Carcom Oy  Ateho

Mikä akku..

  • 58 Vastauksia
  • 33105 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Mikä akku..
« Vastaus #30 : 09.01.2011, 14:25:18 »
AGM akku on hyvä hankinta jos ei tuo hintapuoli haittaa. Paras Vartan malli taitaa olla kyseessä... Ei sitä kyllä mielellään seuraavalle omistajalle uudehkoa monen sadan akkua lahjottais. Mitenkäs mahtaa nykyautoissa olla sopivuuden kanssa, onko suhteellisen standardikokoa?
Volvo näyttää siirtäneen akut takakopasta taas eteen. Musta takakopassa oli ihan hyvä paikka...

Poissa JJ-Race

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä akku..
« Vastaus #31 : 10.01.2011, 11:55:47 »
Viime talvena sijoitettiin S80 D5 2008:n etukoteloon Vartan silver 85 Ah. Alkuperäinen kypsyi siis parissa talvessa. Tälle talvelle laitoin vielä defan akku-lataussarjan (n 150,-) niin on kylminä aamuina ollut kainalot kuivat starttia painaessa...
Tilattuna: EX90 Twin Performance Ultra
Ajossa: XC90 MY18 T8 R-Design, Polestar Engineered
Ajossa: XC40 MY21 P8 AWD Recharge
Ex: XC60 12 D3 Summum AWD, Rica Stage 2, S80 08 D5 Summum, Rica Stage 1, V70 99 20-valve 2,5 L

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Mikä akku..
« Vastaus #32 : 10.01.2011, 12:36:03 »
Viime talvena sijoitettiin S80 D5 2008:n etukoteloon Vartan silver 85 Ah. Alkuperäinen kypsyi siis parissa talvessa. Tälle talvelle laitoin vielä defan akku-lataussarjan (n 150,-) niin on kylminä aamuina ollut kainalot kuivat starttia painaessa...

Eikö jaksanut pyörittää enää vai millä tavalla kypsyi?

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: Mikä akku..
« Vastaus #33 : 10.01.2011, 12:44:44 »
Viime talvena sijoitettiin S80 D5 2008:n etukoteloon Vartan silver 85 Ah. Alkuperäinen kypsyi siis parissa talvessa. Tälle talvelle laitoin vielä defan akku-lataussarjan (n 150,-) niin on kylminä aamuina ollut kainalot kuivat starttia painaessa...

Juu kyllä tuntuu akku olevan meilläkin kovilla dieselissä missä on webasto.

Onneksi ajo on suuremmin osin matkaa mutta huomaa heti jos on muutema päivä pelkkää nurkka pyöristystä missä paljon kylmäkäynnistyksiä ja lyhyttä pätkä-ajoa niin selvästi akun varaus laskee. Vielä ei oo loppunut mutta huomaa että paljon laiskemmin kone pyörähtää käyntiin eikä varmaan sahausta kestäisi ollenkaan. Akkuna 100ah Varta. Mallia en muista ja ikä ei ole tiedossa...
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa JJ-Race

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä akku..
« Vastaus #34 : 10.01.2011, 19:49:00 »
Joo se alkoi kuolemaan pikkuhiljaa, eli startti tuli vaikeammaksi ja vaikeammaksi kovemmilla pakkasilla. Sitten otti kerran itseensä kun weba oli huutanut 30 min ja ei lähtenyt käyntiin enää... sen jälkeen yritin Ctek-laturilla avustaa ajoittain ja taistella, mutta kyykkäsi muutaman kuukauden päästä uudelleen ja akku meni vaihtoon. Tuo Silverkin ottaa virtaa vastaan aivan erilailla kuin vakioakku. Hinta oli luokkaa 200,-

Nyt joka yö Defassa kiinni niin akku on aina täysi. Laturi mahtui juuri ja juuri akkukotelon etureunaan kun piuhat toi pohjasta sisälle ja porasin vielä sille ledille 5 mm reiän akkukotelon kanteen niin näkyy ulospäin mikä lataustila on kyseessä. Laturina tuo sarja http://www.polarautovaruste.com/shop/product_details.php?p=970 . Otin sen motonetistä suunnilleen samaan hintaan ja pistokkeen asennus Volvon ohjeiden mukaan kuskinpuoleoseen alareunaan otti tunnin verran. Suurin aika meni etsiskellessä laturille paikkaa, mutta kun se löytyi niin loppu meni aivan avot...
« Viimeksi muokattu: 10.01.2011, 19:50:54 kirjoittanut JJ-Race »
Tilattuna: EX90 Twin Performance Ultra
Ajossa: XC90 MY18 T8 R-Design, Polestar Engineered
Ajossa: XC40 MY21 P8 AWD Recharge
Ex: XC60 12 D3 Summum AWD, Rica Stage 2, S80 08 D5 Summum, Rica Stage 1, V70 99 20-valve 2,5 L

