Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Masse94 - 13.09.2017, 17:40:36
-
Moro, mun volvo v50 tärisee kiihdyttäessä, vetarit vaihdettu viikko sitten, kävin näyttämässä volvolla niitten mukaan oikea etu iskari on väljä. Heittoa etu iskareissa 10% katsastuksessa kolme viikkoa sitten. Aiheuttaako tämä tärinää?? Kiitollinen nopeista vastauksista!
-
Varmasti iskari vai iskarin ylätuki tai alakiinnitys?
Mul tuo toisenpuolen holo ylätuki s40 - 00 täristi vaikka oli uudet iskarit vaihettu, joutu nekin sitten uusiin.
Hajonnu iskari oli sylkeny litkut kokonaan ulos ni keinui ja kolisi siihen malliin etten reilumpia kiihdytyksiä edes tehny.
-
Varmasti iskari vai iskarin ylätuki tai alakiinnitys?
Mul tuo toisenpuolen holo ylätuki s40 - 00 täristi vaikka oli uudet iskarit vaihettu, joutu nekin sitten uusiin.
Hajonnu iskari oli sylkeny litkut kokonaan ulos ni keinui ja kolisi siihen malliin etten reilumpia kiihdytyksiä edes tehny.
Iskaria ne väitti, öljyjä ei ole tullut pihalle mun mielestä, joskus voi kuulua kolahdus etupäästä ihan kuin yläpäänlaakeri jumittais? Tärinö syntyy ihan pienessä vaudissa 20-40 km/h, unohdin mainita että autossa siis bilsteinin alustasarja
-
Kovissa alustasarjoissa huonoa iskaria vaikeampi havannoida ajossakaan kun jouset ottaa isot liikkeet pois. Voi olla ihan iskari jos siellä Volvolla kunnolla tutkineet.
Mitä huonoa kääntölaakeria ollu niin rutissu ja kanitellu pyöriä kääntäes muttei kolissu.
Omas tuon holon ylätuen näki pelti auki ku painel ja nosti keulaa niin toises iskarin mutteri pysy paikoillaan ja toises selvästi liikkui tuen keskellä.
-
Ilmenikö tärinä vasta vetoakseleiden vaihdon jälkeen? ???
Automaatti vai manuaali?
-
Ilmenikö tärinä vasta vetoakseleiden vaihdon jälkeen? ???
Automaatti vai manuaali?
Vaikee sanoa koska vetarit oli ihan loppu, silloin tärisi melkein kokoajan mutta nyt vain kun kiihdyttää hissukseen sen huomaa parhaiten.
Automaatti
-
Sökö etuiskari voi pahentaa tärinää mutta ei sinänsä aiheuta sitä.
Onko eteen vaihdettu alatukivarret? Niiden puslat menee ennenpitkää väljiksi minkä seurauksena pyöränkulmat muuttuvat kiihdyttäessä ja jarruttaessa mikä aiheuttaa tärinää. Tärinä voi lisääntyä siitäkin jos moottorin kannatinkumit ovat lopussa. Tämän näkee siitä että moottori heiluu silminnähden tyhjäkäynnillä.
-
Sökö etuiskari voi pahentaa tärinää mutta ei sinänsä aiheuta sitä.
Onko eteen vaihdettu alatukivarret? Niiden puslat menee ennenpitkää väljiksi minkä seurauksena pyöränkulmat muuttuvat kiihdyttäessä ja jarruttaessa mikä aiheuttaa tärinää. Tärinä voi lisääntyä siitäkin jos moottorin kannatinkumit ovat lopussa. Tämän näkee siitä että moottori heiluu silminnähden tyhjäkäynnillä.
Täältä ääni alatukivarsien puslille, puslan väljyyttä ei edes huomaa ennen kun pääsee vertaamaan kulunutta ja uutta puslaa toisiinsa.
Löystyneet puslat aiheuttavat juurikin tärinää kiihdyttäessä.
Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla
-
Meillä on V50 2.4 '04 ollu nyt noin kuus vuotta ja siinä on koko tuona aikana ilmenny pientä tärinää kiihdyttäessä. Selkeimmin oon huomannut sen 2- ja 3- vaihteilla kiihdyttäessä alle 3000 kierroksen alueella. Vaihdoin siihen viikko sitte eteen iskarit ja alatukivarsien taaemmat puslat eikä tärise enää. Sitä en tiedä kumpiko korjas ongelman, mutta itse veikkaisin alatukivarren puslia kans.
-
Vaihdoin molemmat etuiskarit pikkasen tärisee vielä. Nyt myös ajaessa. Ehkä pitää kokeilla vaihtaa ne puslat?
-
Voipi olla ohjauskulmat niin pielessä että täristää lisää senkin takia
Iskarien vaihdon sekä tukivarsipuslien, raidetangon pään jne vaihdon jälkeen ohjauskulmat säädettävä niin jos ei halua kahta kertaa maksaa vaihtaa nopeaan ne puslat ja säätöön. Menee muuten huonol tuurilla etukumitkin uusiksi jos syö laidat alulle.
