RallyBaron  Samppasport

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 727641 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pelleeee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Volvo 940 turbokysymyksiä
« : 29.10.2011, 15:21:58 »
Tuli osteltua tuossa valmiiks piristetty 940 stw turbo, automaatti. Autossa siis valmiina viikingin lastu ja ahtopaineet autogaugen mukaan ~1.1. Kansikin ilmeisesti portattu. Turbokoneita tuntemattomana ihmetyttää muutama asia.

1. Ahtopaineet karkaa 3- ja 4-vaihteilla johonkin 1.4 tienoille ihan pienellä kaasullakin. Seosmittari näyttää silti rikasta. Mistä ihmeestä tämä johtuu? Ja kuinka tuohon ilm. alkup. lambdan avulla toimivaan mittariin voi luottaa? Ja ennen kaikkea, kuinka saan ne ahdot pysymään kurissa?

2. Pitäisikö bypassin pudottaa ahdot vaihteenvaihdossa? Jos kiihdyttää ykköseltä kakkoselle kaasu pohjassa, niin ykkösellä neula liimaantuu tuonne 1.1bar ja ei edes värähdä kun 2-vaihde tulee pesään.

3. Seosmittari seilaa normiajossa ääripäiden väliä, kiihdytyksessä rikkaalla. Onko tämä seilaus normaalia? Käsittääkseni lambdan kuuluukin näin tehdä...

4. Ei sinänsä turbokysymys, mutta: Lasketellessa ilman kaasua kierrokset heijaa pahasti (~300k). Kun kierrokset on alle 1500 niin heijaus loppuu. Tyhjäkäynnissä tai ajossa ei tunnu mitään pätkimistä. Auto tosiaan automaatti.

-pelleeee

Poissa Alboo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1 : 30.10.2011, 00:55:55 »
2. kysymykseen osaan vastata ehkä.

Eli automaatissa ahdot eivät kerkeä putoamaan niinkuin manuaalissa koska koko ajan on niinsanotusti veto päällä ja kaasuläppä auki. Manuaalissa kaasuläppä suljetaan vaihdon ajaksi (tai voihan sitä täysikaasullakin vaihtaa) jolloin bybass päästää ahtopaineet karkaamaan.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #2 : 30.10.2011, 03:14:49 »
1.   Millä systeemillä ahdot on nostettu? Bleedillä ? Jos niin, eipä ihme, että ahdot karkailee.

Ahdot pysyy kurissa, kun laittaa oikean hukkaportin kellon.
Ja jos haluaa säädettävät ahdot, niin kaksi nippaisia hukkaporttejakin on, jolloin portin toiselle puolelle tulee vastapaine jousen lisäksi, jota voi säätää. Jolloin ahdoistakin tulee säädettävät.

2. Pässi päästää paineet, jos kaasua höllätään ja paineet pyrkivät karkaamaan ylös kun turbo pyörii vielä kovaa. Eli tuottoa on enemmän kuin kulutusta.

3. Normaalin kapeakaista lamdan lineaarinen mittausalue on todella kapea, joten voipi olla, että tuo on normaalia (tutkimatta paha sanoa).

4. liittyy suurella todennäköisyydellä jotenkin yllä oleviin juttuihin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8853
  • Teiden tukko
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #3 : 30.10.2011, 15:56:05 »
1. Ahtopaineet karkaa 3- ja 4-vaihteilla johonkin 1.4 tienoille ihan pienellä kaasullakin. Seosmittari näyttää silti rikasta. Mistä ihmeestä tämä johtuu? Ja kuinka tuohon ilm. alkup. lambdan avulla toimivaan mittariin voi luottaa? Ja ennen kaikkea, kuinka saan ne ahdot pysymään kurissa?

3. Seosmittari seilaa normiajossa ääripäiden väliä, kiihdytyksessä rikkaalla. Onko tämä seilaus normaalia? Käsittääkseni lambdan kuuluukin näin tehdä...

