Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: Amazon77 - 01.05.2018, 12:26:32
-
Amazonin b18 heitti käymästä kunnolla. Ajamalla ajettu pihaan ja pysäköinnin jälkeen ei käy kunnolla ja savuttaa paljon. Kylmänä heti starttauksen jälkeen käy pienen hetken nätisti, mutta alle minuutin käynti heikkenee ja pysyy vain vaivoin käynnissä.
Tarkastin kärjet ja kärkivälin, jotka olivat kunnossa. Pyörijä kanta keskellä oli rikkoutunut. Vaihdoin toisen pyörijän, mutta oire ei poistunut. Mistä tuollainen pyörijän rikkoontuminen johtuu?
Aiemmin ongelmia ollut kärkien kanssa, johon tullut piikki. Kondensaattori ja kärjet vaihdettu tämän jälkeen. Vika todennäköisesti sytkäpuolella. Kaasarissa huonon käynnin yhteydessä havaittavissa pieniä bensavuotoja. Kaasari (zenith)vaihdettu peruskorjattuun n. 7 vuotta sitten, joten oletettavasti pitäisi olla kunnossa. Viime kesänä ajettu 5tkm.
Mistähän lähteä etsimään vikaa?
(https://thumb.ibb.co/m7WSpS/86433210_58_BC_4_FFF_BFC1_F47_D07_C241_F7.jpg) (https://ibb.co/m7WSpS)
-
Missähän kunnossa jakopää rattaat on ??? Etenkin jos fiiberiä.
-
Jos pyörijä on tuossa kunnossa, niin missä kunnossa on hiilitappi jakajankannessa?
-
Jos pyörijä on tuossa kunnossa, niin missä kunnossa on hiilitappi jakajankannessa?
Jakajankansi oli ihan ok kunnossa. Kokeilin vielä toisella kannella ja ei vaikutusta. Jakopäätä en ajatellutkaan. Sytyspuolella ollut ongelmia, mutta väliajoilla, jolloin toiminut niin käynyt nätisti. Pitäisi ymmärtää, että mikä tuon pyörijän vaurion on aiheuttanut. Pyörijä on alle vuoden vanha.
-
Olisiko syynä halpa kiinan osa joka on päästänyt virran pyörijän läpi virranjakajan runkoon. Palaneeltahan tuo näyttää
-
Olisiko syynä halpa kiinan osa joka on päästänyt virran pyörijän läpi virranjakajan runkoon. Palaneeltahan tuo näyttää
Tämä voisi olla todennäköinen syy. Motonetista hankittu. Toisaalta vika ei lähtenyt pyörijää ja kantta vaihtamalla. Olisikohan tuo voinut rikkoa jotain virranjakajasta? Kondensaattoria en ole vaihtanut vielä ja kärjet näyttää hyvältä.
-
Näyttää intermotorin osalta. Minä kun motonetistä hain vastaavat osat niin molemmat meni takasin kauppaan kun eivät edes sopivia ollut :idiot2: Pyörijäkin oli jakajaan väljä vaikka miten asetteli. Kannesta puuttui koko väkänen mikä asettaa sen paikalleen oikeaan asentoon.
-
Vaihdoin autoon uuden 123ignition virranjakajan. Vanha jakaja oli väljä ja vaihto oli helppo ja nopea. Auto käynnistyi vaihdon jälkeen hyvin, mutta käynti heikkeni alle minuutin kuluttua eli vanha vika jäi sinne?
Tulpat on ihan mustat ja käy vain korkeilla kierroksilla epötasaisesti. Epätasaisen käynnin yhteydessä zenith kaasari vuotaa bensaa juuresta imusarjan päälle.
Vahtoehtoja seuraavat:
1. Puola sipannut?
2. Ajoitus pielessä jakopäässä?
3. Kaasariongelma?
4. Venttiilien säädöt päässyt kokonaan irti/väärin?
Mikä tässä olisi todennäköistä, josta voisi jatkaa tutkintaa?
-
no en ole ammattilainen mut jos jakaja vaihdettu niin tuskin kaasari hajonnut tai venttiilisäädöt muuttunut. tuskin puolakaan niin itseensä ottaa jos tähän asti toiminut ja kärjetön oikein liitetty. sytytys pielessä. jakopäästä merkki kohilleen ja jakajassa pyörijä 1. pyttyyn ja siitä lähtee sääteleen, eikö se jotenkin näin mennyt ?? ...
-
Lämpeneekö puola? Kokeile toisella. Jos tulpat on mustat, voi käydä vaan niin rikkaalla että tukehtuu.
-
Vaihdoin autoon uuden 123ignition virranjakajan. Vanha jakaja oli väljä ja vaihto oli helppo ja nopea. Auto käynnistyi vaihdon jälkeen hyvin, mutta käynti heikkeni alle minuutin kuluttua eli vanha vika jäi sinne?
Tulpat on ihan mustat ja käy vain korkeilla kierroksilla epötasaisesti. Epätasaisen käynnin yhteydessä zenith kaasari vuotaa bensaa juuresta imusarjan päälle.
