Futurez  Kulkukoira

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 881854 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3000 : 05.11.2018, 08:37:17 »
Jos minulla olisi varaa valita, niin uudet kitkat asentuisi huomenna molempiin autoihin.
Muttakun ei ole, niin mennään käytetyillä nastoilla, jotka moni täällä tuomitsisi hengenvaarallisiksi kuntonsa puolesta.
Entiesellä työkaverilla oli kesä- ja talviautot. Kävi syksyllä tallilla vain vaihtamassa auton :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3001 : 05.11.2018, 09:37:09 »
Hmm. Pitäisikö laittaa volvo talliin ja ajaa tällä. Yariksessa on hyvät nastat joten se on parempi talviauto. :o

242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3002 : 05.11.2018, 09:50:52 »
Hmm. Pitäisikö laittaa volvo talliin ja ajaa tällä. Yariksessa on hyvät nastat joten se on parempi talviauto. :o

Yaris on turvallinen auto. Ajonautinto kuin Ido59:llä joten ei tule paljoa ajeltua.
Ei ajelua--> ei onnettomuutta. ;D

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3003 : 05.11.2018, 14:09:54 »
Mulla oli viime talvena ekaa kertaa kitkat omassa autossa alla, enkä kaivannut nastoja kertaakaan.

Emännän autossa on kitkat ollu jo monena talvena, eikä sielläkään ole nastojen perään huudeltu.

Ajotyyliä en joutunut muuttamaan mitenkään, minkäänlaisia vaaratilanteita ei ollut tms.
Eli itselle kitkoilla ajaminen ei ainakaan ole millään tavoin pärjäämistä, se oli valinta ja hyvä valinta olikin.
Itsellä kolme kitkatalvea takana ja allekirjoitan yllämainitun täysin.
Kaikki mahdolliset talvikelit on ehtineet tulla vastaan vesijäästä pitkiin pakkas- ja suojakelijaksoihin, eikä kertaakaan ole tarvinnut jännittää renkaiden puolesta. Kerran oli kaltevalle parkkipaikalle jäätynyt sen verran polannetta, että piti hiekottaa ruutu, että pääsi luistelematta pois.

Ennemminkin talvirenkailla "pärjäämisestä" voisi puhua niiden kohdalla, jotka ostavat jotain pilipalinastarenkaita, koska niitä mainostetaan vaikkapa suomalaisilla nastoilla ja sitten esson baarissa huudellaan rinta rottingilla, kuinka tuli löydettyä hyvät renkaat halvalla ja nastat on ainoat oikeat talvirenkaat. Toinen säestää taustalla, että joo hänelläkin tuli joskus auton mukana kitkat (15v sitten ja silloin jo vanhat) ja niillä ei tehnyt mitään, mikä vaan nastarengas on parempi.

Niin paljon pahaa olin kitkoista lukenut, ennen kuin omani ostin, että tosiaan vähän pelotti, miten niillä pärjää.
Paljon on puhuttu, että vesijäällä ei ole mitenkään mahdollista pysyä tiellä tai hallita autoa, mutta niin vain aina on perille päästy. Omille reiteille tuollaisia oikeasti huonokuntoisia pikkuteitä osuu äärimmäisen harvoin, joten sen perusteella olisi tyhmää valita renkaita.

Toisekseen tämä:
Allekirjoitan täysin, mutta totean samalla, että tuossa tilanteessa se kitka voi yllättää. Nimittäin kun se pito loppuu, niin sitten se loppuu. Tuossa tilanteessa epäilisin kitkan pitävän nastaa paremmin (kuurainen asfaltti) mutta nasta "varoittelee" enempi.
Todellakin on paljon tilanteita, joissa kitkarengas on vähintään yhtä hyvä ellei parempi nastoitettua ja jos kuljettaja on yhtään tilanteen tasalla ja kykenee ajamaan autoa myös "perstuntumalla", eikä vain korvakuulolla, niin ei siihen varoitteluun tarvita nastojen ropinaa.
Ja ainahan tuosta kitkarenkaan äkkinäisyydestä puhutaan, mutta tuota en pysty kokemuksen perusteella allekirjoittamaan. Ainakin R2 on siitä hyvä rengas, että ei ole päässyt varsinaisesti yllättämään koskaan ja pienessä luistossakin hallittavuus säilyy.

