Samppasport  Futurez

940:n ohjaus täristää, jäykkä ja kolahtelee

  • 23 Vastauksia
  • 6378 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvotimo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Hei, auttakaas nyt kun alkaa olla kädetön tilanteen suhteen.
Kyseessä 940, vm. 92, B230G.
Homman nimi sellainen että viime keväänä vaihdettu alapallonivelet. Sen jälkeen alkoi ohjaus/ratti täristää kääntäessä TODELLA RAJUSTI. Korjaamolla tarkastivat ja ilmasivat ohjauksen ja tärinä loppu. Saikohan hammatanko kipeetä siinä ku vähän sen ajan jälkeen huomasin väljyyttä ohjauksessa, juurikin hammastangossa. Raidetangon päät ok uudet. Samass niin alkoi kuulua oikealta edestä kolahtelua käännyttäessä, riippumatta suunnasta. Jonkin aikaa tuli ajeltua ja sitten hammastanko, ohjaustehostajan pumppu, raidetangonpäät, iskarit ja iskarin yläpäät edessä vaihdettu. No, korjauksen/vaihdon jälkeen niin välykset hävinneet mutta alussa ohjaus täristi huomattavasti juurikin käännettäessä taas ja oli jäykkä sekä ei palauttanut oikein. Samoin kolahtelu oikealta edestä jatkuu käännyrtäessä. Nyt vähän ku ajettu/testailtu niin täristää edelleen hiukan mutta palauttaa jotenkuten mutta ei tarpeeksi. Ja kolahtelee. Kun renkaat nostaa ilmaan ja kääntelee rattia niin täristää voimakkaammin ja näkee renkaista kun kääntyvät tärähdellen/nykien. Vielä on pari ohjaustehostajan letkuu vaihtamatta, muuten kaikki uusittu. Mitä tehdä?  :'(  :idiot2: Kiitos jo etukäteen!

Ps. Hiukan vastaavia aiheita näin että ohjaus täristänyt ja moni vastaus että ajamalla ja ilmaamalla loppunut mutta nyt ei ole auttanut...

Yksi Volvomies

  • Vieras
Vs: 940:n ohjaus täristää, jäykkä ja kolahtelee
« Vastaus #1 : 20.10.2018, 20:48:03 »
Tuosta kolahtelusta ajattelin, että onko kallistuksenvakaajan puslat ja kiinnitykset tarkistettu? Ohjauksen palautukseen vaikuttaa käsittääkseni myös etupään pyöränkulmien säädöt joka on aika tärkeä asia ettei ala renkaat kulumaan nopeasti. Aikoinaan kun minulle vaihdettiin raidetangonpäät niin alkoi myös täristämään niin että ajattelin kääntyä takaisin huoltoon, mutta yllättäen ajon aikana tärinä katosi itsestään pois. Voisi tietysti alkuun yrittää katsoa huolellisesti, että ohjaustehostimen letkuliitokset ovat varmasti hyvin ja tiiviit. Itse yrittäisin ehkä vielä koittaa ilmata koko tehostinjärjestelmän uudelleen. Samalla voisi katsoa, että onhan tehostimen säiliössä riittävästi puhdasta nestettä. Miltä ohjaus tuntuu muuten, onko se sellainen peruskevyt? vai tuntuuko tehostuksen puutetta. Minulla oli aikoinaan ohjaustunto normaalin kevyt silloinkin kun täristi.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 940:n ohjaus täristää, jäykkä ja kolahtelee
« Vastaus #2 : 20.10.2018, 21:29:25 »
b230g? mistä havaitsit että välys hammastangossa? tuntuu oudolta koko juttu,oot nyt ajanut keväästä tähän syksyyn semmosenaan? hammastangossa aina pieni välys mutta poistuu kun kokeilet välyksiä käydessä,ja kaikki viat tuli kun alapallonivelet vaihdettiin?itse hammastanko eli ohjausvaihde ei kolise mikäli ei oikeasti rajusti väljä,joskus laitoin iskareitten yläpään laakerit autoon ja oli ihan paskaa,laittoi kämmentenväliin ja puristi niin ei pyörinyt enää,en muista merkkiä mutta oranssit oli kuoret,nyt lähtisin etsimään niistä yläpään laakereista vikaa!kääntyykö pyörät normaalisti kun kääntelet pyöriä nosturilla pyörät ilmassa?
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Volvotimo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 940:n ohjaus täristää, jäykkä ja kolahtelee
« Vastaus #3 : 20.10.2018, 21:48:43 »
Kaikki puslat ja nivelet käyty läpi useampaan otteeseen ja ei ole löytynyt mitään vikaa. Ohjaustuntuma hyvä aivan keskiasentoa/suoraanmeno asentoa lukuunottamatta. Siinä kohin jäykkyyttä. Eli ajossa palauttaa jotenkuten muttei aivan sinne asti minne pitäs keskiasennon jäykkyyden takia? Aurauskulmat säädetty ja tehostimen nesteet tarkistettu ja ovat ok. Ilmamusta koitettu.