Vahtoehtoja seuraavat:
1. Puola sipannut?
2. Ajoitus pielessä jakopäässä?
3. Kaasariongelma?
4. Venttiilien säädöt päässyt kokonaan irti/väärin?
Mikä tässä olisi todennäköistä, josta voisi jatkaa tutkintaa?
Mulla on ollut kolmen viimeisen vuoden aikana tosi paljon ongelmia kaasarin uimurikammion venttiilin tai kohon kanssa. Nykybensa on sellaista, että tekee auton seisoessa ja vähällä ajolla kaasariin bensahometta. Jumittaa venttiilejä ja tukkii suuttimia. Tuo sun kaasarin vuotaminen viitaisi samaan, eli uimurikammiossa liikaa tavaraa joka tulvii seoksen rikkaalle. Tervetuloa kerhoon.
-
Mulla on ollut kolmen viimeisen vuoden aikana tosi paljon ongelmia kaasarin uimurikammion venttiilin tai kohon kanssa. Nykybensa on sellaista, että tekee auton seisoessa ja vähällä ajolla kaasariin bensahometta. Jumittaa venttiilejä ja tukkii suuttimia. Tuo sun kaasarin vuotaminen viitaisi samaan, eli uimurikammiossa liikaa tavaraa joka tulvii seoksen rikkaalle. Tervetuloa kerhoon.
Tähän olen itsekkin päätymässä. Tämä vaihtoehto tuntuu todennäköiseltä, koska auto käy kuitenkin kohtuullisesti ihan alussa. Ainoa sytytysongelmaan viittaava vika on tuo pyörijän sulaminen, mutta se voi olla laatuvika pyörijässä.
-
Mulla on ollut kolmen viimeisen vuoden aikana tosi paljon ongelmia kaasarin uimurikammion venttiilin tai kohon kanssa. Nykybensa on sellaista, että tekee auton seisoessa ja vähällä ajolla kaasariin bensahometta. Jumittaa venttiilejä ja tukkii suuttimia. Tuo sun kaasarin vuotaminen viitaisi samaan, eli uimurikammiossa liikaa tavaraa joka tulvii seoksen rikkaalle. Tervetuloa kerhoon.
Moi!
Itsellä samaa ongelmaa ja vastailitkin mulle "Voi myös olla että kaasari tulvii, eli kohokammion venttiili on jämähtänyt (yleinen vika nykybensalla) tai sitten koho juuttunut. Sen näkee kun starttailet ja otat filtterin pois. Jos haisee ja joka paikassa bensaa, niin katsoisin seuraavaksi kohokammion kamat."
Eli käytännössä miten tuon bensahomeen "näkee" ja mitä toimenpiteitä tarttee kohokammiolle?
t:Pekka
-
Mulla on ollut kolmen viimeisen vuoden aikana tosi paljon ongelmia kaasarin uimurikammion venttiilin tai kohon kanssa. Nykybensa on sellaista, että tekee auton seisoessa ja vähällä ajolla kaasariin bensahometta. Jumittaa venttiilejä ja tukkii suuttimia. Tuo sun kaasarin vuotaminen viitaisi samaan, eli uimurikammiossa liikaa tavaraa joka tulvii seoksen rikkaalle. Tervetuloa kerhoon.
Sieltähän se selvisi kun kaasarin aukaisin eli koho oli rikki ja täynnä bensaa. Uusi koho vanhasta kaasarista ja taas toimii. Kiitoksia kaikille vinkeistä!
-
Moi!
Itsellä samaa ongelmaa ja vastailitkin mulle "Voi myös olla että kaasari tulvii, eli kohokammion venttiili on jämähtänyt (yleinen vika nykybensalla) tai sitten koho juuttunut. Sen näkee kun starttailet ja otat filtterin pois. Jos haisee ja joka paikassa bensaa, niin katsoisin seuraavaksi kohokammion kamat."
Eli käytännössä miten tuon bensahomeen "näkee" ja mitä toimenpiteitä tarttee kohokammiolle?
t:Pekka
Jos kohokammion venttiili tai kohon akseli jumittaa, niin syynä on usein bensahome. Nykybensa seisoessaan tekee näihin kaasarin messinkiosiin tumman- tai vaaleanruskean pinnan. Näitä osia ei tarvitse elektronimikroskoopilla puhdastilalaboratoriossa tutkia, sen kunnon näkee silmällä tai kynnellä kokeilemalla. Itse en ole korjaillut vaan suosiolla ottanut jostain toisesta tai bonusvaihtoehto, jos hyllyssä on ollut uusi, niin sitten se.
Kohokammio on sinänsä selkeä juttu. Jopa meikäläinen aika paljon vajaa melkein mekaanikko ymmärtää ventiilin ja kohon syvimmän olemuksen ja toiminnan. Kaasarin tulvimiset ja vahva bensan odööri yleensä kertoo että vika on kohokammiossa. Kun purat niin kannattaa vaihtaa uusi tiiviste, muuten tulee sellaista pientä tihuttamisvuotoa.
-
Juu, tämä selvä. Täytyy availla kammio ja katsoa tilanne.
Kiitos kommenteista!