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Mikä akku..
« Vastaus #35 : 11.01.2011, 08:11:57 »
Joo se alkoi kuolemaan pikkuhiljaa, eli startti tuli vaikeammaksi ja vaikeammaksi kovemmilla pakkasilla. Sitten otti kerran itseensä kun weba oli huutanut 30 min ja ei lähtenyt käyntiin enää... sen jälkeen yritin Ctek-laturilla avustaa ajoittain ja taistella, mutta kyykkäsi muutaman kuukauden päästä uudelleen ja akku meni vaihtoon. Tuo Silverkin ottaa virtaa vastaan aivan erilailla kuin vakioakku. Hinta oli luokkaa 200,-

Nyt joka yö Defassa kiinni niin akku on aina täysi. Laturi mahtui juuri ja juuri akkukotelon etureunaan kun piuhat toi pohjasta sisälle ja porasin vielä sille ledille 5 mm reiän akkukotelon kanteen niin näkyy ulospäin mikä lataustila on kyseessä. Laturina tuo sarja http://www.polarautovaruste.com/shop/product_details.php?p=970 . Otin sen motonetistä suunnilleen samaan hintaan ja pistokkeen asennus Volvon ohjeiden mukaan kuskinpuoleoseen alareunaan otti tunnin verran. Suurin aika meni etsiskellessä laturille paikkaa, mutta kun se löytyi niin loppu meni aivan avot...

Kyllä liian nopeesti alkuperäinen uupui. Mulle kävi samalla tavalla aikoinaan. Muistatkos millä arvoilla alkuperäinen akku oli? Ctek:iä olen joutunut ahkerasti käyttämään itsekin tänätalvena. Täyteenhän se lataa mutta ei tunnu lataus pitkään kestävän. Harmi ettei ehtinyt pukilta toivomaan Vartaa  :D

Tuollanen defan kaltainen laite pitäis joka autossa olla suomessa. On vaan ilmaa tuon laturin hinnassa aika lailla jos vertaa vaikka Ctek:in vastaavan tehoiseen ja varmaan yhtä toimivaan laitteeseen. Kalliita liittimiä! Olisko Calixilla yhtään edullisempaa...

Poissa JJ-Race

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä akku..
« Vastaus #36 : 11.01.2011, 11:22:55 »
olisko alkuperäinen ollut 75 Ah... Mutta se suurin ero tuli siinä, että starttivirta on Vartassa jotain luokkaa 850 A ja alkuperäisessä oli luokkaa 700 A... Calixin lataussysteemi oli muistaakseni samaa hintaluokkaa... jos on jo johtosarjat olemassa niin pelkkä irtolaturi ei ole pahan hintainen.
Tilattuna: EX90 Twin Performance Ultra
Ajossa: XC90 MY18 T8 R-Design, Polestar Engineered
Ajossa: XC40 MY21 P8 AWD Recharge
Ex: XC60 12 D3 Summum AWD, Rica Stage 2, S80 08 D5 Summum, Rica Stage 1, V70 99 20-valve 2,5 L

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Mikä akku..
« Vastaus #37 : 11.01.2011, 13:54:20 »
olisko alkuperäinen ollut 75 Ah... Mutta se suurin ero tuli siinä, että starttivirta on Vartassa jotain luokkaa 850 A ja alkuperäisessä oli luokkaa 700 A... Calixin lataussysteemi oli muistaakseni samaa hintaluokkaa... jos on jo johtosarjat olemassa niin pelkkä irtolaturi ei ole pahan hintainen.

Eihän 700 A mahdottoman huonokaan ole mutta numerot ei kerro sinänsä akun laadusta mitään. Mulla on ehkä virheellinen käsitys, että Volvo käyttää tai on käyttänyt Vartaa... Satasen luokkaa näyttää olevan Calixin ja Defan pelkät laturit (vaatii lisäksi haaroituksen). Onhan siinä helposti puolet lisää pelkästään sen takia että on sopivat liittimet mutta mikäpäs vähänkään speciaali ei maksaisi nykyään! Ei silti välttämättä maksa vaivaa askarrella yleislaturia kiinteästi autoon. Siitähän onkin hyvät ohjeet kuvineen toisessa keskustelussa täällä...

