Ahkerasta googlettelusta huolimatta en ole kellään muulla törmännyt samanlaiseen vikaan.
Eli ysistä mykistyi oudosti tyhjäkäyntiventtiili. Se ei anna mitään eloa komponenttien aktivoinnilla, ja antaa vikakoodia 2-2-3, eli tyhjäkäyntiventtiilin signaali puuttuu. Kun venttiilille antaa pöydällä suoraan 12volttia, niin hyvin tuntuu toimivan, mutta autossa siinä ei ole mitään eloa. Venttiilin pistokkeelle tulee kyllä sähköä, tyhjäkäynnillä 13.2v ja sammuksissa suunnilleen sama mitä akussa, eli yli 12volttia.
Oireena on tyhjäkäynti noin 1100rpm, ja kierroksia ei ota kuin 1500maks. Siinä 1500 kohdalla alkaa pätkimään kuin hidas kierrostenrajoitin. Vähänkään kun antaa kaasua, eli kun läppä liikahtaa sen verran, että läpän katkaisija naksahtaa, niin alkaa kevyt humppaus kierroksissa. Vian alettua sain venttiilin putsailulla auton toimimaan 5km, mutta sen jälkeen alkoi vika uudelleen.
Tällä hetkellä on uusi venttiili tulossa postissa, mutta ajattelin silti tässä odotellessa kertoa stoorin tännekkin.
Kun testaa lh:n komponenttien aktivointia, niin tosiaan suuttimet rätkivät kuten kuuluu, samaten hiilisäiliön venttiili naksahtelee, mutta kun pitäisi tyhjäkäyntiventtiilin rämpsähdellä, niin ei mitään kuulu. Piti ihan youtubesta katsoa video kun joku teki tuon testin omaan volvoonsa, ja selkeästi kuuli miten tyhjäkäytiventtiili rämpsytti testin aikana.
Ja tosiaan moottorin käydessä ei ole mitään vaikutusta jos irroittaa venttiilin pistokkeen. Läpän asentokytkimen, tai maffin liittimen irroitukset kyllä vaikuttavat toimintaan, eli ne ovat selkeästi kunnossa, eikä muuta vikakoodia tule kuin tuo 2-2-3.
edit. mainittakoon vielä, että imuvuodot on tsekattu starttipilotilla, ja autohan siis käy todella nätisti ilman rötäämisiä tms, ja lähtee ihan hyvin käymäänkin kylmänä ja kuumana.