Elekma  Autoracing

Ilmastoinnin kompuran limunpoisto (välyksen säätö / säätölevyn poisto)

  • 201 Vastauksia
  • 138455 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Anxi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
noniin nyt on homma tehty, oli paljon helpompi mitä luulin. Mulla siellä oli enään 1 prikka välissä, se oli 1,0mm otin sen kokonaan pois ja laitoin kytkimen takaisin. välystä kylmällä koneellä jai 0,2mm. Nyt ei muuta kuin testaamaan kauppareissulla ja kaupunki pyörittelyä täytyy harrastaa, koska silloin ongelmaa oli.

Autona siis 1998 v70 tdi, kevyet 629tkm ajettuna. seuraavana on sit vuorossa koko tuon kytkimen vaihto, koska sinne ei yhtään prikkaa enään jäänyt.
Ex: V70 2,5TDI 1998
Honda accord tourer 2.2 I-DTEC -11

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Menee tollla välyksellä auton loppu iän. :2funny: :hello:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Clunch

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Miten ilmastoinnin kuuluu pelittää?? Mulla toimii nyt niin että ac päälle, ja konehuoneeseen kuuntelemaan. Magneettikytkin napsuu päälle ja pois(vetää siihe pyörivään tilaan) noin 10sek välein. Onko normaalia toimintaa? Miten usein sen kuuluu napsua?

auto on v70 2.4 2000 2 koppanen
« Viimeksi muokattu: 14.08.2014, 09:06:52 kirjoittanut Clunch »

Poissa yötyömies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Pieni lisäkysymys tänne jonon jatkoksi.
Kyseessä 945 -95, jossa kompuran magneettikytkimen levyssä ei ole lainkaan reikiä.
Keskipultti ilmeisesti 6mm kuusiokolo, koska 5mm avain käy.
Milläs konstilla tästä otetaan levy pois välyksen sääätöä varten?
Vai olisko tässä väljempi sovitus spooreissa?
240 farkut -89 ja -90, 945 -95

Poissa pimiz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Onko muilla kokemuksia tuosta muovinpalakorjauksesta? Vähän ghettoratkaisu, mutta jos se toimii, niin voisi kokeilla. Kannattaako sinne laittaa liimaa väliin?

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Noniin, nyt alkaa taas toi ilmastointi aika. :). Katselin tuossa omassa kytimen säätö hommaa, kun välystä näyttäs olevan. Ei meikäläisen 67v. vanhoilla kourilla sitä saa säädettyä alhaalta eikä ylhäältä. Mutta aikani kun ihmettelin, nin totesin, kun meikäläisellä tuota vapaata aikaa on, niin. Ohjaustehostimen pumppu ja laturi irti, niin näyttäis yläkautta avautua tilaa hoitaa homma. Noiden irroitus ei kova homma ole, kun välttämättä ei tarvitse aivan pöydälle ottaa. Kokeilen joku päivä, kun jaksaa. :hello:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6349
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Noniin, nyt alkaa taas toi ilmastointi aika. :). Katselin tuossa omassa kytimen säätö hommaa, kun välystä näyttäs olevan. Ei meikäläisen 67v. vanhoilla kourilla sitä saa säädettyä alhaalta eikä ylhäältä. Mutta aikani kun ihmettelin, nin totesin, kun meikäläisellä tuota vapaata aikaa on, niin. Ohjaustehostimen pumppu ja laturi irti, niin näyttäis yläkautta avautua tilaa hoitaa homma. Noiden irroitus ei kova homma ole, kun välttämättä ei tarvitse aivan pöydälle ottaa. Kokeilen joku päivä, kun jaksaa. :hello:

Velipojan autoon vaihdettiin taannoin kompuran hihnapyörän laakeri just tuolla menetelmällä. Letkuissa on sen verran varaa, että kompuran saa käännettyä pystyyn, niin yläkautta on mukava operoida.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Nojoo, nyt homma tehty, elikkä ecun kotelo pois, monitoimiremmi pois, sitte ohjaustehostimen pumppu irti, ja siirto sivuun,ei tarvi lekuja irroittaa. Laturi kanssa irti, myäs sivuun. Nyt on tilaa irroittaa kompuran kytkimestä se pääty, yläkautta. Ei sitä tilaa kauheesti olu, mutta hyvin meikäläisen koppura kourillakin onnistui. Rakoa oli 0.9mm, 3 prikkaa a 0.3mm, joista jätin yhden. Maanantaina täyttöhuoltoon 50e. Vaasassa. :hello:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Lainaus
Mistä tuota vikaa sitten alkais selvittelemään? Eli Dieselissä kytkeytyy päälle ja pois n. 1-2 sek. välein eikä kabiiniin enää tule kummosesti viileää. Laitoin mittarin tuonne kuvaimen/varaajan kylkeen ja se jauhaa jotain päälle mennessä 50 -> 15 jolloin napsahtaa pois päältä koko ajan. Aineet vaihdettu viime keväänä kun lauhdutin meni vaihtoon ja toiminut siitä asi kunnolla tähän elokuuhun asti.

