Elekma  Autoracing

940 2.3fb outo käyntihäiriö

  • 25 Vastauksia
  • 5321 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kuski92

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
940 2.3fb outo käyntihäiriö
« : 23.10.2018, 04:47:45 »
Ahkerasta googlettelusta huolimatta en ole kellään muulla törmännyt samanlaiseen vikaan.

Eli ysistä mykistyi oudosti tyhjäkäyntiventtiili. Se ei anna mitään eloa komponenttien aktivoinnilla, ja antaa vikakoodia 2-2-3, eli tyhjäkäyntiventtiilin signaali puuttuu. Kun venttiilille antaa pöydällä suoraan 12volttia, niin hyvin tuntuu toimivan, mutta autossa siinä ei ole mitään eloa. Venttiilin pistokkeelle tulee kyllä sähköä, tyhjäkäynnillä 13.2v ja sammuksissa suunnilleen sama mitä akussa, eli yli 12volttia.

Oireena on tyhjäkäynti noin 1100rpm, ja kierroksia ei ota kuin 1500maks. Siinä 1500 kohdalla alkaa pätkimään kuin hidas kierrostenrajoitin. Vähänkään kun antaa kaasua, eli kun läppä liikahtaa sen verran, että läpän katkaisija naksahtaa, niin alkaa kevyt humppaus kierroksissa. Vian alettua sain venttiilin putsailulla auton toimimaan 5km, mutta sen jälkeen alkoi vika uudelleen.

Tällä hetkellä on uusi venttiili tulossa postissa, mutta ajattelin silti tässä odotellessa kertoa stoorin tännekkin.

Kun testaa lh:n komponenttien aktivointia, niin tosiaan suuttimet rätkivät kuten kuuluu, samaten hiilisäiliön venttiili naksahtelee, mutta kun pitäisi tyhjäkäyntiventtiilin rämpsähdellä, niin ei mitään kuulu. Piti ihan youtubesta katsoa video kun joku teki tuon testin omaan volvoonsa, ja selkeästi kuuli miten tyhjäkäytiventtiili rämpsytti testin aikana.

Ja tosiaan moottorin käydessä ei ole mitään vaikutusta jos irroittaa venttiilin pistokkeen. Läpän asentokytkimen, tai maffin liittimen irroitukset kyllä vaikuttavat toimintaan, eli ne ovat selkeästi kunnossa, eikä muuta vikakoodia tule kuin tuo 2-2-3.

edit. mainittakoon vielä, että imuvuodot on tsekattu starttipilotilla, ja autohan siis käy todella nätisti ilman rötäämisiä tms, ja lähtee ihan hyvin käymäänkin kylmänä ja kuumana.
« Viimeksi muokattu: 23.10.2018, 04:55:47 kirjoittanut Kuski92 »
V70 II D5 AWD
ex 940 2.3fb GL, ex Audi 80 2.8 quattro, ex MB 190 2.6, ex V70XC 2.0 T5 italiaano

Poissa Kuski92

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 2.3fb outo käyntihäiriö
« Vastaus #1 : 29.10.2018, 00:35:00 »
Noniin päivitystä tilanteeseen. Pari päivää sitten tuli uusi tk-venttiili, mutta sekään ei antanut mitään eloa. Myöskin oireet olivat ennallaan, paitsi kun kaasua härkin, niin lopulta ilman kaasun painamistakin kierrokset koittivat nousta tuonne 1500kieppeille, ja alkoivat humppaamaan. Sitten kokeilimpa ottaa kaasuläpän asentokytkimen piuhan irti, ja se ei vaikuttanut enää mitenkään toimintaan.

Sitten löysin lopultakin viestiketjun, jossa on täsmälleen samat oireet kuin mulla: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=57347.15

Tuota luettuani mittasin kaasuläpän kytkimen resistanssin, ja tyhjäkäynnillä antaa 2.8-4ohm tilanteesta riippuen, eli todennäköisesti vika onkin tuossa :) Sieltä ei saisi kuulemma tulla mikrokytkimen kautta yhtään resistanssia, vaan suunnilleen 0 ohmia. Noita ei vain oikein löydä mistään läheltä, joten avattiin tuo kaasuläpän asentokytkin, ja ostetaan jostain elektroniikkaliikkeestä uusi mikrokytkin.

