Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: Amazon77 - 13.09.2017, 19:39:14
-
Amazon -65 b18 alkoi nykimään kiihdytyksen yhteydessä. Vika ilmaantui noin viikko sitten ja on pikkuhiljaa pahentunut merkittävästi. Aluksi tyhjäkäynti oli nättiä nykimisestä huolimatta. Nyt tyhjäkäynti on myös osin kadonnut ja kone sammuu helposti, jos kierroksia ei pidä ylhäällä. Aluksi vika ei ilmaantunut, jos konetta kierrätti ilman vetoa. Nykiminen ilmaantuu erityisesti painettaessa kaasua. Pakoputkesta ei kuulu pamahduksia yms. muuta poikkeavaa. Kone on vakio b18 zenith kaasarilla.
Auto on ollut koko kesän käytössä, jonka aikana ajettu ongelmitta noin 5tkm. Bensat siis uudet ja perushuollot tehtynä. Talvet auto on seisonnassa lämpimässä tallissa.
Miltäs kuulostaa? Kannattaako lähteä etsimään vikaa sytytys- vai bensapuolelta. Tuntuu jotenkin oudolta kun Amazonissakin löytyy pientä vikaa. Vaikka auto on ollut minulla jo 25 vuotta niin en ole tottunut tällaiseen normaalista poikkeavaan toimintaan.
-
Katsoisin ensi onko kärjissä piikkiä ja mikä välys siellä on.
-
Täytyypä tsekata ensimmäiseksi nuo kärjet. Sytytyspuolen kaikki osat ovat n. 1-2 vuotta sitten uusittu (kansi, kärjet, kondensaattori, tulpat ja tulpan johdot), mutta siitä päätellen, että vika paheni pikkuhiljaa tuo kärkien välys voisi sopia hyvin kuvaan. Kaasari on myös noin viisi vuotta sitten vaihdettu ns. 'tehdaskunnostettuun'.
-
Kiitoksia neuvosta. Heti tärppäsi. Kärkiväli oli päässyt pienentymään aivan liian pieneksi. Tämä oli aiheuttanut sen, että sytytystulpat olivat myös mustat ja karstoittuneet. Putsasin tulpat ja säädin kärkivälin 0,4 ja alkoi heti toimimaan paremmin. Haen vielä uudet tulpat ja vaihdan kärjet niin eiköhän pitäisi toimia taas pidemmän aikaa.
Teemu
-
Paljonkos näissä on muuten suositus kärkiväliksi ? Itse aina säätänyt tiukan 0.7, sillä on toiminut nätisti. 0.4 kuullostaa hirveän pieneltä ???
-
Paljonkos näissä on muuten suositus kärkiväliksi ? Itse aina säätänyt tiukan 0.7, sillä on toiminut nätisti. 0.4 kuullostaa hirveän pieneltä ???
Eikö koskestuskulma ole se tärkein?
-
123ignition ja nou problems anymore. ever.
-
Eikö koskestuskulma ole se tärkein?
Kun omassa ryhdyin säätämään dwell-kulmaa kohdalleen, niin kärkiväliksi tuli 0.3. Nostin suosiolla 0.45, jottei heti ota kiinni.
-
noinhan siinä käy, kun jakaja kuluu vuosien saatossa, kärkiväliä pitää pienentää, jotta kosketuskulma säilyisi oikeana..
-
Näin siinä tosiaan ajan saatossa käy eli kärkiväliä pitää pienentää kuluneen jakajan kanssa => avautumiskulma pitää olla jotakuinkin haarukassa, että puola ehtii latautumaan ennen kipinän lyömistä.
Mahtaakohan Zenithssä olla seokset kohdillaan, jos kerta nykii ts. seosruuvi noin 2 1/2 kierrosta auki?