RallyBaron  Samppasport

940 b230ft aw71l tyhjäkäynti korkealla/moottorijarrutus uupuu

  • 6 Vastauksia
  • 2023 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Teemes

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Eli potilas on -97 940 ja tekniikkana palvelee 288tkm ajettu b230ft sekä aw71l vakiolastulla.

Oireiluna on noin 950rpm paikkeilla oleva tyhjäkäynti sekä moottorijarrun melkein täydellinen puuttuminen.
Auto moottorijarruttaa maantie vauhdissa noin 10sek. kunnes kierrokset nousevat takaisin ylös mutta ei niin ylös että vauhti pysyisi täysin.
Lisäksi pysähtyessä valoihin kierrokset jäävät siihen tonniin ja jarrun päästäessä tuntuisi meno halujakin olevan sinne kahteen kymppiin asti.

Poissa LAIRA

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 325
  • www.vrcf.fi
Ei mullakaan ole tuohon vastausta, mutta kun olen itse tuota samaa ilmiötä yrittänyt selvittää niin kiinnostaa. Omassani olen huomannut, että tuo yleensä korjaantuu itsekseen kun sammuttaa koneen ja käynnistää uudelleen. Oletko tuota samaa huomannut? Tuon jälkeen saattaa toimia kuukausia  ihan normaalisti. Tulee vaan mieleen joku häiriötilanne ecu´ssa? kun kaikenlaista on jo yritetty katsella.

Poissa Teemes

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Ihan piruuttain kokeilin viime viikonloppuna vaihtaa autossa kiinni olleen tonin lastun tuohon vakioon ja tietenkin kun akun kenkä ol iiriti niin se ecu sai resetoitua ihan rauhassa sekä ehkä hieman tuntui rauhoittuvan.
Nyt kun on taas viikon ajellut ja lh om päässyt oppimaan niin tuntuu kuin ongelma olisi palannut samaan pisteeseen mutta hieman alemmalla tyhjäkäynnillä (tonin lastulla tyhjäkäynti kuumalla koneella ilmastointi päällä 1400)

Toki nyt tiedä sitä jos lh vetelee lisä soppaa kuumien kelien vuoksi  ;D

Ei mullakaan ole tuohon vastausta, mutta kun olen itse tuota samaa ilmiötä yrittänyt selvittää niin kiinnostaa. Omassani olen huomannut, että tuo yleensä korjaantuu itsekseen kun sammuttaa koneen ja käynnistää uudelleen. Oletko tuota samaa huomannut? Tuon jälkeen saattaa toimia kuukausia  ihan normaalisti. Tulee vaan mieleen joku häiriötilanne ecu´ssa? kun kaikenlaista on jo yritetty katsella.

Poissa Kantti740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
samaa tyhjäkäyntioireilua on täälläkin, potilas on -95 b230fk ja myöskin aw71lootalla. ilmastointi tosiaan nostaa kierroksia tonnin tuntumaan ja kun koneen sammuttaa ja starttaa uudelleen niin jenkat jää siihen 800 tuntumaan.
En tosiaan tiedä mistä moinen johtuu, mutta mulla taasen moottorijarrutus on ihan ok.

Pyöriikö sulla flekti silloin kun laitat ilmastoinnin päälle, mulla se lähtee samantein surraan kun napsauttaa ilmastoinnin toimintaan. Ei sillä kait mitään vaikutusta ole, mutta ei näist koskaan tiedä.

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Kannattaa koittaa tyhjäkäynnin perussäätö tehhä. Eli tyhjäkäynti venttiilin letku tukkoon ja sitten säätää kaasuvivun asento niin että pyörii nätisti tyhjää n600-800rpm välillä. Viallinen tyhjäkäynti venttiili tai imuvuodot voi kans aiheuttaa kyseistä oireilua.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa Teemes

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
samaa tyhjäkäyntioireilua on täälläkin, potilas on -95 b230fk ja myöskin aw71lootalla. ilmastointi tosiaan nostaa kierroksia tonnin tuntumaan ja kun koneen sammuttaa ja starttaa uudelleen niin jenkat jää siihen 800 tuntumaan.
En tosiaan tiedä mistä moinen johtuu, mutta mulla taasen moottorijarrutus on ihan ok.

Pyöriikö sulla flekti silloin kun laitat ilmastoinnin päälle, mulla se lähtee samantein surraan kun napsauttaa ilmastoinnin toimintaan. Ei sillä kait mitään vaikutusta ole, mutta ei näist koskaan tiedä.
Kyllä tuo flektin kärpänenki alkaa surramaan heti ilmastoinnin päälle laittaessa.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Flektiä ohjaavat ilmastoinnin päällä ollessa painekytkimet, joten ilmastoinnin lauhduttimen paine aineuttaa flektin käynnistymisen.

Korkea tyhjäkäynti on sopitus ongelmien ilmentymä. Pakovuodot ja imuvuodot aiheuttavat tuota.
Kannattaa tarkastaa TK-kärkien toiminta myös kaasuläpältä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy