Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: ojala_T - 18.09.2017, 18:35:19

Otsikko: B5204T4 koneen turbo
Kirjoitti: ojala_T - 18.09.2017, 18:35:19
Elikkä mikähän ahdin mahtaa olla B5204T4 moottorissa vakiona? Ja mikä fööni sopisi bolt-on tyylillä tilalle? Kyseessä v70 2.0t vm.-98
Otsikko: Vs: B5204T4 koneen turbo
Kirjoitti: hss - 18.09.2017, 20:49:14
Mulla ainakin oli -00 C70 tuolla moottorikoodilla TD04L-12T. Vaihdettiin tilalle V70 mk2-mallin 14T, jolloin piti vähän väännellä vesi- ja öljyputkia.
Otsikko: Vs: B5204T4 koneen turbo
Kirjoitti: ojala_T - 18.09.2017, 23:26:21
Mulla ainakin oli -00 C70 tuolla moottorikoodilla TD04L-12T. Vaihdettiin tilalle V70 mk2-mallin 14T, jolloin piti vähän väännellä vesi- ja öljyputkia.

Ok. Kiitoksia vastauksesta! Mitäs eroa on 12t ja 14t?
Otsikko: Vs: B5204T4 koneen turbo
Kirjoitti: kupari s40 - 19.09.2017, 18:30:42
Pakopesä koko ainakin ja sitä kautta ahtimen toiminta- alue ja tehot.
Pienempi 12t lähtee ja antaa alhaalta paremmin mutta ylärekisterissä muuttuu tehottomaksi,  t14 herää myöhemmin ja toimii ylempänä pitemmälle.

Esim tuohon omaan s40 2.0t 160hv ns matalapaine jossa 12t hommannu jo kevättä varten t4:n  t14 ahtimen. Tuo 12t riittää noin 190-200hv ja t14 noin 250-260hv. Nyt vääntöä hyvin alhaalla muttei tehoa isommissa vauhdissa ja muuttuu niin kun softaa t4 200hv  (tai kuten mulla sen virisofta tarkoitus) niin että ei ihan alhaalla vedä mutta voimaa jaksaa antaa vielä yläkierroksillakin.