Ja mikä tärkeintä, niin kitkarenkaan ominaisuudet eivät heikkene niin dramaattisesti, kuin nastansa pudottaneiden nastarenkaiden, mistä syystä itsekin kitkoja halusin testata. Ja onneksi uskalsin ja sain huomata, että suurin osa suu vaahdossa kitkoja haukkuvista ei tiedä yhtään, mistä puhuu, vaan kertovat uskomuksia ja vanhoja testituloksia rankasti liioitellen.

Kannustan siis edelleen kaikkia kaupungeissa ja hyvin hoidetuilla pääteillä enimmäkseen ajavia rohkeasti kokeilemaan laadukkaita kitkoja. Itse voitat mukavuudessa ja muut joutuvat hengittämään vähemmän tappavaa katupölyä ja maksamaan rapautuvien teiden korjauksista.

Älkääkä nastakiihkoilijat tulko minulle kertomaan, että tarvitsen teitä karhentamaan jäätä. En tarvitse, pysykää nastoinenne kaukana ja viekää ne suola-autot mukananne, vihaan niitäkin! ;D
Jos joskus huomaan, että kitkoilla ei pärjääkään keskikastin nastarenkaiden veroisesti, niin vaihdan kyllä takaisin nastarenkaisiin. Tällä hetkellä en vain näe sille mitään hyvää syytä.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3004 : 05.11.2018, 15:30:34 »
Aikanaan kun oli lahden moottoritiellä se kolarisuma, niin aivan pokkana eräs persoona levitti omaa faktaansa, että ko suma olisi ollut kitkarenkaiden vika...

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3005 : 05.11.2018, 20:25:49 »
Itsellä kolme kitkatalvea takana ja allekirjoitan yllämainitun täysin.
Kaikki mahdolliset talvikelit on ehtineet tulla vastaan vesijäästä pitkiin pakkas- ja suojakelijaksoihin, eikä kertaakaan ole tarvinnut jännittää renkaiden puolesta. Kerran oli kaltevalle parkkipaikalle jäätynyt sen verran polannetta, että piti hiekottaa ruutu, että pääsi luistelematta pois.

Ennemminkin talvirenkailla "pärjäämisestä" voisi puhua niiden kohdalla, jotka ostavat jotain pilipalinastarenkaita, koska niitä mainostetaan vaikkapa suomalaisilla nastoilla ja sitten esson baarissa huudellaan rinta rottingilla, kuinka tuli löydettyä hyvät renkaat halvalla ja nastat on ainoat oikeat talvirenkaat. Toinen säestää taustalla, että joo hänelläkin tuli joskus auton mukana kitkat (15v sitten ja silloin jo vanhat) ja niillä ei tehnyt mitään, mikä vaan nastarengas on parempi.

Niin paljon pahaa olin kitkoista lukenut, ennen kuin omani ostin, että tosiaan vähän pelotti, miten niillä pärjää.
Paljon on puhuttu, että vesijäällä ei ole mitenkään mahdollista pysyä tiellä tai hallita autoa, mutta niin vain aina on perille päästy. Omille reiteille tuollaisia oikeasti huonokuntoisia pikkuteitä osuu äärimmäisen harvoin, joten sen perusteella olisi tyhmää valita renkaita.