Säästöä tulee ajassa, ja rahassa jos verrataan, että ulkomailta uusi asentokytkin tulee maks 14päivässä, ja maksaa 30-60e, kun elektroniikkaliikkeestä suomesta saa parissa päivässä alle 5e uuden mikrokytkimen, jonka vaihtaa entisen tilalle :idiot2:
V70 II D5 AWD
ex 940 2.3fb GL, ex Audi 80 2.8 quattro, ex MB 190 2.6, ex V70XC 2.0 T5 italiaano

Poissa Kuski92

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 2.3fb outo käyntihäiriö
« Vastaus #2 : 05.11.2018, 02:12:14 »
Noh uutta päivitystä.. Eli kaasuläpän asentokytkin on uusittu, antaa kerrasta 0 ohmia vastusta tyhjäkäyntiasennolla nyt. Mutta kun ei vieläkään vika poistunut.

Tuli huomattua, että nyt kun tyhjäkäynti kuumana seilaa 1100-1400, niin imm piuhan irroittamisella tyhjäkäynti asettuu suunnilleen oikeaan, mutta kierroksia ei siltikkään suostu ottamaan, vaan alkaa katkoa tasaisesti 1500rpm kohdalla.

Yhdessä vaiheessa kun koputtelin vähän immua, ja kääntelin kaasuläppää stoppariaan vasten kiinni-suuntaan, niin käynti tasottui yhtäkkiä noin 1200rpm kohdalle, ja otti kierroksia ihan normaalisti!! Mutta noin minuutissa alkoi seilaaminen tyhjäkäynnillä uudelleen eikä taaskaan ottanut kierroksia kuin 1500.. Näinköhän sit imm olis kuitenkin syyllinen?

Myös ruiskun rele/radiohäiriörele on testattu hyppylangalla, ja ei muuttanut toimintaa.

Alkaa pikkuhiljaa ideat loppua. Siitä ilmanputsarin torvesta tk-servolle lähtevän kumiletkun painoin kokeeksi pihdeillä kasaan, niin tyhjäkäynti tasottui noin 900rpm kohdille, kun eikös sen oikeasti pitäis tippua sinne 500rpm kohdille?

Toivottavasti ecu ei olis rikki.. Täytyy ensin koittaa saada lainaan toinen imm ainakin. Luulis kyllä että immun piuhan irroituksella ottais kierroksiakin jos immussa vika.

Mikä kaikki vois tehdä sen, että auto ei suostu ottamaan kierroksia, vaan kaasua painaessa humppaa 1100-1600rpm? Ja se on tosi säännöllistä ja tasaista humppausta, ei mitään röpeltämistä tai booaamista.

Myös lamdan mittasin, ja on mittauksen mukaan ehjä. Immun mittasin myös, ja antoi tuolla korkealla seilaavalla tyhjäkäynnillä 2.6v suunnilleen. Jos lukema muuttuu kierrosten myötä, niin varmaan normaalilla tyhjäkäynnillä näyttäis sitä 2.3volttia mitä kuuluiskin?
« Viimeksi muokattu: 05.11.2018, 02:17:37 kirjoittanut Kuski92 »
V70 II D5 AWD
ex 940 2.3fb GL, ex Audi 80 2.8 quattro, ex MB 190 2.6, ex V70XC 2.0 T5 italiaano

Poissa Kuski92

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 2.3fb outo käyntihäiriö
« Vastaus #3 : 08.11.2018, 02:47:50 »
Tutkimukset edenneet lisää, mutta vika ei vain ole paljastunut :P Ecu on avattu ja silmämääräisesti kaikki oli ok, joten ei sille tehty mitään. Puolan mittasin, ja antoi oikeat arvot käämeiltä. Ecun liittimestä mittaamalla on tarkastettu tk-servon ja maffin piuhat kunnossa oleviksi myös. Myös bensapumpun rele on avattu ja oli ok mittausten perusteella.

Nyt olen saanut neuvoksi kahdesta eri paikasta, että ruiskun lämpöanturissa vois olla syy. Täytynee mitata nyt sekin, ei olis ainakaan kallis uusia jos ei vaikuta terveelle. Vielä kun löytäis jostain maffin millä kokeilla tuota.. En raaski uutta huvikseni ostaa.
V70 II D5 AWD
ex 940 2.3fb GL, ex Audi 80 2.8 quattro, ex MB 190 2.6, ex V70XC 2.0 T5 italiaano

Poissa Kuski92

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 2.3fb outo käyntihäiriö
« Vastaus #4 : 11.11.2018, 22:35:30 »
Noniin nyt jos tähdet ovat kohdallaan, niin vika on poissa :) Eli eilen irroitin ecun ja icun, ja mittasin niiden liittimistä ruiskun lämpöanturin, kun siitähän menee molemmille oma piuha. Ecun liittimestä näytti +5 asteessa muistaakseni 4.9kohm, ja icun liittimestä 4.6kohm. Vähän siis siinä ja siinä että onko vikaa vai ei.