B230G, eli onko se nyt kuten B230f mutta on ulkomaanvienti autoja. Autossa ei katalysaattoria alunperin. Välys oli hammastangossa, muut osat oli uusittu eikä niissä välyksiä. Tiedän että pientä välystä voi esiintyä kun auto ei käynnissä ja käydessä poistuu. Ne yläpään laakerit on vaihdettu myös. Pyörät kääntyy normaalisti kun renkaat ilmassa nosrurilla mutta rattia kun lähdet kääntelee niin kääntyy täristen. En ymmärrä

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940:n ohjaus täristää, jäykkä ja kolahtelee
« Vastaus #4 : 20.10.2018, 22:06:55 »
Melko korkeataajuuksinen ryminä on kyllä ilmavaiva.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Gonga

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • 244 GLE, 760GLE, 940 TIC
Vs: 940:n ohjaus täristää, jäykkä ja kolahtelee
« Vastaus #5 : 01.11.2018, 21:02:38 »
Omassa 940:ssä samanlainen vika Oli, että paikallaan kääntäessä takelteli ja paukkui. Jouset oli sen verran kuoleentunut, että muutama ylin kierre hankasi toisiinsa. Crc:tä väliin, niin Johan loppui ongelmat. Vaihdettavahan ne jouset on, mutta saa vähän öljyllä lykättyä vaihtoa

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 940:n ohjaus täristää, jäykkä ja kolahtelee
« Vastaus #6 : 01.11.2018, 22:16:43 »
Eeei sulla jousien vaihto mitää auta kun kääntölaakerit on loppu.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa HarPes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 697
  • www.vrcf.fi
Vs: 940:n ohjaus täristää, jäykkä ja kolahtelee
« Vastaus #7 : 01.11.2018, 22:39:38 »
Ohjauksen välykset (eli raidetangon  päät kokekeilet niin kuin katsastuksessa.. eli nostat etuakseliston ilmaan ) väännät rengasta ja jos väljää niin katsot missä sitä on  (alapallonivelet).. Jos ei siellä nIin raidetangon päät.. sitten eturipustuksen puslat jne .. jos jostain löytyy väläystä niin korjaa.. ja sitten ohjauskulmien säätö.. ennen se tehtiin miitanauhalla ja parilla lankulla mutta nykyisin siihen on omat laitteensa korjaamoissa)
Edit... ja tietty tsekkaat iskarit.. joskus 80-luvulla oma -77 245 ravisti etupäätä hitaammilla nopeuksilla kunnes  vaihdoin ne etupään patruunat )
« Viimeksi muokattu: 01.11.2018, 22:45:03 kirjoittanut HarPes »

