästöjä mitataan korotetuilla kierroksilla?
Sinäänsä omituista, että saastelaite täytyy olla "poiskytkettynä" päästöjen mittauksen ajaksi. Vähän sama kun katti autossa poistettaisiin katalysaattori aina päästöjen mittausten ajaksi.
Olenko ymmärtänyt oikein, että tuon pitäisi auttaa palamattoman "tuotteen" palamista tuolla putkessa kun työntää sinne vähän lisähappea?
Onko tuo ympäroimäni letku se joka tulee "tulpata" ?
-
Se laskee happea pakoputkeen, jotta katalysaattori lämpiäisi nopeammin. ilma otetaan juurikin tuosta kohtaa pulsairille. Siinä putkessa pitäisi olla alipainekello, joka sulkee ilmankulun kierrosten noustessa, eli on ihan sama olla tulpattuna koko mittauksen/tai auton loppuelämän ajan :D.
Jos kierroksilla happiarvot on korkealla, vika on siinä tai missä tahansa josta pääsee happea pakoputkeen.
Onhan näissä 960 etc ilmapumppu, joka tekee ihan saman asian.
-
Se laskee happea pakoputkeen, jotta katalysaattori lämpiäisi nopeammin. ilma otetaan juurikin tuosta kohtaa pulsairille. Siinä putkessa pitäisi olla alipainekello, joka sulkee ilmankulun kierrosten noustessa, eli on ihan sama olla tulpattuna koko mittauksen/tai loppuelämän :D.
Jos kierroksilla happiarvot on korkealla, vika on siinä tai missä tahansa josta pääsee happea pakoputkeen.
Mutta entäs ei-katti autoissa? Itselläni ei ole kattia mutta tuo pulsair silti löytyy.
OK. Kiitos tiedosta tuon tulppaamisen suhteen.
-
Onhan näissä 960 etc ilmapumppu, joka tekee ihan saman asian.
Näissä ei kuitenkaan ilmeisesti tarvitse tulpata mitään mittausten ajaksi?
-
Ecun ohjaama sähköturbo :D olikohan se 45sek käynnistyksestä, jos moottorin lämpöanturi niin eculle ilmoittaa.
Sulla taitaa olla vielä egr tuossa? Näitähän on saanut ilman moisia kokonaan, tosin ei Ruotsissa, vienti vehjeksiä. 170hp ei moisia ole, muistaakseni? Mitäs ne muut tehot oli, 147(lienee 280F?),156hv?
http://www.volvobertone.com/grp2780.html
Tuolta löytyy kuvat ja höpinät, jos tuosta höpinästä joku jotain ymmärtää :D
-
Pitäisi puhallus loppua, kun katti on lämmin, mutta jos ei oli kattia niin lienee turha kapistus.
Minulla on B280E 170hp (Euro) versio ja ei ole minkäänlaisia saaste heebeleitä.
B280E Nordic = 156hp, B280F = 147hp. Kaikissa LH2.2 lisäksi äffässä on katti. Eli ehkä tässäkin on ollut katti joskus.
-
Ecun ohjaama sähköturbo :D olikohan se 45sek käynnistyksestä, jos moottorin lämpöanturi niin eculle ilmoittaa.
Sulla taitaa olla vielä egr tuossa? Näitähän on saanut ilman moisia kokonaan, tosin ei Ruotsissa, vienti vehjeksiä. 170hp ei moisia ole, muistaakseni? Mitäs ne muut tehot oli, 147(lienee 280F?),156hv?
http://www.volvobertone.com/grp2780.html
Tuolta löytyy kuvat ja höpinät, jos tuosta höpinästä joku jotain ymmärtää :D
Joo, EGR löytyy myös tuon pulsairin lisäksi. Tehot on 156hv. Ruotsiin uutena myyty.
-
Pitäisi puhallus loppua, kun katti on lämmin, mutta jos ei oli kattia niin lienee turha kapistus.
Minulla on B280E 170hp (Euro) versio ja ei ole minkäänlaisia saaste heebeleitä.
B280E Nordic = 156hp, B280F = 147hp. Kaikissa LH2.2 lisäksi äffässä on katti. Eli ehkä tässäkin on ollut katti joskus.
Ei kai noissa kaikissa Lh 2.2:ssa kattia ole? Itsellä juurikin tuo 2.2 ja ohjekirjakin kertoilee, että ainoastaan F-koneessa on katti. Lisäksi ohjekirja kertoilee, että ainoastaan B280E:ssä on pulsair. Eli tuon mukaan pulsair ei minun tapauksessani liity kattiin millään tavalla.
-
Pulsairin toiminta on käsitetty väärin !
Pulsairin tarkoitus on parantaa päästöjä . Jos Pulsairin tulppaa ja päästöt paranee , niin on Pulsair viallinen , silloin pääsee pakokaasut imusarjaan .
Pulsairin voi tarkistaa siten että irroittaa sen letkun , sen pitää imeä ratista ilmaa pakokaasujen sekaan. Sen ei saa puhaltaa .
-
Pulsairin tarkoitus on parantaa päästöjä .
Kyllä...
Jos Pulsairin tulppaa ja päästöt paranee , niin on Pulsair viallinen , silloin pääsee pakokaasut imusarjaan .
Määrittele "paranee".
