Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Käsijarrun tehostaminen

  • 10 Vastauksia
  • 4746 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 363
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Käsijarrun tehostaminen
« : 03.11.2018, 01:23:17 »
Kuten turhankin moni tietää, on 700 ja 900 Volvojen iso ongelma käsijarrun tehottomuus. Itselläni on ollut 760 ja 960 Automaatteja ja joka kerta katsastukseen mennessä on pitänyt herkistellä liian vähän käytettyä kässäriä ja toivoa parasta. Minulla on käsijarrukenkinä tarvikkeet. Onko orkkis käsijarruhihna tehokkaampi tai onko olemassa jotain pehmeämpää vaihtoehtoa jolla pito olisi parempi? Myös muut keinot, kuten jarrurummun karhentaminen tai muu kitkan lisääminen jne. kiinnostavat.
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Kankikari

  • Vieras
Vs: Käsijarrun tehostaminen
« Vastaus #1 : 03.11.2018, 02:16:22 »
En ymmärrä.. 1.8 -2.0 käsijarruteho ja auto pomppaa rullilta kun lukkiutuu takapyörät.

Kenkiin en oo koskaan koskenut mutta kahvassa aina säätö 8 naksua ja 11 täys lukko. 

Kaikki olleet jäykkäperäsiä ei erillisjousitettuja perseitä ollenkaan.

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 363
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: Käsijarrun tehostaminen
« Vastaus #2 : 03.11.2018, 09:33:13 »
En ymmärrä.. 1.8 -2.0 käsijarruteho ja auto pomppaa rullilta kun lukkiutuu takapyörät.

Yritän selittää. Meillä on erilaiset perät autoissamme. Mulla kummankin Multi-Linkin käsijarrun kanssa sama ongelma joka ikisessä katsastuksessa. Lisäksi tehoton käsijarru on yleisin katsastusvika näissä, joten saat olla onnellinen. Sulla on kai manuaali? Lisäksi jäykkäperäisessä on erilainen kässärivaijeri. Tässä on hyvin erikoinen, kolmiosoainen ja kallis. Olen kiinnittänyt oikealle menevän vaijerin vanhalla liitososalla mutta klemmareita hyväksi käyttäen koska liitoskappale oli ihan hapero eikä niitä enää mistään saa.  Kuvassa viritykseni vaijerin ollessa vielä löysällä.

Mutta hyvä tietää, että käsijarru voi toimia. Pystytkö pysäyttämään auton tehokkaasti ajonopeudesta pelkällä kässärillä?  Onko sulla orkkishihnat? Viittaa joka tapauksessa siihen, että ongelma on käsijarruvaijerin huonossa liikkuvuudessa. Pitää yrittää alkaa muistaa käyttää käsijarrua vaikka sitä ei tarvitsekaan josko se auttaisi. Kun on monta kymmentä vuotta ajanut tomaatilla niin kässäri on kokonaan unohtunut.

Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Käsijarrun tehostaminen
« Vastaus #3 : 03.11.2018, 10:40:22 »
Multi-linkissä lienee sama ongelma kuin jäykkäperäisissä vanhoissa etuvedoissa. Eli H-muotoinen palikka kenkein välissä on kulunut ja kitkapinta jää pieneksi. Säädettävällä palikalla (kuvassa nro 37) olen saanut huonon/toispuolisen käsijarrun toimimaan 740, 2x940 ja S80 autoissa.
37 Adjusting device. Genuine Classic Part - Spare part version. 677525 (motonet 22-2000 sama?)


Poissa Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 506
  • www.vrcf.fi
Vs: Käsijarrun tehostaminen
« Vastaus #4 : 03.11.2018, 11:59:08 »
Kyseinen ongelma on tänä päivänäkin validi automaattivaihteisissa autoissa, paitsi kalliimpana käsijarrusatuloineen.
Esimerkkinä tuo v70, vähän ostamisen jälkeen vaihoin uudet tarvikekengät ja laitoin säätörullat molemmin puolin, joka kerta pysäköitäessä käytettynä ei oo tarvinnu nyt pariin vuoteen puuttua. Seiskan (jäykkäperänen tosin sekii) käsijarru tais mennä vielä pitempään, varmaan jonkun reilut viis vuotta koskemattomana, ennenkuin roikkuva putki hankas lyhyen vaijerin poikki ja muutaman kuukauden aikana toisen puolen linkku oli jumettanu käyttämättömyyttään.

Töissä tulee aina rumpukäsijarrujen putsauksessa vetästyä rumpujen reunoilta tietysti olakkeet pois ja samalla raspilla vetästyä ite kontaktipintakin ympäriinsä läpi, joskus riittäny pelkällä hiekkapaperillakin, sekä vanhoja osia käyttäessä kengät pyyhkästyä kevyesti paperin kanssa ja tietysti kaikki liikkuvat osat herkistellään hyviksi. Sen jälkeen on vaan toivottu että sitä käsijarrua muistetaan myös käyttää.