Tänään sitten aukaisin vielä ykk-anturin liittimen ja mittasin sen, näytti 159ohm eli ei ihan hyvä enää. Jollakin täällä oli toimiva anturi näyttänyt 170ohm :idiot2:

Laitoin kuitenkin ecun ja icun takaisin, ja ykk-anturin piuhan kiinni, niin vollehan lähti ihan nätisti käymään ja otti kierroksia kuin ennenkin! Nyt on testilenkkiä ajettu about 10km, ja vieläkin rokkaa.

Vaihtoehtoina siis näillänäkymin tuolle vialle ovat:

-Huono ykk-anturin liitos, joka auttautui liittimen irroituksella ja takaisin laitolla
-sytytyksen boksi mennyt sekaisin, ja vuorokauden sähköttömyydellä palasi tajuihinsa

Nyt vain kuulostellaan jääkö volvo toimivaksi vai palaako vika uudelleen :)
V70 II D5 AWD
ex 940 2.3fb GL, ex Audi 80 2.8 quattro, ex MB 190 2.6, ex V70XC 2.0 T5 italiaano

Poissa Kuski92

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 2.3fb outo käyntihäiriö
« Vastaus #5 : 12.11.2018, 23:14:55 »
Noniin, eli nyt 40km jälkeen vika palasi kaupan pihassa kun auto kävi hetken tyhjäkäynnillä :idiot2: Lukasin vikakoodit, ja antoi sen 2-2-3 minkä aiemminkin, mutta nyt myös 2-3-2, eli lambda-arvo joutukäynnillä, liian rikas tai laiha seos.

Ensin irroitin ykk-anturin liittimen, ja mittasin sen kun sattui olemaan mittari mukana vielä. Edelliskerralla antoi 159ohmia, niin nytpäs antoi jo 183ohm :o
Noh pistin liittimen takaisin ja auto tulille --> ei vaikutusta.. Otin sitten ecun sulakkeen irti, käytin sytytysvirtoja päällä ja odottelin 10-15min. Sitten kun kokeilin niin autohan toimi taas, ja ajoin kotiin missä edelleenkin auto pelasi. Ennen ovien sulkemista nyppäsin vielä ykk-anturin liittimen irti ja mittasin sen. Nyt lukema kipusi hitaasti jopa 190.3ohm asti. Näinköhän vika on tuossa, ei ainakaan ihan terveelle tunnu. Outo kyllä että joutuu aina "nollaamaan" moottorinohjauksen edes tuolleen pikaisesti.
V70 II D5 AWD
ex 940 2.3fb GL, ex Audi 80 2.8 quattro, ex MB 190 2.6, ex V70XC 2.0 T5 italiaano

Poissa Kuski92

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 2.3fb outo käyntihäiriö
« Vastaus #6 : 20.11.2018, 00:24:33 »
Joo toimihan se volvo tuon kaupanpihassa kikkailun jälkeen noin 200km kunnes työpaikan pihassa nyt teki taas tempun. Olin peruuttamassa sivuovelle kun tajusin kesken peruutuksen, että nyt on muuten normaalia isompi tyhjäkäynti, ja sitten kaasua polkaistessa huomasinkin että kierrokset katkes siihen 1500rpm tutusti. Tällä kertaa en vaan saanut kikkailtua tuota enää toimimaan. Käytin muutaman kerran ecun sulaketta irti 10-15min --> ei vaikutusta. Katselin konehuonetta ja huomasin että nytpä olikin ykk-anturin piuha kuoriutunut liittimen juuresta rikki :o No uusi on tulossa tällä viikolla, niin samapa se on vaihtaa mutten usko enää sen olevan syypää.

Onkohan nyt niin, että ecu vai ezk on hajoamassa. Eihän nyt yleensä mitkään mekaaniset viat yms katoilu vähän väliä, ja palaa takaisin. Lähinnä nyt kun tätä ennen tuo on kahdesti korjaantunut jo sillä, että ollut sulake yön yli irti, niin alan pikkuhiljaa kallistumaan boksivikaan.