Poissa terotero

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 109
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä akku..
« Vastaus #38 : 06.07.2016, 14:18:53 »
Mikä optiman yellow top- malli menisi volvo v70. 2005 farkkuun ns. Heittämällä?  2.5 turbo on moottori

Mallia ja jos on linkkiä mistä edullisimmin.

55ah ilmeisesti näissä riittää?
« Viimeksi muokattu: 06.07.2016, 14:20:48 kirjoittanut terotero »

Poissa Jortsi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 631
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä akku..
« Vastaus #39 : 06.07.2016, 17:42:07 »
Mikä optiman yellow top- malli menisi volvo v70. 2005 farkkuun ns. Heittämällä?  2.5 turbo on moottori

Mallia ja jos on linkkiä mistä edullisimmin.

55ah ilmeisesti näissä riittää?

Ihan "heittämällä" ei mikään, mutta 55ah sinne taitaa olla ainut järkevä. Webastoa/ardicia tuskin on, eli ah määrällä ei niin isoa virkaa ole. Optimaan saa semmosen alakiinnikehärpäkkeen, mutta helpoin taitaa olla laittaa akun ja peltikiinnikkeen väliin jotain.
Vikakoodien lukua Roi-Oulu maastossa!

Showroom

Poissa terotero

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 109
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä akku..
« Vastaus #40 : 07.07.2016, 09:28:19 »
Optima YellowTop YT U 4.2 12V 55Ah

Mahtaakohan tuollainen jossa on myös sivussa navat, mennä ja onko siinä jotakin huonoa normaalinapaiseen nähden?  Saisi hyvällä hinnalla

Ei oo lämmittimiä autossa

Poissa Jortsi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 631
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä akku..
« Vastaus #41 : 07.07.2016, 17:21:22 »
Optima YellowTop YT U 4.2 12V 55Ah

Mahtaakohan tuollainen jossa on myös sivussa navat, mennä ja onko siinä jotakin huonoa normaalinapaiseen nähden?  Saisi hyvällä hinnalla

Ei oo lämmittimiä autossa

Ei oo sivunavoista haittaa, kunhan suojaat plussan asianmukaisesti. Ne on jenkkiautoja ajatellen olemassa ja jos on humppavehkeitä, niin niistä on hyvä vetää kaapelit.
Vikakoodien lukua Roi-Oulu maastossa!

Showroom

Poissa Lapinmies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä akku..
« Vastaus #42 : 03.10.2016, 08:01:20 »
Moro!

Olen vähä vihreä näissä akkuhommissa, niin vinkkejä kaipaisin. Autona V70 vm.11, Drive.

Eli viime talven lopussa ajotietokone alkoi ajoittain herjaamaan, että webasto ei lähde päälle, "alhainen akun lataus". Epäilisin, että akku alkuperäinen, niin vaihdon aika alkaisi olla.

Asun lapissa, eli pakkasta piisaa. Haluaisin satsata akkuun, että ongelmilta vältyttäisiin. Mikä on "maksimi" akku tähän volvoon kooltaan ja lataukseltaa. Oisko suosituksia?

Poissa Pepo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 190
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä akku..
« Vastaus #43 : 17.01.2017, 21:02:28 »
http://www.aku24.net/img/cms/bilbatterier_tabell_2013.jpg
http://www.aku24.net/img/cms/bilbatterier_tabell_2015.jpg

Pari ruotsalaistestiä v.2013 ja v.2015. Tuo Boschin S4 on varmaan brändätty Varta Blue Dynamic kun näkö on sama ja Speksit lähellä toisiaan: latausnopeus, vedenkulutus.
Itse hankin 80Ah Bannerin Uni Bullin kun Power Bull ei kait olisi mahtunut 944:een, tiedä sitten onko se sen huonompi.
Ainakin starttia pyörittää aika vinhasti.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6582
  • 1% Hybridi
Vs: Mikä akku..
« Vastaus #44 : 23.01.2018, 22:25:29 »
Varmaan kohta akku hankintaan. Snajder motonetistä 2 vuoden takuulla
vai
Bilteman 4 vuoden takuulla oleva.

Snajzerista ei ole kokemusta, joitain kauhujuttuja ollut tälläkin forumilla. Bilteman akkuja on jo kahdessa autossa ja ei ole pahaa sanottavaa ollut.

Niin ja tuohon dieseli-v40 se olis tulossa.
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy