Proturbo  Autodiagnoosi

B230F käyttöauto viritystä

  • 480 Vastauksia
  • 197438 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #30 : 30.10.2011, 17:09:32 »
Minkälaisessa nopeudessa saavutetaan jo todellinen hyöty tuollaisesta pyörteittimestä?
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #31 : 30.10.2011, 19:26:28 »
Mites jos jättäisi tuon lipan pois ja tekisi sopivan muotoisen suksiboxin katolle. Otsa pinta-ala kasvaa mutta pyörteily auton taka osastolla pienenee?

Chopattu 245 olisi kanssa kiva nähdä suomen liikenteessä
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #32 : 30.10.2011, 21:16:08 »
Anteeksi mutta nyt naurattaa ;D. Tuossa on varmaan tieteellisemmät aerodynamiikka kuvat kuin volvon insinööreillä itsellään kun lankkua suunnittelivat :2funny:.
Kuvasta muuten puuttuu pari oleellista aerodynaamista kohtaa. Keulan aukot ja niiden takana tapahtuva sekä pohjan ilmajarrut ::)

Ja välityksistä.
Isän vähän kuluttavassa 740 B230F:ssä on kierroksia satasen vauhissa noin 2500
Minun lankussa joka kuluttaa enemmän pienemmällä koneella on samassa vauhdissa noin 2700
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #33 : 30.10.2011, 22:41:22 »
Onkos B2x0F vakio kansi 530?
Miten se eroaa esim 160:stä muuten kuin että ei oo ruiskun lämpöanturin reikää ja kiertää vesi imusarjassa? ???
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #34 : 30.10.2011, 23:21:43 »
Onkos B2x0F vakio kansi 530?
Miten se eroaa esim 160:stä muuten kuin että ei oo ruiskun lämpöanturin reikää ja kiertää vesi imusarjassa? ???
Ei ole paikkaa päätyjakajalle ja lämpöanturin kierre saattaa olla erilainen, todennäköisesti kylläkin sama.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #35 : 30.10.2011, 23:25:55 »
Taitaa kanavat ja venttiilit olla identtiset? ::)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #36 : 30.10.2011, 23:30:06 »
Taitaa kanavat ja venttiilit olla identtiset? ::)
Käsittääkseni kyllä. Tiedot perustuvat tähän..

http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=7398.0

Niin ja vakiokansi on 530.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #37 : 31.10.2011, 09:15:17 »
Mites jos jättäisi tuon lipan pois ja tekisi sopivan muotoisen suksiboxin katolle. Otsa pinta-ala kasvaa mutta pyörteily auton taka osastolla pienenee?

Jos suksiboxi lisää otsapinta-alaa niin samalla vastuskin kasvaa, siitä olisi etua jos auton takaosan pyörteily jää sillä matalammaksi. Hyvä muistaa myös se että jos ilma ei pääse katolle niin se voi väistyä myös sivuille lisäten "otsapinta-alaa" sivusuunnassa...

Minkälaisessa nopeudessa saavutetaan jo todellinen hyöty tuollaisesta pyörteittimestä?

Uskoisin että nopeutta pitää olla >70 km/h ennenkuin oikeastaa mikään ilman vastukseen liittyvä alkaa merkittävästi vaikuttamaan. Bensakoneessa imusarjan alipaineesta näkisi varsin hyvin miten vaikuttaa kulutukseen.

Uusissa autoissa muotoilu on vähän parempaa... toinen pätkä eri kilpalaitteiden mittailuista:
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=TtLh2P56LvY
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=LOH570HyAVw

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #38 : 31.10.2011, 10:13:57 »
Turha paino on tosiaan hyvä konsti, kaikki turha muovi roska konehuoneesta pois.
Renkaisiin kunnon ilmat.
Jarruosat kuntoon ettei varmasti laahaa.
Auraus ja camberit kuntoon.
Kardaanin nivelet rasvata.
Löysät öljyt laatikkoon ja perään.
Auto tonttiin, keula perää alemmas.
Ohjaustehostin pois tehostamaton tilalle.
Päiväajovalot ledeillä ja kaikki turha sähkö pois.
Visko ehdottomasti pois ja sähkönen mahdollisesti tilalle (tosin taloudellisessa ajossa ei flektiä paljon tarvia..)

Tämmöstä tuli mieleen
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #39 : 31.10.2011, 10:35:42 »
Auto tonttiin, keula perää alemmas.
Ei ainakaan toisin päin, mutta mahtaako tämä olla avain säästöön?
Mä sanoisin että auto vaateriin, jotta auton alle tulee "tasainen" paine joka kohtaan.
Tällöin perästä ei myöskään tulee tahattomasti "spoileria".

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #40 : 31.10.2011, 10:43:11 »
Ei ainakaan toisin päin, mutta mahtaako tämä olla avain säästöön?
Mä sanoisin että auto vaateriin, jotta auton alle tulee "tasainen" paine joka kohtaan.
Tällöin perästä ei myöskään tulee tahattomasti "spoileria".
Voipa muuten olla näinkin. Kai ajoin takaa että mieluumin keula alemmas kuin perä.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa O-P

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
volvo 740 b230f mikä kansi vakiona 530 vai 531
« Vastaus #41 : 15.01.2012, 16:40:17 »
 Eli kumpi kansi on paikallaan ja
 onko teho hyötyä paljo jos vaihtaa
 paremmman vai avartas vaan nykyistä? :)

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #42 : 15.01.2012, 17:07:15 »
530 on vakiona.

Mitä tarkoittaa avartaminen? Jos ei tietotaitoa ole kannen viilaamisesta niin silloin vaihtaisin 531 vaan, joku ammattilainen taikoo 530 kannestakin vaikka mitä  ;)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #43 : 16.01.2012, 18:24:32 »
Jos haluaa niin Prk*een taloudellisen ja aerodynaamisen auton, miksi ostaa kanttivolvo?? Itse ainakin olen ihan tietoinen Volvoja ostaessa että ei pyhällä hengellä mene. Joten mitäs niitä kulutuksia sitten laskemaan.. Pääasia on että kaiken vie minkä tankkiin laittaa =toimii!

P.S. Osta B230FT. Menee todistetusti pienemmällä aineella kun B230F. Ja lastu + 1,0bar = 15min aikaa / 80e / n.210hp/400nm.. Ja ainetta menee yhdistetyssä 10L /100km eikä tarvii ees sen eteen tientukkeena ajella   ;)

P.S2.Vääntöä 230nm / 2300rpm vakiona.. (B230FK)
« Viimeksi muokattu: 16.01.2012, 18:44:01 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #44 : 16.01.2012, 18:43:28 »
miksi ostaa kanttivolvo??
Halpa ja hyvä. Ihmettelen kyllä, mikä typeryys on ettei F kone tahdo mennä kuin tasaisesti samalla kulutuksella 8-9l vaikka kuinka nipistää, kaasari koneet pääsee alemmas? Eikös tuon äffäläisen pitäisi olla nimenomaan taloudellinen ja vähäpäästöinen..
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

 

Kulkukoira  Proturbo