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 940:n ohjaus täristää, jäykkä ja kolahtelee
« Vastaus #8 : 01.11.2018, 22:48:31 »
Eeei sulla jousien vaihto mitää auta kun kääntölaakerit on loppu.
O0
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Vs: 940:n ohjaus täristää, jäykkä ja kolahtelee
« Vastaus #9 : 02.11.2018, 20:35:26 »
Myöskin rattiakselin jumittavat ristikot tekee kaikkea hauskaa  ::)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 940:n ohjaus täristää, jäykkä ja kolahtelee
« Vastaus #10 : 02.11.2018, 22:34:29 »
Myöskin rattiakselin jumittavat ristikot tekee kaikkea hauskaa  ::)
ja aikanaan kun nämä autot oli uusia niin vaihdettiin itse rattiakselin laakereita ja heloja yläpäähän eli akseliin mikä oli auton sisällä,lähes jokainen paukku ja ahisti ja mittarissa oli vajaa 10tkm,niistä oli oikein kampanja silloin ja joka huollossa niitä vaihdettiin,takseja riitti kampanjahommissa ihan päivittäin ja monta,mut oli se kyllä ..tumaisen kova pauke ja koski vain autoja vm 97-98. 96 malliset ei paukkunut ne oli hiljasia,toisiin jouduttiin vaihtaa koko rattiakseli ennenkuin hiljeni,en tiedä sitten mikä niissä paukkeen aiheutti,omankin minkä ostin 2 vuotiaana ja on 98 mallia niin katsoin että siihenkin vaihdettu rattiakseli vuodenvanhana paukkeen vuoksi.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Volvotimo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 940:n ohjaus täristää, jäykkä ja kolahtelee
« Vastaus #11 : 04.12.2018, 19:38:13 »
Mennyt jonkin aikaa ja vaikka mitä osaa oli siis vaihdettu. Mutta... ei oikein ota onnistuakseen. Kaikki vaihdetut osat: Hammastanko, ohjaustehostajan pumppu, ohjausen letkut, raidentangon päätä+suojakumit, alapallonivelet x2, koiranluut, kallituksenvakaajan puslat/kumit, iskarit, iskarin yläpään laakeri, jarrut tsekattu... toki uudet öljyt ohjausksessa. On ilmattu ja käyty läpi moneen otteeseen ja viimeisimpänä rattiakselin laakerit ruikin öljyllä oikein reilusti. Ohjaus ei täristä enää, mutta joskus tuntuu oudolta. Välyksiä ei ole (ja jos vielä olis lähtis järki). Nyt vajaa viikko sitten kun alapallonivelet vaihdettiin niin kolahtelu oikealta edestä loppu mutta nyt parin päovän jälkeen hentoa kolajdusta kuuluu taas ja erityisesti kun kääntää oikealle esim. risteyksessä.

Poissa Volvotimo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 940:n ohjaus täristää, jäykkä ja kolahtelee
« Vastaus #12 : 04.12.2018, 19:52:17 »
Joten tiedä häntä mikä nyt enää vaivaa...  :'(
Ja uutta ongelmaa pukkaa: kylmäkäynnistyksessä käy normaalisti noin 30 sek sit tippuu tyhjäkäynti noin 500:aan ja käy siis aika kehnosti. Kunhan lämmennyt niin normaalisti. Jos taas ollut lohkolämmitin päällä niin ei ole ongelmia. Epäilen ruiskun lämpötila-anturia...? Ja seuraava ongelma: kuskin persuuken alla oleva ruiskupumppu surisee alle 1/4 tankillisen. Aiemmin samaa ongelmaa ja saanut tietää ja kuullut että tankin sisäinen siirtopumppu ois sökö. No, se on nyt vaihdettu ja surina jatkuu ajoittain alle 1/4 tankillisella. Hmm... pitänee vaihtaa myös ruiskupumppu? Vai horisko ilmaa jostain, en usko.
Alka olla kaikki vaihdettu  :2funny:

Ja tähän todettakoon siis että autoon tehty seuraavaa (kaiken aiemman mainut lisäksi): kansi muutama vuos sitten, automaattilaatikko ollut auki ja tiivisteitä vaihdettu, samoin vaihteistoöljyt ja suodatin, vaihteenvalitsijan puslat/kiinnitykset, kardaanin tukikumi ja laakeri, peräöljyt, pyöränlaakerit, käsijarruvaijeri, syyläri, jarrupalat, hihnat, pakoputki, massailtu, töötti, tuulilasi, kaikki sytytyksen osat, venttiilin välykset säädetty, öljyt vaihdettu 5000km välein... ja viel jotain  ;D
Kiitos ja kummarrus kommenteista ja vinkeistä!

« Viimeksi muokattu: 04.12.2018, 20:34:35 kirjoittanut Volvotimo »

Poissa kimmoh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • Tein itse enkä säästänyt
Vs: 940:n ohjaus täristää, jäykkä ja kolahtelee
« Vastaus #13 : 05.12.2018, 14:15:07 »
Auttaisko tuohon satunnaiseen kolahteluun/paukahteluun laittaa jousen alimpaan kierteeseen jotain kasteluletkua tms. muovia väliin, ettei jousi hiero niin kovasti alalautasta vasten.

Poissa Lays

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
Vs: 940:n ohjaus täristää, jäykkä ja kolahtelee
« Vastaus #14 : 05.12.2018, 17:17:32 »
Ymmärtääkseni vikana oli alapallot ainakin tässä tapauksessa.
Vain halvin on kyllin hyvää.

 

Carcom Oy  Ateho