Mites kun mullakin tekee just noin että päälle pois. Myrkyt täytetty äskein, viileetä tulee vähäsen täysillä. Voiko viallinen matalapaine anturi tehdä ton että järjestelmä "luulee" että tavaraa on vähissä?
Laitos -95 960 aut ac

Poissa karchu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Itteäkin kiinnostaisi homma, mutten uskalla ryhtyä välttämättä :D
Tekiskö joku osaava kouvolan seudulta / Lähettyviltä edullisesti tuota hommaa?
Tosiaan välillä ilmastointi pelaa ja välillä ei, kompura menee päälle ja ilmastointi huolto tehty.
Autona Volvo V40 1999
EX - V40 T4, S40 T4
     - S60 2.4T
Nykyinen  - V70 2.4T

Poissa karchu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Nonnii tuli tehtyä sitten, niin ei siellä ollut kuin 2 prikkaa, joista toisen sitten poistin.
Ilmastointikin puhaltaa välillä kylmää ja välillä menee 5 minuuttia ja mitään ei tapahdu.
Tosin se puhaltaa muutenkin vain haaleaa ilmaa , etten tiedä pitäiskö käydä kattomassa vuotaako se sitten.
« Viimeksi muokattu: 21.08.2015, 19:03:02 kirjoittanut karchu »
EX - V40 T4, S40 T4
     - S60 2.4T
Nykyinen  - V70 2.4T

Poissa Sutku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Moi. Kaks viikkoa sitten käytin XC90 ilmastointi huollossa. Nyt alkanut tekee sitä että jäähdyttää pari minuuttia ja sen jälkeen alkaa puskemaan lämmintä sisälle. Mittasin eilen tuon raon joka oli 0.7mm. Alkaako operaatio prikkojen poisto? Saako sitä tehtyä hihna paikallaan?

Poissa taavetti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Millä avaimella tuon 10mm keskiruuvin saa auki?? Sinne mikää hanki mahtuu >:(

Poissa scrooge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Omastani oli siis säädöt loppu ja ratkaisin ongelman viimeksi (22.7.2014) kietomalla kuparilankaa sen magneettikytkimen kannen jousien väliin. Tuo toimi aika hyvin noin vuoden verran, mutta sitten alkoi taas luistaa. Syksyn taiteilin laittamalla jotain palasia sinne käpälien alle, mutta keskipakovoima heitteli ne sieltä aikanaan pois. Kompura on ollut pois päältä pari kuukautta, mutta tänään ajattelin laittaa sen kuntoon.

Pyörittelin asiaa aikani ja päädyin sitten tekemään tämmöiset palat:

http://aijaa.com/EDOjta

Hiukan karun näköinen on kitkapinta, niitit näkyvissä ja urat syvät. Kompuran seisominenkin näkyy, pohjapanssari on ollut irti ja alapuoli ruostuu. Mutta jos sen nyt tuosta elvyttäisi... Pelti oli jotain 0,75 mm. Taittelin niitä kolme ja pulttasin lyhyellä 5 mm pultilla kiinni, tuossa on kaksi kiinni:

http://aijaa.com/omOeB6

Tuossa kuvassa näkyy hiukan sitä viimekertaista lankaviritystäkin, kun en jaksanut poistaa sitä. Laitoin kytkimen kiinni ja kyllä se ainakin kylmänä tuntui toimivan. Suurempaa kokemusta ei vielä ole, kiinnitys kun tapahtui n. 30 minuuttia sitten... Mutta eiköhän tuo tapansa näytä. Tässä kiinnitettynä:

http://aijaa.com/87noOg

Käytin tosiaan lyhyitä pultteja, joissa on kuitenkin lenkkiavaimen kanta eli saa alta pois tarvittaessa. Väittäisin, että koko homma on myös mahdollista tehdä auton alta kantta irroittamatta. Pitää vaan ansin hiukan mallailla noita mittoja.
« Viimeksi muokattu: 29.12.2015, 14:20:34 kirjoittanut scrooge »

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Mistähän noita säätöprikkoja saa ostaa? Omissani on 0,8 ja 0,1 mm prikat. Jos paksumman ottaa pois niin on liian pieni välys ja ohuemmalakaan ei välys riitä. Eilen ratkaisin ton niin, et hioin hiekkapaperilla paksummasta 0,1mm pois ja jätin ohemman prikan pois. Välykseksi muodostui n. 0,6mm. Saas nähdä miten kuumalla toimii. Toi prikan ohennus noin oli vaan niin tympeää puuhaa, että jostain tarvis etsiä ohuita säätöprikkoja vastaisuuden varalle.

 

RallyBaron  Samppasport