E: Niin ja seiskaan en vaivautunu vieläkään laittamaan niitä säätörullia, vaikka ne olis ollu mukana, kun jarrusta tuli tosi hyvä  :)
« Viimeksi muokattu: 03.11.2018, 12:03:30 kirjoittanut Arponen »
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D
Shineray stixe 250

Yksi Volvomies

  • Vieras
Vs: Käsijarrun tehostaminen
« Vastaus #5 : 03.11.2018, 12:50:45 »
Minä olen jo kauan käyttänyt käsijarrussa tarvikeosia ihan hyvällä menestyksellä. Käsijarrua tulen käyttäneeksi aina kun käyn tuolla harraste-volvolla jossain, mutta auton ollessa tallissa en käytä käsijarrua ja välillä auto seisoo tallissa todella kauan ilman yhtään ajoa, ja käsijarrua en siis pidä tallissa päällä. Edes auton aktiivivuosina en käyttänyt tallissa juurikaan käsijarrua. Mutta tosiaan, jos menen johonkin ja pysäköin auton, niin käytän käsijarrua aina. Näin olen menetellyt ja harvoin on käsijarrussa ollut vikaa. Jonkun kerran on käsijarrukengät vaihdettu auton elämän aikana, muistaakseni käsijarruvaijeri on vaihdettu kerran. Muutama vuosi sitten huomasin katsastuslapussa, että käsijarrussa oli aika paljon heittoa, mutta silti sallituissa rajoissa. Hankin uudet kengät ja otin mekanismin auki, uusia kenkiä ei tarvittu, vain herkistelyä ja tilanne korjaantui. Samalla säädin hieman vaijeria. Olen pitänyt vaijeria siten säädettynä, että kahvaa voi nostaa hyvän matkaa ennenkuin jarru tarraa kiinni. Tämä sen takia, että vaijeri joutuisi toimimaan pidemmän matkaa, eikä jumittaisi liikkeen puutteen takia ainakaan.

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 363
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Vs: Käsijarrun tehostaminen
« Vastaus #6 : 03.11.2018, 13:26:15 »
Multi-linkissä lienee sama ongelma kuin jäykkäperäisissä vanhoissa etuvedoissa. Eli H-muotoinen palikka kenkein välissä on kulunut ja kitkapinta jää pieneksi. Säädettävällä palikalla (kuvassa nro 37) olen saanut huonon/toispuolisen käsijarrun toimimaan 740, 2x940 ja S80 autoissa.
37 Adjusting device. Genuine Classic Part - Spare part version. 677525 (motonet 22-2000 sama?)

Kiitos. Tätä minä olen hieman tuuminutkin mutten ole vielä etsinyt säädettävää palikkaa. Ajattelin sillä mahdollisesti saavani tehostettua jarrun toimintaa. Tuon modauksen teenkin nyt kun sain asiaan varmistuksen. Ja Motonetin säätöpalikka on kyllä sama 900:ssakin ainakin varaosanumeron 677525 perusteella.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/222000/jarrukenkasaatoruuvi-1kpl-volvo200-700s

« Viimeksi muokattu: 03.11.2018, 13:39:04 kirjoittanut massamaahinen »
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Käsijarrun tehostaminen
« Vastaus #7 : 03.11.2018, 22:10:04 »
Juurikin tuo säätöpalikka on aika iso juttu, ja lisäksi ne lyhyet vaijerit tuntuu olevan aika rentoja kuoreltaan, niin herkästi ne rupeaa tahmaamaan ja tehot on mitä sattuu. Ite uusin lyhyet vaijerit, lisäsin matskua h-kappaleeseen niin paljon kun vielä jaksoin käsipelissä vääntää levyn paikalleen levittäjät täysin sisäänpainuneina ja pistin nippuun, siis myös vanhoilla kengillä. Antoi yli 2kN molemminpuolin jollonka hyppäsi rullilta, mutta ei tee soratiehen raitoja vaikka yrittäis. Ei siis erikoisen mahtava, mutta kyllä nuo pelaa jos levittäjät liikkuu kitkattomasti ( :2funny:) ja kengät säätää ihan hollille. Sen levittäjän liikerata on tosi pieni, ja se lakkaa toimimasta tehokkaasti jos se joutuu levittämään kenkiä yhtään "tyhjää" alussa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Käsijarrun tehostaminen
« Vastaus #8 : 03.11.2018, 22:58:07 »
Säätöpalikka auttaa viimeistään, mutta oman 940:n jarru on aina pitänyt kuin tauti.

Jos kiskaisee vauhdista, niin molemmat takarenkaat lukkoon välittömästi. :) Automaatilla ei jaksa käsijarrua vasten liikkua vaikka mitä tekisi.

Tarvikekengät ja alkuperäiset vaijerit. Todennäköisesti myös levyt orkkikset.

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Käsijarrun tehostaminen
« Vastaus #9 : 04.11.2018, 02:01:32 »
Itellä on jäänyt vissiin jo aikasemmista autoista tavaksi käyttää jarrut kerran vuoteen auki, puhistaa ja tsekata liikkuvat ja ennenkaikkea että säätö on kohillaan.

Toinen on se, että jos ei päivittäin, niin edes viikottain tulee jarrua käytettyä muutenkin kuin paikallaan ollessa. Eli yleensä parkkiin ajaessa pysäytettyä se viimenen autonmitta käsijarrulla. Pyörimätön jarru ei paljon käytössä puhdistu. Mitään maantievauhdista kahta rantua en ole yrittänyt, saattaa saada noista mopokengistä vaikka pinnat irti. ;D

Ei ongelmia käsijarrun kanssa.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Käsijarrun tehostaminen
« Vastaus #10 : 04.11.2018, 12:14:05 »
Ja tosiaan joka ikinen käsijarruvaiva, mitä olen eläessäni nähnyt, liittyy jotenkin siihen "en käytä ettei jumiudu" -tilanteeseen. Meillä käytetään käppäriä joka ikinen kerta kun auto ajetaan parkkiin, eikä ole yhdessäkään autossa ollut jarruongelmia.

Tosin, kun eilen kehuin ysin käsijarrua, niin eikös mennyt sitten vaijeri poikki eilen... ;D

 

RallyBaron  Samppasport