Pakko mainita, että tämän oletti olevan kotimaisista foorumeista paras paikka kysellä jeesiä, mutta pelkkää yksinpuheluapa tämä on ollut kun ei kukaan oo viitsinyt mitään neuvoa antaa. Jos nyt edes saisin kokemusta tai tietoa noista ezk-, ja ecun hajoamisista että kumpi nyt on todennäköisempi aiheuttamaan tuota "limp-moodia"? Vai kun vian aikana ei tk-venttiili saa ohjausta, niin olisiko mahdollista että ecun tyhjäkäynti-transistori olis rikki? Sen nyt vois itsekkin korjata.

Alkaa vitutus lisääntymään siihen malliin että sai olla hetkeks eka ja vika vinokoneinen volvo, kun ei edes sitä kuntoon saa suosiolla. Kiitos ja anteeksi
V70 II D5 AWD
ex 940 2.3fb GL, ex Audi 80 2.8 quattro, ex MB 190 2.6, ex V70XC 2.0 T5 italiaano

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 2.3fb outo käyntihäiriö
« Vastaus #7 : 20.11.2018, 02:28:14 »
Kun lh huomaa että jotain on pielessä, se lopettaa tyhjäkäynnin ohjaamisen ja kierrokset nousee. Mutta limp mode ei estä konetta ottamasta kierroksia. Se näkyy vain tyhjäkäynnissä ja vikavalona.

Imm hajoaminen aiheuttaa yleensä vakavampia käyntihäiriöitä kuten sullakin. Ei suostu vastaamaan kaasuun. Sen irroitusko ei auta?

Huono lambda on näkynyt seos pielessä vikakoodina ja korotettuna tyhjäkäyntinä mutta ei pitäisi estää konetta ottamasta kierroksia.

Ykk anturi voisi hyvinkin rajoittaa kierroksia ja kannattaa se vaihtaa kun johtokin rikki. En ole ihan varma voiko se saada seoksia pieleen.

En ole kuullut osittain toimivista lh/ezk bokseista. Joko lähtee käyntiin tai ei lähde.

Ykk anturin vaihtaisin ja kokeilisin toisella immulla.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 2.3fb outo käyntihäiriö
« Vastaus #8 : 20.11.2018, 14:02:29 »
Joko suutinrele on vaihdettu?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kuski92

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 2.3fb outo käyntihäiriö
« Vastaus #9 : 20.11.2018, 18:51:40 »
Ahaa mä olen luullut että limp-moodi nimenomaan estää kierrosten nousemisen, kun tuo pätkii niin tasaisesti siinä 1500rpm kohdalla, ihan kuin ecun ohjaamana :idiot2:

Ja joo tosiaan immun irroitus ei auta asiaa. Se ainoostaan tiputtaa tyhjäkäynnin siihen 700rpm tuntumaan, ja tyhjäkäynti on raskaan oloista mutta kierroksia ei ota silloinkaan.

Ja lambdan irroitus ei vaikuta myöskään, ja vian päällä ollessakin jännite seilaa normaalisti.

Ja tosiaan suutinrelettä en ole vaihtanut, juotokset oon tarkistanut ja kokeillut hyppyjohdolla --> ei vaikutusta.

Ja joo ykk-anturi vaihtuu lähipäivinä uuteen. Nykyisessähän resistanssikin heittelee. Kylmänä näyttää 159ohm ja kuumana noin 190ohm.

Lisään vielä, että vika kun on päällä, niin jos ajossa laittaa pienempää vaihdetta että kierrokset vaikka nousee yli 2000, niin auto ei vastaa kaasuun ollenkaan, vaan vasta taas 1500rpm kohdalla suostuu reagoimaan kaasuun. Eli 1500 yläpuolella joko ei ole sytytystä tai polttoaineen syöttöä.

Kiitokset jo etukäteen!
« Viimeksi muokattu: 20.11.2018, 18:57:28 kirjoittanut Kuski92 »
V70 II D5 AWD
ex 940 2.3fb GL, ex Audi 80 2.8 quattro, ex MB 190 2.6, ex V70XC 2.0 T5 italiaano

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 2.3fb outo käyntihäiriö
« Vastaus #10 : 20.11.2018, 20:05:01 »
Jännä. Koska lh:ssa ei kierroksia rajoittavaa limp modea ole, joku komponentti ei pysy vauhdissa mukana.

Jos se ykk anturi ei korjaa vikaa niin sanoisin sytytys puolen viaksi.
Oletko virranjakajan sisälle katsonut missä kunnossa se on?

