KL-varaosat  Race.fi

Hammastangon / ohjausvaihteen "pauke"

  • 12 Vastauksia
  • 5079 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Hammastangon / ohjausvaihteen "pauke"
« : 30.07.2018, 12:01:50 »
Noniin, just kun alkoi näyttämään hyvältä ja sain V70 vm. 2000 MkI sitkeän ABS-ongelman (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=58532.0) hoidettua niin katsastussetä löysi uuttakivaa. Nyt ohjausvaihde (SMI) pitää epäsäännöllistä rutinaa ja pauketta. Ajossa ääntä ei huomaa, mutta nosturilla käännettäessä selvästi. Pauketta kuuluu herkemmin silloin kun renkaita kääntää renkaasta eikä ratista mutta silloinkin paljon herkemmin vain toiseen suuntaan. Ääni ei myöskään kuulu aina samassa kohdassa vaan joskus voi mennä ääneti ja sitten toisella käännöllä rusauttaa kunnolla. Hitaasti kääntämällä ei juurikaan rutise.

Viittaisi ehkä ohjausakselin laakereihin?? Onko ideoita? Korjattavissa vai pitääkö vaihtaa koko tanko? Ääninäyte alla:

https://drive.google.com/file/d/1aS0yQi1Geh3Zshi4oOesFljmzGHp_VEM/view?usp=sharing

Tässä vielä toinen ääninäyte siitä mitä nopea kääntö vasemmalle renkaista kääntäen rusauttaa oikein kunnolla kun idas ja oikealle kääntö ovat lähes äänettömät.

https://drive.google.com/file/d/10lMy34pVmAlpyhIKc9ONxxvuWgdqEllp/view?usp=sharing



« Viimeksi muokattu: 30.07.2018, 12:32:54 kirjoittanut roilo »
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Paikalla laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5018
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: Hammastangon / ohjausvaihteen "pauke"
« Vastaus #1 : 30.07.2018, 19:27:18 »
katsastussetä selvästikin pitää sinusta..
Olisiko kyseessä alimman ohjausakselin pätkän ristinivelen jumitus?
Nappaa se irti hammastangosta ja kokeile käännellä.
Varmaan kun saat sen korjattua niin valittaa että pakoputkesta kuuluu auton käydessä ääntä. O0
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: Hammastangon / ohjausvaihteen "pauke"
« Vastaus #2 : 30.07.2018, 20:17:58 »
Joo... tykkäävät niin kovasti, että muistavat aina pitkällä kirjeellä...

Ääni ei tunnu kuuluvan ristinivelestä mutta taidan jumpata sen irti niin saa sen suljettua pois - kiitti vinkistä. Vika on tullut auton käytännössä seistessä, niin kulumasta ei liene kyse vaan jumituksesta. En ihan heti välyksetöntä hammastankoakaan haluaisi, joten katsotaan muut ensin. Voikohan ohjausvaihdetta purkaa ja vaihtaa stefat ja laakerit hammastanko paikallaan? (ei nääs ole nosturia pihassa :( )

Jollain bemarisaitilla kertoivat, että samanlainen pauke oli tullutkin kallistuksenvakaajan runkokumeista - käänneltäessä kun koiranluu matkustaa vähän ylös ja alas ja kääntää vakaajaa. Katson senkin huomenna.

Menen vielä tänä iltana korjaamaan sen sentin liian alas näyttävän sumuvalon.
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Hammastangon / ohjausvaihteen "pauke"
« Vastaus #3 : 30.07.2018, 23:06:05 »
Suihkuta reilusti ruosteenirroittajaa rattiakselin alaniveleen, anna vaikuttaa jonkin aikaa ja kokeile uudestaan. Vaikka ristikon pitäisi olla tiivis, niin irrotusspray on sen verran ohutta, että menee kuppeihin. Sama homma muihin epäilyttäviin paikkoihin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa TunturiPappa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: Hammastangon / ohjausvaihteen "pauke"
« Vastaus #4 : 31.07.2018, 00:23:48 »
Hammastanko on kyllä korjattavissa, niin harvemmin tehdään kun ongelma on usein välys joka vaatisi poraamisen ja puslittamisen. Uusi tanko on n.600€ joka toisille voi olla koko auton hinta. Raidetangon vaihtaneena ennemmin ottaisin irti ja pöydälle kuin ropaisin paikoilaan.
Vaihto tuntui vuosia ihan järjettömältä hommalta, mutta nyt sen vaihtaneena voin todeta ettei se kovin kummonen homma ole. Itse en kyllä irtipurkaisi korjattavaksi, vaan vahtaisin koko systeemmin peruskorjattuun.

Nuorempana olisi intoa riittänyt toisella tavalla ja raidetanko olisi aarporattu ja koottu uusin tiivistein sekä simmatuin laakerein.
740 -84 B19E     "aukki-volvo"
V70 -97 D5252T "vanha-bertta"
V70 -00 B5244   "neesi"

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: Hammastangon / ohjausvaihteen "pauke"
« Vastaus #5 : 01.08.2018, 14:46:29 »
Saako siitä mitään osia vaihdettua ilman irroitusta? Ongelmahan ei katsastussedän mukaan ollut, että tangossa olisi ollut välystä eikä ajossakaan huomannut mitään. Hylsy tuli tuosta äänestä, joka paikallistuu johonkin ohjausvaihteen tienoille. Saako ohjausvaihteen "rattiakselista" purettua jotain (laakerit, stefat tms.)?