-
Itsellä volvo s40 t5 awd automaatti 2006 aj.200tkm rupes täristään noin 75-85kmh vauhdeissa pelkästään vedättäessä. Tärinä on melko voimakasta kiihdyttäessä. Vanteet ja renkaat on kunnossa. Vielä kun joku osais kertoa vetarien pituudet jotta osais tilata oikeanlaiset.tai jos jollain on parempia ehdoksia vian paikannukseen niin mielellään otetaan vastaan.
-
Mainittuun tärinään voi olla kolmekin eri osatekijää, voi johtua vain yhdestä tai vähän kaikista näistä:
- Vetoakselit. Erityisesti edessä oikealla, tukilaakerin väljyys pahentaa oireita
- Alatukivarsien puslat edessä. Usein oire esiintyy myös jarruttaessa jos vika on tässä ja monet luulevat ensin jarruviaksi
- Moottorin tuennan kumit. Löystyneet kumit pahentavat vetareista tai puslista johtuvia oireita.
Automaattilaatikkoiseen on helppo löytää vetarit vaikka Suomesta. Sorry, en muista pituuksia mutta omaan manuaalilaatikkoiseen piti tilata Saksasta, ovat senverran harvinaisempia. Esim D5:ssä automaatilla on samat vetarit kuin T5:ssä.
-
Tossa ihmettelin ja tarkistelin asiata, näyttäis olevan kunnossa nuilta muilta osin ,paitsi että ku tuli nämä kovemmat pakkaset nii rupes kolkuttaan paikaltaan lähtiessä... eli vetari se vois olla. No kahtelin numerot vetareista ylös ja yritin etsiä moisia nii aika kurjalta näyttää. Numerot oikealla oli p30787787 ja T060515, vasemmalla p30783007 ja T060515. Kl-vara osilla oli suolaset hinnat ainakin. Ei vaan kertoneet vastaavuus numeroita
-
Taitaa alkusarjan autoissa olla vähän harvinaisemmat varaosanumerot tässä... Vilkaisepas Scandix.de. Siellä on oikea akseli valittavissa ainakin vaihdelaatikon tyypin perusteella, Se ratkaisee pituuden. Tuolla on yleensä aina saatavilla Volvon alkuperäisosa ja tarvikevaihtoehto jonka hinta on n. 1/4 alkuperäisestä. Vaihdatin omaan autoon juurikin oikean vetoakselin tuolta tilattuun tarvikkeeseen ja laatu vaikutti hyvältä, laakerit olivat tunnetulta valmistajalta jne. Sopivuudessa ei ongelmia.
-
No niin.... nyt vaihdoin vasemman puolen vetarin.. No ääni hävis, mutta ravistus jäi. Onkohan nuista menny nuita kardaanin etummaisia laakereita.. täristys on jo melkoisen voimakasta ja luulis että ois helppoa paikantaa.. mutta ei.. koko vaunu tärisee 80kmh vauhissa tasakaasulla. Täytyy viikonloppuna päästää kardaani irti molemmista päistä ja käydä ajaa lenkki jotta sais jonkin näköistä tolkkua tähän hommaan.
-
No taas on selvitelty lisää. Vetarit kunnossa, nyt lähen pajalle ottaan kardaanin irti jotta saa pois sulettua sen... alkaa epäillys olemaan että jakolaatikosta alkaa tämä tärinä johtua.
Se napsutus ei sittenkään hävinnyt mihinkään vaikka edellisessä viestissä niin kirjoitinkin. No täytyy toivoa vielä että se vika nyt olis kuitenkin kardaanissa.. nyt auto ravistaa jo pienimilläkin nopeuksilla joten en ole viitsinut enään ajella sillä. Kaikki neljä pyörää kuitenkin sutii lumella...
-
Nyt ollaan viisaampia.. syynä oli kardaanin laakerit, eli ihan etunmainen laakeri oli aivan p*****a.. no nyt sit etsimään laakerit ja mahollisesti tukilaakereiden entraus... myös perän puoleinen laakeri pesä oli jo parhaat päivänsä nähnyt...
-
Nyt ollaan viisaampia.. syynä oli kardaanin laakerit, eli ihan etunmainen laakeri oli aivan p*****a.. no nyt sit etsimään laakerit ja mahollisesti tukilaakereiden entraus... myös perän puoleinen laakeri pesä oli jo parhaat päivänsä nähnyt...
Itselläni samanlaisia oireita. Täristää kiihdytyksessä ja välillä alkaa jurina. Mitä tuollainen kardaanin fiksaus tuli kustantamaan? Missä teetit laakerien vaihdot yms?
Uusi kardaani on sen verran suolaisen hintanen että kaikki vinkit vanhan pelastamiseen otetaan vastaan