Proturbo  Autodiagnoosi

740 OM606

  • 1213 Vastauksia
  • 522072 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -hh-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 640
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #1155 : 05.08.2017, 23:57:18 »
Penkissä ajeltiin ja taas ollaan vähän viisaampia... Ahtopainetta toisesta ahtimesta puotettiin ja toisesta nostettiin ja löydettiin paikka mikä ahdistaa. Hx55:sen pesäkin vaihtui 22:sta --> #28  vähän helpotti muttei poistanu ongelmaa...



Aika mielenkiintoista hommaa tää tuplaturboilu on.. Sekin epäily sai taas vahvistusta, että mitä nämä "turbopajat" oikeasti tietää... Useaan pajaan oon ollu viimevuosina yhteydessä ja aina kun penkissä ajetaan ja kokeillaan, tulee heidän puheet mieleen, väitän että tämäkin ois toiminut paremmin jos ois tehty niin ku itte suunniteltiin... :-[
Kuvat:  http://hh4.kuvat.fi/

V70 mk3 2,4d, 740 diesel om606, Amazon diesel om604

Poissa -Ketko-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #1156 : 06.08.2017, 00:35:03 »
Villi Veikkaus, että pienemmän ahtimen ohittava hukkis ei virtaa tarpeeksi?

Poissa -hh-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 640
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #1157 : 06.08.2017, 14:36:49 »
Villi Veikkaus, että pienemmän ahtimen ohittava hukkis ei virtaa tarpeeksi?

Ku ei pitäis sitäkään liikaa ohittaa, tarvis saada painetta sieltäkin tulemaan... väitän että pienempi ahdin on liian pieni turbiiniltaan. Sitä on isonnettava kyllä, mutta että minkä verran ja riittääkö kopan suurennus pelkästään...
Mutta eiköhän siihen jotain keksitä.

Viikon päästä olis taas kiihdyttelyä kalajoella, täytyy miettiä lähteekö ajamaan. Jos menenkin niin ajellaan maltillisilla paineilla ettei turhaan rasiteta konetta... joten ennätyksiä tuskin on luvassa, koska pitoakaan siellä tuskin on niin kuin viimeksi.
« Viimeksi muokattu: 06.08.2017, 14:43:01 kirjoittanut -hh- »
Kuvat:  http://hh4.kuvat.fi/

V70 mk3 2,4d, 740 diesel om606, Amazon diesel om604

Poissa -hh-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 640
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #1158 : 12.08.2017, 22:38:22 »
Tänään kalajoella ajeltiin taas.
Säädin portit niin että varmasti mennään miedoilla paineilla ja kuvasin kameralla painemittareita ja säädin sen mukaan aina vedon jälkeen. Eka veto 11.16s ja loppunopeus vain 198km/h, lähtö tässä onnistui hyvin ja 60ft 1.699s. Pieniä muutoksia porttien ohjaukseen päivän aikana ja ensin parani ja välillä taas huononi. Sitten ku järkevät säädöt löytyi niin ei enään pitoja lähdössä... Pienemmällä kaasulla kyykkäs ja isolla suti kakkosen kokonaan... Lopussa 60 jalkaset jo yli 2 sekunttia mutta loppunopeus jo 210km/h.  ;)

11 kertaa ajettiin ja paras aika: 11.110s, paras loppunopeus 210km/h, paras 60ft 1.699s
Mukavaa oli ja auto säilyi ehjänä  ::) 3 viikon päästä ois taas ajot, katotaan mitä muutoksia keksii sinne... ;)




Kuva lainattu: arttemi.kuvat.fi




Kännykkä video...

https://youtu.be/vrqBV_8jTZo

Gopro incar
https://youtu.be/rGxyd0fwEj0

Kuvat:  http://hh4.kuvat.fi/

V70 mk3 2,4d, 740 diesel om606, Amazon diesel om604

Poissa Bansku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #1159 : 27.08.2017, 13:15:33 »
Toi taka-akselin sovitus homma kiinnostaa kun itsellä sama edessä, laitas siitä sitten mahdollisimman paljon kuvia ja infoa niin saa hyviä vinkkejä miten toimia.
Rupee vähän ahdistamaan toi volvon leikki perä ja hintelät vetarit