1. Kapeakaista seosmittaus näyttä ahdoilla aina rikasta, oli seos mitä tahansa. Siihen ei siis voi luottaa pätkääkään ahdetussa moottorissa. Laajakaista seosmittaria tilailemaan jos meinaat enempää virittää.  ;)

3. Kyllä, tuo seilaaminen on osakaasulla normaalia koska moottorinohjaus säätää seosta lambdan avulla. Kapeakaistalambda ei pysty tunnistamaan kuin ääripäät, eli laihan ja rikkaan seoksen.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa pelleeee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #4 : 31.10.2011, 21:07:35 »
Kiitoksia hyvistä vastauksista. Hieman tahtoisin vielä tarkennusta:

1. Tuolla on jonkinmoinen turboruuvi tuossa letkussa mikä hukkikselle menee. Onko tämä nyt sitten rajapainevena vai bleedi? Mistä tietää? Kone on B230FT joten olettaisin että sen kellokin siellä hukkiksessa on. Tarvitaanko tosiaan uusi hukkiksen kello vai riittääkö rajapainevena ahdon kurittamiseen? Plussaa siitä että helppo vakioida katsastusta varten...

2. Selkee peli että pässi ei pudota ahtoja automaatilla vaihdossa.

3. Eli seosmittarilla ei tee vakiolambdan kanssa mitään? Näissä perusvireissä siis vaan luotetaan että soppaa tulee riittämiin?

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4397
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #5 : 31.10.2011, 22:04:08 »
Voi olla jompikumpi, rajapainevena päästää paineet kellolle vasta tietystä pisteessä (kun ilma työntää jousitetun kuulan "auki") Bleedi taas päästää hieman ilmaa pois -> huijaa kelloa. Yhdistelmiäkin löytyy. kuvallinen linkki Kokeile ruuvata pienemmät paineet tai hanki uusi kello jos ei muuten pelaa.
Ulkoapäin ei kellosta näe millä paineella se päästää hukkaportin auki, en usko että uudella kellolla tule leimalla sanomista?
« Viimeksi muokattu: 31.10.2011, 22:07:13 kirjoittanut Acke »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #6 : 31.10.2011, 22:47:24 »
Kiitoksia hyvistä vastauksista. Hieman tahtoisin vielä tarkennusta:
1. Tuolla on jonkinmoinen turboruuvi tuossa letkussa mikä hukkikselle menee. Onko tämä nyt sitten rajapainevena vai bleedi? Mistä tietää? Kone on B230FT joten olettaisin että sen kellokin siellä hukkiksessa on. Tarvitaanko tosiaan uusi hukkiksen kello vai riittääkö rajapainevena ahdon kurittamiseen? Plussaa siitä että helppo vakioida katsastusta varten...

Tuo bleedi on halpa tapa välttää oikean hukkaportin kellon ostamista. Itse olen vaihtanut kellon sellaiseksi kuin olen halunnut, niin ei tarvitse "säätää" homman kanssa.   
Halpa ja hyvä!  Osta kaksi, Halpa ja hyvä!  ;)

http://www.doc-power.com/index.php?page=products&group=95
Tuolta löytyy kelloja 0.6, 0.8, 1.0 ja 1.2 baarille. Sopivat asennusraudan kanssa suoraan heittämällä paikalleen vakioturboon.
Jos haluat kilon ahtoja, niin kilon kello ja homma on siinä. Ahdot ei karkaile, eikä piikittele.

2. Selkee peli että pässi ei pudota ahtoja automaatilla vaihdossa.
Jos paineet kovin karkaavat, eli turbo tuottaa reilusti enemmän kuin kone kuluttaa ja hukkaportti ei säädä oikein, niin kyllä se pässi pihauttaa paineet turbon imupuolelle. Koskee vakio turboa.

Automaatilla paineet pysyvät koko ajan siinä missä on asetettu, kun kaikki on oikein.