Toisekseen tämä: Todellakin on paljon tilanteita, joissa kitkarengas on vähintään yhtä hyvä ellei parempi nastoitettua ja jos kuljettaja on yhtään tilanteen tasalla ja kykenee ajamaan autoa myös "perstuntumalla", eikä vain korvakuulolla, niin ei siihen varoitteluun tarvita nastojen ropinaa.
Ja ainahan tuosta kitkarenkaan äkkinäisyydestä puhutaan, mutta tuota en pysty kokemuksen perusteella allekirjoittamaan. Ainakin R2 on siitä hyvä rengas, että ei ole päässyt varsinaisesti yllättämään koskaan ja pienessä luistossakin hallittavuus säilyy.

Ja mikä tärkeintä, niin kitkarenkaan ominaisuudet eivät heikkene niin dramaattisesti, kuin nastansa pudottaneiden nastarenkaiden, mistä syystä itsekin kitkoja halusin testata. Ja onneksi uskalsin ja sain huomata, että suurin osa suu vaahdossa kitkoja haukkuvista ei tiedä yhtään, mistä puhuu, vaan kertovat uskomuksia ja vanhoja testituloksia rankasti liioitellen.

Kannustan siis edelleen kaikkia kaupungeissa ja hyvin hoidetuilla pääteillä enimmäkseen ajavia rohkeasti kokeilemaan laadukkaita kitkoja. Itse voitat mukavuudessa ja muut joutuvat hengittämään vähemmän tappavaa katupölyä ja maksamaan rapautuvien teiden korjauksista.

Älkääkä nastakiihkoilijat tulko minulle kertomaan, että tarvitsen teitä karhentamaan jäätä. En tarvitse, pysykää nastoinenne kaukana ja viekää ne suola-autot mukananne, vihaan niitäkin! ;D
Jos joskus huomaan, että kitkoilla ei pärjääkään keskikastin nastarenkaiden veroisesti, niin vaihdan kyllä takaisin nastarenkaisiin. Tällä hetkellä en vain näe sille mitään hyvää syytä.
Aamen :D
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3006 : 06.11.2018, 09:23:49 »
Ainakin täällä rannikolla sanoisin että 99,9% talvirengaskaudesta ajetaan joko märällä tai kuivalla asvaltilla.

Loput lumella ja jäällä.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3007 : 06.11.2018, 19:07:06 »
Sitähän se on tässä pk-seudullakin että yhden käden sormilla talvessa voi laskea ne aamut kun saa tosissaan ottaa rauhassa eli on märkää jäätä. Loput ajoista menee asvaltilla ja suolaloskapaskassa, jos hyvä tuuri käy niin saa nautiskella kunnon pakkaslumella/karkealla pakkasjäällä pari kertaa. En siis näe pätevää syytä ropistella nastoilla puolta vuotta.

Itsellä ei ole tarvetta ajaa keskellä yötä, aamu 4:n ja 6:n välillä pääsääntöisesti arkisin lähtö. Klo 6 ovat yleensä ehtineet suolat uittamaan tänne "maaseudullekin" jo niin että pärjäisi kesäkumeilla.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3008 : 07.11.2018, 14:53:36 »
Puhtaasti testien perusteellahan pohjoismaisen kitkan ja nastarenkaan tulokset menevät melko sekaisesti ristiintastiin, ainoina poikkeuksina nastarenkaan parempi jääpito ja kitkarenkaan pienempi melu, jossa jako on selvä.

Kuluneen renkaan pidosta on ihan turha etsiä mitään tietoa, koska niitä ei kukaan testaa, jäljelle jää oma perstuntuma, joka loppujenlopuksi ei kerro yhtään mitään.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3009 : 07.11.2018, 15:00:24 »
Puhtaasti testien perusteellahan pohjoismaisen kitkan ja nastarenkaan tulokset menevät melko sekaisesti ristiintastiin, ainoina poikkeuksina nastarenkaan parempi jääpito ja kitkarenkaan pienempi melu, jossa jako on selvä.