Poissa -hh-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 640
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #1160 : 27.08.2017, 21:38:33 »
Toi taka-akselin sovitus homma kiinnostaa kun itsellä sama edessä, laitas siitä sitten mahdollisimman paljon kuvia ja infoa niin saa hyviä vinkkejä miten toimia.
Rupee vähän ahdistamaan toi volvon leikki perä ja hintelät vetarit

boost teki ton gm akselin niin että siihen on istutettu volvon akselista ulkopäät ja korvakot, että menee paikalleen heittämällä. Jenkkilästä tilailtiin sitten sisuskalut siihen, sekin tosin ois jääny tekemättä ilman boostin apuja... kiitos hänelle siitä!

Akseli tosin on vieläkin kasaamatta, eikä tälle kesää sitä enään tarvikkaan. Orkkisvetareita en oo vieläkään saanu rikottua.. ;D
Kuvat:  http://hh4.kuvat.fi/

V70 mk3 2,4d, 740 diesel om606, Amazon diesel om604

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #1161 : 27.08.2017, 21:49:44 »
Boostia saa kiittää moni foorumilainen koneistuksista, itseni mukaan lukien. -H-

En kyllä vieläkään käsitä miten ne vakiovetarit on voinu kestää tässä. Räikkälukkokin vielä on?
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa -hh-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 640
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #1162 : 27.08.2017, 22:41:24 »
Boostia saa kiittää moni foorumilainen koneistuksista, itseni mukaan lukien. -H-

En kyllä vieläkään käsitä miten ne vakiovetarit on voinu kestää tässä. Räikkälukkokin vielä on?

On sitä ihmetelly aika moni muukin..   :)
Kyllä siellä se sama räikkäkin vielä on, neljättä kesää mennään nyt ja vartti vetoja ajettu sliksit alla n.60 kertaa ja siihen päälle kaikki "normaali" ajot.... :o

Kyllä sinne kuitenkin vielä se akseli vaihdetaan joskus, ja kun se tehdään niin samalla myös kardaani tulee 3" ja isoilla ristikoilla...
Kuvat:  http://hh4.kuvat.fi/

V70 mk3 2,4d, 740 diesel om606, Amazon diesel om604

Poissa -hh-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 640
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #1163 : 31.08.2017, 11:18:27 »
Tuon pienemmän ahtimen tilalle oon suunitellu monenlaista, mutta päätin kokeilla helpointa ja halvinta vaihtoehtoa. Eli pelkän pakopesän suurennusta, nykyinenhän oli kooltaan #12 ja sen tilalle hommattiin #16 koppa. Kiitos miracle team:lle nopeasta toimituksesta!  :)


Pesä meni paikalleen pienillä muutoksilla.





Auton sain takaisin nippuun mutta edes koeajoja en kerennyt vielä ajamaan. Lauantaina olis kesän viimeiset varttimailiajotkin kalajoella, mutta valitettavasti en pysty osallistumaan. Auto on kyllä kunnossa mutta kuskille tehtiin pientä "remonttia" josta johtuen loppu syksyn ajot on ajettu... :P Hieman harmittaa kun kympin aikaa ei tälle kesää saanu ajettua, mutta tämä kesähän menikin ton compoundin kans harjotellessa... Dynossa käydään kuitenkin vielä syksymmällä taas testaileen millainen vaikutus tällä muutoksella on.  :)
Kuvat:  http://hh4.kuvat.fi/

V70 mk3 2,4d, 740 diesel om606, Amazon diesel om604

Poissa -hh-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 640
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #1164 : 14.09.2017, 10:01:18 »
Eilen ajeltiin kadulla ja rullilla. Käytiin myös puntarilla...



