RallyBaron  Samppasport

Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?

  • 254 Vastauksia
  • 107993 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #240 : 30.01.2014, 22:21:22 »
Tämmöisestä ~1400kg henkilöauto ~130hp moottori ja ~130-140kg kuljettaja -"paketista" löytää monta muutakin kevennyspaikkaa, millä on paaaaaljon isompi vaikutus kiihtyvyyteen ja kulkuun. :2funny:

Autoa saat keventää aika monta kiloa, ennenkuin se vastaa sitä hyötyä jonka saat poistettuasi viskon verran pyörivää massaa koneesta.   ;)

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #241 : 30.01.2014, 22:59:22 »
Autoa saat keventää aika monta kiloa, ennenkuin se vastaa sitä hyötyä jonka saat poistettuasi viskon verran pyörivää massaa koneesta.   ;)
täysin samaa mieltä. Ihan sama ku heittäis topicin nimellä "vauhtipyörän keventäminen, hyötyä vai ei? Ja ku se on nyt moneen otteeseen penkissä todettu että hyötyä on vaihtaa sähköseen.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #242 : 31.01.2014, 00:11:52 »
Omaan silmään ei ole osunut penkkilaput joissa asia kävisi ilmi?

Tottakai se vaikuttaa, sitä en kiistä. Oma kantani vain on, etten omasta autosta ole kyseistä kapistustapois ottamassa, koska ei tarvitse.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #243 : 31.01.2014, 00:56:40 »
Niinkuin aiemmin kirjoitin tähän topiciin..joku rokkiralli ohc sierra visko vs. Sähkö=12hp..

omista autoista olen nypännyt viskot pois sen vi**umaisen huminan vuoksi..tuli voimaa tai ei. Ja ovat olleet katkasijalla ja anturilla
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6582
  • 1% Hybridi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #244 : 31.01.2014, 01:15:41 »
Varmaan sanottukkin jo, mutta talvella lämpenee nopeammin ilman viskoa. Omassa vehkeessä oli visko jo niin jumissa, jotta ei saanut kylmän moottorin ropelia pysähtymään kädellä ( oli kyllä paksu kuumankestävä nahkarukkanen kädessä, ennen kuin uskalsin kokeilla )
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #245 : 01.02.2014, 20:06:30 »
Niinkuin aiemmin kirjoitin tähän topiciin..joku rokkiralli ohc sierra visko vs. Sähkö=12hp..
...

Aika huono hyötysuhde on viskotuulettimella.  12 hp = 8,8 kW, ja sen tehoinen sähkömoottori on aika iso, ja vie 12 V järjestelmässä virtaa melkein 750 A.  Sähkötuulettimen teho lienee jossain 0,2 kW tienoilla.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #246 : 06.02.2018, 18:02:25 »

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #248 : 11.02.2018, 16:25:31 »
Ihan asialliset erot :o
Jep!
Vinokoneen viskon siipien pinta-ala on vieläpä isompi, kuin videossa testattujen. ::)

Ja kannattaa tosiaan muistaa se, ettei viskon tehon tarve muutu moottorin kuorman mukaan. Se on aivan sama mennäänkö nilkka suorana vai moottorijarrulla kierroksilla X, tarvitsee se visko saman voiman molemmissa tilanteissa.

Ainakin minusta tuo noin 10 hevosvoimaa on paljon. Melkein se ja sama minkälaisen moottorin edessä se on, niin on paljon.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #249 : 11.02.2018, 19:04:20 »
Jostakin kummasta syystä hlö-kuljettimissa viskot ovat kadonneet kokonaan....   ::)

Tässä pitää muistaa se, että viskon tai ylipäätään mekaanisen flektin tehontarve riippuu ainoastaan kierrosluvusta. Millään muulla seikalla ei ole käytännön merkitystä.

Jos mekaaninen flekti vie 15hv 300hv koneesta, se vie täysin saman 15hv, vaikka se olisi kiinnitetty 50hv koneeseen jos puhallin on sama ja kierrosluku myös.

Taitaapa tässäkin päteä se jännittävä neliön sääntö (tuplaa kierrokset, vaatii nelikertaisen voiman).

Tänä päivänä kukaan tervejärkinen ei henkilöautoon asenne mekaanista flektiä, jos sähköinen on saatavilla, kuin erittäin perustellusta syystä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #250 : 11.02.2018, 21:01:15 »
Tässä pitää muistaa se, että viskon tai ylipäätään mekaanisen flektin tehontarve riippuu ainoastaan kierrosluvusta. Millään muulla seikalla ei ole käytännön merkitystä.


SAnoisin että vielä suurempi vaikutus on sillä onko visko tarttunut "kiinni" vai ei. Ei se vapaana niin ihan hirveästi tehoa vie.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #251 : 11.02.2018, 21:39:50 »
SAnoisin että vielä suurempi vaikutus on sillä onko visko tarttunut "kiinni" vai ei. Ei se vapaana niin ihan hirveästi tehoa vie.
Ja videolta selviää sekin. :D

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #252 : 11.02.2018, 22:44:10 »
Mersuissa on ollut magneettikytkimellä toimivia tuulettimia, kai se paremmin olisi pelannut volvoissakin kuin tuo viskokytkin.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #253 : 12.02.2018, 00:27:23 »
Ja videolta selviää sekin. :D
Katoin ton pitkän ja tylsän videon, ne eivät mitanneet siinä paljonko viskokytkin lukittuneena se visko syö tehoa. Mä epäilen että se ottaa enemmän kuin mitä tuo terässiipinen, koska siihen viskotuulettimeen voidaan laittaa hieman agressiivisempi siipi koska se ei ole kokoajan täysillä mukana.

Tosin käytännössähän ajoviima hieman helpottaa tilannetta, eli tehohäviö ei ole ihan yhtä iso kuin tuossa videossa.

E: Niin, ainakaan mun persdyno ei kyllä huomaa eroa siinä onko autossa oikein toimiva visko, tai ei tuuletinta ollenkaan.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #254 : 14.02.2018, 19:50:27 »
Kyllä mä ainakin huomasin (muustakin kuin) äänestä visko kun nappasi kunnolla. Esim. kesällä liikennevaloissa visko kiinteä, lähet liikenteeseen ja kun vapauttaa niin ihan kun joku työntäisi vauhtia.

Toyotoissa oli aikoinaan hydrofan tyylinen järjestelmä. Hydraulisesti toimiva flekti, vesipumpussa sähkösolenoidi sekä pumppu. Saavutettiin kova puhallusvoima (ilm. +4000cfm), mutta samalla normaalisti "äänetön".
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Carcom Oy  Ateho