Kuluneen renkaan pidosta on ihan turha etsiä mitään tietoa, koska niitä ei kukaan testaa, jäljelle jää oma perstuntuma, joka loppujenlopuksi ei kerro yhtään mitään.
Tosiaan tuoreempaa testiä ei löydy kuin tuo 2010.



Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3010 : 17.11.2018, 11:34:21 »
Takinkääntö: Valitettavasti noi auton alla olevat Nokian 8:t ovat aivan liian hyvät, mutta seuraavissa talvifillareissa ei ole nastoja. kitkat ovat kehityneet ja ennen kaikkea auton merkitys kulkuvälineenä on vähisempi. Voin joskus jättää reissun tekemättä, jos keli on paha - aiemmin oli suorastaan kunnia-asia, ettei mikään häirinnyt agendaa..

Mutta, joka kerta kun näkee noita jarrutusmatkoja jäällä tulee epäilys, että onko sittenkään järkevää. (Vähemmän kilometrejä = auton käsitelytaidot ovat heikommat ja se yhdistettynä heikompaan pitoon ei välttämättä ole paras yhdistelmä)

Tällä foorumilla ensimmäinen nastojen puolustusviesti taitaa olla jostain 2010-2011 tienoilta, kuten tuo yo. taulukko. Kuinka monta metriä tämän päivän huippukitka tarvitsee pysähtymiseen jäällä (tm:n metodeilla) ?

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3011 : 17.11.2018, 19:53:11 »
Ongelma ratkeaisi sillä että kaikki tiet olisivat sorateitä ja autoissa kunnon ilmansuodattimet.  ;D

Eikö se pöly liene enemmän jalankulkijoiden, pyöräilijöiden sun muiden riesana. Eikai tänäpänä ole enää liikenteessä paljoa autoja joissa ei ole sisäilmansuodatinta. Ihmetyttää kun dpf:stä lyödään rautakanki läpi ja egr:kin eliminoidaan mutta sitten alle laitetaan kitkat :idiot2: Vähän niinkuin asbestityömaalla olis "no smoking" -kyltti. En ollenkaan ymmärrä tätä kitka kiihkoilua. Juuust plain d**b :)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3012 : 17.11.2018, 19:59:54 »
Kuinka monta metriä tämän päivän huippukitka tarvitsee pysähtymiseen jäällä (tm:n metodeilla) ?
51,9m ja paras nasta 38,4m 50-0km/h jäällä tämän vuoden testissä.  Samat renkaat kuivalla asvaltilla 31,4m ja 31,9m.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3013 : 17.11.2018, 20:05:09 »
51,9m ja paras nasta 38,4m 50-0km/h jäällä tämän vuoden testissä.  Samat renkaat kuivalla asvaltilla 31,4m ja 31,9m.

No niin, team Kitka kerää nyt sitten kamansa ja palaa kaukaloon erätauon jälkeen uusin asein :2funny:
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3014 : 17.11.2018, 20:20:05 »
Eikö se pöly liene enemmän jalankulkijoiden, pyöräilijöiden sun muiden riesana. Eikai tänäpänä ole enää liikenteessä paljoa autoja joissa ei ole sisäilmansuodatinta. Ihmetyttää kun dpf:stä lyödään rautakanki läpi ja egr:kin eliminoidaan mutta sitten alle laitetaan kitkat :idiot2: Vähän niinkuin asbestityömaalla olis "no smoking" -kyltti. En ollenkaan ymmärrä tätä kitka kiihkoilua. Juuust plain d**b :)
Tupakan poltto + asbesti = kymmenkertainen syöpäriski vrt. kumpaankaan yksinään.


51,9m ja paras nasta 38,4m 50-0km/h jäällä tämän vuoden testissä.  Samat renkaat kuivalla asvaltilla 31,4m ja 31,9m.
Oliko mainittu nopeutta, mikä on parhaalla kitkalla vielä kun nasta on stopannut?

 

Ateho  Elekma