Pulsairin takia pakokaasuissa on happea, jolle on päästömittauksessa hylkyraja 5% vaikka se happi ei sinänsä ole mikään saaste. Sillä vaan kontrolloidaan ettei varsinaisesti haitallisten päästöjen pitoisuus näytä valheellisen matalalta siksi että pakoputkivuoto laimentaa lukemia. Pulsair tulpataan jotta pakoputkesta saadaan matalahappiset mittausarvot.
-
Esimerkiksi jos päästöt on 4,5 ei tulpattuna ja ja tulpattuna 2,5 niin on Pulsair viallinen .
-
Päästöjen pitäisi siis pulsair tulpattunakin pysyä määritellyissä rajoissa? Luulisi, että tuo pulsair nimenomaan auttaisi pääsemään rajojen sisään? Niinhän se toisaalta tekeekin hapen avulla mutta kun tuo raja on se 5.
Autoni on Ruotsista tuotu joten voi olla , että tuota mittausohjetta ei siksi löydy. Voikohan tästä tulla ongelmia katsastuksessa?
Eräs asentaja tosin sanoi, että esim. ilmapumppu atoissa happi saa olla ihan mitä vaan?
-
Esimerkiksi jos päästöt on 4,5 ei tulpattuna ja ja tulpattuna 2,5 niin on Pulsair viallinen .
"Päästöt" ei ole yksi numero.
HC ainakin pitäisi pienentyä Pulsairin avulla ja ehkä myös CO, jonka ei kyllä pitäisi neljää prosenttia olla missään tapauksessa terveessä koneessa. Sen sijaan O2 kasvaa.
Autoni on Ruotsista tuotu joten voi olla , että tuota mittausohjetta ei siksi löydy. Voikohan tästä tulla ongelmia katsastuksessa?
Ei pitäisi vaikuttaa. Auto kuuluu joka tapauksessa tarkastaa siten kuin sen tekniikka edellyttää. Ei se infotarra ole katsastusvaruste.
E: Jos inssin kanssa on vaikea päästä yhteisymmärrykseen niin päästömittauksen voi käydä tekemässä myös erikseen pajalla etukäteen. Vanhempi K-Jet pervo pitäisi joka tapauksessa samalla seossäätää joka vuosi, jolloin jos katsuri ei ole yhteistyöhenkinen on helpompi säädättää erikseen. LH-Jet ei taida tuota säätöä kaivata kuitenkaan.
-
Ruotsin ja Skandinavian 780 280E mallit sisälsivät kaikki kolme(egr, pulsair ja katin) 156hv
170hv eurooppa versiossakin pitäisi olla pulsair, muttei egr:ää eikä kattia
Nuo autokohtaiset katsastus lisäykset taisivat poistua jokin aika sitten konttoreiden tietokannasta, joten vastuu poikkeavuuksista ymmärtääkseni jäi omistajalle? Olikohan yli 20v autojen osalta näin, vai jopa 15v?
-
Täytyykö tuo olla "tulpattuna" myös silloin kun päästöjä mitataan korotetuilla kierroksilla?
Sinäänsä omituista, että saastelaite täytyy olla "poiskytkettynä" päästöjen mittauksen ajaksi. Vähän sama kun katti autossa poistettaisiin katalysaattori aina päästöjen mittausten ajaksi.
Olenko ymmärtänyt oikein, että tuon pitäisi auttaa palamattoman "tuotteen" palamista tuolla putkessa kun työntää sinne vähän lisähappea?
Onko tuo ympäroimäni letku se joka tulee "tulpata" ?
Ei tuommosesta mitata päästöjä korotetuilla kierroksilla kun ei ole vähäpäästöinen.
Kyllä tuo auttaa hiukan kun se syötetään pakokanavaan niin lämpö riittää vielä siihen, että palamattomat hiilivedyt ja häkä palavat jossain määrin vähemmäksi putkessa.
Kyllä oletan että se on juuri tuo letku, en ole moiseen versioon itse törmännyt...
-
Ruotsin ja Skandinavian 780 280E mallit sisälsivät kaikki kolme(egr, pulsair ja katin) 156hv
170hv eurooppa versiossakin pitäisi olla pulsair, muttei egr:ää eikä kattia
Nuo autokohtaiset katsastus lisäykset taisivat poistua jokin aika sitten konttoreiden tietokannasta, joten vastuu poikkeavuuksista ymmärtääkseni jäi omistajalle? Olikohan yli 20v autojen osalta näin, vai jopa 15v?
Omituista. Minun ohjekirja väittää nimenomaan, että B280E - ainoastaan EGR ja Pulsair. B280F Katalysaattori ainoastaan - ei EGR:rrää eikä Pulsairia.
OK. Tuommosesta omistajan vastuusta en ole kuullutkaan. Mielenkiintoista.
-
Omituista. Minun ohjekirja väittää nimenomaan, että B280E - ainoastaan EGR ja Pulsair. B280F Katalysaattori ainoastaan - ei EGR:rrää eikä Pulsairia.
OK. Tuommosesta omistajan vastuusta en ole kuullutkaan. Mielenkiintoista.
Ihan oikein se väittää, niinhän mä kirjoitin :D
-
Pulsairista se leima oli kiinni. Happiarvo putosi noin kahteen tuon tukkimalla ja muut arvot OK. Tarkemmin katsottuna tulipellissä oli ohje ruotsinkielellä jossa luki, että tuo Pulsair on oltava "tulpattuna" mittauksen ajan.
Kiitos kaikille avusta!
-
Hienoa O0