Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo V50 DPF ongelma

  • 17 Vastauksia
  • 1038 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kattoteline

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Volvo V50 DPF ongelma
« : 01.11.2023, 12:07:32 »
Kyseessä siis 340tkm ajettu 2010 mallinen V50, 2 litraisella dieselillä.
Ongelmana on jatkuvasti toistuva hiukkassuodattimen regenerointi, tai ainakin oletus.
Lähes joka kerta, kun autolla lähtee ajamaan ja moottori lämpenee, niin hetkellinen kulutus nousee 8 litran paikkeille suoraa tietä ajaessa ja saattaa niissä lukemissa pysytellä ihan siihen asti, kunnes auton käynnistää uudestaan.
Lisäainejärjestelmä on viallinen/ei toiminnassa todennäköisesti ollenkaan, mutta kuitenkin aiemmin ei lähellekään näin usein ole polttoa käynnistänyt.

Loukku tukossa?

Ja toki auton ollessa jo iäkäs/kilometrejä kerännyt, niin ei ihan mielellään lähtis uusimaan DPF lähtien kaikkea.


Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2243
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 DPF ongelma
« Vastaus #1 : 01.11.2023, 13:08:49 »
Eolys järjestelmä nollattu?

Paikalla allwinner

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 DPF ongelma
« Vastaus #2 : 01.11.2023, 13:59:07 »
Öljyt laimenee polttoaineesta tuolla menolla ja moottori rikko renun koneesta kokemusta tästä

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2129
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo V50 DPF ongelma
« Vastaus #3 : 01.11.2023, 15:34:04 »
Öljyt laimenee polttoaineesta tuolla menolla ja moottori rikko renun koneesta kokemusta tästä

Renua nähnytkään tuo moottori.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2129
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo V50 DPF ongelma
« Vastaus #4 : 01.11.2023, 15:35:21 »
Tuo malli saattaa jäädä nk. loop tilaan eli polttaa ikuisesti suodatinta. Tuohon on ratkaisu Volvolla uusia koko ecu tai halvempi vaihtoehto hävittää koko vekotin putkesta.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Kattoteline

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 DPF ongelma
« Vastaus #5 : 01.11.2023, 21:54:42 »
Eolys järjestelmä nollattu?

On ja myös säiliö täytetty, mutta aina tulee sama vikakoodi takasin.

Poissa Kattoteline

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 DPF ongelma
« Vastaus #6 : 01.11.2023, 21:57:31 »
Tuo malli saattaa jäädä nk. loop tilaan eli polttaa ikuisesti suodatinta. Tuohon on ratkaisu Volvolla uusia koko ecu tai halvempi vaihtoehto hävittää koko vekotin putkesta.

Okei.
Vieläköhän noita loukun poistohommia nykyään virallisesti tehdään?


Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2243
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 DPF ongelma
« Vastaus #7 : 01.11.2023, 23:59:05 »
On ja myös säiliö täytetty, mutta aina tulee sama vikakoodi takasin.
Ja kalibrointi tehty myös?

Poissa Kattoteline

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 DPF ongelma
« Vastaus #8 : 02.11.2023, 07:17:37 »
Kaikki toimenpiteet tehty mitä hommaan käytetyllä Boschin testerillä saa tehtyä.
Itse vikakoodia en muista, mutta muistaakseni oli jotain lisäaineen pumpun viallisuuteen viittaavaa

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2129
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo V50 DPF ongelma
« Vastaus #9 : 02.11.2023, 11:51:37 »
Okei.
Vieläköhän noita loukun poistohommia nykyään virallisesti tehdään?

Eikai niitä koskaan ole virallisesti tehty, mutta joskus vaan ei ole vaihtoehtoja kun ottaa huomioon auton arvon mikä on sama kuin uusi ecu  :-\
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Kattoteline

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 DPF ongelma
« Vastaus #10 : 25.01.2024, 09:17:18 »
Sen verran enemmän tullut asiaa seurattua, että poltto tapahtuu noin 110-120km välein säännöllisesti, huolimatta siitä ajaako maantiellä vai taajamassa, kaupunkiajoa ei käytännössä tule ollenkaan.
Loukun painetunnistin näyttää järkeviä arvoja ym.

Onko kenelläkään varmaan tietoa, että kuinka paljon oikeasti tuo Eolys järjestelmä vaikuttaa polttotiheyteen ym?

Poissa Puatsio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 DPF ongelma
« Vastaus #11 : 26.01.2024, 10:12:21 »
Sen verran enemmän tullut asiaa seurattua, että poltto tapahtuu noin 110-120km välein säännöllisesti, huolimatta siitä ajaako maantiellä vai taajamassa, kaupunkiajoa ei käytännössä tule ollenkaan.
Loukun painetunnistin näyttää järkeviä arvoja ym.

Onko kenelläkään varmaan tietoa, että kuinka paljon oikeasti tuo Eolys järjestelmä vaikuttaa polttotiheyteen ym?
Paljonko näyttää dpf:n yli paine-eroksi tyhjäkäynnillä ja ajossa? Pojalla oli samankaltaista ongelmaa, hiukkassuodatin oli lähes tukossa ja yritti poltella sitä 60km:n välein. Saatiin huomattavasti paremmaksi polttoaineen sekaan laitettavalla Forten dpf-cleanerilla ja vedettiin kovilla kierroksilla moottoritietä reilu 60km. Paine-erot pienenivät huomattavasti ja poltot tapahtuivat sen jälkeen 300-400km:n jälkeen.

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2243
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 DPF ongelma
« Vastaus #12 : 26.01.2024, 12:04:59 »
Tuo reilun 100km välein tapahtuva poltto on jo aivan liian usein, viittaa jo liialliseen tukkoisuuteen.

Poissa Korppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 DPF ongelma
« Vastaus #13 : 27.01.2024, 11:12:03 »
Tuo malli saattaa jäädä nk. loop tilaan eli polttaa ikuisesti suodatinta. Tuohon on ratkaisu Volvolla uusia koko ecu tai halvempi vaihtoehto hävittää koko vekotin putkesta.

Eiköhän se vika ole tuossa jo aiemmin mainittu.

Mikäli pönttö oikeasti olisi lähes täynnä, niin varmaan jollain aineilla ja kikka kolmosilla tilannetta voisi saada paremmaksi, mutta jos (ja kun) siellä on bitti pysyvästi poikittain, niin ei paljon auta.

Vaatii hieman huumorintajua, kun joka toinen päivä saa olla heittämässä ylimääräistä lenkkiä korkeammalla kulutuksella, jotta saa turhan polttonsa tehtyä.

Poissa Kattoteline

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 DPF ongelma
« Vastaus #14 : 28.01.2024, 14:50:15 »
Paljonko näyttää dpf:n yli paine-eroksi tyhjäkäynnillä ja ajossa? Pojalla oli samankaltaista ongelmaa, hiukkassuodatin oli lähes tukossa ja yritti poltella sitä 60km:n välein. Saatiin huomattavasti paremmaksi polttoaineen sekaan laitettavalla Forten dpf-cleanerilla ja vedettiin kovilla kierroksilla moottoritietä reilu 60km. Paine-erot pienenivät huomattavasti ja poltot tapahtuivat sen jälkeen 300-400km:n jälkeen.
Paine-ero tyhjäkäynnillä 17mbar, ajossa satasen vauhdissa 65-70 mbar, kaasu pohjassa 250 mbar.

 

RallyBaron  Samppasport