242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Kuski92

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 2.3fb outo käyntihäiriö
« Vastaus #11 : 20.11.2018, 20:15:02 »
Niimpä, tuohan tässä just sai luulemaan että olis ecussa vika tai limp-moodi päällä. Ja en oo kattonu jakajan sisälle, kun käyntihän tuossa on tosi tasaista muuten, ja viimekskin kun sain jekutettua vian pois sulakkeen irroituksella, niin käynti oli hyvää. Jotenkin olettas että perus jakajan kansi,pyörijä,piuhat ja tulpat olis kunnossa, kun niistähän ei yleensä viat katoile yhtäkkiä :idiot2: ja puolankin oon esimerkiks mitannut ja arvot oli ok
V70 II D5 AWD
ex 940 2.3fb GL, ex Audi 80 2.8 quattro, ex MB 190 2.6, ex V70XC 2.0 T5 italiaano

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 2.3fb outo käyntihäiriö
« Vastaus #12 : 20.11.2018, 21:07:47 »
Kärsiikö kuormaa koneelle jos kierrokset on tuon rajan alapuolella, esim mitä käy jos vaikka kakkosella läppäät lusikan pohjaan tonnin pinnasta? Tuolla sulkee melko varmasti poies bensanpaineeseen liittyvät ongelmat jos se katkeaa terävästi tiettyyn kierroslukuun. Ja itse asiassa, nyt kun asiaa miettii, voisi vika hyvinkin liittyä siihen tyhjäkäyntikytkimeen kaasuläpällä, nimittäin noin 1500rpm on syötönkatkaisun kierrosraja kaasu nostettuna. Josko siinä käykin niin hassusti, että esim johtosarjavian takia eculle menee jatkuvasti tieto että ollaan tyhjäkäynnillä, ja siksi katkoo syötön 1500rpm.

Jos epäilet oikeasti boksivikaa, mulla on -595 loppuinen bensapurkki ja -175 loppuinen syttypurkki tässä pöydällä, ne on ainakin 91 soveliaita osia. Mikäli koet tarvetta, niiden lainasta voidaan sopia.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kuski92

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 2.3fb outo käyntihäiriö
« Vastaus #13 : 20.11.2018, 21:19:47 »
Joo kyllä kärsii antaa kuormaa, ekan kerranhan ajoin tuolla kotiin vika päällä, vitosella 50km/h ;D Jos kaasu pohjassa painattaa tuota "rajoitinta" vasten niin menohan nyt on sellasta äkäistä nykimistä isommallakin vaihteella, ei nyykähdä tms vaan alle 1500 on sitkeyttä normaalisti.

Ja joo tuo kaasuläpän kytkin kävikin mielessä. Mikrokytkin antoi tyhjäkäyntiasennossa vastusta melkein 4ohm, vaihdoin uuden ja nyt antaa täyskaasulla ja tyhjäkäynnillä 0ohm mutta ei auttanut vikaan. Myös uutta tk-venttiiliä on kokeiltu, ja tk-venttiilin sekä kaasuläpän kytkimen johdotukset oon mitannut ecun liittimeltä, ja kaikki olisi ok mittausten perusteella :idiot2:

Kunhan saan ykk-anturin vaihdettua niin katsotaan tarviiko alkaa tosiaan eri eculla testaamaan tms, kiitän suuresti jos lainaus onnistuu tarvittaessa :)
V70 II D5 AWD
ex 940 2.3fb GL, ex Audi 80 2.8 quattro, ex MB 190 2.6, ex V70XC 2.0 T5 italiaano

Poissa Kuski92

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 2.3fb outo käyntihäiriö
« Vastaus #14 : 23.11.2018, 15:51:56 »
Nyt on uusi ykk-anturi kiinni ja eihän se auttanu mitään :2funny: Entisen anturin johto oli tosiaan rikki jo liittimen ja anturin juuresta, joten vaihto oli kyllä tarpeen koska tuskin tuo olis kauaa kestänyt, ja vielä kun edullisesti sai boschin anturin 8)

Mitenkäs TVS, onnistuis ecun ja sytkäboksin lainaus? Ei tässä oikein osaa enää muualta vikaa etsiä tähän hätään.
V70 II D5 AWD
ex 940 2.3fb GL, ex Audi 80 2.8 quattro, ex MB 190 2.6, ex V70XC 2.0 T5 italiaano

 

Proturbo  Autodiagnoosi