Olisi hyvä, jos tämän saisi tehtyä pukkien päällä.
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: Hammastangon / ohjausvaihteen "pauke"
« Vastaus #6 : 05.08.2018, 20:03:16 »
Sellainen lisähuomio, että erityisesti (vain) oikealle käännettäessä auto pukkien päällä ja käynnissä rengas kääntyy "väpättäen". Tutina tuntuu ratissa sitä pyöritettäessä ja näkyy tärinänä renkaassa. Natinaa ja pauketta kuuluu satunnaisissa kohdissa.

Natina ja pauke on selkeästi kovempi kun ohjausta käännetään renkaasta eikä kääntäisi ratista. Kun kääntönopeutta lisätään, eli käännetään voimakkaammin on ratina myös voimakas.
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • www.vrcf.fi
Vs: Hammastangon / ohjausvaihteen "pauke"
« Vastaus #7 : 06.08.2018, 09:40:41 »
Raidetangon päät irti navoista ja kääntelemään. Jos ohjausvaihde ääntelee niin haitarikumit pois ja kattoo onko ite hammastanko ruostunut, tai sisempi raidetangonpää/päät huonona. Vetonivel, nämähän voivat tehdä ihmeitä. Juipin autosta porsi nivel motarilla ilman ennakkovaroituksia, eli ei napsunut käännöksissä. Jousitolppien yläpäiden kääntölaakerit?
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Hammastangon / ohjausvaihteen "pauke"
« Vastaus #8 : 06.08.2018, 11:20:47 »
Jousitolppien yläpäiden kääntölaakerit?
Näiden takia vastaava ääni on tähän mennessä tullut. Laakeri jumii, jousi pakottaa sen kääntymään ja värisee samalla. Ainoa vaihtoehto sen lisäksi on ollut hajonnut jousen ylälautanen. Se pettää ja hankaa kääntölaakerin runkoon.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: Hammastangon / ohjausvaihteen "pauke"
« Vastaus #9 : 21.08.2018, 09:33:28 »
Väliaikatestejä.

Raidetangon päät otettu irti. Väpätys käännettäessä hieman pieneni, mutta tolpat kääntyvät kauniisti. rutina edelleen siellä, vähän vaikeampi saada esille kun ei saa voimaa yhtä paljon kuin renkaasta käännettynä. Sisänivelet jämäkät eikä tangossa ole väljää missään suunnassa.

Rutina kuuluu/tuntuu VAIN kun hammastankoa vetää oikealle, vasemmalle menee pehmeästi.

Saako ohjausvaihteen murrosnivelen irti helpommin sisä- vai alakautta? (en kyllä ymmärrä miten murrosnivel voisi ääntää vain toiseen suuntaan)

AJATUS: Voiko ohjausakseli päästä liikkumaan pystysuunnassa? Kun tankoa painetaan vasemmalta oikealle akseli nousee (/ laskee) vinon hammastuksen takia ja ottaa kiinni jonnekin, esim. runkoon. Mitä kovempaa työntää niin sen kovempaa rasahtaa. Hitaasti jos kääntää niin ei nouse niin paljoa ja naksauttaa vain jostain kohdasta. Ks. yllä toinen video keskihidas / hidas ja nopea kääntö.
« Viimeksi muokattu: 21.08.2018, 14:09:40 kirjoittanut roilo »
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
updeittia: Vs: Hammastangon / ohjausvaihteen "pauke"
« Vastaus #10 : 01.10.2019, 17:18:35 »
Noniin, hammastanko kaivettu irti täälläkin kuvatulla menettelyllä - tosin apurunkoa laskin enemmän koska en saanut alempaa hydrauliletkua irti ja jouduin ottamaan sen kanssa.

Ryhdyin purkakamaan ohjausakselia hammastangosta ja se lähtikin helposti, alemman laakerin kuulat ja sisärengas tipahtivat suorastaan itsestään. Ks. kuva.


Vaan lähteekö tuo ulompi kehä alaspäin (olisi helppoa, sormet ristissä) vai pitääkö hammastanko vetää ulos, jotta kehän saa naputeltua yläkautta (vaikuttaa ahtaalta). Ks. toinen kuva.


Saattaa tuolla ruosteisella kuivaa savea muistuttavalla mönjällä ja huitsun vitelikkoon kadonneella kuulakehällä olla jotain tekemistä hammastangosta lähteneiden outojen äänien kanssa. Pitääkin muuten huuhdella tuon toisen vollen nesteet...

ps. Ykköskoppaisen tämän laakerin pääsee näkemään avaamalla hammastangosta tulpan alapuolelta - sinne voi kukin halutessaan laittaa tarpeelliseksi katsomiaan voiteita / päästää kondenssivettä pois. Tämä vika on mahdollisesti aiheutunut pitkästä seisonnasta ja järjestelmässä olleen veden kertymisestä systeemin alimpaan kohtaan.
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa roilo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: Hammastangon / ohjausvaihteen "pauke"
« Vastaus #11 : 14.10.2019, 11:14:17 »
Noniin, remontti alkaa olemaan asennusta vaille valmis.

Laakerin, joka tulee sinne alapäähän ja joka oli säpäleiksi ruostunut, saa teoriassa vaihdettua alakauttakin (ulosveto?). Se on mallia 6001 ja kooltaan 12x28x8. Laitoin avoimen mallin, jotta vaseliini kulkee, periaatteessa varmaan mikä vain laipallinenkin kävisi.
Volvo V70 Classic 2.4 -00 (B5244 S2)
Volvo V70 Classic 2.4 -07 (B5244 S2)

Poissa jan2009

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: Hammastangon / ohjausvaihteen "pauke"
« Vastaus #12 : 11.12.2019, 17:34:48 »
kaverin s70 diesel volvossa -00 narisi sisemmät raidetangon nivelet.ne kun vaihtoi niin loppui narina,oli vanhat nivelet aivan kuivat.

 

Elekma  Autoracing