3. Eli seosmittarilla ei tee vakiolambdan kanssa mitään? Näissä perusvireissä siis vaan luotetaan että soppaa tulee riittämiin?
Vakio lamda ei pysty ilmaisemaan arvoja kapean mittausalueensa ulkopuolelta (toimii sinnä 1 nurkissa) muuten kuin "rikkaalla" tai "laihalla", kertomatta kuinka paljon se on suunnassaan.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8853
  • Teiden tukko
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #7 : 01.11.2011, 16:19:38 »
Jos paineet kovin karkaavat, eli turbo tuottaa reilusti enemmän kuin kone kuluttaa ja hukkaportti ei säädä oikein, niin kyllä se pässi pihauttaa paineet turbon imupuolelle. Koskee vakio turboa.

Pässi ja dumppi siis toimivat niin että, kun kaasu nostetaa ylös muodostuu imusarjaan alipaine. Tämä alipaine voittaa pässin/dumpin jousivoiman ja kalvo/mäntä vaihtaa tilaa jolloin ahtopaine ohjautuu ahtimen imupuolelle tai ulkoilmaan. Pässi/dumppi saattaa kyllä ruveta vuotamaan jos ahtopaine nousee kovasti alkuperäisestä (jos puhutaan vakiomoottorista).

:juhau:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #8 : 01.11.2011, 20:30:18 »
Pässi/dumppi saattaa kyllä ruveta vuotamaan jos ahtopaine nousee kovasti alkuperäisestä (jos puhutaan vakiomoottorista).

Ei vuoda ainakaan ahdoilla, vaikka ahtoja olisi 100 baaria, sillä kalvon molemmilla puolilla on sama paine.     ;)
Vasta sitten kun imusarjassa alipainetta, alipaine ryhtyy kumoamaan jousen voimaa ja paine toisella puolle avustaa...


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa pelleeee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #9 : 14.11.2011, 19:49:39 »
Jesh. Kyllä se taitaa näin olla että hukkaportin kello menee ostoon vaikka kallis onkin. Siisti ja toimiva ratkaisu.

Esitän tuon 4. kohdan kysymyksen uudelleen korjaamopuolella kunhan saan ahdot kuriin. Saa toki tähänkin vastata jos joku keksii =)

Kiitos kaikille.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #10 : 14.11.2011, 23:02:56 »
Käyttäjänimi 460GLE osti hieman edullisempia kelloja ebaysta
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa 945turbo23

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #11 : 23.11.2011, 23:54:48 »
Eikös tohon ahtojen säätöön ylöspäin riitä kellon akselin lyhentäminen?
-95 945 B230FK + AW71L
-98 945 B230FT + AW71L

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #12 : 23.11.2011, 23:56:49 »
Eikös tohon ahtojen säätöön ylöspäin riitä kellon akselin lyhentäminen?

Kyllä se hiukan auttaa. Matalapaineturboissa vakiokellossa on niin löysä jousi, että kiristämällä ei saa juuri mitään aikaan.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #13 : 24.11.2011, 00:17:14 »
Eikös tohon ahtojen säätöön ylöspäin riitä kellon akselin lyhentäminen?

Juu... Ei auta!  :o

Koska omien hukkaporttieni jousien jousivakio on valittu (tehtaalla) siten, että se antautuu kuitenkin alun jäkittämisen jälkeen sillä paineella, jolle se on suunniteltu.  Eli piikittää ahtoja siinä vaiheessa kun ahdot nousevat turbon tuoton mukaisesti.

Ainoa konsti on jousen/hukkaportin vaihto tai lisäjousen (esikiristyksellä) asentaminen.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

kepa09

  • Vieras
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #14 : 24.11.2011, 00:19:26 »
Kyllä se hiukan auttaa. Matalapaineturboissa vakiokellossa on niin löysä jousi, että kiristämällä ei saa juuri mitään aikaan.
   Näinpä, ellei lähde virittelemään omia......

 

Elekma  Autoracing