Auton paino kuskin kanssa 1360 kg






Penkissä ajeltiin taas ja ihmeteltiin...
Pakopesän vaihto auttoi kyllä pienemmille kierroksille eikä sitä tarvinnut heti ohittaa, mutta kovemmilla kierroksilla ~5000rpm jälkeen pakopaine karkaa edelleen ohi ahtopaineen. Pienempää ahdinta on ohitettava reilusti, ja myös isommasta ahtimesta on päästettävä pakokaasua taivaalle. Muuten pakopaine nousee niin paljon että moottori ei enään toimi.... Eli ahtopainetta ei saa mitenkään järkevästi yli 3 kiloa. Nyt pakopaine on sen 3.5 bar ja tällä säädöllä kyllä toimii hyvin ylös asti, mutta eihän se tällä kannella/nokilla oikein hyvä ole näin. Haaveena oli saada ahtopaine sinne 3.5-4.0 bar ja pakopaine alle ahtojen, mutta ei taida onnistua näillä ahtimilla... :(
Ehkä tarvis isontaa myös pienemmän kompura puolta... Voi olla että seuraavaksi kokeilen pienemmäksi hx40 superia.. ??? Noh katotaan, onhan tässä taas talvi aikaa miettiä muutoksia.  :)
Mutta täytyy kyllä sanoa että nyt tämä auto on mahtava ajaa myös kadulla! Vetoalue on niin paljon parempi kahdella ahtimella ja pumpun vaihdon myötä ns. "Bonanza" ilmiö on poissa, eli taajamassa ajelukin onnistuu ilman rynkytystä...  8)


Siinä päivän paras veto. Ahtopaine 3.0bar.




Siinä vielä vääntökäyriä eri ahtimilla, millä oon penkissä ajellu.  ???





Pari videota:


https://youtu.be/oygWpcfg_ic

https://youtu.be/gKNAvkvhFnI
Kuvat:  http://hh4.kuvat.fi/

V70 mk3 2,4d, 740 diesel om606, Amazon diesel om604

Paikalla oh850

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 887
  • TDI POWER
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #1165 : 14.09.2017, 20:23:08 »
On siinä teho-painosuhde kohallaan 8)

Poissa -hh-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 640
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #1166 : 14.09.2017, 21:14:49 »
On siinä teho-painosuhde kohallaan 8)

No eihän se oikeen oo.. :-\

Polttelis jo kovasti alkaa rakentaan 300kg kevyempi auto tällä samalla tekniikalla. Oishan se niin mukavaa rakentaa kun ei tarvis mistään säännöistä välittää mitään... mutta kun ei tätäkään koppaa viittis osiksi laittaa...  :'(
Kuvat:  http://hh4.kuvat.fi/

V70 mk3 2,4d, 740 diesel om606, Amazon diesel om604

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #1167 : 14.09.2017, 21:28:46 »
Kone siis johonkin  ratsunin raatoon  :D niistä kun on jo painosta puolet ruostunut pois  :2funny:

kiitoos ja anteeks.

Poissa hcmato

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #1168 : 15.09.2017, 20:46:55 »
Ootko millaseen kippoon aatellu 606 istuttaa...itellä himottanu b mallin gse commodore tai jokin vanha japsi missä 6 kone 8)
Manninen Kalajoelta laitto vanhaan Tatsun 280 sellasen...sano vaan että aika hengenvaarallinen se on ;D

Poissa An55i

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 440
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #1169 : 15.09.2017, 21:03:30 »
66 Volvo olis aika kova 8) ;D
242 DL -80 B19A - 244 DL -79 B19A
740 GL -89 | 965 -95 "BiFuel" | 242 DL - 80
244 Turbo - 81 | 245 Turbo - 84 | 244 Turbo - 84
245 Turbo - 84 | 245 Turbo - 83 | 240 DL - 88

 

Carcom Oy  Ateho